PDA

View Full Version : advies gevraagd: Strat



Cubensis
29 augustus 2005, 17:40
hello,
ik verwacht binnenkort redelijk ruim in de centjes te zitten voor mijn doen en wil nog eens een 'echte' strat.
de Clapton signature vind ik erg mooi, maar hoe staan de huidige modellen (dus niet de noude custom shops, tegenwoordig worden ze alleen nog machinaal gemaakt) van 1300-1800 euro t.o.v nieuwe usa std's van 800 euro?
die actieve midboost lijkt me wel leuk, maar om daar nou bijna 1000 extra voor neer te gaan leggen.....

wat zouden jullie doen?

Bobbel
29 augustus 2005, 17:43
als je die sig van clapton wel leuk lijkt dan kun je netzo goed een standaard kopen en er Fender Lace Sensor pickups instoppen (gold)... ben je voordeliger uit...

Les Paul
29 augustus 2005, 17:49
Ik zit zelf enorm te gassen op een Eric Johnson Strat. Krijgt erg goede reviews. De Nitro lak spreekt mij erg aan. De bespeelbaarheid en de sound van deze strat schijnen echt heel goed te zijn. Ik hoop er binnenkort op te spelen (al weet ik niet of dat verstandig is :) )

vulvasonic
29 augustus 2005, 17:58
als je die sig van clapton wel leuk lijkt dan kun je netzo goed een standaard kopen en er Fender Lace Sensor pickups instoppen (gold)... ben je voordeliger uit...

Die lace sensors zitten er allang niet meer in hoor.

Maar Bobbel heeft in zekere zin wel gelijk. Als je weet wat je wilt in een strat qua constructie (soorten hout, 2 of 6 punts tremolo) dan kun je gewoon een goed produktiemodel uitzoeken en deze eventueel 'upgraden' naar wat je als extra er op gehad had willen hebben (sjeeses...)

Ikzelf kom dan snel uit op een 'gewone' American series strat, eventueel de American Deluxe, of anders een American Vintage Reissue. De eerste twee zijn volgens mij in de meest gangbare combies te krijgen. De VR serie misschien iets beperkter, maar waarschijnlijk kun je daar ook wel terecht.
Het grootste nadeel, vind ik, is het imo toch wat beperkte kleurenpalet. Er zit genoeg moois tussen, maar 'sonic blue' wordt niet eens meer gemaakt (en dat vond ik nou net altijd de mooiste afwerking). Je kunt het onbelangrijk vinden, maar een paintjob is een heel stuk duurder dan een midboost laten inbouwen, of een ander elementje plaatsten, of andere stemmechanieken.....

Succes met het vinden van de juiste strat!

Cubensis
29 augustus 2005, 18:53
evt upgrades doe ik gewoon zelf, dus die midboost evt 'in laten bouwen' doe ik ook gewoon zelf ;)

ik wil iig iets met een maple toets, als ik een clapton strat zou nemen zou ik een blackie kopen, verwacht dat die kleur ook wel op gewone usa stds te krijgen is ;)

maar las dat bij die clapton strats het beste hout wordt gebruikt enzo, weet iemand hier iets over?
en hoe zit het met dat aparte halsprofiel wat ze zouden hebben?

vulvasonic
29 augustus 2005, 19:06
evt upgrades doe ik gewoon zelf, dus die midboost evt 'in laten bouwen' doe ik ook gewoon zelf ;)

ik wil iig iets met een maple toets, als ik een clapton strat zou nemen zou ik een blackie kopen, verwacht dat die kleur ook wel op gewone usa stds te krijgen is ;)

maar las dat bij die clapton strats het beste hout wordt gebruikt enzo, weet iemand hier iets over?
en hoe zit het met dat aparte halsprofiel wat ze zouden hebben?

Ik weet alleen dat het halsprofiel van Blackie V-vormig is, maar dat zijn die van de American Vintage '56 ook.

Bij Musik Produktiv staat ie voor 1398 euri te koop.
Dezelfde in feite als Blackie, maar dan zonder de midboost en zonder het blokje hout achter de 'inertia bar' van de tremolo (vertaling?).
Deze dus:
http://www.musik-produktiv.de/bilder2/00/31/18/003118042xl.jpg

Hier geil ik dus al mijn hele leven op. :D

Cubensis
29 augustus 2005, 20:25
evt upgrades doe ik gewoon zelf, dus die midboost evt 'in laten bouwen' doe ik ook gewoon zelf ;)

ik wil iig iets met een maple toets, als ik een clapton strat zou nemen zou ik een blackie kopen, verwacht dat die kleur ook wel op gewone usa stds te krijgen is ;)

maar las dat bij die clapton strats het beste hout wordt gebruikt enzo, weet iemand hier iets over?
en hoe zit het met dat aparte halsprofiel wat ze zouden hebben?

Ik weet alleen dat het halsprofiel van Blackie V-vormig is, maar dat zijn die van de American Vintage '56 ook.

Bij Musik Produktiv staat ie voor 1398 euri te koop.
Dezelfde in feite als Blackie, maar dan zonder de midboost en zonder het blokje hout achter de 'inertia bar' van de tremolo (vertaling?).
Deze dus:
http://www.musik-produktiv.de/bilder2/00/31/18/003118042xl.jpg

Hier geil ik dus al mijn hele leven op. :D
hm....die trem gebruik ik toch niet, hij is even duur als de blackie en de blackie heeft er ook nog eens een (erg handige denk ik) midboost bij, dus die jij nu geeft wordt het sowieso niet denk ik ;)
(toch bedankt though :P )

Quink
29 augustus 2005, 20:33
Ik weet alleen dat het halsprofiel van Blackie V-vormig is, maar dat zijn die van de American Vintage '56 ook.

Er van uit gaande dat je de '57 RI bedoelt, een kleine toevoeging. Dat V-vormige profiel hebben alleen de vanaf '98 gemaakte RI's.
(Of was dat nou '96 :???: :-? :oops: ).

vulvasonic
29 augustus 2005, 21:26
Ik weet alleen dat het halsprofiel van Blackie V-vormig is, maar dat zijn die van de American Vintage '56 ook.

Er van uit gaande dat je de '57 RI bedoelt, een kleine toevoeging. Dat V-vormige profiel hebben alleen de vanaf '98 gemaakte RI's.
(Of was dat nou '96 :???: :-? :oops: ).

Ik denk dat ik dat inderdaad bedoel, maar ik dacht dat ze dat V-profiel altijd al hadden. Waarschijnlijk ben ik abuis. :D

Tupelo
29 augustus 2005, 21:38
Toch ff zeuren... koop een blade! :) Of in ieder geval... probeer ze ook...

Ché
29 augustus 2005, 21:43
hello,
ik verwacht binnenkort redelijk ruim in de centjes te zitten voor mijn doen en wil nog eens een 'echte' strat.
de Clapton signature vind ik erg mooi, maar hoe staan de huidige modellen (dus niet de noude custom shops, tegenwoordig worden ze alleen nog machinaal gemaakt) van 1300-1800 euro t.o.v nieuwe usa std's van 800 euro?
die actieve midboost lijkt me wel leuk, maar om daar nou bijna 1000 extra voor neer te gaan leggen.....

wat zouden jullie doen?

Die clapton sig is een zeer mooie gitaar, maar als ik jouw was zou ik gewoon zo veel mogelijk strats (nieuw of 2dehands) uitproberen tot je degene vindt die voor jouw het beste klinkt/speelt.
Het moet gewoon onmiddelijk 'klikken' en dan weet je dat je een goede gitaar beet hebt.

Ik heb enkele jaren terug zo mijn strat gevonden: heel veel strats (met maple hals) getest tot ik er eentje vastpakte die bij de eerste aanslag goed klonk. Het was toevallig een 2dehands gitaar voor een goed prijsje, maar het had evengoed een nieuwe/dure kunnen zijn...

Op de kleur moet je dus niet afgaan! Als de gitaar goed klinkt wordt je de kleur wel gewoon ;)

Ritch
29 augustus 2005, 22:23
Jep, ik denk dat je moet uitproberen. (Vergeet de Blades niet!) Ik zou eerst de EJ-Strat afwachten tot die in de lokale winkel hangt, om die dan samen te testen met een Blackie. (Dan weet je sowieso de verschillen tussen de twee... en kan je kiezen :wink: )

Cubensis
29 augustus 2005, 22:36
Jep, ik denk dat je moet uitproberen. (Vergeet de Blades niet!) Ik zou eerst de EJ-Strat afwachten tot die in de lokale winkel hangt, om die dan samen te testen met een Blackie. (Dan weet je sowieso de verschillen tussen de twee... en kan je kiezen :wink: )
ik rij wel een keer naar duitsland ;)

Walternativo
30 augustus 2005, 07:38
kleur = wel belangrijk als je er een paar test maar niet de 'oh my god dit is de ubergitaar' niet kopen omdat ie niet pimpelpaars is, wat je wilde ;)

FNaRK
30 augustus 2005, 12:50
hello,
ik verwacht binnenkort redelijk ruim in de centjes te zitten voor mijn doen en wil nog eens een 'echte' strat.


een Strat :???:

BURN 7ENDER BURN


Kun je trouwens nu al een beetje gitaarspelen ?

Bobbel
30 augustus 2005, 13:05
HEY HEY!!!


STOP IT!

Niks mis met Fender...















Of lokte je me uit... :wink:

FNaRK
30 augustus 2005, 13:07
wat denk je zelf ??

Bobbel
30 augustus 2005, 13:08
het laaste... :lol: