PDA

View Full Version : Vuren voor zelfbouw cab?



Jeanken
31 augustus 2005, 14:42
Ik zie net reclame in een doe het zelf krantje voor vurenplanken, iemand een idee of het zou werken voor cab?
Behuizing en of baffle?
Tis 18mm dus vrij ideaal voor behuizing dacht ik en ze zijn 400mm breed dus makkelijk terug te brengen tot de 365 die ik wil.

H.Manback
31 augustus 2005, 15:24
Wat, gewoon vuren :???: geen multiplex?

Lijkt me nou niet bepaald roadproof (of slaapkamer proof zelfs :wink:).

Vuren is denk ik veel te licht en te zwak voor gebruik in een cab, kijk liever naar een redelijke multiplex plank oid, steviger en waarschijnlijk beter geluid ook.

Edit: ik weet niet zeker of het nou ook zwak is als in dat het breekt, maar het is in ieder geval vrij zacht hout. Daarnaast is multiplex zowieso wel sterker vanwege de opbouw.

bert k
31 augustus 2005, 16:19
Het voordeel van multi is dat het niet krom trekt. Massieve planken gaan toch vaak werken. Ik heb vuren op mijn slaapkamervloer en die staan allemaa een heel klein beetje hol.

nicoverduin
31 augustus 2005, 16:39
Valt wel mee hoor. Dat soort vuren planken zijn meestal verlijmde planken dus die zullen niet krom trekken. Mbt. de stevigheid, Die oude Fender kasten is ook van dat (toen) goedkope waaibomen hout.
Nico

SimonS
31 augustus 2005, 17:04
ok, en stel dat je een cabinet wilt bouwen zonder het te tolexen? Ik vind dat er persoonlijk wat "classier" uitzien...Dus een mooi stukje hout, bewerkt met beits.

Welke (gangbare, bij de Gamma oid verkrijgbare) houtsoorten zijn nu geschikt voor de bouw van een cabinet?

Simon

nicoverduin
31 augustus 2005, 17:38
Mooi hout is duur en zal je waarschijnlijk niet vinden bij de gamma of de praxis. Dan zul je bijvoorbeeld naar de amsterdamse Fijnhout handel moeten gaan. Die hebben mooi hout. Echter mooi hout is meestal ook duur hout. Dus alle waar naar zijn geld.

Ik zou niet weten of je bij de Gamma cq praxis dat soort hout zal vinden wat je zoekt.

Nico

Jeanken
31 augustus 2005, 20:37
Valt wel mee hoor. Dat soort vuren planken zijn meestal verlijmde planken dus die zullen niet krom trekken. Mbt. de stevigheid, Die oude Fender kasten is ook van dat (toen) goedkope waaibomen hout.
Nico

Maar het is toch een beetje af te raden?
Tis omdat ik zag dat er bij cabs hier op het forum bv 60EUR hout is ingekropen en ik zag die mooie plankjes staan voor pakweg 20EUR, heb ik al een stuk teveel.
Kweet niet echt wat je echt kwijt bent aan die berken multi maar twas een ideetje..

nicoverduin
31 augustus 2005, 21:01
Alle waar naar zijn geld. Dus meestal als het hout in de aanbieding is :-D :-D :-D heb je kans dat het van mindere kwaliteit is. Ik ben meestal wel een eurotje of 60-70 kwijt voor berken multi en rond de 100 voor yellow pine.
't is maar net welke eisen je stelt voor jezelf.
Nico

pimmetje
31 augustus 2005, 22:20
Ik heb wel 's een kastje gebouwd van die verlijmde vuren timmerstukken van de bouwmarkt. Dat doet 't best (al gebruik ik 't niet meer, maar dat is meer vanwege progressieve keuzes bij 't ontwerp :D).

't Kan dus, maar zoals hierboven al aangegeven zijn er redenen om 't materiaal niet te gebruiken. Persoonlijk denk ik dat die van cosmetische aard 't belangrijkst zijn. Het zal misschien ook zwakker zijn dan bv multiplex... maar die kast ik in elkaar heb gezet, is absoluut road-proof.

nicoverduin
31 augustus 2005, 22:30
Heb je dat waaibomenhout van die fenderkasten wel eens gezien. Je duwt met je duim er bij een deuk in.....okokok er zit wel 95 kg drukkracht achter :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Jeanken
1 september 2005, 12:47
Kheb ergens voor een mooie prijs tweedehandsspeakers gevonden dus kan die 60EUR er wel af, dan heb ik voor 120EUR een mooi cab en daar komt dan enkel nog een tolexje bij, voor 150EUR moet ik wel klaar kunnen zijn dacht ik.
Nog klein vraagje, ik zou met deuvelverbindingen werken, ik zie dat velen nog schroeven bij, dit is toch totaal overbodig?

pimmetje
1 september 2005, 13:25
Als de planken met deuvels en lijm zitten, is een schroef idd volgens mij niet echt nodig. Ik gebruikte nog wel 'ns de schroeven vóórdat de deuvels zaten om eerst te verlijmen.

Dan schroefde ik zeg maar eerst de hele kast in elkaar zodat alles netjes zat. Dan ging ik per plank loshalen en weer vastzetten met lijm ertussen. De schroeven werkten dan zeg maar als een soort van lijmklem.

Vervolgens schroefde ik na voldoende droogtijd voor de lijm de schroeven eruit en boorde ik op de plek van de schroefgaten de gaten voor de deuvels uit.

Die jaste ik er dan met een zooi lijm in. De stukjes deuvel die uit de kast staken, zaagde ik ff snel met 't decoupeerzaagje recht. Ff schuren... kastje klaar zonder precisie-werk :D.

Maar da's niets voor als je gaat lakken, want dan heb je natuurlijk van die rondjes langs de randen van je amp staan. Met tolex maakt 't weinig uit...

SimonS
1 september 2005, 16:21
Met duvels monteren, dát lijkt me nou een kutkarwei zeg :o

Anywho, kwas vanochtend ff bij de Fixet om te kijken wat ze nou eigenlijk aan hout hebben...
1. Vuren
2. Meranti multi (BB/B)
3. Grenen (van die "meubel" panelen)
4. Multiplex+fineerlaagje
5. Populieren

Das dus gewoon de standaard soorten hout. Dat grenen zag er iig erg mooi uit voor een naakt cabinet (zonder tolex :wink: ). Mijn vraag: Is het ook een geschikte houtsoort hiervoor?

Simon

nicoverduin
1 september 2005, 16:30
Als je maar rekening houd dat Grenen een "zachte" houtsoort is. Dus als je er mee op sleeptouw gaat, krijg je de nodige butsen erin. Dat gebeurt met die oude Fender kasten ook (Gemaakt van Yellow Pine [=grenen soort]) maar daar wordt het gecamofleerd door Tolex.
Of het klinkt is afhankelijk van meerdere parameters (constructie, speakers, dempingsmateriaal, houtsoort) (incl. kwaliteit). Dus alleen het hout bepaaltniet de klank van je kast.
Nico

Jeanken
1 september 2005, 18:40
Met duvels monteren, dát lijkt me nou een kutkarwei zeg :o
Simon

Het is vrij makkelijk en het blijft nog steeds een van de stevigste verbindingen die ik ken..
Benodigdheden: Dikke boor, lijm en duvelhout, boort je gaatjes, goeie portie lijm erin en dan de deuvels erinslaan, laat maar drogen en je krijgt het nooit meer uit elkaar.

nicoverduin
1 september 2005, 18:52
Als je handig bent, dan maak je een boormal:
- neem 2 stukjes hardhout lengte zo'n 30-40 cm breedte 5 cm 18 mm dik.
- Zorg dat ze haaks zijn en lijm ze aan elkaar zodanig dat beide planken een haakse hoek beschrijven.
- De stelregel voor duvels is dat zij 1/3 van de dikte van het hout zijn
- Aangezien de boxen meestal van 18 mm hout worden gemaakt betekent dat duvelhout 6 mm dik is (koop je per meter)
- Teken nu op het hout een lijn op 27mm afstand van de hoek.
- streep nu om de 3 cm af en boor hier een gat (RECHT en HAAKS) bijv. met een kolomboor.
Nu kan je de mal op de hoek van de kast zetten en achter elkaar de gaten boren. Doordat je een mal gebruikt, zijn ze altijd op gelijke afstand (als je de mal netjes hebt gemaakt) en op de goede afstand (namelijk precies in het midden van de plank (27 mm - dikte mal [18mm] = 9 mm = midden van een plank van 18 mm dik.

Snappen jullie het nog? :-D :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
1 september 2005, 18:55
Als je handig bent, dan maak je een boormal:
- neem 2 stukjes hardhout lengte zo'n 30-40 cm breedte 5 cm 18 mm dik.
- Zorg dat ze haaks zijn en lijm ze aan elkaar zodanig dat beide planken een haakse hoek beschrijven.
- De stelregel voor duvels is dat zij 1/3 van de dikte van het hout zijn
- Aangezien de boxen meestal van 18 mm hout worden gemaakt betekent dat duvelhout 6 mm dik is (koop je per meter)
- Teken nu op het hout een lijn op 27mm afstand van de hoek.
- streep nu om de 3 cm af en boor hier een gat (RECHT en HAAKS) bijv. met een kolomboor.
Nu kan je de mal op de hoek van de kast zetten en achter elkaar de gaten boren. Doordat je een mal gebruikt, zijn ze altijd op gelijke afstand (als je de mal netjes hebt gemaakt) en op de goede afstand (namelijk precies in het midden van de plank (27 mm - dikte mal [18mm] = 9 mm = midden van een plank van 18 mm dik.

Snappen jullie het nog? :-D :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
1 september 2005, 18:55
Als je handig bent, dan maak je een boormal:
- neem 2 stukjes hardhout lengte zo'n 30-40 cm breedte 5 cm 18 mm dik.
- Zorg dat ze haaks zijn en lijm ze aan elkaar zodanig dat beide planken een haakse hoek beschrijven.
- De stelregel voor duvels is dat zij 1/3 van de dikte van het hout zijn
- Aangezien de boxen meestal van 18 mm hout worden gemaakt betekent dat duvelhout 6 mm dik is (koop je per meter)
- Teken nu op het hout een lijn op 27mm afstand van de hoek.
- streep nu om de 3 cm af en boor hier een gat (RECHT en HAAKS) bijv. met een kolomboor.
Nu kan je de mal op de hoek van de kast zetten en achter elkaar de gaten boren. Doordat je een mal gebruikt, zijn ze altijd op gelijke afstand (als je de mal netjes hebt gemaakt) en op de goede afstand (namelijk precies in het midden van de plank (27 mm - dikte mal [18mm] = 9 mm = midden van een plank van 18 mm dik.

Snappen jullie het nog? :-D :-D :-D :-D :-D

Jeanken
1 september 2005, 19:02
Die mal wordt pas handig als je vaak met hetzelfde hout werkt, voor jou heel makkelijk maar voor die ééne keer dat ik een cab ga maken voorlopig kan het even makkelijk zo.
Zwaluwstaartverbindingen lijken me heel goed ook, jij ervaring mee?
Niet dat ik ze ooit ga gebruiken, het lijkt me zoveel werk..

SimonS
1 september 2005, 19:06
tnx! goede uitleg! Het wordt nu wel aantrekkelijker om het zo te doen. Om die cab nou helemaal vol te schroeven, is ook niet alles :-? En het scheelt wel gekloot met van die balkjes in de hoeken

dat dus:



| |
| |
| |__
| |__|_____
|__________


tnx again :)

Simon

nicoverduin
1 september 2005, 19:11
Die mal wordt pas handig als je vaak met hetzelfde hout werkt, voor jou heel makkelijk maar voor die ééne keer dat ik een cab ga maken voorlopig kan het even makkelijk zo.
Zwaluwstaartverbindingen lijken me heel goed ook, jij ervaring mee?
Niet dat ik ze ooit ga gebruiken, het lijkt me zoveel werk..
Ja heb ik ervaring mee. Ook met een mal :-D :-D :-D :-D kant en klaar bij Sears in de US. 59.95 US$. Heb je wel een goede bovenfrees met geleiding en een speciale frees voor nodig. Ik was toen (2004) voor rond de 100 us$ klaar.

In Belgie zit een bedrijf dat een goede mal verkoopt maar dan moet je denken aan rond de 150-175 Euri incl. BTW

nicoverduin
1 september 2005, 19:12
tnx! goede uitleg! Het wordt nu wel aantrekkelijker om het zo te doen. Om die cab nou helemaal vol te schroeven, is ook niet alles :-? En het scheelt wel gekloot met van die balkjes in de hoeken

dat dus:



| |
| |
| |__
| |__|_____
|__________


tnx again :)

Simon

Dat gekloot valt wel mee hoor. 't is maar net hoe netjes je wilt werken of dat je het afraffelt (en daar krijg je later spijt van).
Nico

Nocki
1 september 2005, 23:16
Hoi.

zelf heb ik ook mijn 4x12 gemaakt van vuren volgens de maten van marshall cabs.

het geluid is (ook door de speakers en de 10 cm grote opening aan de achterkant) wat hoger en opener. klinkt heel erg goed. de constructie is ook erg stevig. zoalng de kast in elkaar zit op een goede manier zal hij ook absoluut niet kromtrekken. wel als losse planken.
wel heb je met hout wat snel groeit (vuren) dat het erg kwetsbaar is boor krassen en deukjes. maar daar zijn lakker voor.. :-)
wel op het hout letten. ik heb zelf elke plnak uitgezocht op knoesten en hoe ze verlijmd waren...


ik ben er erg tevreden over ondanks dat ik de kast verkoop.

Nocki