PDA

View Full Version : Fuzz face bouwen



Echoes
31 augustus 2005, 19:31
Ik wil graag een Fuzz Face bouwen. Maar je hebt zoveel verschillende soorten ik ben de weg daar een beetje in kwijt.
Het liefste maak ik er eentje die Gilmour (van Pink Floyd) vroeger gebruikte. De Dallas Arbiter FuzzFace. Maar het blijkt weer dat bepaalde componenten niet meer verkrijgbaar zijn of niet goed zijn (snel overhit). En dan volgen weer die duizend verschillende soorten.

Weet iemand de weg in de Fuzzface wereld?
Mijn vereisten:
- alle componenten bij mijn lokale elektroboer kunnen halen
- zoveel mogelijk klinken als de ouderwetse Dallas Arbiter

gertgert
31 augustus 2005, 19:44
http://www.smallbearelec.com/Projects/TweakO/TweakO.htm
en
http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=24&Itemid=51

met heel duidelijke instructies erbij.

birt
31 augustus 2005, 21:23
je kan ook eens kijken bij www.buildyourownclone.com :wink:

JoostBaksteen
31 augustus 2005, 21:25
De meeste onderdelen kan je er halen. Het enige, en tegelijkertijd het belangrijkste van het geheel, wat je waarschijnlijk niet meer kan krijgen (waar Nico o.a. op doelt) zijn de AC128/125's. Zelf heb ik de rest van de onderdelen voor een fuzz gewoon bij de lokale eltronica boer gehaald.

Als je aan de AC's wilt komen zal je waarschijnlijk wat op internet moeten zoeken. Ik weet dat www.verelec.com ze in ieder geval verkoopt.

mayniac
1 september 2005, 00:14
Volgens mij maakte Gilmour gebruik van silicium Fuzz Faces, dus die transistoren (o.a. BC108) zijn nog makkelijk aan te komen...

dejohan
1 september 2005, 14:01
Ik weet dat je daar geluk voor moet hebben, maar ik heb mijn AC128's gewoon bij de electronicaboer kunnen krijgen (Rato Electronica in Antwerpen). No shit.

gertgert
1 september 2005, 15:21
ik ook. eentje maar, gelijk de laatste :cry:
vond er ook nog twee in een oude platenspeler.

Echoes
1 september 2005, 19:19
mijn lokale elektronicazaak wordt dan denk ik Radio Elco uit Alkmaar, die kennen sommige vast wel.

JoostBaksteen
1 september 2005, 20:11
mijn lokale elektronicazaak wordt dan denk ik Radio Elco uit Alkmaar, die kennen sommige vast wel.

Daar hebben ze die AC128 niet iig. Maar die heb je dus ook niet nodig.

Echoes
2 september 2005, 14:47
BC108 is nog wel aan te komen bij Radio Elco ?

JoostBaksteen
2 september 2005, 18:48
BC108 is nog wel aan te komen bij Radio Elco ?

Dat weet ik niet.

JoostBaksteen
2 september 2005, 19:40
Als ze hem niet hebben kan je het ook altijd nog even bij Smorenberg (http://www.smorenberg.com/) proberen. Zit op 5 minuten lopen: met je rug naar radio elco, links draaien. De hele straat (de laat) uitlopen, langs V&D en Mycom. Aan het einde (bij de T splitsing) links, eerste rechts (over een zebrapad) en je komt hem vanzelf aan je rechterhand tegen.

Echoes
4 september 2005, 20:12
http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface/fuzzfacenpnschematic.gif

http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface/fuzzfacenpnschematic.gif

Dit schema'tje moet het dan worden denk ik.

Nog even wat vraagjes over de componenten die erin komen:

De weerstanden en condensators, zit daar nog verschil in als je die bij de elektrazaak haalt? Want je hebt weerstanden gemaakt uit verschillend materiaal geloof ik. En er zijn vast ook verschillende condensatoren.

Op het schema staat ook aangegeven dat de 2 transistors (Q1 en Q2) BC108C, BC109 etc zijn. Houdt dat in dat ik 1 van de genoemde kan kiezen?

Bij de volume potmeter staat 500KA en bij de fuzzpotmeter 1KB. Wat houdt dat in?

(de site: http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface.html )

GJVH
6 september 2005, 20:10
Je kunt ook eens bij mij kijken.

Op www.newtone-online.nl

Groeten,

Gert-Jan

Echoes
7 september 2005, 17:29
ja dat is idd wel handig. Maar ik moet nog steeds weten wat voor soort condensatoren enzo ik moet hebben.
En die transistors die ik nodig heb, heb je niet

Echoes
7 september 2005, 18:28
hey ik moest vandaag in Heemskerk werken bij de PWN :)

maar wie geeft nu antwoord op mijn vragen?!?! (zie bovenste berichtje)

Echoes
7 september 2005, 18:28
hey ik moest vandaag in Heemskerk werken bij de PWN :)

maar wie geeft nu antwoord op mijn vragen?!?! (zie bovenste berichtje)

Echoes
7 september 2005, 19:24
ok bedankt. Wellicht dat ik daar es heen rij. Wil ook bij de Corus gaan werken, zit er mooi in de buurt :)

Ik wil trouwens nog 2 toevoegingen, een mooi led lampje als ie aan staat en ik zou het liefst een 9volt adapter willen gebruiken.
Ik heb nog wel 12volt trafo's liggen, zijn die ook te gebruiken? Hoe kun je eigenlijk zien voor hoeveel volt dit schema is gemaakt? (buiten dat het erbij staat)

Het ledje kan ik neem ik aan gewoon parallelschakelen met een weerstandje ervoor?

gertgert
8 september 2005, 09:01
nog een andere beginners-fuzz-vraag:

op deze link staat een layout van een board. (2e pagina van de pdf):

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/easyface.pdf

kijk je hier nou tegen de onderkant aan (kant van de bedrading), of kijk je er van bovenaf op (kant van de onderdelen)

inmiddels heb ik 'm ge-etst en dat is goed gelukt, maar wel precies zo om zoals op de tekening. Het tekstje easy fuzz face staat dus nu in spiegelbeeld op mn printje. Ik twijfel of dit goed is. Heb ik m misschien verkeerd om gemaakt?

gertgert
8 september 2005, 12:18
ja is ook logisch, nou ja goeie oefening geweest dan.
vanavond nog maar eens andersom afdrukken.

Echoes
9 september 2005, 17:36
Hebben die verschillende transistors geen verschil in geluid dan?

En die oude weerstande (koolfilm) hebben die ook een ander geluid, zijn die beter/slechter/anders dan de tegenwoordige?

btw hoe kan ik het schema geschikt maken voor 12volt?

Echoes
9 september 2005, 18:22
en de condensatoren, zit daar nog een groot verschil in als je verschillende types gebruikt?
Ik zal van de week es een lijstje maken met alle benodigdheden.

Die trafo past perfect in een pendaalbehuizing zover ik kan zien. Wordt wel vol in het doosje. ff kijken hoe ik het ga doen. Gewone 220 stekker eraan ofzo, alhoewel dat ook weer niet praktisch is misschien.

Echoes
9 september 2005, 18:23
en de condensatoren, zit daar nog een groot verschil in als je verschillende types gebruikt?
Ik zal van de week es een lijstje maken met alle benodigdheden.

Die trafo past perfect in een pendaalbehuizing zover ik kan zien. Wordt wel vol in het doosje. ff kijken hoe ik het ga doen. Gewone 220 stekker eraan ofzo, alhoewel dat ook weer niet praktisch is misschien.

nicoverduin
9 september 2005, 18:37
Ik zou er wel een schakelaar tussen zetten en een indicatie oid dat ie aanstaat.

De kondensatoren bepalen o.a. de klank en details van je geluid. Hoe beter de kwaliteit van de condensator hoe meer details je er door komen. De kwaliteit wordt in deze bepaalt door de snelheid die de kondensator heeft om te laden/ontladen.

Maar in dit geval kan je volstaan met een gewone polyester/prolyproylene. En om de volgende reden:
Die apparaten vroeger werden echt niet gemaakt met de allerbeste komponenten van die tijd maar met de meest economische. Door nu alles te vervangen met de allerbeste komponenten zou er wel eens toe kunnen leiden dat het apparaatje bagger produceert. Te zuiver te steriel.

NIco

Echoes
10 september 2005, 22:25
Wat betekend die 2 achter de 8K2 weerstand eigenlijk? Is dat gewoon 8000ohm of niet?

Echoes
11 september 2005, 09:37
nog even wat, wat betekenen die tekens links van de 2.2uF diode en rechts van de volume potmeter?

nicoverduin
11 september 2005, 10:00
Elko's hebben een positieve en een negatieve kant. DAt staat op de kondensator aangegeven. Dus die + is dus de de plus pool van de elko.
NIco

Echoes
11 september 2005, 14:57
ik bedoel die langewerpige rechthoekjes met aardetekens eraan.

btw, in Den Helder zit ook een goede electronicazaak. Hobby rama. Denk dat ik daar al m'n spullen vandaan kan halen.

Antal
11 september 2005, 14:59
Maar et was juist die afwijking en onnauwkeurigheid die het geluid gaf wat je toen had.

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er gezegt wordt dat vroeger ook maar 1 op de zoveel Fuzz Faces echt lekker klonk (geen eigen ervaring mee hoor overigens) Maar ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en er nauwkeurige komponenten inzetten.

nicoverduin
11 september 2005, 15:02
Dat is de massa aansluiting van de jack. :-D :-D :-D :-D :-D ANders gaat ie zo brommen.... :-D :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
11 september 2005, 15:08
Maar et was juist die afwijking en onnauwkeurigheid die het geluid gaf wat je toen had.

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er gezegt wordt dat vroeger ook maar 1 op de zoveel Fuzz Faces echt lekker klonk (geen eigen ervaring mee hoor overigens) Maar ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en er nauwkeurige komponenten inzetten.Dan nog... Pak 10 x een van die BC transistoren en je hebt een grote kans dat er een groot verloop is in de Hfe faktor (versterking). Maar de meeste details zullen toch bepaald worden door de kwaliteit van de transistors (niet zondermeer te bepalen) en de kwaliteit van je kondensatoren en de elco's (signaalpad functie).

mathe
11 september 2005, 15:10
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er gezegt wordt dat vroeger ook maar 1 op de zoveel Fuzz Faces echt lekker klonk (geen eigen ervaring mee hoor overigens).
Dat is niet de reden. De oplossing voor dat probleem ligt in de bias instelling van de transistoren.

Maar ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en er nauwkeurige komponenten inzetten.
Dat is nergens voor nodig.

Marc

Antal
11 september 2005, 15:16
Dan nog... Pak 10 x een van die BC transistoren en je hebt een grote kans dat er een groot verloop is in de Hfe faktor (versterking). Maar de meeste details zullen toch bepaald worden door de kwaliteit van de transistors (niet zondermeer te bepalen) en de kwaliteit van je kondensatoren en de elco's (signaalpad functie).

Klopt, maar die Hfe factor valt gewoon te bepalen toch? En dan kun je de waarden van je weerstanden daar toch aan aanpassen?

nicoverduin
11 september 2005, 15:20
Dan nog... Pak 10 x een van die BC transistoren en je hebt een grote kans dat er een groot verloop is in de Hfe faktor (versterking). Maar de meeste details zullen toch bepaald worden door de kwaliteit van de transistors (niet zondermeer te bepalen) en de kwaliteit van je kondensatoren en de elco's (signaalpad functie).

Klopt, maar die Hfe factor valt gewoon te bepalen toch? En dan kun je de waarden van je weerstanden daar toch aan aanpassen?En jij denkt dat iemand die net nog vraagt wat de blokjes aan de massa aansluitingen zijn begrijpt wat ie moet doen? :-D :-D :-D

Echoes
11 september 2005, 17:01
haha, alle begin is moeilijk heh. Dit is mijn eerste soldeerprojectje. Dus ik heb nog een hoop vragen.

Maar transistors kun je dus ook instellen?

Ik zie nergens een voetswitch in het schema zitten? Moet ik die er zelf maar bij bedenken? En welke moet ik hebben? Je hebt verschillende DTP (oid) switches toch?

Echoes
11 september 2005, 17:01
haha, alle begin is moeilijk heh. Dit is mijn eerste soldeerprojectje. Dus ik heb nog een hoop vragen.

Maar transistors kun je dus ook instellen?

Ik zie nergens een voetswitch in het schema zitten? Moet ik die er zelf maar bij bedenken? En welke moet ik hebben? Je hebt verschillende DTP (oid) switches toch?

nicoverduin
11 september 2005, 17:08
De hele versterker techniek is gebaseerd op het instellen van de versterkende elementen (transistoren/buizen).

Er vanuitgaande dat ook een lampje wil hebben als het effect aanstaat (dat willen ze uiteindelijk allemaal :-D :-D :-D :-D ) Heb je zo'n 3pdt (3 x om-en-om dus) nodig. 2 voor de true bypass (die vraag gaat ook vanzelf komen :-D :-D :-D :-D ) en een voor het lampje (led met 470 ohm weerstand).

Nico

mathe
11 september 2005, 17:30
Maar transistors kun je dus ook instellen?
Sterker nog, je moet ze instellen. Dat gebeurt met de weerstanden in de schakeling die om de transistor heenzitten.

Ik zie nergens een voetswitch in het schema zitten? Moet ik die er zelf maar bij bedenken? En welke moet ik hebben?
Als je er ook een LED mee wil schakelen heb je een TPDT (Triple Pole Double Throw) ofwel driepolig dubbel-om nodig.

Marc

Echoes
11 september 2005, 17:42
kan ik dit schema voor die switch gebruiken?
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/switch_lo_3pdt_ig_battery.gif

nicoverduin
11 september 2005, 17:48
yep

Echoes
12 september 2005, 17:52
die trafo die ik heb blijkt alleen 220volt wisselspanning naar 12volt wisselspanning te transformeren. Maar ik heb gelijk spanning nodig toch?
Zou ik dat via een gelijkrichter kunnen oplossen?

mathe
12 september 2005, 18:13
die trafo die ik heb blijkt alleen 220volt wisselspanning naar 12volt wisselspanning te transformeren. Maar ik heb gelijk spanning nodig toch?
Zou ik dat via een gelijkrichter kunnen oplossen?
Ja, en daarachter een circuit wat er 9V van maakt (b.v. een spanningsregelaar).

Marc

Echoes
12 september 2005, 18:15
volgens Nico kon dit schema met 12volt ook wel voldoen. toch?

nicoverduin
12 september 2005, 18:23
volgens Nico kon dit schema met 12volt ook wel voldoen. toch?Ja maar jij gaat veel meer krijgen als 12 Volt. je krijgt na de geljkrichter 1.4 * 12 is zo rond de 16.5V. Da's wel erg veel.

Kan je beter doen wat marc zegt:

Dus: trafo--> bruggelijkrichter -> elco 100uF--> 9V regulator--> 10uF en je hebt een hele mooie stabiele 9V.

Echoes
12 september 2005, 18:45
nou dat wordt een beetje tegek denk ik voor een eerste projectje, misschien leuk voor later. Ik heb nog wel een 9v adapter liggen :)

nicoverduin
12 september 2005, 18:47
nou dat wordt een beetje tegek denk ik voor een eerste projectje, misschien leuk voor later. Ik heb nog wel een 9v adapter liggen :)En dat zegt ie nu pas :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Echoes
12 september 2005, 18:49
ja, maar het was toch leuker geweest om ook nog een trafo in het pendaaltje te bouwen :)

nicoverduin
12 september 2005, 18:53
ja, maar het was toch leuker geweest om ook nog een trafo in het pendaaltje te bouwen :)Dan kan je beter met printtrafo's gaan werken. Die pedaaltjes trekken haast geen stroom dus kan je een heel klein trafo'tje gebruiken. Kosten een paar euro in de dump.
Nico

Echoes
12 september 2005, 18:55
ik zal het onthouden voor een later projectje. Ik ga eerst es kijken of ik die PDT switch in mijn schema kan toevoegen :)

Echoes
12 september 2005, 19:27
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/switch_lo_3pdt_ig_battery.gif

wat bedoelen ze bij dit schema'tje met de input en output op het board

nicoverduin
12 september 2005, 19:30
Bij jou de minkant van de 2.2uF (input) en de loper van de 500kA potmeter (output).
Nico

Echoes
12 september 2005, 19:40
huh? nummer 6 (boven de output op de switch) gaat daar toch al heen?

nicoverduin
12 september 2005, 20:29
huh? nummer 6 (boven de output op de switch) gaat daar toch al heen?Je moet het exact zo bedraden zoals in het schema en de input en output zo aansluiten zoals ik heb aangegeven.

Nico

Echoes
13 september 2005, 20:44
http://www.keestesselaar.nl/fuzzfacenpnschematic2.GIF

zoiets dan?

Fumi SG
13 september 2005, 21:05
Zoiets :wink:

http://img120.imageshack.us/img120/6149/fuzzfacenpnschematic237jh.gif

Echoes
13 september 2005, 21:12
hoe kan het nou helemaal anders zijn dan degene die ik heb dan? Althans een beetje anders.

En wat bedoel je met voorstelling?

nicoverduin
13 september 2005, 21:34
hoe kan het nou helemaal anders zijn dan degene die ik heb dan? Althans een beetje anders.

En wat bedoel je met voorstelling?is ie wel echt anders? :-D :-D :-D goed kijken.....Nieuw spelletje....vind de verschillen...en dat andere is gewoon een signature... :-D :-D :-D van sommigen heb ik het opgegeven het te begrijpen....moet nou al af en toe aan die kinderen van me vragen wat iets betekent :-D :-D :-D :-D

Echoes
13 september 2005, 21:38
nou ikz ien het niet, volgens mij is ie hetzelfde, maar de draden zitten op een andere plek (op de switch) dan de mijne.
morgen maar ff bekijken :) Ik ga donderdagavond naar Alkmaar spullen kopen

Fumi SG
13 september 2005, 21:38
ghehe... need a hint?? :-D

JoostBaksteen
13 september 2005, 22:03
Ik ga donderdagavond naar Alkmaar spullen kopen

Die voet-schakelaar hebben ze bij Elco iig niet.

Echoes
14 september 2005, 19:19
Wat voor Diodes moet ik hebben, daar heb je vast ook verschil in of niet?

nicoverduin
14 september 2005, 19:26
Volgens mij zit er maar een diode is en dat is een LED. Gewoon standaard huis/tuin en keuken ledje gebruiken.
NIco

Echoes
14 september 2005, 19:39
owja, die andere 3 zijn Condensatoren, dacht dat alleen die 0.01uF een condensator was en die andere 2 diodes omdat ze een - en + hebben.

Fumi SG
14 september 2005, 20:24
nee, dat zijn ook condensatoren. Maar wel ff goed op letten heh dat je (+) en (-) goed hebt! :wink:

Echoes
16 september 2005, 12:42
ik heb een deel van de spullen gehaald. Toevallig konden ze de AC128 transistors bestellen en morgen kan ik ze al ophalen! Dus heb ik die maar genomen. Ik twijfel alleen een beetje of die niet minder klinken eigenlijk. Misschien kan ik later eens experimenteren met BC109 (die hadden ze ook) transistors.

Ze deden alleen een beetje moeilijk met die 3PDT switch. Ik kon ze niet goed uitleggen hoe het werkte en hun snapte het ook niet echt. Dus misschien kan iemand me dat even uitleggen. Waar schakelt ie tussen? ER zitten 9 aansluitpuntjes op. Is het eventueel ook mogelijk om eentje te kopen met 6 aansluitingen (die hadden ze wel namelijk) en dan een ledje gewoon parallel met het schema solderen?

Verder de 2 potmeters, ik zie niet echt verschil, ze zien er precies hetzelfde uit. Op eentje staat 1K log 811 Piher (dat is dan de Fuzz?) en op die andere staat 100 428M Piher (volume?)

JoostBaksteen
16 september 2005, 12:58
ik heb een deel van de spullen gehaald. Toevallig konden ze de AC128 transistors bestellen en morgen kan ik ze al ophalen! Dus heb ik die maar genomen. Ik twijfel alleen een beetje of die niet minder klinken eigenlijk. Misschien kan ik later eens experimenteren met BC109 (die hadden ze ook) transistors.


De 3PDT is gewoon hetzelfde als 2PDT die ze hebben, maar dan met 3.

Als je het bij Elco hebt gehaald zou ik eerst even bellen of ze het wel binnen hebben gehad... vaak genoeg meegemaakt dat ze het toch nog niet binnen hadden.

H.Manback
16 september 2005, 13:48
Als je zegt 3 polig aan-aan switch, dan moeten ze er al wat meer van snappen. Of 3 polig 2 standen, dat kan ook.

Wel uiteraard er bij zeggen dat het om zo'n druk schakelaar gaat, en niet zomaar een druk schakelaar maar een footswitch. (Ik weet niet of het nou altijd als voetschakelaar wordt gebruikt eigenlijk, volgens mij kan het ook perfect met een grote ronde knop er op bijvoorbeeld :)).

Als ze er echt niet uit komen, zat internet adressen waar je uit kan kiezen. Zelf kan ik wel aron aanraden (http://www.diystompboxes.com).

Echoes
16 september 2005, 13:52
hoe werkt die switch dan precies?

Ik heb de spullen bij Hobby-rama gehaald in Den Helder.

H.Manback
16 september 2005, 13:54
Hoe ie werkt? Um geen idee wat er binnen in zit eigenlijk, geloof iets met een balletje ofzo :D

Maar wat ie DOET is 3 polen schakelen naar elk 2 standen. Dus je hebt 9 pootjes, en de middelste 3 worden geschakeld naar de buitenste 3 polen. Het is AAN-AAN omdat in beide standen de polen wel verbinding maken met een kant.

Echoes
16 september 2005, 14:12
Dus: Hij schakelt tussen 1, 2 en 3 waarbij alle 3 de 1'tjes, 2'tjes en 3'tjes zijn doorgelust?

1 2 3
1 2 3
1 2 3

H.Manback
16 september 2005, 15:22
Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is (weet alleen niet welke kant op :))

Bij een 3pdt heb je eigenlijk 3 spdt schakelaars in 1. Wat is een spdt? Nou dat werkt als volgt:

http://www.kpsec.freeuk.com/images/swabc.gif

Er is dus 1 pool die 2 kanten op kan worden geschakeld. Vandaar Single Pole Double Throw.

Een dpdt switch is een double pole double throw schakelaar en ziet er als volgt uit:

http://www.kpsec.freeuk.com/symbols/swdpdt.gif

Een 3pdt doet dit dus in 3 voud met 1 schakelaar.

Nu heb je dus 9 pootjes onderop je schakelaar die als volgt er uit zien:

A C B
A C B
A C B

Afhankelijk van hoe je m vasthoudt uiteraard :). De middelste (Ctjes) kan je dus zien als het deel links in het plaatje, en de buitenste (A en Btjes) zijn de rechterkant. Elke kant is 1 stand.

En als het nog niet duidelijk is heb je hier nog wat leesvoer: http://www.kpsec.freeuk.com/components/switch.htm

H.Manback
16 september 2005, 15:26
Misschien wel wat voor de FAQ trouwens? (nu ik toch zo heb zitten typen)

Echoes
16 september 2005, 15:27
gewoon een serieschakelaar dus alleen dan met 3. Zo snap ik het wel ja :)

Nog even een waarschijnlijk heeeeeeeel lullig vraagje. Ik heb ook een klein soldeerplaatje gekocht. en nu zit er aan 1 kant al iets van metaal op. per 2 gaatjes. Ik heb geen idee waar dat voor is, en op welke kant ik moet solderen.

H.Manback
16 september 2005, 15:31
Nou dat klinkt als een soort experimenteer print. Ik zou als ik jou was op de kant met metaal solderen, maar dat merk je gauw genoeg :wink:

Dat ze per 2 gaatjes zijn is om het makkelijker te maken met verbindingen (alhoewel per 2 nou ook niet zo veel helpt, zo'n afstand kan je zo met het pootje overbruggen).

Echoes
16 september 2005, 16:32
Misschien dat ik toch niet voor de AC128 ga. Denk dat ik die achterhou voor mijn volgende prjoject (Fuzzfactory) Bij de elektronicazaak hadden ze wel wel BC107 en BC109, zijn die ook wel goed, ipv BC108?

H.Manback
16 september 2005, 17:25
Nee, dat kan niet.

Die transistoren zijn NPN, en dan zou je de versie met negatieve aarde moeten bouwen wat kan leiden tot problemen met de werking. Als je het per se met silicium transistoren wil bouwen zou ik eerder voor bijv een 2n3906 of een bc213 gaan. Let wel dan klinkt ie een stuk anders.

Maar waarom niet gewoon die AC's proberen, gebruik gewoon een transistor voetje voor die dingen. Je kan een voetje maken uit een IC voetje, gewoon een beetje knippen, of anders heb je nog van die strips. Vraag maar voor zoiets bij de electro zaak (Radio Elco heeft ze als het goed is wel).

Echoes
16 september 2005, 17:56
hoezo kan dat niet? Alleen die 470 Ohm moet vervangen worden door 330 en de - en de + moeten omgegooid worden, verder zijn ze hetzelfde toch?

H.Manback
16 september 2005, 19:38
In theorie ja, in de praktijk nee. Als je me niet gelooft zoek maar op http://www.diystompboxes.com/forums/stompboxforum/ naar fuzz face problems dan zal je redelijk vaak zien dat het gaat om de NPN versie. Het probleem is niet zo aan te wijzen maar ze hebben vaker last van oscillatie etc. Als je toch voor een silicium gaat, kan je net zo goed een PNP transistor kopen, zijn goed te vinden.

Echoes
16 september 2005, 20:03
Hmm vaag, ik wou in eerste instantie ook eentje bouwen met BC108 maar ik vroeg gewoon even of ie ook AC128 toevallig had. En die kon ie dus zo bestellen. Maar die klinken volgens mij wat feller en dat wil ik juist niet.
Maar ik heb verder nog niets gehoord dat die BC108 versies problemen krijgen?

H.Manback
16 september 2005, 20:33
AC128 feller? Het is juist andersom (of ik lees het nu verkeerd), silicium transistoren klinken feller dan germanium. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het geen drol uitmaakt qua beschikbaarheid of je nu NPN of PNP transistoren silicium doet. Daarom zou ik adviseren om gewoon een PNP te doen, dan weet je zeker dat je geen gezeik verder krijgt.

Echoes
17 september 2005, 09:11
This nice red Fuzz Face with its original beat-up box is actually among the very first incarnations of a silicon-equipped Fuzz Face and uses a pair of BC108C transistors. A silicon fuzz face in general will sound quite a bit different from the earlier germanium models. If you like the raspier-fuzzy sound, germanium is the way to go. To contrast, if you like the smoother overdriven-type tones that are a bit more fluid-sounding, a silicon-loaded Fuzz Face may be your preference.

Echoes
17 september 2005, 09:31
eigenlijk zou het mooi zijn als je met een schakelaartje kon switchen tussen Silicum en Germanium transistors :)

H.Manback
17 september 2005, 12:08
Kan ook idd, maar smooth overdriven tone.... dat vind ik toch wel een sterk verhaal. De silicon fuzz klinkt wat strakker en wat bijteriger vond ik. Misschien dat die bc108 wel wat uitmaakt hoor, maar ja zoals ik al zei maak een voetje er voor dan kan je van alles proberen.

Echoes
17 september 2005, 15:59
Ik heb nu die 2 AC128 transistors.. Enige wat nog mist is die 3ptd switch.
Zit er nog (veel) verschil tussen de oude en tegenwoordige AC128'ers?
Nouja ik ga maar es proberen te solderen. Nog nooit gedaan dusseh :)

H.Manback
17 september 2005, 18:03
Tsja, mijn ervaring met AC128s is dat ze allemaal klote zijn... Ik heb er een stuk of 10 (of nog meer misschien) gekocht voor m'n fuzz en geen van alle was goed genoeg. Allemaal veel te hoge lekstroom enzo...

Probeer het gewoon, en als het niet werkt de bias weerstanden aanpassen, en als het dan nog niet lukt gewoon silicium gebruiken of gematchde transistoren kopen (van smallbearelec.com (http://www.smallbearelec.com) bijv.)

Echoes
17 september 2005, 18:13
hoe meet/weet ik of ze goed zijn?

nicoverduin
17 september 2005, 18:35
eigenlijk zou het mooi zijn als je met een schakelaartje kon switchen tussen Silicum en Germanium transistors :)2 printjes maken en 2 voetschakeaars.
Nico

Echoes
17 september 2005, 18:43
haha ja dat wordt denk ik een beetje gortig voor het mooie. Wellicht voor een latere keer. Want je spanning (fase) moet ook omgegooid worden toch?
Nouja goed, eerst dit maar es. Ik heb al een site gevonden hoe je transistors door moet meten :)

iemand nog soldeer tips? :)

nicoverduin
17 september 2005, 18:51
De meest multimeters hebben een ingebouwde transistor meter (die van jou mogelijk ook).

9-15 watt boutje gebruiken. Harskern soldeer. En niet te heet laten worden tijdens het solderen.

Nico

Echoes
17 september 2005, 19:08
ja in me multimeter zit een transistortester inderdaad

nicoverduin
17 september 2005, 19:28
ja in me multimeter zit een transistortester inderdaad
Nou dan hoef je alleen effe te kijken wat de pootjes zijn (zoeken op internet). Transistor erin doen en op de Hfe stand zetten en je weet of hij het doet. Meer kun je er noet mee.

Nico

H.Manback
17 september 2005, 19:42
Nou dat kan je helaas vergeten voor die germanium transistoren...

http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Echoes
17 september 2005, 20:01
maar ik ga er toch wel van uit dat ze goed zijn :)
waar kan ik het beste die switch bestellen?

JoostBaksteen
17 september 2005, 21:15
maar ik ga er toch wel van uit dat ze goed zijn :)
waar kan ik het beste die switch bestellen?

Er zijn veel winkels, zie ook: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62682

Als je hem in NL wilt kopen kan het bij Nico, wil je het goedkoop en maakt de levertijd niet echt uit kan je hem goedkoper in america kopen.

Trevoc
18 september 2005, 13:59
Hallo allemaal,
Na aanleiding van dit topic heb ik mij laten registreren omdat ik ook met een fuzz-box bezig ben en nog wat vraagjes heb.
Ik ben bezig met het volgende ontwerp:
http://www.smallbearelec.com/Projects/TweakO/TweakO.htm
Toen ik mijn onderdelen ging kopen bleek dat de gebruikte transistor ( 2N5089) al een paar jaar niet meer besteld was. Maar de transistor BC550 doet het zelfde zei de verkoper. Alleen de pootjes waren anders geplaatst. De originele zou de volgorde CBE hebben en de BC550 EBC. Echter als je in de tekening kijkt lijkt deze transistor ook EBC te zijn.
Hoe kom ik er achter welke pootje welke is, en kan ik deze transistor wel gebruiken?

Trevoc
18 september 2005, 14:00
Hallo allemaal,
Na aanleiding van dit topic heb ik mij laten registreren omdat ik ook met een fuzz-box bezig ben en nog wat vraagjes heb.
Ik ben bezig met het volgende ontwerp:
http://www.smallbearelec.com/Projects/TweakO/TweakO.htm
Toen ik mijn onderdelen ging kopen bleek dat de gebruikte transistor ( 2N5089) al een paar jaar niet meer besteld was. Maar de transistor BC550 doet het zelfde zei de verkoper. Alleen de pootjes waren anders geplaatst. De originele zou de volgorde CBE hebben en de BC550 EBC. Echter als je in de tekening kijkt lijkt deze transistor ook EBC te zijn.
Hoe kom ik er achter welke pootje welke is, en kan ik deze transistor wel gebruiken?

H.Manback
18 september 2005, 15:00
http://www.datasheetcatalog.com/

Dirk_Hendrik
18 september 2005, 20:36
maar ik ga er toch wel van uit dat ze goed zijn :)
waar kan ik het beste die switch bestellen?

Er zijn veel winkels, zie ook: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62682

Als je hem in NL wilt kopen kan het bij Nico, wil je het goedkoop en maakt de levertijd niet echt uit kan je hem goedkoper in america kopen.


:o
Yikes Nico! Met alle respect voor je bisnis maar die prijs is wel dito over de kop gegaan!

H.Manback
19 september 2005, 14:56
Ik heb ff gekeken :o

Begrijp me niet verkeerd ik snap best dat het niet altijd zo makkelijk is om die dingen goedkoop in te kopen etc. maar voor dit geld haal ik er 2 uit Hawaii van Aron, incl verzend.

Echoes
21 september 2005, 20:47
nou de eerste paar componenten zijn gesoldeert hoor :) Denk dat het op zich wel goed is gegaan. Het wachten is nog even op de 3PDT switch en een goede behuizing.

Fumi SG
21 september 2005, 21:40
kijk aan, succes verder! :wink:

Echoes
22 september 2005, 21:47
Ik kan toch ook een willekeurig PDT schakelaar kopen en het ledje in serie met een weerstand parallel aan de schakeling solderen?

nicoverduin
22 september 2005, 21:52
Als je wilt dat het ledje brand als de plug erin zit, dan kun je hem gewoon aan de + en - hangen. als je wilt dat hij gaat branden als het effect is ingeschakeld en uit als hij in true-bypass zit, dan heb je die 3pdt nodig.
Zie enkele pagina's terug.
Nico

Echoes
26 september 2005, 20:47
ik snap nog steeds niet alles van het aansluiten die switch. Kan iemand dit schema'tje misschien schematisch afmaken?
http://www.keestesselaar.nl/fuzzfacenpnschematic3.GIF

nicoverduin
27 september 2005, 17:16
zo dus:

http://www.verelec.com/images/fuzzfacenpnschematic3.JPG

Nico :-D

Echoes
27 september 2005, 20:57
kijk dat is 10 keer duidelijker, hartstikke bedankt!

Echoes
30 september 2005, 08:29
kan ik voor de draadjes Cat6 datakabel gebruiken? Is toch wel dik genoeg.

nicoverduin
30 september 2005, 09:21
kan ik voor de draadjes Cat6 datakabel gebruiken? Is toch wel dik genoeg.echt wel :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Echoes
30 september 2005, 10:58
wat lach je? Is het sarcastisch bedoelt? Ik werk op dit moment veel met datakabel en heb dus wel wat meters liggen. Zonde om helemaal speciaal van die montagesnoer te kopen dan toch?

Dirk_Hendrik
30 september 2005, 12:33
Nico gebruikt bij alles wat hij post een stapel van die smilies.

Kim Wilson
30 september 2005, 12:38
Nico gebruikt bij alles wat hij post een stapel van die smilies.
Ja, Nico is wat je zegt een vrolijke Frans. :-D

Ché
3 oktober 2005, 17:42
hoi,

naar aanleiding van dit topic dacht ik eens een adaptor aansluiting op mijn fuzzface te zetten...met batterij werkt het ding dus prima maar met adaptor krijg ik verschrikkelijke brom (de gitaar klinkt er heel stil onder door)

ik vermoed dat de draden slecht verbonden zijn, maar ik volg alles precies zoals vermeldt op generalguitargadgets (PNP, Negative ground)

weet iemand wat ik mis doe?

Frits van Mourik
3 oktober 2005, 23:19
Je gebruikt waarschijnlijk een adaptor die niet gestabiliseerd is.
Zo'n ding bestaat uit een trafo, een gelijkrichter en een afvlakcondensator.
Daar komt, naast gelijkspanning, inderdaad een akelige brom uit.
Bovendien varieert de uitgangsspanning en daarbij ook de brom bij verschillende belasting. Kortom: niet te gebruiken.

Wat je moet hebben, is een gestabiliseerde adaptor.
Daarin zit, naast de genoemde onderdelen, nog een plukje elektronica, die de spanning konstant houdt, de brom platslaat en meestal ook nog beschermt tegen overbelasting en kortsluiting.
Is overigens amper duurder.

Dan heb je ook nog de adapter met "geschakelde voeding".
Dit is een modern lichtgewicht dingetje , amper dikker dan een stekker,
die ook keurig een gestabiliseerde gelijkspanning levert.
Toch zou ik die dingen vermijden, omdat ze i.p.v. brom nog wel eens een hoogst irritant fluittoontje willen produceren.

Ché
4 oktober 2005, 00:51
Je gebruikt waarschijnlijk een adaptor die niet gestabiliseerd is.
Zo'n ding bestaat uit een trafo, een gelijkrichter en een afvlakcondensator.
Daar komt, naast gelijkspanning, inderdaad een akelige brom uit.
Bovendien varieert de uitgangsspanning en daarbij ook de brom bij verschillende belasting. Kortom: niet te gebruiken.

Wat je moet hebben, is een gestabiliseerde adaptor.
Daarin zit, naast de genoemde onderdelen, nog een plukje elektronica, die de spanning konstant houdt, de brom platslaat en meestal ook nog beschermt tegen overbelasting en kortsluiting.
Is overigens amper duurder.

Dan heb je ook nog de adapter met "geschakelde voeding".
Dit is een modern lichtgewicht dingetje , amper dikker dan een stekker,
die ook keurig een gestabiliseerde gelijkspanning levert.
Toch zou ik die dingen vermijden, omdat ze i.p.v. brom nog wel eens een hoogst irritant fluittoontje willen produceren.

mijn adaptor is idd niet gestabiliseerd, maar bij de TS9 of boss pedalen geef hij wel niks brom... :???: daarom vind ik het zo raar dat hij dat wel enorm hard geeft bij een home made fuzzface

birt
4 oktober 2005, 09:20
ff circuits zijn daar heel gevoelig aan, vraag me niet juist waarom maar het is wel zo :wink:

Ché
4 oktober 2005, 11:04
ff circuits zijn daar heel gevoelig aan, vraag me niet juist waarom maar het is wel zo :wink:

ahzo :) ... ok, bedankt!

Echoes
5 oktober 2005, 19:47
alle aardeaansluitingen moeten tegen het aluminium kastje worden gesoldeerd?

Antal
5 oktober 2005, 20:27
alle aardeaansluitingen moeten tegen het aluminium kastje worden gesoldeerd?

Als jij je in en output jacks aan aarde legt maken die vanzelf verbinding met het kastje.

Echoes
5 oktober 2005, 20:39
is er ergens nog een topic over zo'n behuizing beschilderen? ken'm niet vinden

Echoes
30 oktober 2005, 13:11
ik heb eindelijk de 3pdt switch :) Beteld bij Newtone. Goede service
Anyway, ik kan hem nu afmaken. Alleen bij de 2.2uF diode staat niet echt op wat de + en de - is. Aan 1 kant zit een witte streep waar een 0 op staat en 2 van deze tekens "\/" . Ga er vanuit dat dat de min is. Verder moet ik nog even uitvogelen hoe ik die switch aan moet sluiten.

Echoes
30 oktober 2005, 17:46
ik heb die 2 potmeters maar ik heb geen idee welke welk is?
Op de 1 staat:
1K log

en de andere:
100 426M


Ik moet hebben (500KA en 1KB)

mayniac
30 oktober 2005, 18:17
ik heb die 2 potmeters maar ik heb geen idee welke welk is?
Op de 1 staat:
1K log

en de andere:
100 426M


Ik moet hebben (500KA en 1KB)

Meten is weten...

Zonder gekheid, die met 1k log is natuurlijk 1kb (b staat voor logaritmisch/audi0, al is dat per fabrikant verschillend). Er vanuitgaand dat je de goede onderdelen hebt gekocht is die andere dan de 500ka (500k lineair).

H.Manback
30 oktober 2005, 21:25
De volume lijkt me juist de logaritmische hoor... maar goed dat merk je snel genoeg aan de bediening. De 2.2uF elco zit je goed te denken, de pijltjes en witte streep geven de min aan.

Echoes
1 november 2005, 21:09
500K audio (volume) en 1K lineair (Fuzz)
Hoe kan ik potmeters meten eigenlijk?

Ik heb ook een grote fout gemaakt. Bij de PNP transistor versie moet de stroom de andere kant op lopen! Dus ik moet alle condensatoren omdraaien. OPnieuw solderen dus :(

H.Manback
2 november 2005, 00:41
Wat wil je meten? De weerstand kan je met een multimeter doen op de twee buitenste pootjes (of even proberen welke pootjes de grootste weerstand tussen elkaar hebben als het niet duidelijk is). Of ie linear is kan je in principe meten door m op de helft te zetten (ongeveer) en dan te meten wat de weerstand is tussen een van de buitenste poten en de middelste (wiper). Is ie de helft van het totaal (ongeveer) dan is ie linear, anders logaritmisch.

Die condensatoren, de ene aan de fuzz pot moet met de goeie kant naar aarde (was ie nou negatief aarde?), die aan de ingang was dacht ik niet zo kritisch, maar in pnp met positieve aarde hoort ie met de + naar de input en de - naar de transistor.

Nou moet ie het binnenkort toch wel eens gaan doen hoor! :wink:

Echoes
2 november 2005, 19:33
jaja, tis ff een heel werktje alles bij mekaar. Ik vind het vooral moeilijk om alles netjes op het printplaatje te krijgen, maar toch zo min mogelijk hoevel solderen. Heel gepuzzel. En nu zit het dus verkeerd en moet het opnieuw grrr...

Hoe zit het trouwens met transistors meten? Als ik eentje in mijn multimeter transistorgaatjes stop meet ie 266 (veranderd steeds).
En een ander loopt op tot ongeveer 617. (AC128)

Wat is goed, en wat niet? En wat meet ie eigenlijk>

Echoes
2 november 2005, 19:34
jaja, tis ff een heel werktje alles bij mekaar. Ik vind het vooral moeilijk om alles netjes op het printplaatje te krijgen, maar toch zo min mogelijk hoevel solderen. Heel gepuzzel. En nu zit het dus verkeerd en moet het opnieuw grrr...

Hoe zit het trouwens met transistors meten? Als ik eentje in mijn multimeter transistorgaatjes stop meet ie 266 (veranderd steeds).
En een ander loopt op tot ongeveer 617. (AC128)

Wat is goed, en wat niet? En wat meet ie eigenlijk>

nicoverduin
2 november 2005, 19:40
Wat je meet is de versterkings factor. Dat ze verschillend zijn is logisch. Het zijn verschillende transistoren. Hoeveel je ongeveer zou moeten meten kun je opzoeken in de datasheet van dat type. Daar staat het in opgegeven.
De waardes kunnen nogal verschillen tussen dezelfde transistoren onderling. als het maar een beetje (+/-) 10% zit, zit je prima. Als je dus 2 gematchde transistoren moet hebben, snap je hem al :-D :-D :-D :-D Heel bakkie torren van het zelfde type testen en de bij elkaar liggende waarden "matchen".
Nico

H.Manback
2 november 2005, 20:05
Um een germanium transistor kan je niet zomaar meten met je multimeter hoor... Tenzij hij de lekstroom meeneemt in de berekening, wat bijna nooit het geval zal zijn bij gewone meters.

Dat hij steeds verandert is ook niet raar, aangezien je er met je vingers aan zit. De temperatuur verschillen die je daar mee veroorzaakt zorgt er voor dat de versterking en lekstroom gaat varieren. Heb je nog niets gelezen over de temperatuur gevoeligheid van germanium fuzzen? (speelt pas echt mee als je bijvoorbeeld met 35 graden buiten met het zonnetje er op staat te spelen zeg maar)

Lees dit maar eens door http://geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Echoes
2 november 2005, 20:11
waar vind ik zo'n schema?

Ik heb trouwens per ongeluk een gaatje teveel geboord en nu wil ik die opvullen met of nog een LEd, dat als er spanning op de voeding staat dat er eentje gaat branden, of een schakelaartje om aarde mee in en uit te schakelen. Of is dat laatste niet handig? Op veel versterkers zit ook een knopje. Misschien omw at gebrom weg te halen soms handig?!

H.Manback
3 november 2005, 00:20
Wat voor schema :???: bedoel je die datasheet waar nico het over heeft? Dat kan je wel vergeten met een AC128, maar ik kan je wel vertellen wat het zou moeten zijn... gain van 100 a 120. Maar het probleem is dat de lekstroom en de versterking van vooral AC128s nogal varieren.

Beetje jammer dat je niet gewaarschuwd bent (ik had het topic dacht ik ff niet gevolgd ofzo) maar ga er maar niet van uit dat die ac128s die je hebt goed zullen zijn. De ellende met vooral de ac128 dat ze erg veel varieren in productie kwaliteit. Dat was in de tijd van de originele fuzz al zo en dat is nu niet veel beter geworden. Lees die pagina die ik je heb gegeven nou eens helemaal door, dan kom je er ook achter hoe je die dingen kan testen op lekstroom en gain. Als ze verrot zijn zou ik je aanraden om een gematched paar te bestellen van http://www.smallbearelec.com of banzai (http://www.banzaieffects.com/store/home.php) ofzo.

Dat gat zou ik me later zorgen over maken, stapje voor stapje werken.

mathe
3 november 2005, 20:21
Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat AC128 en NKT275's door mijn handen laten gaan en ik moet bekennen dat deze waarschijnlijk wel de slechtste Germanium transistoren zijn welke ik voor een Fuzz Face heb gebruikt.
Om een enkele te vinden met (a) de juiste versterkingsfactor en (b) een lage lekstroom is al een drama (ongeveer 1 op de 30 in een batch komt in aanmerking) en daarbij komt nog eens dat ze slecht klinken en belachelijk gevoelig zijn voor temperatuur schommelingen...
Ik gebruik of OC44, OC75 of OC81's en in het geval van een silicium model de BC108b.

Daarnaast is de kans dat je een goed klinkende Fuzz Face bouwt zonder de transistoren goed in te stellen ongeveer 1 op 100 is. Het juist biassen v.d. transistoren is dus een must!

Experimenteer ook met typen condensatoren en weerstanden. Je zult versteld staan van de verschillen...

Zoals iemand al vertelde is het testen van een Ge transistor met een transistortester inderdaad zinloos...

Kortom, een Fuzz Face maken lijkt simpel, maar een goede Fuzz Face bouwen is dat bepaald niet :wink:

Marc

JoostBaksteen
3 november 2005, 20:52
Ik gebruik of OC44, OC75 of OC81's


Waar koop jij die dingen? Ik heb er al eerder naar gezocht, maar ik kan ze nergens vinden :???: smallbear, banzai, conrad e.t.c. hebben ze niet (meer) iig.

Small bear heeft ze wel maar zegt: "I have a limited number of Mullard OC44 that are good for one-stage boosts. But I don't intend to offer matched sets of those; it is too difficult to source them consistently."

Enterprice
3 november 2005, 21:20
Voor OC Torren zou je Stuut en Bruin in Den Haag eens moeten proberen.

Echoes
6 november 2005, 19:21
verstandig voor mij om dus ook transistorsvoetjes te bestellen?

En je hebt ook van die hele bakken waarin je een hele schakeling kan testen. Hoeveel kost dat?

Enterprice
6 november 2005, 21:53
Transistorvoetjes lijken me verstandig ja, kun je wat gemakkelijker van Tor wisselen.
Wat bedoel je met hele bakken? Meetapparatuur soms?
Een Fuzz is zo'n beetje de meest eenvoudige schakeling in effectenland, daar moet je niet te moeilijk over doen.
Gewoon het ding in elkaar solderen en dan luisteren of er een beetje goed geluid uit komt.
En met dat laatste moet je bij een Fuzz echt geluk hebben :wink:

Echoes
8 november 2005, 20:02
hoe moet ik de 3pdt aansluiten. Er zitten 9 pinnetjes op, maar welk is welk.
Ik weet dat ie tussen linker en rechterkant schakelt vanuit de middelste 3. Maar hoe om hou je hem dan?
Pinnetjes horizontaal of vertikaal (de pinnetjes zijn langwerpig namelijk

_ _ _
_ _ _
_ _ _

| | |
| | |
| | |

Echoes
8 november 2005, 20:44
heb je trouwens ook kleinere potmeters? In de Fuzzfactory zitten volgens mij veel kleinere?
En wat izjn trimpots?

JER00N
8 november 2005, 21:29
heb je trouwens ook kleinere potmeters? In de Fuzzfactory zitten volgens mij veel kleinere?
En wat izjn trimpots?

Trimpots zijn kleine potmeters. Er zit geen as aan om hem te bedienen, je moet hem instellen (trimmen) met een schroevendraaier. Trimpots zijn eigenlijk alleen bedoeld om één keer (of heel soms) iets in te stellen (bijv een bias van een transistor).

JoostBaksteen
8 november 2005, 21:39
hoe moet ik de 3pdt aansluiten. Er zitten 9 pinnetjes op, maar welk is welk.
Ik weet dat ie tussen linker en rechterkant schakelt vanuit de middelste 3. Maar hoe om hou je hem dan?
Pinnetjes horizontaal of vertikaal (de pinnetjes zijn langwerpig namelijk

_ _ _
_ _ _
_ _ _

| | |
| | |
| | |

Die vraag is vandaag al beantwoord.

H.Manback
8 november 2005, 21:53
Pas maar op, zometeen reageert Antal nog :razz: :lol:

Echoes
12 november 2005, 10:16
zijn er ook online winkels waar je spoelen kunt kopen? HEb voor een ander schema een spoel van 1000u Henry nodig.

Echoes
21 november 2005, 20:23
Ik heb weer 2 nieuwe AC128 transistors gekocht en heb nog een stuk of 5 oudere van iemand anders gehad.
Plan is om transistorvoetje te kopen en dan maar proberen welke het beste klinken.

Echoes
25 juni 2006, 13:46
Er was het 1 en ander mis gegaan, nadat ik wat had gesoldeerd bleek ik de npn ipv de pnp versie te hebben gemaakt. Dus weer opnieuw en dingen bestellen en dat heeft even tijd gekost :)

Ik heb even het schema opnieuw getekend en wil aan jullie vragen of die zo klopt. Tevens heb ik een ledje toegevoegd zodat je kunt zien of je spanning hebt of niet.(via adapter geen batterij)

Nu is nog de vraag, wat moeten de waarden van de weerstanden van de ledjes worden? (gele en rode)

hier het schema, klopt dat zo? http://www.channelsound.nl/oud/facepnp.JPG

Vonk
25 juni 2006, 13:59
Nu is nog de vraag, wat moeten de waarden van de weerstanden van de ledjes worden? (gele en rode)


Alsjeblieft:
http://www.newtone-online.nl/?Technische_vragen:Voorschakel_weerstand_van_een_L ED

H.Manback
25 juni 2006, 14:07
Die 'power' led klopt nu niet. Wat je gewoon moet doen is led en weerstand tussen de + en - pool zetten. Is er voeding, dan brandt de led, en anders niet.

Weerstanden, de link die Vonk geeft legt het denk ik perfect uit. Ikzelf doe het meestal wat meer op de expirementele wijze, waarbij ik wel uitreken wat voor een weerstand wel ongeveer veilig is. Voor een geel of rood ledje op 9 volt zou ik gewoon 1k proberen, en als dat te zwak of sterk is de weerstand aanpassen. Gewoon ff op een batterij proberen voor je gaat solderen.


Edit: de rest lijkt te kloppen, de bypass/led klopt zo in ieder geval wel

Echoes
15 augustus 2006, 18:49
ik snap nog steeds geen #$%@ van die potmeters die ik in die winkel heb gekocht/gekregen.
Op de ene staat 1K Log en daar meet ik tussen de buitenste pootjes 1.090KOhm (open of dichtgedraaid)

Op de andere staat alleen 100? en daar meet ik tussen de buitenste pootjes 0.113KOhm (open of dicht)

Meet ik verkeerd, of heb ik de verkeerde potmeters gekregen?
Voor de Fuzz moet ik een 1K lin en 500K Log (audio) hebben.
Hoe meet ik het verschil tussen log en lin?

Dirk_Hendrik
15 augustus 2006, 18:53
Waarden kloppen wel. Met je tolerantie kom je gemakkelijk uit op de waardes die je meet. 1.090KOhm is een grove 1 kohm en 0.113KOhm een grove 0.1 kohm (= 100 ohm)

Log lin? Zet de as halverwege en meet tussen de binnenste en een buitenste aansluiting. Als de waarde (ongeveer) de helft is van de totaalwaarde is het ding lin. Is er een grove afwijking, dan issie log.

Echoes
21 augustus 2006, 15:47
Waarden kloppen wel. Met je tolerantie kom je gemakkelijk uit op de waardes die je meet. 1.090KOhm is een grove 1 kohm en 0.113KOhm een grove 0.1 kohm (= 100 ohm)


dan klopt het toch niet? die 1KOhm klopt, maar dat moet wel een lineaire zijn ipv een log. En die andere moet 500Kohm zijn ipv 100Ohm (logaritmisch)

H.Manback
21 augustus 2006, 15:56
Klopt, je hebt nu een 100k potmeter, of ie logaritmisch of linear is maakt niets uit voor de rest, het is te laag om als volume pot te gebruiken denk ik. Het zal wel werken als je het toch tijdelijk wil proberen, maar waarschijnlijk belast je de schakeling zodanig dat het maximale volume wat zakt.

Echoes
31 oktober 2006, 17:35
ik heb nu eindelijk ECHT alle spullen (incl correcte potmeters). Heb ook alles beetje gesoldeerd maar dat viel niet echt mee. Ik moet eerst nog maar es hard oefenen want tis echt een drama. Wellicht eens zo'n knap soldeer boutje kopen.
En een goede tip die ik las, eerst soldeertin op het draadje doen. Dat werkt beter volgens mij.


*verder prutst*

bert k
31 oktober 2006, 22:39
Eerst soldeertin op het draadje, goed laten uitvloeien, dan soldeertin op het lipje van de potmeter/het andere onderdeel, dan het draadje ertegenaan houden, en warmstoken, dus niet meer soldeertin toevoegen. Heb je ook precies genoeg handen. :)

Echoes
1 november 2006, 15:50
goede tip..thnx
vooral solderen op printplaat is lastig

ponq
1 november 2006, 17:49
gewoon blijven doorgaan, je wordt er vanzelf handiger in!