PDA

View Full Version : Ook af (nou min of meer dan) TS_EQ



aad
30 augustus 2005, 20:12
Ja de Tubesqreamer met equaliser:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/TS_EQ/RIMG0005.JPG

De ingewanden:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/TS_EQ/RIMG0006.JPG

Jammer dat ik geen geduld had om de lijm goed te laten drogen. Later (als ik groot ben) lijm ik het frontje nog eens een keer beter.

Je kunt hier zien dat je kunt kiezen: Diodeclipping= 1N4001+BAT54 in serie
of.... rode LED. Ik heb nog steeds geen blauwe LED's gekocht. :oops:

Wat heb ik nu zo'n beetje bij elkaar?:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/TS_EQ/RIMG0007.JPG

Mall Stone (gerepareerd).
Delay_BB zie thread elders
Big Muff
TS_EQ
PSW looper/footswitchcontroller (werkend prototype)
Cry-Baby (alleen het pedaal is nog orgineel en de spoel).


Het mag duidelijk zijn dat ik moet gaan nadenken over de definitieve (min of meer) uitvoering van de PSW. Die neemt op een onhandige manier veel ruimte in beslag. Hmmm.

Nog in opkomst:

Tech21
Octaver
Nieuwe Cry-Baby layout
Fet preamp (met 3-bands eq)
Electric Misstress

Moeten nog ge-etst/boord/soldeerd worden. :-D

JoostBaksteen
30 augustus 2005, 20:25
Jij maakt echt veel te stoere dingen 8-).

Je hebt trouwens wel mooie radio elco knopjes, als ik het goed heb. (zelf heb ik die ook :P).

strattie
30 augustus 2005, 20:27
heel mooi aad!

wat is nou het verschil tussen diode en led clipping, en is er werkelijk verschil in klank tussen blauw en rood bijv. of is dat de 'hype'

aad
30 augustus 2005, 20:42
Jij maakt echt veel te stoere dingen 8-).

Je hebt trouwens wel mooie radio elco knopjes, als ik het goed heb. (zelf heb ik die ook :P).

Klopt ghehehe. Ze hebben niet veel anders daar geloof ik.
Behalve dan die Ritel ondingen. Het gaat overigens niet goed met de verkrijgbaarheid van onderdelen begrijp ik. Althans bij de lokale kleine winkeltjes dan toch.

Fumi SG
30 augustus 2005, 20:54
en hij is weer relaxed bezig! Ik heb mijn pedaal nou ook eindelijk af (behalve uiterlijk dan) -> andere thread. :cool:

aad
30 augustus 2005, 21:04
heel mooi aad!

wat is nou het verschil tussen diode en led clipping, en is er werkelijk verschil in klank tussen blauw en rood bijv. of is dat de 'hype'

Volgens mij (maar het is redelijk vaag te noemen) is er verschil in grofheid van het clippen. Op een of andere manier lijkt een led wat meer "smooth".
Dat is overigens ook wat ik zoek. Een "smoothe" distortion.

Wellicht kan de Fet-pre-amp daar uitkomst bieden. Een Fet moet redelijk gelijkwaardig kunnen clippen aan een buis.

Verschil tussen rood geel groen blauw wit oranje? geen idee.
Misschien is zelf een infra-rood led een optie. Leuk effect ook op je T.V. :-D

JoostBaksteen
30 augustus 2005, 21:05
Jij maakt echt veel te stoere dingen 8-).

Je hebt trouwens wel mooie radio elco knopjes, als ik het goed heb. (zelf heb ik die ook :P).

Klopt ghehehe. Ze hebben niet veel anders daar geloof ik.
Behalve dan die Ritel ondingen. Het gaat overigens niet goed met de verkrijgbaarheid van onderdelen begrijp ik. Althans bij de lokale kleine winkeltjes dan toch.

Meestal kom ik er wel uit in alkmaar, als ze het bij Elco niet hebben, hebben ze het (tot nu toe) wel bij Smorenburg. Het enige wat ik niet kan krijgen zijn AC128's om een Fuzz te maken en 10M weerstandjes, Elco had alleen 9.1M. Maar Elco is wel een wereld zaak, ga er chagereinig naar binnen, en je gaat stralend naar buiten :D.

JoostBaksteen
30 augustus 2005, 21:14
Verschil tussen rood geel groen blauw wit oranje? geen idee.
Misschien is zelf een infra-rood led een optie. Leuk effect ook op je T.V. :-D

In een boek (Valve Amplifiers) staat dat (typical) rode ledjes een forward voltage drop hebben van van 1,7V bij 10mA met een interne weerstand van 4,3ohm terwijl een blauwe led een drop heeft van 3,7V met een interne weerstand van 26ohm bij dezelfde 10mA.

Die ledjes hebben dus andere eigenschappen, en het lijkt me dus aannemelijk dat ze ook anders klinken. Maar dat kan je alleen horen door te testen uiteraard.

aad
30 augustus 2005, 22:53
.

Ja maar ik bedoel het verschil in geluid natuurlijk inderdaad. Een IR-led heeft +/- 1volt drop.
Ik heb de diodes dan ook in serie staan om enigzins in de buurt van het signaalniveau van de Led's te blijven. Zou er zelfs wel 3 in serie kunnen zetten. Dan heb je theoretisch 1v8 drop tegenover 1v7 van de Led's.

/edit Ja inderdaad het is altijd wel lachen daar. edit\

Fumi SG
30 augustus 2005, 23:30
diodes in serie, heb je dan een hogere output?? Ik heb met mijn pedaaltje namelijk het probleem dat de 1N270's (Ge) veel harder klinken dan de 1N4148's (Si). Nico stelde al voor om er nog een extra diode bij te zetten, maar ik heb niet zo ff een extra diode bij de hand. Zou het dan ongeveer gelijk (of iig minder verschil) komen als ik de 1N4148's in serie zet??

aad
30 augustus 2005, 23:55
diodes in serie, heb je dan een hogere output?? Ik heb met mijn pedaaltje namelijk het probleem dat de 1N270's (Ge) veel harder klinken dan de 1N4148's (Si). Nico stelde al voor om er nog een extra diode bij te zetten, maar ik heb niet zo ff een extra diode bij de hand. Zou het dan ongeveer gelijk (of iig minder verschil) komen als ik de 1N4148's in serie zet??

Als je uitgaat van het clipniveau, dat in het geval van een Ge-diode ongeveer 0v2 dan is dat het maximale signaalniveau van je schakeling. Tel je daar nog een diode bij op (bijvoorbeeld silicium) dan wordt dat dus ca 0v8. Enz enz.

Zo zou je ook een weerstand kunnen gebruiken denk ik om een signaalniveua te definieren waarboven het signaal pas gaat clippen. Waarmee je dus een groter signaal bereikt. Dat kun je met 1 weerstand af.
Bijv 10K ofzo? Kijk maar wat je hebt liggen. Ben wel benieuwd naar je bevindingen. Dus gewoon de diodes met elkaar aan 1 kant in de print en de andere kant via 1 weerstand naar de print toe.

Fumi SG
31 augustus 2005, 17:45
dat heb ik nou. Ik heb op dit moment de diodes -> weerstand (10k, 1M) -> massa. Maar ik merk geen verschil tussen met en zonder weerstand. Dat werkt dus niet... :(

nicoverduin
31 augustus 2005, 17:58
Kijk nou eens goed naar dat schema..... Je zet dus een 10M weerstand parallel aan die 10 k weerstand. Hoe groot denk je dat dat effect is?

Ze nou eens 3 diodes in serie....

Negative K3 fan
31 augustus 2005, 18:24
ik heb eens een heleboel clips gedownload van dezelfde booster/overdrive maar telkens met andere clipping, 10 verschillende soorten leds en diodes en het klonk allemaal COMPLEET verschillend en dat is geen overdrijving.

Fumi SG
31 augustus 2005, 18:26
jah, ik hoor tussen de verschillende diodes ook heel veel verschil. Het is een totaal andere sound! :)

Maar Nico, ik zie niet aan welke 10k weerstand ik nog een 10k parallel aan schakel?? Bedoel je die vóór de diodes??

nicoverduin
31 augustus 2005, 18:52
Uit die opamp komt een kondensator die vervolgens naar 2 10k weerstanden gaat waarvan 1 een potmeter is. tussen die 2 weerstanden zitten de diodes die dus het signaal clippen. Nu heb je tussen die midden aftakking en de diodes een 10 meg weerstand gezet.

De weerstand van die diode is verwaarloosbaar. Krijg je dus in feite een parallel weerstand van 10m op 10 k. de nieuwe weerstand wordt dus: 1/Rnieuw = 1/10^6 +1/10^4 = 9k990. Dus heeft hij weinig invloed. Wat je wilt is dat het signaal afgekapt (geclipt wordt door de diodes. Door hun lage weestand hebben ze wel degelijk invloed.

Je zou wat kunnen experimenten met een 10k of 20k weerstand. Dan wordt de invloed al groter of een nog kleinere weerstand nemen.

Of gewoon een keer een zooitje type diodes bestellen. Je hebt toch al de smaak te pakken want je laat het niet meer los. Dus je zult nog wel meer diodes nodig hebben in de toekomst.
Nico

Fumi SG
31 augustus 2005, 20:15
Ik zal eens wat proberen (het blijft leuk! :) ), als er resultaat is post ik mijn bevindingen wel weer.

Allen, bedankt voor de hulp! (aad, en de anderen uit 'mijn' topic) :wink: