PDA

View Full Version : buizen meten



matto
29 augustus 2005, 00:06
Is er een methode om buizen door te meten met een universeelmeter?

PeeVee
29 augustus 2005, 02:56
Wat wil je meten dan?

matto
29 augustus 2005, 07:33
of een buis( 6L6 in dit geval) nog bruikbaar is, dus welke weerstand moet ik ongeveer meten tussen de pennen 2 en 7 en moeten de weerstanden tussen de roosters oneindig zijn t.o.v de anode enz.

nicoverduin
29 augustus 2005, 08:02
of een buis( 6L6 in dit geval) nog bruikbaar is, dus welke weerstand moet ik ongeveer meten tussen de pennen 2 en 7 en moeten de weerstanden tussen de roosters oneindig zijn t.o.v de anode enz.
Tussen pennen 7 en 2 is een gloeidraad. Is dus geen kwestie van weerstand (bij warmte veranderd deze). Je kan wel 6,3 volt erop zetten en de stroom meten en vergelijken met de fabrieks specs.

Verder mag je geen weerstand meten tussen alle pennen onderling muv. de weerstand van de gloeidraad.

MAAR HIER HEB JE VERDER NIETS AAN :-D :-D :-D

Je meet in feite alleen of de buis sluiting heeft. En dat wist je al, als hij ergens in zat :-D :-D

Een buis testen of hij uberhaupt nog werkt, kun je doen op een buizentester. Een buis goed testen doe je door een opstelling te maken en de spanningen erop zetten volgens fabrieks specs.

Tenslotte test je de buis op microfonie, ruis en klank door hem in een versterker te zetten :-D :-D

EN inderdaad dat is een hoop werk :-D :-D :-D :-D :-D

matto
29 augustus 2005, 08:10
Ja dat is inderdaad een hoop gedoe, ik had gehoopt op een of ander handig trucje zoals er zoveel in de techniek gebruikt worden.
Jaren geleden ooit eens het simpele trucje geleerd om met de voltmeter in een in bedrijf zijnde machine een zekering door te meten.
Nou ja, dan toch maar eens op zoek naar een buizentester, heeft iemand nog adviezen waar op te letten en wat mag zo iets ongeveer gaan kosten?

nicoverduin
29 augustus 2005, 11:40
Ja dat is inderdaad een hoop gedoe, ik had gehoopt op een of ander handig trucje zoals er zoveel in de techniek gebruikt worden.
Jaren geleden ooit eens het simpele trucje geleerd om met de voltmeter in een in bedrijf zijnde machine een zekering door te meten.
Nou ja, dan toch maar eens op zoek naar een buizentester, heeft iemand nog adviezen waar op te letten en wat mag zo iets ongeveer gaan kosten?
Ze varieren nogal in prijs tussen de 100 euro voor een eenvoudige emissietester tot 1000 euro voor een hickock MKIV. En ook hier geld alle waar naar zijn geld. Zelf heb ik een Hickok TV-7A (Militaire versie) op 110 Volt. doet het prima. Ik kan bijna alle buizen die ik tegenkom testen dus voldoende.

Voor nieuwe buizen (partijen) heb ik 2 hoogspanningsvoedingen die ik zowel parallel als in serie kan schakelen (beide 300V dus tot 600V als het moet) en een lab opstelling met een octale en novale voet en een heleboel testsnoeren. Daar kan ik ze dan mee inbranden en duurtesten.

En verder versterkers zat om de geluidstest mee te doen.

Nico

matto
29 augustus 2005, 14:41
......Slik..... :D

Mr.Jay
29 augustus 2005, 16:11
......Slik..... :D

+1 Nico.
'n buizentester alleen is allesbehalve zaligmakend.
Daarom blijven aangeboden "goed geteste op tester bla bla bla.." buizen gewoon een pure gok.

JaY

nicoverduin
29 augustus 2005, 16:22
......Slik..... :D
Zelf eentje bouwen mbv. een oude buizenversterker (voeding). Koop er een paar goedkope multimeters bij (zoals peevee gedaan heeft). En je zet overal een paar multimeters tussen. Het enige wat je niet hebt is een regelbare voeding. Dus die moet je maken met weerstanden oid. Of een zware draadgewonden potmeter op de kop tikken....en weten wat je doet...kan het niet vaak genoeg zeggen.

NIco

nicoverduin
29 augustus 2005, 16:22
......Slik..... :D
Zelf eentje bouwen mbv. een oude buizenversterker (voeding). Koop er een paar goedkope multimeters bij (zoals peevee gedaan heeft). En je zet overal een paar multimeters tussen. Het enige wat je niet hebt is een regelbare voeding. Dus die moet je maken met weerstanden oid. Of een zware draadgewonden potmeter op de kop tikken....en weten wat je doet...kan het niet vaak genoeg zeggen.

NIco

matto
29 augustus 2005, 18:28
Ik heb wel een variac, twee zelfs.
De kleine gebruik ik om elcos langzaam op te laden, de grote gebruik ik niet meer daar kun je zowat een hele woonwijk achter hangen die komt van het verwarmingselement van een plastic spuitgietmachine,
Iemand interesse in dat ding? :P

PeeVee
29 augustus 2005, 18:33
Jaren geleden ooit eens het simpele trucje geleerd om met de voltmeter in een in bedrijf zijnde machine een zekering door te meten.
Eeeh... truukje? Je meet dan toch gewoon de spanning t.o.v. aarde aan beide kanten van de zekering (die moet logischerwijs gelijk zijn want feitenlijk is een werkende zekering gewoon een g'leider).


Nou ja, dan toch maar eens op zoek naar een buizentester, heeft iemand nog adviezen waar op te letten en wat mag zo iets ongeveer gaan kosten?
Op letten dat ie werkelijk hoge spanningen op de platen zet en geen flutspanninkjes van 200V ofzo. Mijn conclusie was dat zo'n tester gewoon niet betrouwbaar is/was, ik heb daarom van een Fender PA-100 een soort buizen pijnbank gemaakt met een heel bataljon aan multimetertjes. Ik kan anodestroom van buizen meten, komt nog omschakeling naar G2 stroom. Verder kan ik de B+ aflezen, de negatieve voorspanning. Het ding heeft een ingebouwde 100W dummy load waar ik weer via uitgangsplugje de scope aan kan hangen. Verder heeft het ding ook een fasedraaier dus ik kan met de toonfiets mooi een signaaltje injecteren en kijken of de sinus er op de dummy load mooi uitkomt zoals het hoort. Werkt prima, kosten < EUR 250, leuk, leerzaam en beter dan zo'n fluttestertje. Weet wat je meet (en waarmee) hihi ;-)

matto
29 augustus 2005, 20:06
Nou simpeler nog.
Aan beide kanten van de zekering meten als je spanning meet dan is de zekering defect.

PeeVee
30 augustus 2005, 12:49
......Slik..... :D

Hihi... misschien kan je ook overwegen om eens op de koffie te gaan bij Nico ;-)

nicoverduin
30 augustus 2005, 12:59
......Slik..... :D

Hihi... misschien kan je ook overwegen om eens op de koffie te gaan bij Nico ;-)Als je alleen maar een keer een batterij buizen wil testen moet je het maar effe zeggen hoor.

matto
30 augustus 2005, 13:20
Hmmm, wie weet.