PDA

View Full Version : '52 Telecaster versus '62 Telecaster custom



Hot Rod
30 augustus 2005, 20:47
Hallo

Ik zit met een dilemma. Ik zou graag een nieuwe gitaar kopen, mijn voorkeur ging uit naar een Telecaster. Ik zette mijn zinnen op de American Vintage serie.

Nu heb ik een leuk vakantiejobke gedaan, en ondertussen mijn strat verkocht... Dus nu heb ik cash genoeg. Ik ging dus naar de lokale gitaarwinkel, en die had beide gitaren uit de American Vintage serie liggen ( 52' tele en de '62 tele custom).

Ik heb ze beiden geruime tijd bespeeld, en goed gecontroleerd. Ze hadden elk wel hun eigen typische klank. De '52 de felle typische Telesound, de '62 custom een meer warmere Telesound. Ik vond ze beiden superstrak spelen. En ik vond de klank van beiden fenomenaal!

Maar ik weet nu niet welke van de twee ik moet gaan kopen. Ik zou ze wel allebei willen, maar dat laat mijn budget me niet toe... helaas.

Dus welke zouden jullie kopen?

Bedankt voor de reacties!

Hot Rod
30 augustus 2005, 20:51
De '52 Telecaster:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0100202850_xl.jpg


De '62 Telecaster Custom, in sunburst zoals ik hem wil:
http://www.vintage-guitars.se/1989_Fender_Telecaster_V-62_Custom_Japan_A036289.jpg

d'oh
30 augustus 2005, 20:54
persoonlijk zou ik gaan voor de bovenste vanwege de mooie naturel finish (of hoe gewoon die houtlook mag heten)

alleen vind ik van die 62 custom die close erg mooi

qua geluid vind ik de '62 custom mooier, meer rock/blues sound, de '52 is meer twang

fullorder
30 augustus 2005, 21:01
ik zou voor de '52 gaan. maple toets, de tele op z'n best!

als je liever een rosewood toets hebt dan kun je misschien beter naar een strat kijken? maar die heb je net verkocht natuurlijk! :D

ongetwijfeld dat die '62 tele met rosewood ook heel erg mooi klinkt, maar ik vind een tele met maple iets beter tot z'n recht komen.

FruscianteFan
30 augustus 2005, 21:43
Ik zou gaan voor die tweede!

maarja, hoe kan het ook anders :P

Raytheman
30 augustus 2005, 21:48
Zéker de '52..bij een tele hoort nu eenmaal een maple neck :)
Heb je overigens al eens naar de 011-3502 gekeken? ( zie www.fender.com)

vulvasonic
30 augustus 2005, 22:28
De '62 in ice blue metallic is anders ook niet te versmaden.

De '52 heeft natuurlijk dat hele originele enzo, maar aan de andere kant; je kan meteen gaan solderen, want zo uit de fabriek klinkt ie nergens naar (dat derde standje dan...) en iedereen heeft er een. Dat mag geen enkel excuus zijn natuurlijk, maar toch.

De beste tele's waar ik ooit op gespeeld heb hadden allemaal een rosewood toets en een elzen body. Zwaar kloten, want mijn ogen geven absoluut de voorkeur aan een essen tele met een esdoorn hals uit 1 stuk.



uuuuuuuu......., aan mij heb je ook niks he? :lol:

Orpheo
30 augustus 2005, 22:37
ik zou voor de '52 R.I. gaan. mooier, imo lekkerdere sound, maar die clang 'n twang, vooral twang. rockt lekkerder, is scheurender. en als je iets lievers, warmers wil, dan kan je toch een strat (weer) nemen? je wilt een tele vind ik voor de sound (en looks) maar vooral sound. imo is de '52-er de echte tele met dito sound. simpel dus, toch? :)

Mattia
30 augustus 2005, 22:50
Body van de eerste, hals van de tweede :-)

(ik hoe niet echt van maple necks, dus, nouja. Maargoed, toch de eerste qua looks)

Hot Rod
30 augustus 2005, 23:38
Nog even een vraagje, zijn er hier ergens gitaarbouwers in België of Nederland, waar je zelf een Telecaster kan laten maken?

Het zou de max zijn als ik een '52 Tele zou hebben in 2 tone sunburst met binding rond de body.... ooooee yeah :evil:

Orpheo
30 augustus 2005, 23:52
zoveel...zoveel.....

de gier gitaarbouw (buurt van rotterdam)

haar gitaarbouw (buurt van midden nederland uit mijn hoofd)

jac zwier (zeeland)

maar uhm...hint?

www.shamray.net

daar kan je echt alles laten maken dat je wilt. ik ben nu aan t werken voor een custombuild superstrat. mn les paul daar moet even wachten, een LP heb ik al, een superstrat moet ik nog hebben. en ze kunnen BIJNA alles voor je maken, zolang t maar wel strookt met bedrijfspolicy. zo zul je ze bv nooit uhm.... een gitaar zien relicen ofzo, of van die kunststoflakken gebruiken als PRS. beroepstrots noemen ze dat daar.

kheb wel eens op een shamray gespeeld, and it blows you away. de afwerking, de sound, de feel....pff, daar kan bijna niks tegen op.

Mitch
31 augustus 2005, 00:13
Iedere bouwer maakt graag een Tele voor je, niet zo ingewikkeld :wink:
Voor een suburst die wat mooier is dan Fender er zelf meestal opgooit moeten ze wel een beetje kunnen lakken.

telecastermaster
31 augustus 2005, 11:32
Je kunt ook vrij eenvoudig zelf eentje samenstellen. Zie o.a. www.rockinger.com en www.voxhumana.nl

fred dons
31 augustus 2005, 11:38
inderdaad voor eur 489 kun je al een custom kopen bij Rockinger (5 minute kit) en daar is echt een minimale assemblage op
http://www.rockinger.com/ArticlePage3.html?cat=WG022&art=KT005

ik heb een van hun strats gehad en ze gebruiken heel goed superlicht hout

tillens
31 augustus 2005, 12:02
wow! springsteen colour! gvd! waar heb je die twee teles getest want ik zit ook op zoon 62 custom te gasten. in ice blue schitterend hoor net als een ocean turqblalala.... en die rockinger kit, aangezien mijn duitsch niet up to zeit ist, wat moet je daar nog aan doen?

fred dons
31 augustus 2005, 12:29
op die 5 minute kit die ik had moest ik nog 3 schroefjes in de slagplaat schroeven (serieus) hij was verder al afgesteld en zelfs gestemd
(niet echt een bouwpakket dus)

Jeanken
31 augustus 2005, 14:23
op die 5 minute kit die ik had moest ik nog 3 schroefjes in de slagplaat schroeven (serieus) hij was verder al afgesteld en zelfs gestemd
(niet echt een bouwpakket dus)
tis dan ook een 5 minut kit, wat kan je doen op 5 minuutjes :D

fred dons
31 augustus 2005, 15:08
inderdaad maar dat staat ook op de gebruiks aanwijzing van Bjorn het superhandige kastje van Ikea :razz: (en dat duurt toch ietsiepietsie langer)

telecastermaster
31 augustus 2005, 16:04
Body van de eerste, hals van de tweede :-)

(ik hoe niet echt van maple necks, dus, nouja. Maargoed, toch de eerste qua looks)


http://www.rockinger.com/Media/Shop/kt003rw.jpg http://www.rockinger.com/Media/Shop/kt0031rw.jpg http://www.rockinger.com/Media/Shop/ktkopfrw.jpg

telecastermaster
31 augustus 2005, 16:05
inderdaad maar dat staat ook op de gebruiks aanwijzing van Bjorn het superhandige kastje van Ikea :razz: (en dat duurt toch ietsiepietsie langer)

Je moet ook een Billy nemen!! :wink:

Mitch
31 augustus 2005, 16:24
Of Benno voor de DVD's en CD's :D

Een rosewood toets op een butterscotch body ziet er niet uit zeg....

tillens
2 september 2005, 12:21
hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van die rockinger kits, is het waar voor je geld?

fullorder
2 september 2005, 13:57
Body van de eerste, hals van de tweede :-)

(ik hoe niet echt van maple necks, dus, nouja. Maargoed, toch de eerste qua looks)

nee joh, precies verkeerd om! als je dan toch beide werelden wil combineren, dan liever http://www.voxhumana.nl/werkplaats/instrumenten/images/voxtelekinman02.jpg

FruscianteFan
2 september 2005, 18:25
Volgens mij heeft de gemiddelde sunburst Tele een body uit een andere houtsoort?

Daniël_san
2 september 2005, 18:42
volgens mij niet.

Mattia
2 september 2005, 18:50
Tuurlijk wel. Nouja, de gemiddelde Fender heeft geen flamed maple top/fineer erop. De body van die gitaar is waarschijnlijk gewoon Alder (of basswood/poplar als 't een MIM is ofzo..)

Jeanken
2 september 2005, 20:04
Ik vind dat het ook niet bij een Tele hoort, tis een soort oergitaar, geniaal in zijn eenvoud, houden zo..
'52 is geweldig, kheb de mijne ooit weggedaan en er eigenlijk altijd spijt van gehad.

Iron Maiden
2 september 2005, 20:44
Ik zou voor die 2e gaan, een tele in deze kleur, en met zo'n wit randje is echt een van mijn favoriete gitaren (om te zien dan, spelen weet ik niet).
Bij kees dee hebben ze er eentje met een bigsby. Die is echt te mooi. Kost 1150 als ik me niet vergis.

Daniël_san
3 september 2005, 15:22
volgens mij niet.

Sorry ik dacht dat Ff bedoelde dat iedere tele van maple was gemaakt. sorry..... :oops:

schizo910
5 september 2005, 10:25
Het is lang geleden dat ik zo heb zitten gassen op een gitaar. Ik zit er serieus aan te denken mijn strat te verkopen en zo'n 52 tele aan te schaffen. De strat vind ik te iel klinken (ondanks de little '59) in mijn live set-up. De tele lijkt me in die situaties beter voor mij. Ik hou sowieso meer van het tele geluid.
Probleem is dat ik mijn versterker instellingen live erg prettig vind als ik erover speel met mijn Gibson LP en Gretsch DuoJet. Tijdens een gig heb ik geen zin om aan de knoppen van mijn vertserker te draaien zodra ik van gitaar wissel. Kortom de Strat gebruik ik dus nooit...

Mitch
5 september 2005, 12:55
Dat probleem hou je met een Tele ook. Wat een goede optie is om dan een clean boost of een fat boost op je board te plaatsen die het verschil in output opvangt. Is echt goed te doen hoor, ik gebruik nu zelf bijvoorbeeld de Barber Tone Press om het verschil in output tussen mijn De Gier en mijn '52 Tele op te vangen en dat gaat goed.

schizo910
5 september 2005, 12:58
Het is niet alleen de output, de gitaar zelf mist dat twangy geluid dat ik zo lekker vind van een Tele...

Raytheman
5 september 2005, 18:12
In dat geval zou ik voor de 011-3502* gaan; die heeft Hot Vintage Pickups for some serious Texas "cooking"

* zie Fender.com :D

Mitch
5 september 2005, 18:45
Het is niet alleen de output, de gitaar zelf mist dat twangy geluid dat ik zo lekker vind van een Tele...

Een strat mist sowieso veel vergeleken met een Tele :D

Orpheo
5 september 2005, 21:31
Het is niet alleen de output, de gitaar zelf mist dat twangy geluid dat ik zo lekker vind van een Tele...

Een strat mist sowieso veel vergeleken met een Tele :D

een strat met essen body en maple nek+toets, en dan hot pickups erin, komt redelijk in de buurt van een tele hoor. mijn strat heeft dat bv.

een strat heeft ook een trem, en daarmee eigenlijk veelzijdiger dan een tele. maar tja, een tele gebruik je vaker voor slag dan een strat, en een strat vaker voor solowerk, en vice versa.

Mitch
5 september 2005, 21:41
Ja, leg 't nog 's uit ! :roll:

Ik heb gewoon de pest aan strats en wilde dat op deze subtiele manier delen. Ik zal de volgende keer wat vollediger en correcter zijn.
:listen:

Orpheo
5 september 2005, 21:49
Ja, leg 't nog 's uit ! :roll:

Ik heb gewoon de pest aan strats en wilde dat op deze subtiele manier delen. Ik zal de volgende keer wat vollediger en correcter zijn.
:listen:

ghehe, i know. maar ik verveel me hier een ongeluk, kheb 2 snaren geknapt dus spelen kan nu ook niet, en kheb nog geen boeken voor huiswerk. dus verveel ik jullie hier maar met posts :lol:





:amp:

Luke-wannabe
5 september 2005, 21:58
Ik zou gaan voor die tweede!

maarja, hoe kan het ook anders :P


Haha me too. IK ook Big time FruscianteFan:P

vulvasonic
6 september 2005, 00:26
een strat heeft ook een trem, en daarmee eigenlijk veelzijdiger dan een tele. maar tja, een tele gebruik je vaker voor slag dan een strat, en een strat vaker voor solowerk, en vice versa.

Ik heb nog 3 strats (van de 5 die ik er heb gehad) en 1 telecaster en het lijkt logisch dat een strat veelzijdiger is dan een telecaster. En toch moet ik zeggen dat ik meer geluiden uit een tele kan toveren dan uit een strat. Op de 1 of andere manier is de balans qua mogelijkheden van een tele veel beter en veelzijdiger dan dat van een strat.

En waarom dat is weet ik niet, maar dat is mijn ervaring. Maar misschien heb ik nog nooit op een echte goede strat gespeeld.... :-?

Orpheo
6 september 2005, 07:30
een strat heeft ook een trem, en daarmee eigenlijk veelzijdiger dan een tele. maar tja, een tele gebruik je vaker voor slag dan een strat, en een strat vaker voor solowerk, en vice versa.

Ik heb nog 3 strats (van de 5 die ik er heb gehad) en 1 telecaster en het lijkt logisch dat een strat veelzijdiger is dan een telecaster. En toch moet ik zeggen dat ik meer geluiden uit een tele kan toveren dan uit een strat. Op de 1 of andere manier is de balans qua mogelijkheden van een tele veel beter en veelzijdiger dan dat van een strat.

En waarom dat is weet ik niet, maar dat is mijn ervaring. Maar misschien heb ik nog nooit op een echte goede strat gespeeld.... :-?

tja, ik moet t eigenlijk met je eens zijn, ondanks dat dat mijn vorige post hier behoorlijk ondermijnt. alleen jammer bij tele's dat de toets zo " bol" is; benden gaat er zo klote mee...

matto
7 september 2005, 20:01
Telecaster is twang, is 52 Tele zeker weten. :P

Raytheman
7 september 2005, 21:34
"alleen jammer bij tele's dat de toets zo " bol" is; benden gaat er zo klote mee..."
Dat is niet bij alle telecasters hetzelfde. Die 'bolling' (radius) varieerd van 7.25 inch tot wel 12 inch en dat is bijna plat :)
Een reissue'52 heeft idd zo'n bolle 7.25 radius hals maar een HW1 texas heeft bv een 12 radius hals; een levensgroot verschil !

Orpheo
7 september 2005, 22:08
"alleen jammer bij tele's dat de toets zo " bol" is; benden gaat er zo klote mee..."
Dat is niet bij alle telecasters hetzelfde. Die 'bolling' (radius) varieerd van 7.25 inch tot wel 12 inch en dat is bijna plat :)
Een reissue'52 heeft idd zo'n bolle 7.25 radius hals maar een HW1 texas heeft bv een 12 radius hals; een levensgroot verschil !

yep, i know. maar ik had t over een r.i. tele.

kheb vandaag een tele bespeeld die was ook heel " plat", en daar ging benden en soleren weer heel makkelijk mee. hij had overigens ook wel die ' teletwang". dat weer wel. welke t is, al sla je me dood. geen idee. t was er een uit 99, das alles dat ik weet.

john.3001
8 september 2005, 11:54
In dat geval zou ik voor de 011-3502* gaan; die heeft Hot Vintage Pickups for some serious Texas "cooking"

* zie Fender.com :D

Die tele klinkt idd wel lekker (heb er op gespeeld)

maar helaas zietie d'r echt niet uit en speelt bovendien niet echt super

Jeanken
8 september 2005, 14:17
een strat met essen body en maple nek+toets, en dan hot pickups erin, komt redelijk in de buurt van een tele hoor. mijn strat heeft dat bv.

Man, heb jij ooit op een echte Tele gespeeld? Een Tele is in niets als een Strat, zelfs een hardtail Strat, die al een ongelofelijk verschil is met een gewone Strat, komt niet in de buurt van een Tele..
+1 voor Mattia, wil je een Tele om de Tele, koop dan een '52

Arjan12
20 augustus 2008, 15:09
yep, i know. maar ik had t over een r.i. tele.

kheb vandaag een tele bespeeld die was ook heel " plat", en daar ging benden en soleren weer heel makkelijk mee. hij had overigens ook wel die ' teletwang". dat weer wel. welke t is, al sla je me dood. geen idee. t was er een uit 99, das alles dat ik weet.

Het is waarschijnlijk even flink wennen. David Gilmour heeft met de '62 Custom Animals opgenomen met Pink Floyd, en met die gitaar zet 'ie toch ook een paar aardige solo's neer (Dogs!).

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 15:12
eu... dit topic is 3 jaar oud :confused:

Arjan12
20 augustus 2008, 15:14
Oeps :o

Waar de search wel niet allemaal goed voor is...

Jay75
20 augustus 2008, 15:30
Maar ik ben wel weer overtuigd, ik rij straks aan om een 52RI te kopen :)
( ook mede dankzij Mr>F )

Miyagi6
20 augustus 2008, 16:29
Al 3 jaar oud:O

soup
20 augustus 2008, 20:49
Ik heb geen zin om een nieuw topic te openen dus doe het maar hier. :D

Ik heb al een paar keer op een telecaster gespeeld en vind het geweldige gitaren maar wat zijn de beste voor een budget van 800-1500 (als je niet naar 2dehandse kijkt), is de beste keuze dan dat ik voor een Am. tele zou gaan?

Of is het de moeite om bij Van Haar te kijken, want daar heb ik ook al positieve dingen over gelezen. Lijkt me zelfs een betere keuze dan een fender.

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 20:52
wat voor klank wil je?

soup
20 augustus 2008, 20:58
Bwah liefst iets anders dan mijn gibson SG, maar zo'n telecaster speelt totaal anders en dat is voor mij al goed (zeker met een maple neck, speelt 'zachter').

Ik zou eigenlijk willen weten hoe deze klinkt. Want een gewone tele lijkt me langs de andere kant misschien te soft, maar dat moet ik dan nog eens horen.



http://sparklejet.typepad.com/exuberance/images/Fender.Telecaster.Deluxe.vertical.jpg

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 21:01
als een LP, maar met meer hoog ;)


Ze klinken vrij donker, maar je herkent wel het karakter van een telecaster erin.

Als je iets totaal anders als je LP wilt, zou ik durven opteren voor een American Deluxe, met maple neck.

of als je wat plaats hebt

Een Fender baja (classic '50 op steroiden) en een "classic '60" ;)

soup
20 augustus 2008, 21:03
SG bedoel je. :D

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 21:05
woepsiefloepsie... en een SG was vroeger ook een LP ;)


Tsja, die "deluxe" (met die humbuckers), en de '72 thinline komen wel wat in de buurt van een SG. Wat jij nodig hebt is een twangmonster!!! (dus iets met maple toets)

pannekoek
20 augustus 2008, 21:12
Ik heb geen zin om een nieuw topic te openen dus doe het maar hier. :D

Ik heb al een paar keer op een telecaster gespeeld en vind het geweldige gitaren maar wat zijn de beste voor een budget van 800-1500 (als je niet naar 2dehandse kijkt), is de beste keuze dan dat ik voor een Am. tele zou gaan?

Of is het de moeite om bij Van Haar te kijken, want daar heb ik ook al positieve dingen over gelezen. Lijkt me zelfs een betere keuze dan een fender.


waarom ga je niet naar eenwinkel met veel teles en ga je veel teles testen???

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 21:15
Ik weet niet van waar je bent soupero, maar bij muziek & visie in Antwerpen hebben ze veel tele's, heel veel tele's. even uit het blote hoofd (wat ik zeker weet)

Fender:
Tele Custom '72
Tele Deluxe '72
Tele Thinline '72
Tele Thinline '69
Tele "classic '50"
Tele "classic '60"
Tele Baja
Tele USA Std
Tele USA DLX
Tele '52 RI
Fat Tele USA
Tele MIM Standard
Tele "Joe Strummer"

Squier
Standard
Vintage Modified

pannekoek
20 augustus 2008, 21:18
Ik weet niet van waar je bent soupero, maar bij muziek & visie in Antwerpen hebben ze veel tele's, heel veel tele's. even uit het blote hoofd (wat ik zeker weet)

Fender:
Tele Custom '72
Tele Deluxe '72
Tele Thinline '72
Tele Thinline '69
Tele "classic '50"
Tele "classic '60"
Tele Baja
Tele USA Std
Tele USA DLX
Tele '52 RI
Fat Tele USA
Tele MIM Standard
Tele "Joe Strummer"

Squier
Standard
Vintage Modified


ook rond almere hebben ze heel veel telecasters :listen:

Jay75
20 augustus 2008, 21:25
En ik heb er ook weer 1!!

Een 52RI ( voor maar 900 euro! ) alleen gerefinished/reliced in fiesta red, dat moet eraf en ik wil m wit, iemand idee waar?

soup
20 augustus 2008, 21:26
waarom ga je niet naar eenwinkel met veel teles en ga je veel teles testen???

op het moment geen tijd maar wil alvast wat rondkijken =)

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 21:27
ik heb een schuurmachine ;)

Arjan12
20 augustus 2008, 21:40
ik heb een schuurmachine ;)

Jij bent de Fender-expert, dus ik vraag het maar aan jou:
Heb je ervaring met de '62 Custom USA en de Jap, en hoe verhouden ze zich tot elkaar?

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 21:47
Japan: PU-gelakt, moderne bedrading (plastiekdraad), Fender Telecaster logo

USA: Nitro-gelakt, vintage bedrading (cloth-wire), Fender Telecaster Custom logo


De japanner en de USA zijn erg aan elkaar gewaagd, het rechtvaardigd iig niet het prijsverschil van 1000€. De japanner klinkt ietsjes feller dan de USA. De hals van de japanner is wel gelakt in dikke PU lak, en de Amerikaan in nitrolak, op zich niet zo'n wezenlijk verschil, maar er zijn sommige mensen die een hekel hebben aan dikke PU lak, omdat die plakkerig zou worden na verloop van tijd.

Persoonlijk vind ik dat er weinig verschil is tussen de USA & de Jap qua telecaster (bij jazzmaster & jaguar is dit wel wat anders)

Arjan12
20 augustus 2008, 21:50
Qua bouw kan ik het me voorstellen. Er worden waarschijnlijk wel andere pickups gebruikt, dat verschil hoor je wel neem ik aan.

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 21:52
amper, ik dacht ook een enorm verschil te horen, maar het valt echt wel reuzegoed mee. Een amerikaan klinkt een tikkeltje donkerder, maar als je de japanner je toneknop 1/8e terugdraait, heb je ook dat geluid.

Arjan12
20 augustus 2008, 21:53
Ok. Nu nog een winkel waar ik ze naast elkaar kan testen. Nergens dus :p.

Arjan12
20 augustus 2008, 22:08
Heeft de Jap trouwens ook een 7.25" radius?

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 22:17
jazeker!!!!

Arjan12
20 augustus 2008, 22:19
Jammer, dat vind ik het enige nadeel van die '62's. Maar het zijn wel echte beauty's :eek:

Jay75
20 augustus 2008, 22:37
ik heb een schuurmachine ;)

Kom m maar verven dan!

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 22:39
wit spuiten kan ik ook (wie kopt'm binnen?), maar aan nitrocelluloselak is amper te geraken in Europa, zeker in spuitbussen niet :confused:

Ik wil gerust je tele hermaken hoor, als ik aan verf & een bigsby kan geraken via jou...

Jay75
20 augustus 2008, 22:45
ik hoef niet perse nitrolak, autolak is prima wat mij betreft :)