PDA

View Full Version : Blokkeren tremele



essel
30 augustus 2005, 13:25
Hallo,

Ik heb een gitaar met een zg. floating tremelo. Nu speel vaak met mijn handpalm rustende op de tremelo. Dit heeft tot gevolg dat e.e.a. wel wat vals wil klinken. Nu wil ik tremelo fixeren / blokkeren. Hoe kan ik dit doen, zijn hiervoor speciale setjes ???

Bart_-
30 augustus 2005, 13:28
stukje hout eronder doen en de veren heel strak zetten?

Bobbel
30 augustus 2005, 13:30
Een gat boren door je tremolo en de body... en een dikke bout erdoor... dan blijft hij ook vast zitten... :roll:

Lacrymosa
30 augustus 2005, 14:25
fatsoenlijk leren spelen, help ook, en dan kan je ook je tremelo nog gebruiken :wink:

Wormaap
30 augustus 2005, 15:49
fatsoenlijk leren spelen, help ook, en dan kan je ook je tremelo nog gebruiken :wink:
Dit is, hoewel redelijk bot gezegd :P wel de beste methode. Op mijn Charvel zit ook een zwevende brug, en ik heb geen enkel probleem ermee, ook niet als ik palmmute enzo.

rhcp_schipper
30 augustus 2005, 15:56
ik heb een squier strat, en ik heb mijn tremelo nooit gebruikt, maar ik ben vanplan om hem binnenkort te gaan gebruiken! Maar ik mijn brug zitten 3 veren, en als ik de tremelo arm eraan zet dan stoot mijn brug tegen de body! Wat moet ik hieraan doen? en als ik er een veer uithaal, dan komt mijn hele brug een heel eind omhoog als ik de snaren stem! Ik weet niet wat ik hieraan moet doen! Wie kan me helpen?

Vampire
30 augustus 2005, 16:07
Een aantal lopen nou wel bot te reageren, maar ik vind dit wel een redelijke vraag, ik zit er zelf namelijk ook mee. Ik gebruik nu mijn tremolo eigenlijk niet, maar als ik palmmute, leg ik hem op de brug, en ik wil binnenkort wel mijn tremolo gaan gebruiken, dus zit ik met hetzelfde probleem denk ik.
Wormaap, jij mute hem gewoon verder van de brug af? Dan moet ik mezelf dat ook maar eens gaan aanleren denk ik... :(

Walternativo
30 augustus 2005, 16:32
schipper? De brug is toch ook gewoon verstelbaar zonder er een veer bij te doen of af te halen? Ik zou zeggen haal die veer eruit en schroef de brug naar beneden.

Wormaap
30 augustus 2005, 16:37
Een aantal lopen nou wel bot te reageren, maar ik vind dit wel een redelijke vraag, ik zit er zelf namelijk ook mee. Ik gebruik nu mijn tremolo eigenlijk niet, maar als ik palmmute, leg ik hem op de brug, en ik wil binnenkort wel mijn tremolo gaan gebruiken, dus zit ik met hetzelfde probleem denk ik.
Wormaap, jij mute hem gewoon verder van de brug af? Dan moet ik mezelf dat ook maar eens gaan aanleren denk ik... :(
Nee hoor, ik mute gewoon op de brug. Bij mijn Kahler 2710 zitten de studs van de tremolo wat dichter bij de plaats waar de snaren de zadels ingaan, dus ik druk ongeveer op het kantelpunt van de brug bij het palmmuten, of althans niet ver ervanaf. Bij een normale FR is't gewoon een kwestie van niet zo hard drukken, en als't even kan een veertje extra erin knopen. M'n Kahler hangen er 4 in (meer kan niet :( ) Op een FR met 2 veren, of 3 lichte veren overkomt het mij ook wel eens, maar't zit'm allemaal in de subtiliteit van je palmmutes.

Snaar'n Bennie
30 augustus 2005, 17:00
Een gat boren door je tremolo en de body... en een dikke bout erdoor... dan blijft hij ook vast zitten... :roll:

En dan wel een keilbout of een chemische plug graag. Voor de zekerheid...

screamindemon
30 augustus 2005, 17:42
Om het probleem met palmmuten te voorkomen hoef je de brug niet vast te zetten, je draait enkel de schroeven zover de body in dat de brug de body raakt je kunt dan gewoon je tremelo gebruiken alleen nog maar 1 kant op.

idno
30 augustus 2005, 17:56
wat ik heb gedaan is het volgende:
als eerste mn tremolo afgesteld en toen wat blokken hout geplaatst:

http://home.casema.nl/helmink/Tremolo1.jpg

rhcp_schipper
30 augustus 2005, 19:23
schipper? De brug is toch ook gewoon verstelbaar zonder er een veer bij te doen of af te halen? Ik zou zeggen haal die veer eruit en schroef de brug naar beneden.

word de aktie van mijn gitaar dan niet anders? Als ik die schroeven aan draai!

Vampire
30 augustus 2005, 19:30
Een aantal lopen nou wel bot te reageren, maar ik vind dit wel een redelijke vraag, ik zit er zelf namelijk ook mee. Ik gebruik nu mijn tremolo eigenlijk niet, maar als ik palmmute, leg ik hem op de brug, en ik wil binnenkort wel mijn tremolo gaan gebruiken, dus zit ik met hetzelfde probleem denk ik.
Wormaap, jij mute hem gewoon verder van de brug af? Dan moet ik mezelf dat ook maar eens gaan aanleren denk ik... :(
Nee hoor, ik mute gewoon op de brug. Bij mijn Kahler 2710 zitten de studs van de tremolo wat dichter bij de plaats waar de snaren de zadels ingaan, dus ik druk ongeveer op het kantelpunt van de brug bij het palmmuten, of althans niet ver ervanaf. Bij een normale FR is't gewoon een kwestie van niet zo hard drukken, en als't even kan een veertje extra erin knopen. M'n Kahler hangen er 4 in (meer kan niet :( ) Op een FR met 2 veren, of 3 lichte veren overkomt het mij ook wel eens, maar't zit'm allemaal in de subtiliteit van je palmmutes.

Ik heb een FR met 3 veren. Maar heb vanmiddag toch nog maar even getest en ik zit ook inderdaad net op dat kantelpunt, of soms net ervoor. Ik denk dat ik gewoon iets minder hard moet muten dan. Bedankt voor de tips in ieder geval!

fullorder
30 augustus 2005, 21:12
je hebt ook hele mooie gitaren met een vaste brug, heb je nergens last meer van :D

Stitch
30 augustus 2005, 22:39
Zie idno die heeft het netjes gedaan! Ik had het ongeveer gelijk, alleen had ik nog een beetje van dat waterpijp-fitting-tape (jeweetwel) eromheen gewikkeld om evt oneffenheden op te vangen.

En oja, bij een squier zou ik de tremelo zowiezo niet gebruiken :wink:


Edit: ik had trouwens ook de veren er uit gehaald

Vampire
30 augustus 2005, 22:58
je hebt ook hele mooie gitaren met een vaste brug, heb je nergens last meer van :D

Je kunt ook alleen muziek voor mietjes maken bedoel je... :D

idno
31 augustus 2005, 08:42
Zie idno die heeft het netjes gedaan! Ik had het ongeveer gelijk, alleen had ik nog een beetje van dat waterpijp-fitting-tape (jeweetwel) eromheen gewikkeld om evt oneffenheden op te vangen.

dankje, ik had de maten opgeschreven en die een mn neef gegeven en die heeft die blokjes hout echt precies op maat gemaakt.
de voordelen van mijn manier zijn: je tremolo is goed afgesteld en toch geblokkeerd. de stukken hout klemmen de tremolo precies maar zitten niet gelijmt ofzo, dus ik kan ze altijd nog weghalen. de tremolo wordt in beide richtingen geblokkeerd.
Hij zit nu dus muurvast, maar als ik mn tremolo weer zou willen gebruiken, hoef ik alleen die 3 stukjes hout weg te halen.

ik nu nog te denken om de rest op te vullen met watten. maar ik hoor de veren niet, dus eigenlijk is dat overbodig denk ik?

Stitch
31 augustus 2005, 11:24
Beetje offtopic, maar bij strats zie je vaak dat de backplate eraf wordt gehaald... wat is daar eigenlijk het nut van?

frekie
31 augustus 2005, 11:49
Dan kan je ritmisch op de veren gaan rammen, geeft een heel apart geluid.
(Voor de ouderen onder ons) Putain Putain - TC Matic :-D

screamindemon
31 augustus 2005, 13:57
Beetje offtopic, maar bij strats zie je vaak dat de backplate eraf wordt gehaald... wat is daar eigenlijk het nut van?

omdat je als cobain groupie daar niet om heen kunt.









:D

bij mij zitten het 'blok' waar de snaren in moeten niet meer recht voor de uitsparing in de backplate, dus zou elke keer de backplate er vanaf moeten als ik snaren zou moeten verwisselen.

bovendien zijn ze bij fender te zuinig om een randje te frezen om de backplate in de body te verzinken m.a.g. dat mijn kleren er van kapot gaan. ja echt....

fullorder
31 augustus 2005, 17:34
je hebt ook hele mooie gitaren met een vaste brug, heb je nergens last meer van :D

Je kunt ook alleen muziek voor mietjes maken bedoel je... :D

oh ja, tele's en LP's zijn natuurlijk gitaren voor mietjes, was ik ff vergeten..stom van me :wink:

Wormaap
31 augustus 2005, 22:39
je hebt ook hele mooie gitaren met een vaste brug, heb je nergens last meer van :D

Je kunt ook alleen muziek voor mietjes maken bedoel je... :D

oh ja, tele's en LP's zijn natuurlijk gitaren voor mietjes, was ik ff vergeten..stom van me :wink:
Teles wel :razz: LP's zijn voor mannen met grote ballen.

Vampire
31 augustus 2005, 23:35
je hebt ook hele mooie gitaren met een vaste brug, heb je nergens last meer van :D

Je kunt ook alleen muziek voor mietjes maken bedoel je... :D

oh ja, tele's en LP's zijn natuurlijk gitaren voor mietjes, was ik ff vergeten..stom van me :wink:
Teles wel :razz: LP's zijn voor mannen met grote ballen.

Hahahaha :D

BTW: Bij mij is de backplate eraf, omdat ie er niet oppast met een blokje achter mijn tremolo, ik heb een metalen buisje namelijk, wat eigenlijk net iets te groot is... Kreeg hem bij de gitaar toentertijd.

Orpheo
31 augustus 2005, 23:38
ik heb die backplate eraf gehaald omdat ik redelijk vaak de veren afstel, en t gewoon makkelijker is. en ik vind t mooier eigenlijk...

FruscianteFan
1 september 2005, 07:50
Ik heb dat ding eraf omdat ik het nut er niet van inzie.
Bij mn Jackson is het dan ook nog eens zo, dat ik af en toe moet kloten aan de legoblokjes waarmee ik de Floyd heb vastgezet :razz:

Oh, en ik heb bij mn Jackson ook het plaatje voor de elektronica eraf, vooral vanwege het probleem met de output (als die weer eens uitvalt, is het handig als ik er snel bijkan).

Stitch
1 september 2005, 11:49
Ahah. Vind ik nogal vaag allemaal, ik hoef echt nooit bij mn veren enzo behalve als ik mn snaren vervang. Maar ik was er benieuwd naar geworden omdat de John Mayer signature strat af fabriek met de backplate eraf komt.

Nickname
1 september 2005, 15:41
mensen.. ziehier de oplossing voor al je tremolo problemen! :-D

http://www.dircksons.com/

fullorder
1 september 2005, 15:45
je hebt ook hele mooie gitaren met een vaste brug, heb je nergens last meer van :D

Je kunt ook alleen muziek voor mietjes maken bedoel je... :D

oh ja, tele's en LP's zijn natuurlijk gitaren voor mietjes, was ik ff vergeten..stom van me :wink:
Teles wel :razz: LP's zijn voor mannen met grote ballen.

Dat zie je toch verkeerd. Je kunt het zo zien:
LP's zijn voor stoere mannen met grote ballen.
Tele's zijn voor coole mannen met een vrouw met grote ballen.

floyd
1 september 2005, 16:13
Ik heb even een ander vraagje op tremolo gebied.
Hoort het zo dat er altijd een beetje speling zit op het armpje?
En waarom is dit zo ?

Nickname
1 september 2005, 16:23
Ik heb even een ander vraagje op tremolo gebied.
Hoort het zo dat er altijd een beetje speling zit op het armpje?
En waarom is dit zo ?

speling op het armpje? nee, absoluut niet.. moet je eens de teflon ringetjes vervangen die rond je armpje zitten in je brug... het hoort iig niet volgens mij...

Wormaap
1 september 2005, 17:15
De meeste tremolo's hebben geen ringetjes, da's alleen Ibanez voor zover ik weet (zullen er vast nog wel meer zijn die ik zo snel niet ken, Jackson deed't vroeger ook bedenk ik me nu net) maar voor zover ik weet is't niet meer dan normaal dat er een heel klein beetje speling inzit bij een screw-in arm.

floyd
1 september 2005, 17:19
Het is al vanaf het begin dat ik mijn strat heb.....
Dus ik ga er van uit dat het zo hoort. :-? Vaak heb ik een stukje tape erom , om de speling tegen te gaan. en om het armpje enigsinds op zijn plek te houden.

Nickname
1 september 2005, 17:19
De meeste tremolo's hebben geen ringetjes, da's alleen Ibanez voor zover ik weet (zullen er vast nog wel meer zijn die ik zo snel niet ken, Jackson deed't vroeger ook bedenk ik me nu net) maar voor zover ik weet is't niet meer dan normaal dat er een heel klein beetje speling inzit bij een screw-in arm.

een screw in... hmmz sorry, was er (denk ik vanwege zn naam) ervanuit gegaan dat het een floyd was.. en dat is toch een pop-in? het lijkt mij in ieder geval mega-irritant als er speling op zit.. Dan zou ik wat teflon tape pakken en eens rond het schroefdraadje draaien :)

Wormaap
1 september 2005, 17:21
De meeste tremolo's hebben geen ringetjes, da's alleen Ibanez voor zover ik weet (zullen er vast nog wel meer zijn die ik zo snel niet ken, Jackson deed't vroeger ook bedenk ik me nu net) maar voor zover ik weet is't niet meer dan normaal dat er een heel klein beetje speling inzit bij een screw-in arm.

een screw in... hmmz sorry, was er (denk ik vanwege zn naam) ervanuit gegaan dat het een floyd was.. en dat is toch een pop-in? het lijkt mij in ieder geval mega-irritant als er speling op zit.. Dan zou ik wat teflon tape pakken en eens rond het schroefdraadje draaien :)
Een OFR is toch 'n pop-in met een schroefdraad-ring eromheen, ofnie? :P 'K heb zelf alleen een Kahler 2700 en'n Jackson JT-6, maar geen OFR, maar ik meen me te herinneren dat die op die manier werkten.

floyd
1 september 2005, 17:21
De meeste tremolo's hebben geen ringetjes, da's alleen Ibanez voor zover ik weet (zullen er vast nog wel meer zijn die ik zo snel niet ken, Jackson deed't vroeger ook bedenk ik me nu net) maar voor zover ik weet is't niet meer dan normaal dat er een heel klein beetje speling inzit bij een screw-in arm.

een screw in... hmmz sorry, was er (denk ik vanwege zn naam) ervanuit gegaan dat het een floyd was.. en dat is toch een pop-in? het lijkt mij in ieder geval mega-irritant als er speling op zit.. Dan zou ik wat teflon tape pakken en eens rond het schroefdraadje draaien :)

Dat doe ik dus ook vaak :P maarja als er speling zit wordt die alleen maar groter lijkt mij :???: het gaat iig om een strat classic 50's

Nickname
1 september 2005, 17:26
De meeste tremolo's hebben geen ringetjes, da's alleen Ibanez voor zover ik weet (zullen er vast nog wel meer zijn die ik zo snel niet ken, Jackson deed't vroeger ook bedenk ik me nu net) maar voor zover ik weet is't niet meer dan normaal dat er een heel klein beetje speling inzit bij een screw-in arm.

een screw in... hmmz sorry, was er (denk ik vanwege zn naam) ervanuit gegaan dat het een floyd was.. en dat is toch een pop-in? het lijkt mij in ieder geval mega-irritant als er speling op zit.. Dan zou ik wat teflon tape pakken en eens rond het schroefdraadje draaien :)

Vampire
1 september 2005, 17:47
Ik heb een Jackson met Licenced FR. Dat is inderdaad een pop in, met een schroefdopje erop, en geen ringetje er omheen. Speling hoort er bij in ieder geval niet op...

Nickname
2 september 2005, 09:34
heb je misschien wat fotos van je tremolo.. want ondertussen begrijpt hier niemand precies wat voor 1 het is volgens mij... ik iig niet :oops:

floyd
2 september 2005, 17:28
http://groups.msn.com/_Secure/0RQAAABwTsXOif0ofnnpyRuSy*FudOs*7!blx6HqPSVnnEDcXR Q!QJYo5fJiR9PTN70RJCnI*hVd*G*yFK9mfCDCErQy7l5m1Yvo JMCmdbDU/100_0396.JPG?dc=4675537592965793464

Het gaat om een dood normale tremolo. Alleen zit er speling op het armje.
Dat is vindt ik persoonlijk nogal irritant , het dingtje rammelt en zakt erg ver naar benden....

Eerst beweeg je het armpje , en daarna pas de brug :( dacht dat het zo hoorde maar vindt het wel vreemd

Het schroefdraad van de arm is prima , in het blokje kan ik niet zien......maar het is al vanaf de het moment dat ik hem uit de winkel kreeg :(

ruurdtje
11 oktober 2005, 19:12
mm
ik heb een ibanez grx 140 met een standard ibanez tremolo maar die steek je er gewoon inmaar als ik mijn gitaar om de kop hou en een beetje schud valt hij er zo uit is hier wat aan te doen

JER00N
11 oktober 2005, 20:26
mm
ik heb een ibanez grx 140 met een standard ibanez tremolo maar die steek je er gewoon inmaar als ik mijn gitaar om de kop hou en een beetje schud valt hij er zo uit is hier wat aan te doen

Ik heb een Ibanez RG270, ik denk dat daar dezelfde tremolo op zit als op jouw GRX140. Je draait toch wel het eh... draaidingetje aan neem ik aan? :P Want dan kan hij er onmogelijk uitvallen.

ruurdtje
11 oktober 2005, 20:55
en waar zit dat schoefje

Basseytje
11 oktober 2005, 21:55
sommige tremelos dat zijn van die inprik dingen met runbbers die kunnen er snel uitvallen

ruurdtje
11 oktober 2005, 22:58
ik heb van die inprik maar er zat bij mij nooit een rubertje

ruurdtje
15 oktober 2005, 14:50
niemand

aadbilnaad
17 oktober 2005, 15:03
ik heb zelf een ibanez rg 370dx, en ik zit dus te denken om dat dircksons "apparaatje" te kopen, ik wil de tremolo af en toe nog kunnen gebruiken zonder dat hij steeds ontstemt.. en ik wil ook wel tussendoor gewoon in een andere stemming kunnen spelen.. zoals de drop d tuning oid.
maar wat is dan beter.. die dircksons, of gewoon een andere tremsetter?

en is het moeilijk om zoiets te "installeren"..?
moet je alle snaren eraf halen en daarna weer erop zetten? en moet je brug daarna weer opnieuw afgesteld worden ofzo? ben namelijk 2 dagen geleden naar de winkel geweest om mijn brug af te laten stellen.. denk dat mijn ma flauw valt als hij straks weer opnieuw afgesteld moet worden.
en moet je de middelste tremoloveer gewoon vervangen door de tremsetter oid..?
thnx

harrie-beton
17 oktober 2005, 15:29
ik heb mijn kahler tremolo vastgezet aan 1 kant.
duikvluchten kan wel, omhoog kan niet


http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/tremolovast/index.html

http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/tremolovast/images/2005_tremolo_vastzetten%20009.jpg