PDA

View Full Version : standby switch



blindmouse
30 augustus 2005, 15:02
Heb deze week een Fender Princeton Reverb II gekocht.
De vorige eigenaar heeft 'm gemodificeerd. Ik heb alles weer teruggebraccht naar origineel.
Het enige; d'r zit een gat in het backpanel. Wil van de nood een deugd maken door er een standby schakelaar in te zetten. Wie kan mij vertellen hoe ik die in de PRII moet installeren?

Groeten, Jan

PeeVee
30 augustus 2005, 16:23
Gewoon de B+ na de eerste filterstage onderbreken... toch?...

Negative K3 fan
31 augustus 2005, 16:44
hoezo wordt dat na de eerste filterstage gedaan en niet ervoor?

H.Manback
31 augustus 2005, 16:53
Kan er inderdaad ook voor, wel een 330k weerstand (oid) parallel aan de schakelaar zetten, dan blijven je elcos op spanning.

Al
2 september 2005, 00:36
Het enige; d'r zit een gat in het backpanel. Wil van de nood een deugd maken door er een standby schakelaar in te zetten. Wie kan mij vertellen hoe ik die in de PRII moet installeren?

Groeten, Jan

Even het schema van een bv een 60-70er jaren fender amp bekijken. Dei zijn overal te vinden

Al

Al
2 september 2005, 00:37
hoezo wordt dat na de eerste filterstage gedaan en niet ervoor?

Dat is zinvol als er sprake is van een buizenrectifier.

Al

PeeVee
2 september 2005, 10:59
Ik doe het even uit m'n hoofd maar volgens mij zit standby in Fenders altijd na de eerste filterstage... Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan... Zou inderdaad een "erfenis" kunnen zijn uit de buizengelijkrichter amps; zet je dan de standby aan dan trekken de F'caps in één keer teveel stroom toch?

Al
2 september 2005, 11:18
.. Zou inderdaad een "erfenis" kunnen zijn uit de buizengelijkrichter amps; zet je dan de standby aan dan trekken de F'caps in één keer teveel stroom toch?

Precies.

Al

Negative K3 fan
2 september 2005, 13:14
niet te veel, maar volgens mij zit je dan gebonden aan een maximum capaciteit van de eerste condensator na de buizengelijkrichter. Staat netjes in de specsheets, bij een ez81 is dat bijvoorbeeld iets van 47uF...

Jeroenvanhulsteijn
2 september 2005, 23:37
waarom hebben sommige buizenamps eigenlijk GEEN standby switch?

nicoverduin
3 september 2005, 07:20
Kleinere versterkers met een lagere spanning en stroom EN een buizengelijkrichter hoeven dat inderdaad niet. De gelijkrichter moetnamelijk zelf ook eerst warm worden voordat er gelijkspanning uitkomt. Dat geeft de andere buizen ookde tijd om warm te worden.

Bij een Diode gelijkrichter zou dat wel moeten. Echter ik ken geen buizenradio (infeit ook gewoon een versterker met ontvanger) die een standby heeft. Maar die werken meestal met een spaning van "slechts" 275V ongeveer.
Mogelijk is die Standby ook wel ontstaan om de versterker wel warm te houden maar niet constant ook te laten werken (bij pauzes ed.).

Nico

Al
3 september 2005, 11:54
De gelijkrichter moetnamelijk zelf ook eerst warm worden voordat er gelijkspanning uitkomt. Dat geeft de andere buizen ookde tijd om warm te worden.

Nee dat is een misvatting --> een directverhitte rectifier heeft een andere opstarttijd dan een indirecte. In gitaarversterkers komen direct verhitte types regelmatig voor, de 5U4 is er zo een. Een 5U4 begint vrijwel direct na het inschakelen met het leveren van spannning. Dat is niet goed voor de buizen.

Een GZ34 (indirect) doet daar langer over maar begint toch, heb ik gezien, al met het leveren van spanning voordat de buizen warm zijn en stroom beginnen te trekken. Een GZ34 is daarom wel vriendelijker maar zeker niet perfect.

[quote="nicoverduin"] Mogelijk is die Standby ook wel ontstaan om de versterker wel warm te houden maar niet constant ook te laten werken (bij pauzes ed.).

Dat voorbeeld met de spanningen in radio's klopt. De 6V6 werd ooit ontworpen voor een autoradio heb ik wel eens gelezen. In een PR II (heeft overeigens geen rect.buis) met 420 (belast) op de platen is het ontbreken van een strandby niet gezond.

En inderdaad, het op standby zetten van een versterker is een soort van ruststand. In dat geval is het dus belangrijk dat de filters goed verdeeld zijn en niet allemaal rechtstreeks aan de rect.buis hangen. Die krijgt dan bij het inschakelen een klap. Sommige ampbouwers houden daar geen rekening mee heb ik gemerkt, ik ben om die reden problemen met rectifierbuizen tegengekomen.

Al

nicoverduin
3 september 2005, 14:42
[quote=nicoverduin] De gelijkrichter moetnamelijk zelf ook eerst warm worden voordat er gelijkspanning uitkomt. Dat geeft de andere buizen ookde tijd om warm te worden.

Nee dat is een misvatting --> een directverhitte rectifier heeft een andere opstarttijd dan een indirecte. In gitaarversterkers komen direct verhitte types regelmatig voor, de 5U4 is er zo een. Een 5U4 begint vrijwel direct na het inschakelen met het leveren van spannning. Dat is niet goed voor de buizen.

Een GZ34 (indirect) doet daar langer over maar begint toch, heb ik gezien, al met het leveren van spanning voordat de buizen warm zijn en stroom beginnen te trekken. Een GZ34 is daarom wel vriendelijker maar zeker niet perfect.


Mogelijk is die Standby ook wel ontstaan om de versterker wel warm te houden maar niet constant ook te laten werken (bij pauzes ed.).

Dat voorbeeld met de spanningen in radio's klopt. De 6V6 werd ooit ontworpen voor een autoradio heb ik wel eens gelezen. In een PR II (heeft overeigens geen rect.buis) met 420 (belast) op de platen is het ontbreken van een strandby niet gezond.

En inderdaad, het op standby zetten van een versterker is een soort van ruststand. In dat geval is het dus belangrijk dat de filters goed verdeeld zijn en niet allemaal rechtstreeks aan de rect.buis hangen. Die krijgt dan bij het inschakelen een klap. Sommige ampbouwers houden daar geen rekening mee heb ik gemerkt, ik ben om die reden problemen met rectifierbuizen tegengekomen.

Al
Ik neem aan dat je voor de GZ34 bedoeld de EZ80 of EZ81. Volgens mij is de GZ34 net als de meeste op 5 V werkende rectifiers direct verhit.

Bij de EZ80 en EZ81 moet inderdaad eerst de kathode opgewarmd worden voor dat deze electronen gaat emiteren. Denk inderdaad dat je wel gelijk hebt met het snel werken van de GZXX lijn. JE gloeien ook feller als de gemiddelde eindbuis.

Nico

Al
3 september 2005, 14:55
Ik neem aan dat je voor de GZ34 bedoeld de EZ80 of EZ81. Volgens mij is de GZ34 net als de meeste op 5 V werkende rectifiers direct verhit.



Ik bedoel geen andere rectifiers. Sorry maar je zit er naast wat betreft de GZ34.

Al

nicoverduin
3 september 2005, 15:01
Ik neem aan dat je voor de GZ34 bedoeld de EZ80 of EZ81. Volgens mij is de GZ34 net als de meeste op 5 V werkende rectifiers direct verhit.



Ik bedoel geen andere rectifiers. Sorry maar je zit er naast wat betreft de GZ34.

Al
Uiteraard nagezocht......Maar je hebt gelijk.... En ik zou toch zweren dat..... :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D