PDA

View Full Version : nieuwe versterker watte?



Roy1987
30 augustus 2005, 23:55
hoi ben nieuw :cool:

Roy 18 jaar: speel nu 12 jaar gitaar

zoek een nieuwe versterker. ik zat zelf te denken aan een paar componenten en een leuke top.
maar kan je dat allemaal makkelijk aan mekaar sluiten?
het zijn als het goed is 8 subwoofers.

iemand ideeen? en iemand die weet wat dat ongeveer gaat kosten

alvast bedankt.

minas
30 augustus 2005, 23:57
8 subwofers??

Wat voor muziek speel je........ gabber?

minas
30 augustus 2005, 23:58
Misschien iets meer informatie zal duidelijker zijn.

Roy1987
31 augustus 2005, 00:03
euhmm vraag maar wat je wil weten. nee geen gabber
ik speel alleen maar punkrock. en het leek me wel geinig om me halve kamer te verbouwen :razz:

ik zat zeg maar te denken aan bijvoorbeeld: 2 losse laney componenten met ieder 4 subs. te koppelen aan een top

zoiets als dit alleen dan er 2 van

http://imagehost.vendio.com/preview/pd/pdxgifts/410new2.jpg

minas
31 augustus 2005, 00:08
Je bedoelt 2 laney tops en daarbij 2 4x12 cabs??? :???:

Wat is budget?

EpiCenturiesAWAy
31 augustus 2005, 00:09
SUBWOOFERS :-D :-D :-D

minas
31 augustus 2005, 00:13
Lijkt me slimmer en goedkoper om 1 goede top te kopen met cab(subwoofer :D ) en als je kamer dan toch vol wilt bouwen kun je beter wat kartonnen dozen in de hoek zetten...stuk goedkoper

Roy1987
31 augustus 2005, 00:17
ja ok maar ik ben beetje gek :cool:

ook al speel ik al 12 jaar gitaar ik heb totaal geen verstand van versterkers.

daarom dacht ik beetje hulp is nooit weg,
maar wat ik wil... tja zoveel mogelijk subs. met maar 1 top

ik had ergens op internet ook gezien dat een jongen 6 subs op mekaar had gebouwd en toen ze versterker daarboven.

dat wil ik ook :wink: alleen dan met nog 2 subjes erboven op

oh en budget... sta voor alles open :razz:

jw009
31 augustus 2005, 00:33
gast ten eerste welkom,

ten tweede noem het geen "subs" maar gewoon cab of cabinet ofzo....

daarnaast als je graag veel cabinetten wilt moet je gewoon heel wat goedkopen shit dingen kopen, van behringer of in die trent. Die kopen geen hol (en klinken kut, maar dat doet er niet toe als je er alleen veel wilt) en dan een één of andere top, jcm900 voor paar honderd pleuries en je kamer staat vol






OF als je budget er niet toe doet koop je 1 (!!) geile bogner 4x12 cab, en een rete goeie versterker ala bogner, engl, diezel, mesa etc. en iedereen is jaloers op je sound.


think for yourself........ :razz:

Roy1987
31 augustus 2005, 00:37
en als je nou 2 bogners 4x12 koopt :cool:
en een leuke top. wat ben je dan ongeveer kwijt?

EmgMaster
31 augustus 2005, 01:44
eurootje of 6000 ofzo

nla0079
31 augustus 2005, 01:47
en als je nou 2 bogners 4x12 koopt :cool:
en een leuke top. wat ben je dan ongeveer kwijt?
'k Heb het idee dat we hier weer in de maling worden genomen - een punk die "subwoofers" zegt in plaats van cab(inet) maar wel een full-stack Bogner wil :roll: ? Vooruit dan: 2 Bogner 4x12 = 2 x 900-1000 EUR. "Leuke top" 800-1400 EUR(ballpark). Pak'm beet 3000 EUR - is je spaarvarken al zo vet ?

BlackSun
31 augustus 2005, 10:24
Voor het geval deze vraag serieus is:

-Gitaar spelen doe je niet over subwoofers, die heb je alleen bij hifi systemen
-Als je met 'subs'speakers bedoeld, dan is 8 een beetje boel overkill(of je moet in de arena spelen)
-Als je nog geen ervaring heb met versterkers, waarom dan gelijk zo groot beginnen?
-Als je 2 4x12 cabinetten neemt, kan je je volumeknop op je kamer niet boven de 0.5 draaien
-Met 1 top kan je maximaal 2 cabinetten aansturen.

Wat is je budget? Anders komen we echt nergens...

Vampire
31 augustus 2005, 10:26
en als je nou 2 bogners 4x12 koopt :cool:
en een leuke top. wat ben je dan ongeveer kwijt?
'k Heb het idee dat we hier weer in de maling worden genomen - een punk die "subwoofers" zegt in plaats van cab(inet) maar wel een full-stack Bogner wil :roll: ? Vooruit dan: 2 Bogner 4x12 = 2 x 900-1000 EUR. "Leuke top" 800-1400 EUR(ballpark). Pak'm beet 3000 EUR - is je spaarvarken al zo vet ?

Ik begon net hetzelfde te denken... :-?

Satriani
31 augustus 2005, 11:22
Wat heb je gedaan in die 12 jaar als je cabs "subwoofers" noemt :roll:

Satriani
31 augustus 2005, 11:23
Mafkees :roll:

Kim Wilson
31 augustus 2005, 11:31
Nou, als je alleen nog maar akoestisch hebt gespeeld, en je grote broer heeft zijn auto vol speakers en versterkers gebouwd, zijn 12" speakers al gauw subwoofers.
Dus ik denk dat hij gitaarspeakers aanziet voor subwoofers, en niet de cabs. Hij heeft het over mensen die hebben 6 subs op elkaar staan, en dan hun top daarop. Nou, als ie 4x12 cabs bedoelt, heeft ie een heeeeeele hoge slaapkamer en heeeeeele lange armen en kabel... :roll:

Roy1987
31 augustus 2005, 12:54
deze vraag is serieus. wat ik gedaan heb in 12 jaar .. simpel nooit gekeken over forums ik weet dus niks van versterkers

en ja. mijn broer had inderdaad een auto vol met subwoofers waar die prijzen mee heeft gewonnen, ik noem het dus automatisch subwoofers
het spijt me daarvoor.

mijn kamer is groot lang hoog genoeg voor wat dan ook.

ik heb geen uitgaven. maar ik verdien een kleine duizend per maand
dus 3 maandjes sparen heb ik zo'n 2700 Euro

Outrage
31 augustus 2005, 13:15
zitten er in cabinets geen woofers en subwoofers? ik dacht dat ergens gelezen te hebben, ik vond het dus helemaal niet gek dat hij subwoofers zei.

ik vind het trouwens bijzonder cool dat je een laney top hebt (welke als ik vragen mag?)

Quink
31 augustus 2005, 13:21
deze vraag is serieus. wat ik gedaan heb in 12 jaar .. simpel nooit gekeken over forums ik weet dus niks van versterkers

Ik zie niet goed in wat kijken op forums te maken heeft met verstand hebben van versterkers, maar dat terzijde. In ieder geval, als je geen verstand hebt van versterkers, zou ik in ieder geval geen superdure versterker/cabs gaan kopen. Het is zo zonde van je poen om zo veel geld uit te geven en er dan achter te komen dat je liever iets anders wil.

Ga in ieder geval in een winkel diverse versterkers uitproberen. En speel je in een band, of alleen op je kamertje? In dat laatste geval kun je net zo goed een life size foto maken van een cab, en hier je muur mee behangen. Wat heb je in hemelsnaam aan acht cabs als je je versterker nooit harder dan niveau "niezende verkouden hamster" kunt zetten.

BlackSun
31 augustus 2005, 13:44
Gitaarversterking werkt heel anders dan 'pimp-my-ride' -versterking:P

Een gitaar maakt gebruik van een beperkt frequentiegebied, en behoeft dus geen aparte subwoofers en tweeters.
Voor gitaar zijn er speciale gitaarspeakers, de gangbare afmetingen zijn 8", 10", 12" en 15". Cabs (Cabinetten) zijn behuizingen waarin deze speakers gemonteerd zijn. 80% van de keren zit hier 1 of meerdere 12" speakers in. Je hebt cabinetten van 1x12, 2x12, of 4x12 (maar ook bijvoorbeeld van 2x10" etc).

Als je alleen op je kamer speelt heb je aan 1x12 of 2x12 MEER DAN GENOEG. Het heeft geen zin je hele kamer vol te behangen met cabinetten, de geluidskwaliteit gaat er niet op vooruit. Het is misschien alleen leuk voor een fotootje:P

Een gitaartop heeft vaak 2 speakeruitgangen, dus kan je er maximaal 2x 4x12 cabinet aanhangen = in totaal 8 speakers. Voor op je kamer is het absolute onzin om 2 van deze kasten te nemen. Met een 2x12 Cabinet van goeie kwaliteit heb je goeie geluidskwaliteit, en kan je je buren een gehoorbeschadiging geven.

Hoop dat je nu wat meer op de hoogte bent van gitaarspeakers.

Kim Wilson
31 augustus 2005, 13:45
deze vraag is serieus. wat ik gedaan heb in 12 jaar .. simpel nooit gekeken over forums ik weet dus niks van versterkers

en ja. mijn broer had inderdaad een auto vol met subwoofers waar die prijzen mee heeft gewonnen, ik noem het dus automatisch subwoofers
het spijt me daarvoor.

mijn kamer is groot lang hoog genoeg voor wat dan ook.

ik heb geen uitgaven. maar ik verdien een kleine duizend per maand
dus 3 maandjes sparen heb ik zo'n 2700 Euro
Nou, vast niet voor 6 4x12" kasten. Dat zou meer dan 5 meter hoog worden...

Satriani
31 augustus 2005, 13:50
Ik blijf bij mijn eerdere standpunt.....................................
Mafkees :roll:

Roy1987
31 augustus 2005, 14:12
blacksun. aan jouw antwoord heb ik veel. heeeel veel

ja ik weet het ik ben een mafkees.
maar je weet wat ze zeggen. als je het doet doe het dan meteen goed :)

nee maar ff serieus, dit was gewoon een idee he het lijkt me gewoon heel erg cool om me kamer beetje vol te maken.

ik ga gewoon nog even verder zoeken naar een andere versterker. want aan mijn 40 watt marshall versterker die ik nu heb heb ik lang niet genoeg

oh en de buren bij ons zijn behoorlijk wat gewend. in mijn broers auto zat 700 watt rms, schilderijen vielen van de muur.

edit: dus ik heb genoeg aan een. Laney - MDX 120 stack. leuke top met een cabinet met 4x12

BlackSun
31 augustus 2005, 14:19
Als het 40 watt buizeneversterker is heb je er meer dan genoeg aan hoor :)

700Watt rms, ja...leuk....alleen beetje totaal nutteloos bij gitaar. Als jij voor een 100Watt Marshall plexi die vol opengedraaid is kan blijven zitten zonder dat je oren gaan bloeden: gefeliciteerd! u bent onmenselijk.

Een gitaarversterker heeft niet zoveel vermogen nodig als bijvoorbeeld een basversterker. lage tonen kosten meer vermogen. En denk nu niet: met meer vermogen meer vette lage bassen, want zo werkt het niet :wink:

Arnolievens
31 augustus 2005, 14:23
en ga je dan oorstopjes kopen om je gehoor te beschermen tegen die versterker muur ? mooie klank heb je dan als je thuis wat wil spelen.

spendeer beter je geld aand een goeje head in combinatie met een goeje 4x12" of 2x12" cab. Een luide (mooi klinkende) versterker is niet altijd gelijk aan veel speakers of veel vermogen.

+ Je bandleden zullen content zijn !

Kim Wilson
31 augustus 2005, 14:30
blacksun. aan jouw antwoord heb ik veel. heeeel veel

ja ik weet het ik ben een mafkees.
maar je weet wat ze zeggen. als je het doet doe het dan meteen goed :)

nee maar ff serieus, dit was gewoon een idee he het lijkt me gewoon heel erg cool om me kamer beetje vol te maken.

ik ga gewoon nog even verder zoeken naar een andere versterker. want aan mijn 40 watt marshall versterker die ik nu heb heb ik lang niet genoeg

oh en de buren bij ons zijn behoorlijk wat gewend. in mijn broers auto zat 700 watt rms, schilderijen vielen van de muur.
Afhankelijk van welke Marshall kan ik me dat wel voorstellen, een 40 Watt transistorversterker is idd niet overbemeten. Maar je moet het niet vergelijken met geluidsinstallaties in auto's. Ik had in de auto ook 500 watt RMS. Maar het lijkt wel of de watten in een auto verdwijnen of zo. Want in de huiskamer had ik aan 2x50 watt meer dan genoeg (tegenwoordig surround, dus 5 kanalen). En het is niet zo dat ik gauw tevreden ben...
Maar terug op de gitaarversterkers. Mijn 40 watt buizen Fender gaat hard genoeg voor thuisgebruik. Ik heb een Fender Hotrod Deluxe met één 12" speaker. Maar ik denk niet dat je dat zoekt. Je zou kunnen kijken om een buizen top met een watt of 40-70, dan kun je ook best hard als je dat wilt, en dan een mooi 2x12 cabje eronder. Dan heb je wel een mooie spreiding van het geluid, maar het hóeft niet hard om een mooi geluid te krijgen.

dejohan
31 augustus 2005, 14:53
ja ok maar ik ben beetje gek :cool:

ook al speel ik al 12 jaar gitaar ik heb totaal geen verstand van versterkers.

daarom dacht ik beetje hulp is nooit weg,
maar wat ik wil... tja zoveel mogelijk subs. met maar 1 top

ik had ergens op internet ook gezien dat een jongen 6 subs op mekaar had gebouwd en toen ze versterker daarboven.

dat wil ik ook :wink: alleen dan met nog 2 subjes erboven op

oh en budget... sta voor alles open :razz:

8 cabs op elkaar en daarboven de amp?
Dan ga je nog wel een helicopter moeten kopen om aan je knopjes te kunnen draaien.

Kim Wilson
31 augustus 2005, 15:07
ja ok maar ik ben beetje gek :cool:

ook al speel ik al 12 jaar gitaar ik heb totaal geen verstand van versterkers.

daarom dacht ik beetje hulp is nooit weg,
maar wat ik wil... tja zoveel mogelijk subs. met maar 1 top

ik had ergens op internet ook gezien dat een jongen 6 subs op mekaar had gebouwd en toen ze versterker daarboven.

dat wil ik ook :wink: alleen dan met nog 2 subjes erboven op

oh en budget... sta voor alles open :razz:

8 cabs op elkaar en daarboven de amp?
Dan ga je nog wel een helicopter moeten kopen om aan je knopjes te kunnen draaien.


Psssst, met subwoofers bedoelde hij speakers, geen cabs zoals hier werd gesuggereerd... :wink:

Roy1987
31 augustus 2005, 16:18
meteen maar nog een vraag. hoe hoog is een cabinet met 4x12 en hoe breed?

Squier4ever
31 augustus 2005, 16:20
700 Watt valt toch wel mee............

Mijn neef heeft er 3000! in een peugeotje 106 :wink:

BlackSun
31 augustus 2005, 16:21
Dat zal echt geen RMS zijn

Kim Wilson
31 augustus 2005, 17:56
700 Watt valt toch wel mee............

Mijn neef heeft er 3000! in een peugeotje 106 :wink:
Ja, als je alle piekvermogens van alle versterkers én speakers bij elkaar optelt....
Ik had een subwoofer die 1400 watt piek aankon, maar dat wil niet zeggen dat ik zoveel vermogen aan boord had...

lorenz
31 augustus 2005, 18:50
een cab is toch makkelijk wel 60-70-80 cm (ruwe schatting) hoog denk ik zo, qua breedte zal het ook wel zoiets zijn

Roy1987
31 augustus 2005, 18:58
700 Watt valt toch wel mee............

Mijn neef heeft er 3000! in een peugeotje 106 :wink:

er zijn subwoofers die hebben 1000 watt maar kunnen maar 250 watt rms draaien. ook licht het aan je akoestiek in ja auto

er is nu ook een subwoofer van mtx. kan 6500 watt rms aan( 160 kilo)
maar genoeg over auto's tis een gitaar forum.

ik ga denk ik 27 september naar feedback om even rond te neuzen
kan ik nog even sparen

Outrage
31 augustus 2005, 19:00
mijn cabinet is zowat 80m tot 1m hoog en breed. Als je zelf een cabinet gaat bouwen moet je ook letten op de behuizing van je speakers. Ik weet er wel het fijne niet van, maar ik wou het toch wel even melden, en ik vermoed dat er hier op het forum wel iemand zal zijn die er meer over weet.

Daniël_san
31 augustus 2005, 19:04
:o 80 meter.... Kolere



























:-D

lorenz
31 augustus 2005, 20:31
hehe, 80m, 't zou anders wel machtig zijn als da bestond :D

kan je'm wel nergens kwijt

vester86
31 augustus 2005, 20:34
als je een grote fabriekshal hebt :-p en dan liggend :-p

en als ie maar 1 meter breed is past ie wel op de stoep van m'n straat :razz:

Roy1987
31 augustus 2005, 21:17
alstie 80 m zou zijn en 1 m breed zou die omvallen :wink:

lorenz
31 augustus 2005, 21:49
of je huurt een liftkoker in een groot appartementsgebouw af en haalt de liften eruit...past ie mooi in + goeie akoestiek :D

zjanke
31 augustus 2005, 21:55
700 Watt valt toch wel mee............

Mijn neef heeft er 3000! in een peugeotje 106 :wink:

Wij hebben zelf een PA, een kleintje. 2 x 300 watt, in totaal 2 basskasten met 15" speakers en 6 kasten met 12" speakers. Daarmee blazen we in elke kroeg de ruiten eruit. 8-)
Ook nodig ik iedereen uit die roept dat hij minimaal 100 Watt nodig heeft voor op een podium om een keer voor mijn 60 watt te komen zitten. Haal ik wel even de hotplate er tussenuit en dan kan ik je garanderen dat je een onmiddelijke gehoorbeschadiging hebt :o

Wormaap
31 augustus 2005, 23:05
Bleh... Net bezig met'n lange post, crasht FireFox... Dan maar even de korte versie.

Vermogen zegt niets over zowel kwaliteit als volume, speakers hebben geen vermogen, slechts een maximale belastbaarheid, en het is prima mogelijk dat een setup van 1000W RMS minder volume geeft dan een 10W setupje. Als je me niet gelooft, raad ik je aan eens te googlen naar termen als 'speaker sensitivity' :)

Kim Wilson
1 september 2005, 07:24
Bleh... Net bezig met'n lange post, crasht FireFox... Dan maar even de korte versie.

Vermogen zegt niets over zowel kwaliteit als volume, speakers hebben geen vermogen, slechts een maximale belastbaarheid, en het is prima mogelijk dat een setup van 1000W RMS minder volume geeft dan een 10W setupje. Als je me niet gelooft, raad ik je aan eens te googlen naar termen als 'speaker sensitivity' :)
+1




Btw, kut is dat he, als je net een heel verhaal hebt getikt en de boel loopt vast... I've been there too many times. :-(
Ik leef met je mee, Wormaap! :razz:

Harry
1 september 2005, 07:52
'de buren zijn wel wat gewend....'


tragisch.



Als jouw broer naast mij woonde had hij geen tanden meer en een chronisch beurse zak.

Roy1987
1 september 2005, 10:00
dan wens ik je veel succes :roll: meer zeg ik niet :razz:

en trouwens hij mist al een paar tanden :cool:

vester86
1 september 2005, 10:06
ik raad je aan gewoon eens een grote muziekwinkel in te stappen (feedback / jukebox / rockpalace ) en daar een paar goeie tops + speakerkasten naast elkaar te zetten en gewoon te proberen en te luisteren. het ene geluid vind je geen drol aan, het andere roept een goed gevoel in je op, en dat is wat je moet hebben

gewoon proberen dus

nla0079
1 september 2005, 20:39
dan wens ik je veel succes :roll: meer zeg ik niet :razz: en trouwens hij mist al een paar tanden :cool:
My guess: kampers ? :razz:

Roy1987
2 september 2005, 11:12
ja natuurlijk. wij zijn een ordinaire familie en iedereen mist wel een paar tanden. nee dus, me broer mist een paar tanden omdat ie een kaakbeen operatie kreeg.

Toaster
2 september 2005, 19:50
He Roy,

Welkom. Vroeger wilde ik ook mijn kamer vol hebben staan met marshall torens en te gekke gitaren. (ik had de marshall catologus onder mijn kussen liggen)

Maar ff serieus.

Begin met één top en één cabinet. Probeer dit eerst en koop daarnaa de rest van de muur als je daar nog behoefte aan hebt..

Die versterkers lopen echt niet weg ofzo.

Ga naar een gitaarzaak en kijk / luister wat je aanstaat.


Als je elke maand bijna 1000 over houdt kun je zo in een jaar zeker wel 12 cbinetjes kopen :wink:

Toaster
2 september 2005, 19:52
He Roy,

Welkom. Vroeger wilde ik ook mijn kamer vol hebben staan met marshall torens en te gekke gitaren. (ik had de marshall catologus onder mijn kussen liggen)

Maar ff serieus.

Begin met één top en één cabinet. Probeer dit eerst en koop daarnaa de rest van de muur als je daar nog behoefte aan hebt..

Die versterkers lopen echt niet weg ofzo.

Ga naar een gitaarzaak en kijk / luister wat je aanstaat.


Als je elke maand bijna 1000 over houdt kun je zo in een jaar zeker wel 12 cbinetjes kopen :wink: