PDA

View Full Version : Bluespedaaltje



JeroenZ
31 augustus 2005, 22:15
Experts,

Indien deze vraag al 100 keer gesteld is mag ie door de mods verwijdert worden.
Wat is gezien jullie grote praktijk ervaring het beste BLUES PEDAALTJE dat er op dit moment te krijgen is.

Ik ben opzoek naar dat typische blues geluid, maar waar ik ook die texas blues sound mee krijg?

Ik hoor het wel.... :wink:

Harry
31 augustus 2005, 22:50
ligt ook aan je gitaar en je versterker, naast (uiteraard) je manier van spelen....

JeroenZ
31 augustus 2005, 23:22
Dat is allemaal in orde, ok dat spelen daar blijf je op oefenen. Maar welke had jij dan in gedachten harry?

ReinoutV
31 augustus 2005, 23:51
Welke gitaar en versterker gebruik je?

Speeddemon
31 augustus 2005, 23:52
the usual:
Ibanez TS9
Boss OD3
DOD 250
Menatone Red Snapper

JeroenZ
31 augustus 2005, 23:57
Welke gitaar en versterker gebruik je?

Is verschillend, maar op optredens meestal marschall en tom andersson/fender strat/fender tele

Bouke
1 september 2005, 00:03
Ik ben opzoek naar dat typische blues geluid, maar waar ik ook die texas blues sound mee krijg?

Da's meer een gitaar/versterker/playergeluid (meestal) dan een pedaalgeluid.

Goeie amp met eventueel een boost/drive. Een TS9 zie je vaak om een goeie amp over z'n nek te krijgen, maar dat pedaal op een amp die 'de' basistone niet heeft, klinkt ook voor geen meter.

Maar goed, je zoekt een pedaal waar je mee in de buurt komt. Welke versterker speel je op? Zoek daar dan het 'juiste' pedaal bij. Heb je een een oude Fender, dan redt je het met een booster of lichte gain toevoeging. Heb je een 30 watt standaard transistor bakkie, zoek dan iets waarmee je zowel de drive als eq wat kunt oppeppen. De dikke tone waar ook nog wat dynamiek doorklinkt wordt dan wel wat moeilijk denk ik. Maar misschien heb jij wel een heerlijke transitor amp, who knows...

Conclusie: moeilijk advies geven als je niet aangeeft wat je setup nu is.

Bij goede versterkers zijn leuke bakkies te koop bijvoorbeeld: Barber LTD, Menatone Red Snapper, TS9 (eventueel met mods voor wat 'dikte') en nog vele anderen die verder borduren op de TS9 legende. Je kunt ook met Fuzz'jes gaan experimeteren, heb je wat meer 'bereik' in je gain, wat extremer, maar ook met een goeie fuzz kun je 'die' bluestone wel maken.

Succes en laat even weten welke setup (gitaar/amp) je gebruikt.

Groets,

Bouke

Bouke
1 september 2005, 00:05
man, in de tijd dat ik zit te typen, worden er gewoon 4 nieuwe berichte geplaatst :o

Bouke

robert-gitarist
1 september 2005, 00:10
the usual:
Ibanez TS9
Boss OD3
DOD 250
Menatone Red Snapper

Om ff aan tevullen:

Boss BD-2 Blues Driver
Ibanez 808
MXR Wylde Overdrive wil ook wel...ff goed afstellen op je amp enzo en klinkt ie prima.
En ja gewoon eens aan je knoppen kloten van je amp.

JeroenZ
1 september 2005, 00:17
Ik ben opzoek naar dat typische blues geluid, maar waar ik ook die texas blues sound mee krijg?

Succes en laat even weten welke setup (gitaar/amp) je gebruikt.

Groets,

Bouke




Zie hier bouke: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=506012&highlight=#506012

+

http://img18.exs.cx/img18/9486/2marshall_jeroen_in_repitie_ruimte.th.jpg (http://img18.exs.cx/my.php?loc=img18&image=2marshall_jeroen_in_repitie_ruimte.jpg)






Tnx voor je reply tot zover :wink:

DaveItUp
1 september 2005, 09:26
Je hebt al die gear en het lukt je niet om er een mooi bluesgeluid uit te krijgen?

btw:probeer niet lullig te doen hoor :) Denk alleen dat dat makkelijk moet lukken met wat je hebt.

Vampire
1 september 2005, 09:36
Je hebt al die gear en het lukt je niet om er een mooi bluesgeluid uit te krijgen?

btw:probeer niet lullig te doen hoor :) Denk alleen dat dat makkelijk moet lukken met wat je hebt.

Het kan zijn dat hij wel een mooi blues geluid eruit kan krijgen, maar niet het geluid wat hij graag wil horen. In dat geval kunnen wij niet veel meer advies geven denk ik dan voorgenoemde pedaaltjes over dezelfde of zoveel mogelijk dezelfde apparatuur in de winkel te testen (neem je eigen gitaar dus mee). Zodat je precies kunt kijken welk pedaal WEL jouw geluid heeft.

Bouke
1 september 2005, 09:38
Hey Jeroen,

Met die amps (alle 3) kun je tone genoeg produceren. De juiste gitaren heb je ook wel, moet dus lukken...

Nu nog even zoeken welke 'die bluestone' je bedoelt. Je geeft al een beetje de 'texas-hoek' aan, maar da's ook niet een specifieke tone. Ik neem aan dat je de tone bedoelt van ene SRV. Ook die tone is niet een bepaalde setting. De basis daarvan is het spelen op een combinatie van vette amps op hoge volumes. Zet zowel je tonemaster als je marshall stack maar eens lekker ver open. Pak je stratje en hoor dat je al een end komt. Nog niet klaar? Zet ze allebei tegelijk een flink eind open en probeer het nog eens. Komt al beter in de buurt, maar je mist nog iets zeg je? Nou kijk, SRV had vingers met ballen!!! De manier waarop hij speelt maakt veel van zijn sound. Enorm veel power en toch veel dynamiek.

Maar goed, lekkere bakkies bij je versterkers. Basistone heb je wel dus je hebt niet veel extra's nodig. Probeer eens een Barber LTD. Deze duwt je amps nog wat extra en geeft heel erg mooie randjes. Het ding is lekker in te stellen en blijft heel lang in de low gain hangen, loopt niet snel dicht. Handig pedaaltje als je niet op de dikke sound uit je amps kunt bouwen, simpelweg omdat je niet hard mag spelen ergens. Zelfde effect kun je bereiken met Red snappers, TS9's, Dod250's, etc, etc, etc. De ene heeft wat meer mogelijkheden dan de andere, met de meesten kun je op jouw setups wel uit de voeten. Een lekkere clean boost helpt een amps die al op het randje staat ook lekker over z'n nek, heel veel meer moet je vaak ook niet hebben, want je moet het zelf nog afmaken op je gitaar! Punt is vaak dat het makkelijker is om een bakkie in te trappen dat zoveel gain heeft dat het allemaal wat makkelijker wordt. Helaas lever je dan heel veel dynamiek in. Als je leert spelen met minder gain en je vingers de sustain laat maken (moeilijk!!) kun je met elke setup uit de voeten. Ik heb dat nog lang niet onder de knie, maar zie daar wel de ultieme tone in. Combi van goede basis tone met knokken op de gitaar en het vinden van de juiste dynamiek. En die koop je dus niet in een bakkie. Kijk maar eens naar SRV Live - El Mocambo. Daar zie je gewoon gebeuren wat ik bedoel.

Probeer gewoon wat bakkies, iedereen heeft toch z'n eigen voorkeur en smaak en je moet het proberen met je eigen setup, dan weet je het best of het klinkt zoals je wilt.

Succes,

Bouke

jero
1 september 2005, 11:12
Speeltechniek is inderdaad een erg belangrijke factor, het verhaal van bouke klopt als een bus (hoewel ik het niet helemaal eens ben met het niet dichtlopen van de LTD). Pedaaltjes die je nog kunt toevoegen aan je lijst:

Tim
MJM Bluesdevil
BJF BBOD
Pedalworx Texas Two Tone / Tour Pro Toggle / ZZ-808/ SRV-808/ GB-808

jero
1 september 2005, 11:16
trouwens, volgens mij zie ik op je fotootje een FUlldrive 2, waarom lukt het daar niet mee?

JeroenZ
1 september 2005, 11:57
Dude's bedankt voor de reactie's een ieder.

Ik kom inderdaad een heel eind in de buurt van het geluid met mijn setup. De sound is in feiten ook goed. Maar ik ben altijd heel basic geweest met pedaaltjes. Gewoon chorus, delay en overdrive pedal en verder nooit geexperimenteerd (pedal ontwikkelingen daardoor op de achtergrond maar gevolgd), mijn geluid was immers top. Ik was me aan het afvragen of een "blues" pedal een echte toevoeging is op mijn huidige geluid of eerder afbreuk aan de dynamiek is zoals Bouke opmerkt. Ik denk dat ik gewoon eens moet gaan testen en dan een goede vergelijking kan maken of het echt een aanvulling is.

JeroenZ
1 september 2005, 13:12
trouwens, volgens mij zie ik op je fotootje een FUlldrive 2, waarom lukt het daar niet mee?

Klopt Jero en op vintage stand lukt het ook maar zie post hierboven ;-)

JeroenZ
2 september 2005, 16:39
*gaat waarschijnlijk red snapper worden, de nieuwe versie.....LOL