PDA

View Full Version : Transpirerende vingers, schade op fretboard.....



TaylorBaby
9 september 2002, 16:10
ik ben ontzetend zuinig op mijn Taylor, maar ik heb nogal transpirerende vingers, en het fretboard raakt daardoor bezweet.

Ik weet niet of hier wat voor is, maar ik zou het zonde vinden als het fretboard hierdoor gaat slijten en vlekken gaat vertonen.

graag serieuze reacties...

sebass
9 september 2002, 19:21
Ik gebruik fast fret. Dat is een soort schoonmaakmiddel voor je snaren en fretboard. Je doet het erop voor je gaat spelen en nadat je gaat spelen. Elke keer als je het erop doet haal je er ook een doekje overheen (wat er overigens bij zit en dat voor maar 7 euro nog wat). Zo zorg je ervoor dat de snaren langer beter bespeelbaar blijven en het vuil zoals dode huidresten en zweet niet veel tijd heeft om in te werken.
Verder heb je ook nog olie voor je fretboard waarmee je het fretboard weer een beetje het beschermlaagje terug geeft. Maar let wel op zet niet meteen je snaren er weer op want die gaan er aan kapot. Dus goed laten drogen anders spelen de nieuwe snaren nog slechter dan de oude.
Dus tussen de snaarwisselingen die olie en voor en na iedere keer spelen fast fret. Ik denk dat je dan geen problemen meer hoeft te verwachten. En tja het fretboard en fretdraad zal altijd slijten maarja dan laat je hem opnieuw inleggen en bijschuren. Het enige om te zorgen dat er niets slijt is door er niet op te spelen maarja dat is niet iets wat je wilt lijkt me.

TaylorBaby
9 september 2002, 20:32
>En tja het fretboard en fretdraad zal altijd slijten maarja dan laat je hem opnieuw inleggen en bijschuren.


Ik weet niet of ik dat wel aandurf, ik heb een limited edition Taylor en om dan het fretboard te gaan vervangen... nee denk het niet.

Ik heb trouwens nog nooit ergens gelezen dat je naar verloop van tijd nieuw fretboard moet inleggen.

Dionyios
9 september 2002, 22:48
Tja, als de banden van een auto af zijn laat je ze ook niet zitten he...

Op een gegeven moment slijt alles.

Boer Bavo
10 september 2002, 02:18
Je fretboard vervangen lijkt me idd ook nogal sterk,zo rap zal dat niet gebeuren hoor... Maar je frets zelf verslijten uiteraard zeker wel. Die zul je dus heel waarsch wel ooit moeten laten vervangen.
Nou ja... ik zou sowieso al niet te veel inzitten met de "financiële waarde" van je gitaar. De meeste gitaren hebben absoluut geen "collectorswaarde", limited edition of niet. Een gitaar moet je kopen om op te spelen (en je hebt al duidelijk gemaakt hoe geweldig je je gitaar vindt, dus dat zit wel goed :smile: ), het zijn geen goede geldbeleggingen. :smile:

Wat betreft producten om de nek proper te houden: ik gebruik nix... Bij het veranderen van snaren kuis ik m'n fretboard wel eens met een doek, maar dat is het dan wel.

Crutch
10 september 2002, 16:21
Tip! Was je handen met zeep/handzeep voordat je gaat spelen. Droog ze goed af, want anders speelt het wat stroef.

En voilla, je zult zien dat je in ieder geval een half uur geen last hebt van zweethanden.

Dionyios
10 september 2002, 22:47
Klopt... werkt goed. En ik vind het nog lekkerder spelen ook dan met vettige handen.

maarten
15 september 2002, 00:42
over slijtage van het fretboard, ik heb een guild acoustische die al aardig op leeftijd is (±20 jaar) maar die nog helemaar te gek is en goed speelt. Hier en daar een dikke kras maar dat geeft niet. Alleen het fretboard is bedekt met een meter van dat spul wat je ook wel eens op de leuningen van oude houten stoelen ziet. naja vet/achtige zooi. Daardoor is de toon helemaal dood en sterft ie meteen weg. Ik denk niet dat ik t er zomaar even met fretfast eraf krijg. Heeft iemand een methode ervoor om dit goed weg te krijgen want t is een geweldige gitaar van superkwaliteit en zonde om em gewoon te laten staan omdat ie kut klinkt. Tis ook mn enigste acoustische..
alvast bedankt!
maarten

Ic3gl0vE
22 september 2002, 13:44
Ik zou het proberen met veel fast fret of formula 65 (van Dunlop, zo'n flesje kost €3,50 ofzo)
anders zou je ook kunnen proberen om de snaren eraf te halen en dan met je nagels eerst het bovenste vuil eraf te halen.
Je hoort ook wel eens over Lemon Oil maar volgens mij bijt dat wel èrg hard aan het hout. Zou ik niet doen dus.

en anders moet je de schuurmachine maar uit de kast halen :smile:

Buzz
24 september 2002, 11:52
Inderdaad goed wassen met water en zeep.
Dan goed afspoelen. Vervolgens je handen inwrijven met nate aluinsteen. Weer goed afspoelen en spelen maar...
Zou odorex anti-transpirant ook goed op je handen werken? Ruikt wel fris tijdens het spelen denk ik.