PDA

View Full Version : Marshall JCM900 SLX



Matje
9 september 2002, 17:45
Wie kan me iets vertellen over deze versterker? Ik heb er namelijk één te koop zien staan op gitaarmarkt en ik vroeg me af wat voor iets het is. Kan je er een beetje een JCM800-achtig geluid uitkrijgen?

Alvast bedankt.

BLOK182
9 september 2002, 17:52
Nou wij hebben er eentje in de oefenruimte staan, samen met een jcm800. Normaal speel ik daarover, maar zal zaterdag die jcm900 een goed checken.

FragDaddy
9 september 2002, 17:57
de 900 klinkt scheller als de 800.

ook heeft de SL-X versie veeeeeel meer gain en een veel dunner geluid (distortion).

sommige mensen vinden dat mooi, de meeste mensen lopen er met een grote boog omheen.

BLOK182
9 september 2002, 18:10
Voor zover ik weet klopt het wat FragDaddy zegt. Ben idd niezo gecharmeerd van de clean, die is erg dun, de jcm800 klinkt beter. Zal zaterdag eens de scheur gaan testen.

Soulman
9 september 2002, 19:00
De SLX is een high gain versterker geintroduceerd vanaf 1993. Deze amp. heeft een extra ecc83 buis in de voorversterker voor de extra gain. Verder een fxloop en twee master volumes voor meer volume bij solo's.
Wat het geluid betreft klinken ze iets vetter dan de dual reverbs, t'is geen 800 :wink:

MegaDrive
9 september 2002, 20:26
tis zeker geen 800! Jarenlang op een 800 gespeeld in de oefenruimte, komt die beheerder aan: "Hey ik heb nieuwe versterkers neergezet!" in de hoop dat ik daar blij mee zou zijn natuurlijk, staan er een setje 900's :grin:. HEEEE trouwens even uitzoeken waar die 800's zijn gebleven *GRIN*

BLOK182
9 september 2002, 20:28
't zijn idd bikkelse bakken, die 800s.

bobby
9 september 2002, 22:16
helaas zijn deze 800's ook moeilijk verkrijgbaar.. :sad:

Matje
10 september 2002, 13:54
Oké bedankt allemaal. Ik weet genoeg, nix voor mij die SLX. Dan wordt het toch een DSL50, en die JCM800 komt er ook nog wel :smile:

EmgMaster
10 september 2002, 17:20
Zoveel gain hebben die 800's toch ook weer niet

Guinness
10 september 2002, 17:23
Hallo, ik heb zelf een 900slx en deze moet je niet verwarren met de jcm900 dual reverb.
In tegenstelling zoals blok182 beweert heeft de slx helemaal geen clean kanaal dus weet hij niet waar hij het over heeft, en bedoelt hij waarschijnlijk de Dual Reverb. Het unieke aan deze versterker is dat hij in de voorversterker gebruikt maakt van twee 'gain' knoppen, namelijk Gain en Preamp waardoor je 2 kleuren oversturing kunt mengen. En geloof me het gaat van maiden tot slayer en van AC/DC tot Morbid Angel en alles daartussen. Dunne Distortion? Ik dacht 't niet. Deze versterker gaat vet MODDERVET. Je kunt hem zelfs te vet afstellen. En in cominatie met de mastervolume heb je heel veel mogelijkheden in je sound. Waardoor het wel even duurt voordat je hem echt leert kennen maar ook steeds meer gaat waarderen. In vergelijking met de DSL/TSL is deze versterker veel rauwer en eerlijker. En een waardige opvolger voor de JCM 800. En voor de goede orde, ik heb ervaring met alle bovengenoemde versterkers zowel in repetities als in studio's..

Tot slot: de jcm900 Dual reverb is ronduit KUT.

Matje
10 september 2002, 17:37
Op 2002-09-10 17:23, schreef Guinness:
Hallo, ik heb zelf een 900slx en deze moet je niet verwarren met de jcm900 dual reverb.
In tegenstelling zoals blok182 beweert heeft de slx helemaal geen clean kanaal dus weet hij niet waar hij het over heeft, en bedoelt hij waarschijnlijk de Dual Reverb. Het unieke aan deze versterker is dat hij in de voorversterker gebruikt maakt van twee 'gain' knoppen, namelijk Gain en Preamp waardoor je 2 kleuren oversturing kunt mengen. En geloof me het gaat van maiden tot slayer en van AC/DC tot Morbid Angel en alles daartussen. Dunne Distortion? Ik dacht 't niet. Deze versterker gaat vet MODDERVET. Je kunt hem zelfs te vet afstellen. En in cominatie met de mastervolume heb je heel veel mogelijkheden in je sound. Waardoor het wel even duurt voordat je hem echt leert kennen maar ook steeds meer gaat waarderen. In vergelijking met de DSL/TSL is deze versterker veel rauwer en eerlijker. En een waardige opvolger voor de JCM 800. En voor de goede orde, ik heb ervaring met alle bovengenoemde versterkers zowel in repetities als in studio's..

Tot slot: de jcm900 Dual reverb is ronduit KUT.


ow, dat veranderd de zaak natuurlijk.

Soulman
10 september 2002, 18:18
Als je de mogelijkheid hebt zou ik er zeker een beluisteren. Zoals ik al zei klinken ze zeker vetter dan de dual reverbs. Echt slecht klinken de dual reverbs niet, dus om ze ronduit KUT te noemen doet ze geen recht.
Smaak is zo persoonlijk. Ik kan bijv. een beter geluid uit een 900 dan een 2000 krijgen, maar zo alle versterker sites aflopend zal ik de enige wel zijn :wink:
En zeker de 800 serie heeft niet zoveel gain, maar klinken rauwer en daarom naar mijn smaak beter.

Matje
10 september 2002, 21:02
Is het trouwens waar dat je bij de SLX-2100 kan schakelen tussen 50 & 100 watt? Dat begreep ik namelijk uit het verhaaltje op marshallarts.org.

Soulman
11 september 2002, 09:45
Klopt, dmv van een high/low schakelaar verander je de werking van de eindbuizen, die het vermogen ongeveer halveert.

Matje
11 september 2002, 12:04
Das wel mooi dan. Ook heb ik begrepen dat er echt veel verschillende "sounds" inzitten. Ik denk dat ik hem maar eens ga proberen.

Guinness
11 september 2002, 19:44
Ja, zeker proberen maar ik zeg je het is een 'moeilijke' versterker en een goede gitaar helpt natuurlijk ook een eind.

Matje
12 september 2002, 07:43
Op 2002-09-11 19:44, schreef Guinness:
Ja, zeker proberen maar ik zeg je het is een 'moeilijke' versterker en een goede gitaar helpt natuurlijk ook een eind.


Een moeilijke versterker?

Guinness
12 september 2002, 12:34
Ja, ik bedoel hiermee dat er dmv die twee gain knoppen je er veel soorten geluid mee uit kan halen en dat dan weer invloed heeft op de toonregeling. Dus het vergt veel experimenteren voor je je sound gevonden hebt, en dat gebeurt niet bij een half uurtje proberen. Dit is toch een van die redenen dat deze versterker hier nooit zo gelopen heeft, denk ik. Een kwartiertje pielen in de muziekzaak doet het natuurlijk geen goed. Een DSL/TSL is dan weer makkelijker afv te regelen maar dan klink je weer net als iedereen. Wil je je eigen sound en overal dooreen scheuren probeer hem zeker.
Lees maar eens de handleiding op de officiele site van marshall.

Matje
12 september 2002, 15:46
Bedankt, als ik thuis ben zal ik zeker de handleiding lezen (zit nu op school). Dat het een uitgebreide versterker is had ik begrepen van enkel reviews op harmony central.

Matje
13 september 2002, 00:04
Ik heb wederom jullie advies nodig (werelduitvinding zo'n forum).

Ik heb dus deze versterker op het oog een Marshall JCM900 2100S-LX + een 1960A cab.( http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=2608 )
Dit alles is 2 jaar oud en er is nooit mee opgetreden. De eigenaar is de eerste eigenaar en de er is niks mis met de versterker en met de cab. Nieuw heeft dit alles, omgerekend, 1608,65 Euro gekost.

Nou is mijn vraag wat is zoiets nou waard?(met andere woorden wat moet ik er ongeveer voor bieden?)

Ik hoop snel een reactie te krijgen en alvast bedankt (+ bedankt voor alle andere reacties op m'n vorige vragen.)





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Matje op 2002-09-13 09:00 ]</font>

Guinness
13 september 2002, 14:06
70% van de nieuwprijs vind ik redelijk. Maar ik vind dat hij het wel een beetje duur heeft ingekocht. fl 3200.- was redelijker.

Matje
13 september 2002, 16:47
Waar zouden jullie voor gaan?

Voor een tweedehandse JCM900 2100SL-X + cab
of voor een nieuwe DSL50?

Matje
14 september 2002, 18:05
up

BLOK182
14 september 2002, 18:17
Ik zou toch voor die jcm900 gaan. Ziet er erg goed uit, en dat wil nog wel eens wat zeggen over hoe ie behandelt is (duh).
Ik zou er persoonlijk zo'n 1100 euro voor geven.

Matje
14 september 2002, 18:57
Ja ik ben eigenlijk ook wel overtuigd van het kunnen van de JCM900. Ik zal dalijk een mailtje sturen.

Matje
16 september 2002, 11:37
Ik heb 'm gekocht! Voor 900 euro, niet te duur lijkt mij. Nou moet ik hem nog wel ophalen en dan kan de pret beginnen :smile:

bedankt voor alle reacties!

Soulman
16 september 2002, 11:57
Laat dan ff horen hoe je'm vind.

Matje
16 september 2002, 12:37
Vanzelfsprekend :smile: