PDA

View Full Version : GT-6...Battery Low, please change!!



Echoes
8 september 2002, 21:41
goed als ik mijn gt6 nu dus aanzet en hij is aan het 'opstarten' dan krijg ik dus deze melding "Battery Low, please change!!". Daarna doet hij het gewoon.

Maar hoezo batterij? Hij gaat via een adapter, en ik heb nergens een gat kunnen ontdenken waar een batterij in kan.

wie weet meer?

starter
8 september 2002, 21:49
Er zit een batterij in om o.a. de presets te bewaren. Ik weet niet waar je die kunt vervangen (heb dat nog niet hoeven doen), maar het staat in de handleiding.

Echoes
8 september 2002, 21:50
tjoh ik wist niet dat dat moest haha, zal eens beter op onderzoek gaan dan :smile:

The Edge
9 september 2002, 09:03
die van mij was ook op hoe lang heb je hem al, mijne was na 2 maanden al leeg, toen gewoon terug gegaan naar de winkel en daar hebben ze hem gratis vervangen.
je kan hem zelf niet vervangen.

Echoes
9 september 2002, 19:24
eh ik heb hem nu iets van 8 maanden denk ik...maar ik verander niet zoveel misschien ligt het daaraan? Gebruik'm wel veel..

srv-man
9 september 2002, 21:40
Zo´n geheugen batterij hoort jaren mee te gaan, dus gewoon onder garantie laten vervangen. Het maakt geen ruk uit of je veel speelt op niet.

MADdie86
11 september 2002, 14:45
Zoals ik het begrijp is het dus een NiHm accu van rond de 1,2 of 3volt. Deze zit meestal aan de ROM en RAM chips idd om je presets en edits te bewaren. Maar ook om de hele programering van het hele systeem te bewaren. Dat deze batterijen leeg raken kan NIET. Want er komt een Sper spanning overheen zodat hij altijd vol is. En het systeem gebruikt bijna geen stroom als hij uit staat. Die accu's zijn VOl of LEEG. Dus heel of kapot. Wat wel zou kunnen is dat hij "lekt" dat wil zeggen is dat de batterij een lager voltage heeft dan normaal, of dat de sper spanning hoger komt te staan. Daar kan de CPU van dat ding niet echt tegen :smile:

Ga naar je dealer en die moet het correct vervangen met of zonder garantie. Dit is een aflever fout en dit soort problemen mogen pas na 10 jaar optreden. Eerder niet !!!!

Oviv
11 september 2002, 19:25
Ik heb zelf ook een gt-6. Maar een vriend van mij heeft een gt-5. Daar heb ik de batterij een keer van vervangen. Achterkant open en daar zat hij op een print. Het was een lithium batterij, volgens mij een cr2032 of cr2025. Ik weet niet of dit ook bij de gt-6 is. Is dit het geval dan kan je dit makkelijk zelf doen.

Oviv
11 september 2002, 19:59
Lees net in de beschrijving dat er inderdaad een lithum batterij inzit. Ze omschrijven alleen niet wat voor één. Als je nu weet welke het is, laat het ons dan ook even weten.

MADdie86
12 september 2002, 16:49
Ik wil wel jullie helpen hoor, ik heb een grote encyclopedie met honderden soorten Nihm, NiCd, Lith accu's.
mischien heb ik ook nog wel dat soort in vooraad. Ik heb dan allen het voltage en het nAh nodig. Het zou ook handig zijn als ik het maat type heb.

Echoes
16 september 2002, 18:37
ik vraag eerst even in de winkel waar ik hem gekocht heb voor ik zelf ga rommelen...

MADdie86
16 september 2002, 20:36
Ik zeg ook niet dat je zelf moet gaan rommelen :wink:
Daar heb je mensen voor die in de elctro leven :smile: zoals moi. Zonder een soldeer bout en electronica info zou ik gek worden. Dus ik zou het wel voor je willen doen :razz:

Casey
17 september 2002, 11:30
Ik neem aan dat de batterij gewoon in een houdertje op printje zit en je hem simpel kan vervangen zonder soldeerwerk ?
Als ie van m'n GT3 leeg is probeer ik het gewoon eerst zelf .

Ron C
17 september 2002, 13:54
Deze batterijen kunnen wel degelijk leegraken, ze zijn niet oplaadbaar, maar ze moeten zeker een aantal jaar meekunnen.
Zorg er in ieder geval voor dat voordat je hem vervangt, je al je presets en sounds via midi tijdelijk in een ander apparaat opslaat (Bulk Dump heet dat meestal). Dan kun je ze later weer terugladen, zodra je de batterij eruit haalt ben je ze nl. kwijt!
Als het goed is staat in de handlijding hoe dit moet anders ga even naar de dealer.

jeroenmoore
17 september 2002, 16:05
Dat is inderdaad vreemd, ik heb zelf een ME-33 en dat geheugen werkt via een Ram-geheiegen geloof ik( een chipkaart)weet je zeker dat er misschien geen batterijen ergens kunnen zitten. Heb trouwens wel een
e-mail van Roland-Boss Benelux, je kan ze wellicht even mailen, je krijgt altijd antwoord op je vraag. ki@roland.be

Met vriendelijke groet


Jeroen

MADdie86
17 september 2002, 21:27
Op 2002-09-17 11:30, schreef Casey:
Ik neem aan dat de batterij gewoon in een houdertje op printje zit en je hem simpel kan vervangen zonder soldeerwerk ?
Als ie van m'n GT3 leeg is probeer ik het gewoon eerst zelf .


Je moet ze dus solderen, meestal zijn ze op de SMD wijze gesoldeerd en anders op de normale standaard PCB. Dus als je het onervaren wil doen is het heel kut.

Echoes
22 september 2002, 14:34
heb het gevraagd in winkel waar ik hem gekocht heb, en ze vervangen hem voor me. Valt onder garantie

mooi

Oviv
25 september 2002, 13:09
Een wat late reactie, maar ben net terug van vakantie. Maar bij een gt-5 zit de batterij inderdaad in een houdertje.

Weet er al iemand wat voor battreij het is?

MADdie86
26 september 2002, 11:17
Zoals ik al zei denk ik gewoon dat het een knoop cel is of meerdere knoopcellen aan elkaar gekoppelt.

Mzllss

willem-bever
4 november 2002, 13:40
Het betreft een CR2032 lithium cel.
Je moet de kast losschroeven en dan zie je hem zitten op de grote printplaat (main board).Zorg dat hij er schoon in komt(geen vingervlekken) en dan gaat ie best lang mee.