PDA

View Full Version : Telecaster kenners gezocht!



vista
29 augustus 2005, 00:27
Hey guys & dolls,

ik ben op zoek naar een Telecaster, maar ik wordt gek van al die verschillen!

USA, Mexicaanse, Japanse ... en dan die prijzen, van 500 euro tot 1500 euro .. :roll: :wink:

Zit er zo veel verschil tussen al die gitaren?

Greetz, crazy Belgian guy :oops: :lol:

Cubensis
29 augustus 2005, 08:04
een jap moet je voor 400 (2e hands) al wel kunnen vinden, en als je mazzel hebt is die gelijkwaardig aan een usa, dus ik zou een leuke jap opzoeken, iig bij mex std vandaan blijven, de reissues van de mex zijn wel goed (kosten nieuw ook al snel 600) en voor 700 moet je met wat zoeken al een usa 2e hands kunnen vinden.

dus ik zou voor een jap gaan, en anders voor een usa

gvink
29 augustus 2005, 08:17
Inderdaad.. De japanse zijn vaak een stuk beter afgewerkt dan de mexicaanse. Soms zelfs beter als de amerikaanse, maar dan moet je een beetje geluk hebben en uit een heleboel kunnen kiezen.

De mexicaanse kunnen best wel goed zijn, maar dan moet je goed de tijd nemen om er een uit te kiezen. 10 op een rij en vergelijken maar.
Als je er in een keer dan eentje vast hebt waarvan je het gevoel hebt dat ie je 'past' dan ben je d'r... Nog een rondje proberen en je pakt m waarschijnlijk weer zo op... :)

Borisbecker
30 augustus 2005, 15:37
Hmm dit vroeg ik me ook al een tijdje af, maar wat zijn nou echt de concrete verschillen tussen een USA en een Jap???Behalve de prijs natuurlijk

fred dons
30 augustus 2005, 15:45
voornamelijk de houtsoorten (alhoewel niet altijd):
japans dekkend gelakt bodies hebben een basswood body, een aantal jp vintage reissues hebben een sen ash body of een elzen body (maar die zijn wat duurder als de standaard japan)
mex tegenwoordig elzen (5 delige body met een fineer laag)vroeger een poplar body (jaren 90)
US in de jaren 80 tot begin 90 poplar body of elzen (3 delig + fineer) en ash (swampash en northern) tegen wordig elzen 2/3 delig zonder fineer
dan wel ash

potmeters op jp gitaren zijn met name op de goedkope modellen minder en pickups zijn vaak (behalve op de vintage reissues) (en net zoals op een groot deel van de mex series *(standard serie))ceramische single coils ipv alnico
en dan zijn er nog wat verschilletjes in toets radius, fretdraad etc

Jorikjet
30 augustus 2005, 17:38
Hoe zit het met de Mexicaanse Classic series?

Cubensis
30 augustus 2005, 18:00
Hoe zit het met de Mexicaanse Classic series?

beter dan de mex std, maar voor minder geld dan een mex classic heb je een jap

Hot Rod
30 augustus 2005, 20:17
Hoe zit het met de Mexicaanse Classic series?

Ik heb nog zo'n mexican classic strat gehad, en ik vond hem beter dan een Highway 1. Zowel qua klank als bespeelbaarheid, en looks!

MjS
30 augustus 2005, 20:22
Ik heb ook een Mexicaanse Classic naast een Highway gehad. Mexicaan won het op de sloffen. Maarjah, das mijn mening.

fullorder
30 augustus 2005, 20:58
ik speel op een oude jap van ergens jaren 80. prima plank!

Orpheo
30 augustus 2005, 23:56
jezus, hoe ver kan 7ender afzakken!!! BASSWOOD VOOR EEN TELE!!!!!

das fuckin hell nog erger dan een les paul van basswood maken.....( nee, even erg).

stelletje krenten dat t zijn. geen wonder dat zoveel mensen een custombuild tele willen hebben.... 7ender is gewoon prut geworden/aan t worden. Leo fender draait zich om in zijn graf!

ik heb denk ik echt geluk gehad met mijn MiM stratje met essen body en maple toets/nek...die klinkt tusen de strat en '52 tele in...om t maar zo te zeggen.....en nog top afgewerkt ook... nou ja, ach... laat maar hangen ook. ik wil toch geen fabrieksgitaren meer....tenzij t van die oudjes zijn :oops:

Raytheman
31 augustus 2005, 11:11
Verschillen: de bodycontour, de vorm van de kop ( er zijn smalle en brede) het gebruikte hout, de afwerking van het hout ( polyester of satin laquer) de stemmechanieken ( vintage of modern) de gebruikte pick-ups, de brug ( 3 of 6 zadels) materiaal van de zadels, slagplaat enkellaags of multiply, halspen dubbel of enkel werkend, vorm van de hals, radius, 21 of 22 frets, breedte bij de kop 41 of 43 mm.
kortom zet een paar modellen die je aanspreken op een rijtje en zet de specificaties van fender.com naast elkaar en vergelijken maar.
Zelf kwam ik uit op de Highway1 texas ( niet te verwarren met de 'gewone' HW1 overigens...)

Raytheman
31 augustus 2005, 17:34
Overigens kost de HW1 texas tussen de 700 en 800 euro's..

fullorder
31 augustus 2005, 17:36
Zelf kwam ik uit op de Highway1 texas ( niet te verwarren met de 'gewone' HW1 overigens...)

Is de Highway 1 Texas, niet gewoon de Highway 1 maar dan met de juiste brug (scheve zadeltjes)?

Raytheman
31 augustus 2005, 20:37
Nee een gewone HW1 is zéker niet te vergelijken met een Texas HW1.
De verschillen:
eerst de 'gewone' daarna de texas:
brede kop; smalle kop
moderne stemmechanieken;authenieke mechanieken
gewone edges; handrolled edges
normale bodycontour; '52 bodycontour
6 saddle bridge; 3 saddle bridge
22 frets; 21 frets
slagplaat ( 8-gaten); slagplaat (5 gaten)
waaibomenhout;ash
daarnaast natuurlijk de andere pick-ups en andere neck-radius.
De texas benaderd het origineel meer. Om het verschil echt te merken zou je op beiden moeten spelen :D

vista
31 augustus 2005, 23:51
Bedankt voor de reacties mannekes! :wink:

Maar als ik het goed heb:

-Tele USA: altijd beste koop, waar voor je geld
-Tele Mexican en Japan: gewoon geluk hebben, zit hier en daar wel iets goeds tussen .. :oops:


Ben nu nog niet veel wijzer .. :???:
ga morgen even wat Tele's checken in de shops :wink:

Ciao Dudes!

vista
31 augustus 2005, 23:51
Bedankt voor de reacties mannekes! :wink:

Maar als ik het goed heb:

-Tele USA: altijd beste koop, waar voor je geld
-Tele Mexican en Japan: gewoon geluk hebben, zit hier en daar wel iets goeds tussen .. :oops:


Ben nu nog niet veel wijzer .. :???:
ga morgen even wat Tele's checken in de shops :wink:

Ciao Dudes!

Raytheman
1 september 2005, 09:37
Niet veel wijzer geworden?! Als je naar een gitaarwinkel gaat kan je alleen checken wat zij daar hebben hangen. Ze hebben echt niet alle telecaster modellen die er te koop zijn..
“zet een paar modellen die je aanspreken op een rijtje en zet de specificaties van www.fender.com naast elkaar en vergelijken maar”
Dat zou ik dus eerst doen. Anders kom je misschien toch thuis met een gitaar die het nèt niet helemaal is

taylor
2 september 2005, 11:05
japanse telecasters zijn hier niet te koop nieuwe dan dat is alleen voor de markt in azie je kunt ze dus wel 2ehands tegen komen van een paar jaar terug.over het algemeen zullen die jappen net zo goed zijn als usa telecaster.

wodkatonic
21 september 2005, 17:48
mijn mening:

oude jappen zijn super, nieuwere ben ik niet bekend mee.

mexicanen: geluk hebben, kan je net zo goed een squier proberen, zitten soms ook lekkere tussen, alleen heb je geen fender logo... ;(

amerikanen:
oude zeer cool en vaak goede sound. nadeel is uiteraard de prijs ervan.
nieuwe amerikanen meestal ruk. wordt trouwens toch niet meer in amerika gemaakt? volgens mij wordt alles tegenwoordig in mexico gemaakt.. misschien dat het dan in amerika in elkaar wordt gezet.. boeien.

heb zelf een tele jap uit 1985. nog steeds zeer tevree ermee.
ga misschien in de toekomst een setje Kinman elementen halen.. (bijv. broadcaster) Al weet ik niet waarom, ik ben erg tevreden met geluid, maar ja je blijft op zoek naar het onvindbare he..

vulvasonic
21 september 2005, 19:52
amerikanen:
oude zeer cool en vaak goede sound. nadeel is uiteraard de prijs ervan.
nieuwe amerikanen meestal ruk. wordt trouwens toch niet meer in amerika gemaakt? volgens mij wordt alles tegenwoordig in mexico gemaakt.. misschien dat het dan in amerika in elkaar wordt gezet.. boeien.


Hoe kom je DAAR nou weer bij?!?!?!?!?

Een USA Fender wordt gewoon in de USA gebouwd. Alleen de Highway serie, die ook in USA gebouwd wordt, maakt gebruik van wat goedkopere hardware dat ook op de Mexicaanse series wordt gebruikt.

Nieuwe Amerikanen klinken en spelen trouwens al sinds '86 ofzo erg goed. En de laatste jaren zijn ze zeker niet minder geworden.

Ik ben inmiddels een ouwe lul en ik hoor al zolang ik gitaar speel dat het 'de laatste jaren niet meer is wat het ooit geweest is'. Da's KUL.
Fender heeft een slechte periode gehad, maar die ligt ALLANG achter ons.

En natuurlijk kun je altijd de pech hebben dat er je net een exemplaar treft die HET niet heeft, zoals er ook altijd wel uitschieters naar boven zijn. Gelukkig maar. Kunnen we tenminste nog kiezen ook.


Ik heb inmiddels zat gitaren (enkele daarvan zijn zelfs aan de 'prijzige' zijde), maar ik zou iemand blind een Highway-tele adviseren. Bij Feedback hangt die nu meen ik voor 599 euri. Het is dat ik 'm zelf niet nodig heb......

Bruvtilov
22 september 2005, 11:20
Hallo,

Bij Guitar24.de in Saarbruecken (Dld) hebben ze een aantal Japanse Fenders. Ik heb er een 1962 reissue Tele MIJ voor ongeveer 775 euro gekocht. De kwaliteit van de materialen, afwerking en klank is m.i. uitzoonderlijk hoog voor deze prijs. De gitaar staat ongeveer halverwege de startpagina van www.guitar24.de afgebeeld.

evilpompie
22 september 2005, 14:29
Wat is er eigenlijk mis met die mex tele's? Ik heb er wel een paar in mijn handen gehad en vond ze eerlijk gezegd wel goed klinken en spelen. Heb onlangs een London City Comet gekocht met seymour duncans, die speelt erg lekker. Ik merk het verschil allemaal niet zo tussen gitaren van verschillende prijscategorien.

FruscianteFan
22 september 2005, 14:47
Er is een Mex Tele die ik uitvoerig heb kunnen bespelen, dat was een Fat Tele. Ze speelt goddelijk, maar echt een lekker geluid kreeg ik er niet uit.

treblemaster
22 september 2005, 17:34
japans dekkend gelakt bodies hebben een basswood body, een aantal jp vintage reissues hebben een sen ash body of een elzen body (maar die zijn wat duurder als de standaard japan)


jezus, hoe ver kan 7ender afzakken!!! BASSWOOD VOOR EEN TELE!!!!!
das fuckin hell nog erger dan een les paul van basswood maken.....( nee, even erg).


over het algemeen zullen die jappen net zo goed zijn als usa telecaster.

oude jappen zijn super, nieuwere ben ik niet bekend mee.

:-?

Als ik het toch goed begrijp hebben de meeste japanse telecasters een basswood body en vinden een aantal ze super en iemands anders vind basswood 10 keer niks??

Ik heb zelf ook een japanse telecaster (uit begin jaren 90 geloof ik.....het is wel zo'n vintage reissue). Ik ben echt super tevreden over het geluid en de bespeelbaarheid, maar vraag me nu dus af of ik iets mis, als die van mij ook van basswood is. Oftewel, klinken andere tele's nog beter??? (ik heb destijds alleen wat mexicaanse getest gezien mijn budget en vond de japanse veruit de beste. Koste overigens 420 nieuw).