PDA

View Full Version : Lancia versterker



Arnolievens
31 augustus 2005, 00:43
Hi

Ik heb onlangs een klein versterkertje gekregen van het merk Lancia. Oud, slechte staat, overal losse draadjes, verschillende malen gemodificieerd, etc. Ik heb hem helemaal gedemonteerd en terug gemonteerd en toen ik hem voor het eerst aanzette werkte hij. Klonk vrij goed zelfs.

Het is een klein combo'tje met een 10" speaker (die rotslecht klinkt).
Eindbuis is een EL90(6aq5). Preamp is EC92(6ab4) en ECC83(12ax7) voor tremolo effect, hoewel de laatste 2 wel eens omgekeerd kunnen zijn.
Verder: Volume, tone, (tremolo) speed en depth.

Op een degelijk stel speakers klinkt hij echt goed en lekker overstuurd. Ik kan amper wachten om te proberen met nieuwe lampen.

Mijn vraag is: kent iemand deze versterker/dit merk ? Google zegt me niks over het merk Lancia.
Ik kan enkel uit de lampen afleiden dat het ongeveer 5w is (denk'k).
Ik weet ook niet of hij in het vintage forum thuishoort maar hij lijkt me wel oud :D

groeten, Arno

hadv
31 augustus 2005, 00:48
ken alleen lancia autos. maar dat zegt niets, in italie hebben in het verleden heel veel merken buizenversterkers bestaan die al lang niet meer bestaan.

nicoverduin
31 augustus 2005, 06:55
IK heb een paar jaar terug in Velsen Noord bij iemand thuis wel eens een klein koffer versterktje gezien. Was alles gemonteerd op een printplaat?

NIco

Arnolievens
31 augustus 2005, 11:22
Yep dat klopt. Alles stond op printplaat.

nicoverduin
31 augustus 2005, 11:23
Yep dat klopt. Alles stond op printplaat.Dat was een eenvoudige versterker, maar klonk wel lekker kan ik me herinneren.

BamBuFan1
14 december 2005, 20:14
Hi

Ik heb onlangs een klein versterkertje gekregen van het merk Lancia. Oud, slechte staat, overal losse draadjes, verschillende malen gemodificieerd, etc. Ik heb hem helemaal gedemonteerd en terug gemonteerd en toen ik hem voor het eerst aanzette werkte hij. Klonk vrij goed zelfs.

Het is een klein combo'tje met een 10" speaker (die rotslecht klinkt).
Eindbuis is een EL90(6aq5). Preamp is EC92(6ab4) en ECC83(12ax7) voor tremolo effect, hoewel de laatste 2 wel eens omgekeerd kunnen zijn.
Verder: Volume, tone, (tremolo) speed en depth.

Op een degelijk stel speakers klinkt hij echt goed en lekker overstuurd. Ik kan amper wachten om te proberen met nieuwe lampen.

Mijn vraag is: kent iemand deze versterker/dit merk ? Google zegt me niks over het merk Lancia.
Ik kan enkel uit de lampen afleiden dat het ongeveer 5w is (denk'k).
Ik weet ook niet of hij in het vintage forum thuishoort maar hij lijkt me wel oud :D

groeten, Arno

Check je email, ik heb net vandaag precies zo'n versterkertje gekocht, in net zo'n slechte staat :razz:
Tijd om de Lancia-fanclub op te richten, dus... :wink:

Agent_Smith
15 december 2005, 22:09
Nooit van gehoord, maar als de kwaliteit van de versterkers van Lancia gelijk is aan de kwaliteit van de Lancia auto's.....

jacky
17 december 2005, 22:02
je bedoeld prima rijgedrag en belabberde electronica ? :-D
Zoals alle italo cars ...en motoren :-D :-D

Agent_Smith
18 december 2005, 10:37
je bedoeld prima rijgedrag en belabberde electronica ? :-D
Zoals alle italo cars ...en motoren :-D :-D

:-D

Frits van Mourik
20 december 2005, 23:21
Lancia is net zo Italiaans als Ibanez Spaans is.
Japans, dus...
Ik heb hier net een opknappertje staan; idd met ECC83 en EL 90,maar bij mij met een EBC 91.
De diodesectie van dat lampje doet er niet toe.
Lollig ding; Wattje of 4, denk ik. "Wehkamp-versterkertje".
Preamp lijkt zwaar op Fender Vibrolux 5F11. SE eindtrapje.
Guyatone 8 " speakertje.
Met een kleine mod is het ineens een miniatuur brulmonstertje...

BamBuFan1
25 december 2005, 00:46
Lancia is net zo Italiaans als Ibanez Spaans is.
Japans, dus...
Ik heb hier net een opknappertje staan; idd met ECC83 en EL 90,maar bij mij met een EBC 91.
De diodesectie van dat lampje doet er niet toe.
Lollig ding; Wattje of 4, denk ik. "Wehkamp-versterkertje".
Preamp lijkt zwaar op Fender Vibrolux 5F11. SE eindtrapje.
Guyatone 8 " speakertje.
Met een kleine mod is het ineens een miniatuur brulmonstertje...

Ben benieuwd naar die mod: Ik ben de mijne nu aan het nalopen voordat ik de nieuwe buizen erin zet. Resultaat tot nu toe: 1 kapotte .01 uF condensator.

pwgtr
5 januari 2006, 09:32
heren,
staat een lancia te koop op de site van 2e hands
versterkers / old tube amp from 60s vr pr 125 euro!

BamBuFan1
5 januari 2006, 16:09
heren,
staat een lancia te koop op de site van 2e hands
versterkers / old tube amp from 60s vr pr 125 euro!

Ja, ik herkende hem ook. Voor dat geld moet hij het wel feilloos doen en nog goede buizen hebben.

Frits van Mourik
5 januari 2006, 23:10
Ben benieuwd naar die mod: Ik ben de mijne nu aan het nalopen voordat ik de nieuwe buizen erin zet. Resultaat tot nu toe: 1 kapotte .01 uF condensator.

Hmmm... ff denken (het ampje is alweer de deur uit)...
- Je kijkt tegen de soldeerzijde van de print aan; de knoppen steken omhoog.
Rechts op de print zit er - in mijn geval - een weerstand van 50k tussen
het aansluitpunt van het draadje naar de hete kant van de volumepot en aarde.
Haal die weerstand maar eens los... :amp: ...téééring!!!

BamBuFan1
8 januari 2006, 00:57
Ben benieuwd naar die mod: Ik ben de mijne nu aan het nalopen voordat ik de nieuwe buizen erin zet. Resultaat tot nu toe: 1 kapotte .01 uF condensator.

Hmmm... ff denken (het ampje is alweer de deur uit)...
- Je kijkt tegen de soldeerzijde van de print aan; de knoppen steken omhoog.
Rechts op de print zit er - in mijn geval - een weerstand van 50k tussen
het aansluitpunt van het draadje naar de hete kant van de volumepot en aarde.
Haal die weerstand maar eens los... :amp: ...téééring!!!

Oe...oe, bedankt!! Nog effe wachten tot de nieuwe caps en de potmeters van Banzai binnen zijn en dan ga ik het proberen! Ik zal mijn ervaringen hier posten!

wiltin
8 januari 2006, 09:40
Nooit van gehoord, maar als de kwaliteit van de versterkers van Lancia gelijk is aan de kwaliteit van de Lancia auto's.....

Hmm Lancia was vroeger het huismerk van het voormalige postorderbedrijf: Keurkoop Die naam pronkte op hun gitaartjes, versterkertjes, radio,s fototoestellen en alles waar maar een sneufje stroom aan te pas kwam.