PDA

View Full Version : Gitarist wil gaan bassen



ieme
29 augustus 2005, 00:19
Hallo!

Is het moeilijk om van gitaar over te gaan stappen op bas?

Zijn er meer gitaristen die bassen? Viel het mee? tegen? heb je les gehad? of ben je zomaar begonnen?

ik hoor het graag van je!

ieme

BassAgent
29 augustus 2005, 10:58
Ik doe het andersom, en het is niet echt moeilijk om naast elkaar te doen. De string spacing is iets groter, de hals is wat langer en de snaren zijn wat dikker en je hebt er 2 minder. Daar houdt t op.

sickpunk
29 augustus 2005, 11:28
ik was op me 15e begonnen met gitaar, toen op me 17e een bass erbij gepakt, 2 weken later speelde ik bass in een band(speel ik nog in) en heb vreselijk veel geleerd in die tijd.
gitaar speel ik helemaal niet meer(dus ebn echt compleet over gestapt) maar denk dat ik het meeste heb geleerd in die band, is ook wel een goede stimulans, samen spelen met andere.

ieme
29 augustus 2005, 12:56
Maar, IS HET MOEILIJK?

Hoe te beginnen? gewoon met nummers meespelen en de melodie spelen? of alleen de basnoten die normaal de bas is van een gitaar-akkoord?

Groet,
ieme

olaf reijnders
29 augustus 2005, 14:34
Zo eenvoudig als jij stelt, is het niet. De basgitaar heeft een andere rol dan de gitaar. Je moet icm de drummer de motor van de band worden. Ritme gevoel is belangrijk (kunnen grooven). Het is in elk geval een heel leuke bezigheid.

olaf reijnders
29 augustus 2005, 14:35
Zo eenvoudig als jij stelt, is het niet. De basgitaar heeft een andere rol dan de gitaar. Je moet icm de drummer de motor van de band worden. Ritme gevoel is belangrijk (kunnen grooven). Het is in elk geval een heel leuke bezigheid.

Dennis T
29 augustus 2005, 16:32
Ik ben een 10tal jaren geleden begonnen met gitaar, sinds een half jaar speel ik er ook bas bij. Het is toch wel moeilijker als het op het eerste zicht lijkt, om er echt goed op te spelen toch.

Equalizer
29 augustus 2005, 16:34
Eens met Olaf. Ook ben je qua notenkeuze anders bezig.. je zult eerst misschien klinken als 'een gitarist die bas speelt', later als bassist. Netjes met één vinger per fret spelen (pink erbij, duim achter de hals) is misschien ook even wennen als je dat op gitaar nog niet frequent deed. En een goede volle-maar-toch-niet-kletterende aanslag van de rechterhand ontwikkelen (ik ga even uit van rechtshandigheid) kost tijd.
Goed luisteren naar de rest van de band moet een gitarist uiteraard ook nog helemaal leren. :D :wink:

Ik speel zelf trouwens alleen bas hoor, dus geen ervaring met overstap hoewel ik heel af en toe wel een gitaar oppak. Maarre, succes. Het kan best wel, als je je er net zo voor inzet als voor gitaarspelen. :)

Daniël_san
29 augustus 2005, 17:04
Ik speel soms bas in een bandje. (als de bassist die we normaal hebben niet kan) Wat ik zelf het moeilijks vond was eigenlijk dat je ''maar'' 4 snaren hebt :lol: Maar vanaf het begin moet je tellen als je speelt. Anders komt er niks van. En tja.... Verder weet ik het niet echt. Ik moet wel zeggen dat ik niet de beste ben.....

RUIS
29 augustus 2005, 17:48
En hoeveel dure bassen ben je van plan te kopen?

ieme
29 augustus 2005, 17:58
En hoeveel dure bassen ben je van plan te kopen?

1 oude fender, burns of rickenbacker... actief, 5 snarig en piëzo gaan niet in mijn bas-woorden-schat voorkomen

schwalbe
29 augustus 2005, 18:57
Ik ben sinds januari overgestapt van gitaar naar bas en ik vermaak me prima. Beginnen is makkelijk, vooral als je al gitaar speelt. Maar als je verder komt merk je toch dat het een heel ander instrument is dat ook een heel andere rol in de muziek speelt. En dan gaat de vooruitgang in een keer een stuk minder snel... maar het proces het wel leuker dan leren gitaar spelen vind ik.
Veel muziek luisteren en dan goed luisteren wat de bas precies doet!

BassAgent
29 augustus 2005, 19:03
De bas die je wil gaan kopen gaat je flink geld kosten ieme! Sowieso zou ik persoonlijk de burns al van mijn lijstje schrappen (leluuuuk) en dan maar eens verder kijken wat er zoal voor nieuwe dingen zijn.

Chris Wolstenholme
29 augustus 2005, 19:11
steek ook maar wat centen in je amp, want een dikke bas over een 20watter geeft nog steeds geen kick.

BramVersteeg
29 augustus 2005, 19:12
Hey ieme, aan de bas geraakt? :wink:
Ik ben zelf begonnen op bas en speel het nu nog steeds. Het is inderdaad een heel ander instrument met een andere rol dan de gitaar. Ik denk niet dat de overstap heel moeilijk zal zijn omdat je al wat links-rechtshandige coördinatie hebt opgebouwd en het is niet totaal nieuw om zo'n vorm om je hals te hebben hangen. Als ik jou was zou ik gewoon beginnen op een goedkope bas om te proberen of je het echt leuk vind voor je er veel geld aan gaat uitgeven. Mijn voorkeur gaat uit naar een Squire bas met een redelijke combo. Nu ben ik dat misschien, maar ik vind een Squire JazzBass beter dan de Fender JazzBassen waar ik op heb gespeelt dus het is zeker geen prut instrument.
Enuh, wil je echt óverstappen of het erbij gaan doen?

The Mule
29 augustus 2005, 19:44
1 oude fender, burns of rickenbacker... actief, 5 snarig en piëzo gaan voorlopig niet in mijn bas-woorden-schat voorkomen

Jij dacht toch niet aan bas-G.A.S. te kunnen ontkomen? :wink:

olaf reijnders
29 augustus 2005, 19:59
Over een paar jaar piept hij wel anders.

ieme
29 augustus 2005, 22:36
ik wil het erbij gaan doen, multi functioneel, ik kan drummen, slag en solo gitaar, akoestisch en electrisch, en daar wil ik bassen bij voegen

Daniël_san
29 augustus 2005, 23:52
Nou voordat je dan dus 1000 euro voor zo'n ding gaat uitgeven. Koop gewoon eerst een goedkope en kijk of je het echtr wel wil. Anders heb je iets gehad waar je niks mee deed......

(wat voor drumstel heb je eigenlijk?)

Neals
30 augustus 2005, 19:12
Ik bas ook in een of andere Underground-Herrie punkband.

Wat ik er erg gaaf aan vind, is dat ik nu vrijer ben op de gitaar, en ik nu tijd en moeite kan investeren in het echt leren spelen van rock/metal op de gitaar.

jorrit
2 september 2005, 10:28
het enigste wat ik ff wennen vond aan bassen is dat je ritmisch erg strak moet spelen en dit net iets langzamer gaat als met een gitaar. met gitaar speel ik in rithme zonder probleem, bas kost meer moeite, meer werken..

jorrit
2 september 2005, 10:28
het enigste wat ik ff wennen vond aan bassen is dat je ritmisch erg strak moet spelen en dit net iets langzamer gaat als met een gitaar. met gitaar speel ik in rithme zonder probleem, bas kost meer moeite, meer werken..

basbrulbek
6 november 2005, 16:15
Ik ben ongeveer op mijn 14de begonnen met gitaar. op mijn 21 ben ik de vocalen gaan doen in een symfonische doom metal band wat ik nog steeds doe. Ik ben nu 27 en ga de bas doen naast de vocals.
Dus ik maak ook een overstap. Maar ik moet zeggen dat het me redelijk af gaat. Ik begin met de basis van het numme te beluisteren van de cd's en vervolgens daar loopjes omheen bedenken.
Goed op de drum letten maar ook de ritmes van de slag gitaar.

EN KNALLEN MAAR.

Anavrin
6 november 2005, 16:53
Ben begonnen met gitaar toen ik 15 was, en met m'n 17 ben ik gaan bassen. Met m'n vingers heb ik nog nooit moeite voor gedaan, en veel bassisten vragen me naar bepaalde technieken die ik gebruik, omdat ze dat nooit zien. Ik heb dus simpelweg een hoop leipe gitaartechnieken overgenomen op m'n bas (voornamelijk het dempen en akkoorden spelen). Ik geef helemaal niks om hoe ik "zou moeten spelen", maar meer om "hoe ik het goed vind klinken". De overstap was voor mij niet heel groot, alleen dat alle vakjes groter zijn, en daardoor er dus ook meer ruimte tussen de verschillende vakjes zit. Mijn vingers moesten de grotere overspanning wel ff verwerken. Thuis speel ik nu voornamelijk gitaar, in de band alleen bas.

ieme
6 november 2005, 17:02
wat zijn nou bassen om aan te raden om te gaan kopen? ik ben wel serieus dus wil best wel investeren... Zelf vind ik een Jazzmaster het mooiste, maar ook een precission of een OLP trekt mij

Wat qua versterking? een combo? een top met 1X12? 2X12? 4X10?

alle inbreng is welkom!

1959SLP
16 november 2005, 09:16
Ha wat grappig. Ik ben ook aan het bassen geslagen.
Goeie tips van die mannen hier 8-)

Baal nu wel n beetje dat ik m`n Ampeg in het verleden heb verkocht :(

Random_hero
21 november 2005, 17:11
Ik wil ook (erbij) gaan bassen. Maar dan meer Lightning Bolt/Death From Above 1979 stijl, dus eigenlijk als een soort gitaarvervanger (vanwege het vette geluid).

brampk8
21 november 2005, 18:33
ben anderhalf jaar gelden begonnen met bassen en t is goed te doen maar kost wel arbeid. Wat eerder ook al gezegd is; de manier waarop je met muziek bezig bent verandert totaal.
Rechterhandtechniek is wel helemaal anders en dat is ook het moeilijkst; om de tonen te laten lopen zonder dat het houterig klinkt. Plectrum is natuurlijk altijd een optie, maar misschien ook de makkelijkste weg.

Ik heb een olp mm2 en die bevalt me prima. klinkt ok en vind het ook rielekst dat ie niet overdreven duur is, heb hem geloof ik voor 200e oid. Dus dan hoef je m ook niet als kristal te behandelen, en das wel zo rielekst gezien de muziek die wij spelen...

niels_r
21 november 2005, 23:05
wat zijn nou bassen om aan te raden om te gaan kopen? ik ben wel serieus dus wil best wel investeren... Zelf vind ik een Jazzmaster het mooiste, maar ook een precission of een OLP trekt mij

Wat qua versterking? een combo? een top met 1X12? 2X12? 4X10?

alle inbreng is welkom!

De Teng die op dit forum zat heeft over zulke vragen een leuk verhaaltje geschreven. Check dit topic (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=2012) anders even. Niet op dit forum, maar volgens mij is het hier qua bassisten toch al redelijk uitgestorven... :wink:

Met Jazzmaster bedoel je waarschijnlijk Jazz-bas?

Als je een Precision zoekt, zou je trouwens eens naar Richwood kunnen kijken. Onder de bassisten is het haast net zo'n hype geworden om een 'Richwood te pimpen' als onder gitaristen :lol:.

Verder maken merken als Yamaha, OLP, Squier (en nog veel meer anderen!) ook bassen met een prima prijs/kwaliteit verhouding.

1959SLP
22 november 2005, 09:33
Ik vind die Jazzmasters ook het mooiste samen met de Rickenbacker. Een van deze 2 wordt de opvolger van m`n huidige, een Aria. M`n 1e bas was een BC Rich, zo`n puntig geval in dat afschuwelijke donkerroze kleurtje maar hij speelde en klonk wel lekker.

Berik
27 november 2005, 15:42
Ja ik speel ook gitaar en ga nu een bassgitaar kopen, gewoon voor erbij.. ik vind het leuk om te bassen. Ik denk als je goed gitaar kan spelen dat je het bassen dan ook snel goed leerd

urezna
30 november 2005, 15:35
ik ben bijna 2 jaar geleden ook begonnen op de bas, naast een heel klein beetje keyboard, drummen en uiteraard de gitaar! :-)
ik vond het niet lastig om te wennen, al zijn er natuurlijk wel allerlei specifieke bastechnieken die ik nog niet onder de knie heb/had.
tegelijk maak ik wel weer dankbaar gebruik van mn gitaartechniek zeg maar :-)

btw, mijn budget voor een bas lag rond de 500 euro, met een redelijke marge, en wilde graag een 5-snaar. Ik ben uiteindelijk na heel veel verschillende bassen uitproberen beland bij een Ibanez BTB405, waar ik nog steeds errug tevreden over ben... :-)

Superhero
2 december 2005, 18:55
bassist uit mn band speelde eerst 5 jaar a en E gitaar en is over gestapt naar bass zo'n 2 jaar geleden. Beste bassist die ik ken.

Eliytres
4 december 2005, 20:46
:')
Ik ook van jou :P

Saz
7 december 2005, 18:57
ik heb geprobeerd bas te spelen op een gitaar van een vriend, maar ik kwam bij lange na niet bij sommige fretten :( wel is het geluid masterlijk, maar spelen... ik vind het lastig, alhoewel je basgitaarstukken hebt waarbij je om de paar seconden een snaar moet spelen en dat is het :-D

Jeroenvanhulsteijn
8 december 2005, 08:01
Ik heb een tijd basgitaar gespeeld bij het koor waar ik "gitaar speelde".

Ik speelde fingerstyle omdat ik dat al gewend was van mijn lessen op de klassieke gitaar. Nadeel was dat ik voor de basgitaar liefst korte nagels had en voor de akoestisch en elektrische gitaar liefst lange nagels.

Het moeilijkste vond ik in het begin het samenspel met de drummer. Ik ging ritmisch nog wel eens de fout in.
Verder toverde onze pianist nogal met akkoorden, maar daar was ik al wel enigzins aan gewend.

Persoonlijk vond ik het met basgitaar dat je creatiever bezig kon zijn dan met gitaar. Maar dat lag ook aan mijn rol als gitarist.

Superhero
8 december 2005, 21:29
:')
Ik ook van jou :P


LOL