PDA

View Full Version : 19 " rack ??



ibamad78
9 september 2002, 17:45
Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde of extra mogelijkheden van een voorversterker en eindtrap in een 19" rack zijn, als je het vergelijkt met een combo van dezelfde vermogen ? Of vergelijk ik dan appels met peren ?

FragDaddy
9 september 2002, 17:56
nee hoor, een voorversterker/eindversterker in een rack kun je goed vergelijken met een combo. alleen mis je bij je rack de speakers nog.

de toegevoegde waarde is:
-dat het allemaal netjes in een rekje zit
-je je effecten ook gelijk bij de hand hebt
-je vaak van kanalen kunt wisselen via MIDI en dan ook meteen via je multi-effect je effecten wisselt, geen tapdans meer over je pedalboard om allerlei effecten aan/uit te zetten en van kanaal te wisselen.
-en heel belangrijk: je zelf je voorversterker bij je eindversterker kunt kiezen. bijvoorbeeld een Marshall voorversterker met een eindversterker van Mesa/Boogie (als je dat mooi vindt).

lars
9 september 2002, 18:24
als je een combo koopt zul je, als je als de meeste van ons bent, het geluid na een tijdje moe zijn en iets anders/beters willen.... wat wil je dan doen? speakers eruit schroeven en betere erin zetten en dan houd het op, bij een rack kun je gewoon wat je niet kinky vind verwisselen. effecte, voor eind versterker, speakers, en zelfs de omhulzing. 't is meer lego voor gevorderen eigenlijk.

ibamad78
9 september 2002, 18:32
Ok, bedankt ik ben al een heel stuk wijzer !

Het is dan voor mij zeker een vooruitgang als ik mijn huidige versterker en effecten in een rack plaats, of,zoals jij uitlegt een soort gelijke versterker met een goed multieffect combineer. Het vereist nogal wat voetenwerk om tijdens optredens een effect+kanaal te wisselen tijdens het spelen.

ibamad78
9 september 2002, 18:52
tja, lars nu je dat zo zegt is een rack eigenlijk DE oplossing.

Ik zat dus te denken naar een andere combo (een met wat meer "body") of dus een rack. Maar een andere combo blijft een combo en je moet tevreden zijn met het "pakket" zoals het wordt aangeboden daarbij blijf je met te veel pedalen zitten

Het klopt dus dat je met een combo een keer bent uitgekeken op het geluid (niets verkeerds over combo's hoor) maar het combineren van...en de mogelijkheden bij een rack
daar had ik nog niet aan gedacht, ik wist het ook niet dus vandaar de vraag.

bedankt

nog een vraagje...

het is dus ook mogelijk om via midi van kanaal te wisselen en het zo in te stellen dat je gelijktijdig een effect inschakeld ?
bijv. van clean met chorus naar crunch met delay in een druk op de knop ?

grtn.

Rectifier
9 september 2002, 19:31
Ja dat is mogelijk.
Met midi kun je vrijwel alles schakelen. Mist je versterker of FX apparaat midi heeft.

Stel je hebt een marshall combo en een TC Gmajor, dan kun je via de TC de Marshall van kanaal laten wisselen. De TC heeft daar een aansluiting voor.
Maar er zijn veel meer opties. Stel je hebt 10 Pedaaltjes op de grond liggen maar je bent dat gedans zat, dan kun je via een midi looper al die pedaaltjes daar op aansluiten en via 1 druk op de knop drie pedaaltjes in werking zetten.

Nou is dit maar een voorbeeld, en dat vergt wel enige instellingskennis. Als je nu wat concretere gegevens aangeeft....wat zoek je, wat wil je.... etc.

ibamad78
9 september 2002, 20:00
Mijn huidige versterker (Engl) heeft geen midi interface. de combo die ik op het oog heb, (Engl souvereign) heeft dit wel. Hiermee zou ik dus, met een midi interface hetgene wat jij uitlegt mogelijk kunnen maken, het blijft alleen wel dat ik dan een combo op het podium heb staan en losse effecten gekoppeld aan een interface en dus een midiboard om alles te schakelen ?

Maar ik vroeg mij dus af of ik niet beter naar een alles in een 19" rack kan gaan waarbij ik 1 midi-floorboard heb om de kanalen en een effectenprocessor aan te sturen, aangezien de vorige reacties mij duidelijk hebben gemaakt dat ik daar veel meer mee kan.

Of, laat ik het anders zeggen; dat is de opzet. Ik wil een goed en relatief eenvoudig te bedienen systeem en het voordeel van het rack is dat ik mijn eigen geluid kan samen stellen hetzij met een Engl rack amp.

Nou ben ik totaal niet op de hoogte van rack amps dus dan zal ik toch eerst ff een dagje moeten testen. Misschien zijn er nog meer goede suggesties voor rack amps. Ik vind het geluid van de Engl zeker goed en dat wil ik in mijn volgende versterker ook weer horen,(een lekkere scheurbak) misschien zelfs beter. Maar nogmaals ik weet niet wat er allemaal te koop is op dat gebied. Laat jullie mening maar horen, dan kan ik gerichter testen i.p.v. 10 verschillende te proberen

Rectifier
9 september 2002, 20:13
Tja dan zou ik de Engl.530 gaan proberen.
Ik ken iemand, misschien wil hij em wel verkopen.
Het voordeel van een rack is dat je alleen speakers en stroom hoeft aan te sluiten. Sommige racks zijn helemaal klaar incl. stroomvoorziening etc.

Dan ben je idd. wel een midicontroller nodig.
Het mooiste is eentje die meerdere functies kan zoals program change (kunnen ze allemaal) tevens control change.
Een program change wisselt de programma's bv. van clean met delay naar lead met reverb.
Als je een midi controller hebt die ook CC kan, daarmee kun je dus een effect binnen een programma aan of uit zetten.
Das helemaal ideaal, maar je kan ook twee identieke programma's naast elkaar zetten en eentje met of zonder dat effect.

Goede: Rocktron Midimate footcontroller
Goedkoop: Behringer FC1010
leuk: Roland FC200

Chiel
10 september 2002, 15:27
Warempel! Laat ik toch een prachtige Engl Z11 midi-switch incl. Z8 19” Rack expansion op de schap hebben liggen! Hiermee kun je max. 6 externe bronnen schakelen m.b.v. Midi (tot aan discolampen toe!).

Kopen?

Greetz, Chiel

Rectifier
10 september 2002, 15:37
Chiel, heb je ook nog een patch mate over???

AllodoX
10 september 2002, 17:28
grootste voordeel van een rack is denk ik altijd nog dat je de onderdelen onderling kunt vervangen.. wil je meer juice ? dan plak je er een grotere eindversterker in.. voorversterker kapot ? no problem.. Hoppa.. andere erin.

ideaal :smile:

StoneCourt
11 september 2002, 12:08
Op 2002-09-10 15:27, schreef Chiel:
Warempel! Laat ik toch een prachtige Engl Z11 midi-switch incl. Z8 19” Rack expansion op de schap hebben liggen! Hiermee kun je max. 6 externe bronnen schakelen m.b.v. Midi (tot aan discolampen toe!).

Kopen?

Greetz, Chiel


Wat moet dat dan kosten?

Chiel
11 september 2002, 14:27
Heb er in januari Euro 298,- voor moeten neertellen (bon aanwezig). Je kan de Z11 incl. Z8 19" rackexpansion en een AC/DC adaptortje, voor Euro 200 meenemen. (het ding is immers echt in absolute nieuwstaat en voor minder kun je 'm echt niet kopen).

Greetz, Chiel

(PS: Patchmate heb ik niet, wel nog een Soldano SP77 en een 2 x 12" Kochkastje)

Chiel
11 september 2002, 14:30
Soldano SP77 en/of 2 x 12" Kochkastje kopen??





Joepie!!! ik heb een Ernst Fliek, Fliek, Fliekerde Fliek!!!

Rectifier
11 september 2002, 15:37
Nee dank je.
Greetz

Chiel
11 september 2002, 16:43
Oh... dan weet ik dat . . .

signsofzodiac
14 september 2002, 19:35
Heb net m'n rek de deur uit gedaan en een Engl Savage SE er voor in de plaats gekregen... Op je rek heb je zo veel mogelijkheden ALLEEN GEBRUIK JE HET MEESTE NOOIT! Ik ben nu weer bij een top dus (nog wel een klein case'je met effect-troep en tuner) en deze kan ook ontiegelijk veel. En een top klinkt nog altijd "directer" dan een rek. Natuurlijker en rauwer naar mijn oor. M'n rek woog op een gegeven moment ook over de 50 kilo en dat was ik zat. Maar het KAN erg gaaf klinken. Ernst Fliek Rover preamp, Engl 580 preamp, Engl 930/60 poweramp.... Yummie :smile: