PDA

View Full Version : rockabilly



S. Moore
9 september 2002, 15:16
Ik heb behoorlijk wat klassieke techniek en wil nu rockabilly gitaar leren spelen (fingerpicking). Heeft iemand misschien tips voor oefeningen enzo?

Luca P
9 september 2002, 20:32
Welkom op de site!

Okay, Scotty...wat dacht je van platen van Elvis met Scotty Moore?
En uiteraard de Stray Cats en alle die duizend andere Rockabilly artiesten.
Rockabilly zit veel in de Country/Hillbilly hoek dus er is spul zat om te beluisteren/jatten.
Chet Atkins, Danny Gatton, Carl Perkins enz...

Er zullen beslist wel theorieboeken over Rockabilly stijl zijn, maar ik zelf lees geen muziek dus dat is niets voor mij.
Zelf heb ik dus altijd veel na gespeeld en zo veel op gepikt van vele muziek soorten.

Rockabilly is gewoon te gek om te spelen en hoeft niet echt super technisch te zijn.

Go cat!

S. Moore
9 september 2002, 22:38
Bedankt voor je reactie!
Als "klassieker" heb ik juist de neiging alles eerst in noten te willen zien. Maar waarschijnlijk heb je gelijk, gewoon nadoen. De sun recordings van Elvis met Scotty Moore krijg ik binnenkort. Ik had al begrepen dat dat een soort basis is.
Nou, volgend jaar spelen op terschelling dan maar... :smile:

Groet

S. Moore
9 september 2002, 22:47
Oh ja, nog een vraagje: welke effecten zou je aan te bevelen? Of is alleen een beetje reverb genoeg?

Luca P
10 september 2002, 01:06
Echo/Delay!!
En een beetje overdrive, dus dat het net begint te oversturen.
Zo stel ik het zaakje teminste af.
Luister naar Brian Setzer, die heeft een gaaf geluid.
Maar ja hij heeft ook de spullen.
Wat voor gitaar/versterker gebruik je?

S. Moore
10 september 2002, 10:11
Ik heb een hele ouwe Marshall, ik denk 1 van de eerste transistors, 2 weg, 30 watt (maar heel veel kabaal!). Heel basic met alleen volume, bass en treble.
Verder een Fender strat.

Echo/delay moeten dus nog aangeschaft.
Brian Setzer klinkt inderdaad wel heel lekker!

Luca P
10 september 2002, 21:33
Hoe raak je trouwens van Klassiek naar Rockabilly?
De pure klassieker walgt van alles wat elektrisch is.

Fender gitaren doen het goed in de Rockabilly.
Luister maar naar James Burton, maar niet naar Danny Gatton want anders geef je het op. Ik althans wel bijna.
Marshalls heb ik geen ervaring mee. Zelf heb ik een Koch Twintone. Super!!

Scotty's gitaar partij op "Mystery train" moet je op zijn minst kunnen spelen. Dat zijn echte Rockabilly licks.

S. Moore
11 september 2002, 10:38
Haha! Ik hou erg van muziek in het algemeen. "Vroeger" heb ik altijd basgitaar gespeeld in punkbands. Verder ben ik al een aantal jaren vrij fanatiek aan het R&R dansen en zo in die "scene" verzeild geraakt. Klassiek spelen doe ik al vanaf de kinderjaren zeg maar. Dat hoort gewoon bij m'n leven. Op Terschelling kwam ik in contact met andere muzikanten...maar eerst wil ik iets kunnen, voordat ik een oefenruimte instap. En het gevoel hebben....ik kan heus wel een strakke pentatonische toonladder spelen, maar een swingend lickje op 2 noten vind ik dus moeilijk..

Dank je voor de Mistery train tip!

Groet

S. Moore
17 september 2002, 16:00
Hey Luca,

Nou, de echo/delay is inmiddels aangeschaft!
Nu nog effe oefenen.

Kom je trouwens wel eens in de cruise-inn?

Groet :smile:

Luca P
17 september 2002, 20:16
Klinkt 50's. Nooit van gehoord.
Zeker een Rockabilly tent?
Waar is die?

S. Moore
18 september 2002, 10:21
De cruise inn, waar elk jaar in juni het rosck'n roll D-day festival is..
In Amsterdam. Kijk maar eens op:
http://www.cruise-inn.com

Speel je in een band? Dan moet je zeker proberen daar te spelen!

Groet.

Gretsch6120
5 oktober 2002, 17:13
ultimate rockabilly gear:
Gretsch '59 6120
Fender '61 bassman
Roland RE201 space echo

Voor minder doe ik het niet!

Luca P
5 oktober 2002, 19:00
Ik zit zelf in een allround band, maar zou grrag een keertje met een Rokabilly bandje willen spelen. Maar voor vast, nee.
Het zou me gaan vervelen. Ik heb jaren in een country band gespeeld, maar bij 1 stijl hangen vind ik zo uitzichtloos.

Gretsch6120:
Wat dacht je van een ES295?
Of een Les Paul, die komen ook uit die tijd.

Gretsch6120
6 oktober 2002, 14:49
Daar heb je wel gelijk in, maar er is weinig dat kan tippen aan het geluid van filtertrons of dearmond pickups. Alhoewel, die P90 van Eddie Cochran klinkt ook tegek! (Maar die zit dan weer in een gretsch)