PDA

View Full Version : [klassiek] Bach - Allegro van 7 minuten



delphiro
27 augustus 2005, 21:53
Net een beetje in de vingers en alvast opgenomen. Het allegro uit Sonata II van J.S. Bach. Origineel voor (virtuoos) viool maar door de meester Barrueco himself bewerkt voor gitaar solo.

Met dit stuk zit ik wel op de top van mijn kunnen. Het tempo ligt hoog en met de 32sten die hier volop inzitten struikel je heel snel over het tempo of de duidelijkheid maar hopelijk helpt nog meer oefening om het vloeiender (en muzikaler) te krijgen.

Barrueco presteert het overigens om dit stuk in een krappe 6 minuten te spelen (en strak en muzikaal te blijven :o )

Hoe dan ook, een erg leuk stuk om te spelen :dance:

http://www.xs4all.nl/~masoroso/mp3/allegro_bwv1003.mp3

aanrader:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000002RYQ/ref=ase_httpwwwbarrcom/103-9985128-8630227?v=glance&s=music

en de bladmuziek:
http://www.schott-music.com/shop/show,49551.html

bv bij bij Broekmans en Van Poppel in a'dam te krijgen

Roy K.
27 augustus 2005, 22:14
Geweldig!! 8-) :cool: 8-)

Echt heel erg mooi gespeeld, 'k heb een paar ieniminiekleine timingfoutjes gehoord, maar dat mocht de pret zeker niet drukken.

Tip: Bak zelf een viool-, fluit-, of zelfs pianostuk van Bach/Mozart/Beethoven/etc. om voor gitaar. Dan ben je de 1e die dat stuk op gitaar speelt!! :-D 8-)

VHsologitarist
28 augustus 2005, 19:39
Klinkt weer super!!

Tis welliswaar geen barrueco maar vind dat je dit goed (zeer goed) gespeeld hebt..
Alweer een mooie opname (mooi geluid).
En door tegen je kunnen aan te zitten kom je verder, thanx voor de verwijzing naar barrueco's omzettingen van Bach, ik was al een tijdje op zoek hiernaar.

Groetjes
Ferry 8-)

Don Capo
29 augustus 2005, 09:10
Een welkome afwisseling op het scheurwerk van de meeste posts hier. Mooi ingespeeld, denk die paar kleine schoonheidsfoutjes er wel bij weg, die mogen geen naam hebben. Vind het qua tempo ook redelijk hoor, sommige stukjes 'hangen' er wat tegenaan maar echt volledig mis zit je niet. Ik heb bij het instuderen van dit soort stukken meestal na een minuut of drie te kunnen spelen geen zin meer om de rest in te studeren. Nu ik dit zo weer hoor moet ik mijn klassiek toch maar weer eens oppakken. meer van dit soort posts!

delphiro
31 augustus 2005, 11:24
bedankt allemaal :-)

Als je dit om zou schrijven voor e-gitaar (in tabs ofzo) dan zou het een hele goede oefening zijn voor zowel de linker als rechterhand). Het is vrijwel geheel enkelstemmig. Met vingers is het wel een stuk makkelijker te spelen overigens.

Volgende project is de Chaconne van Bach. Die duurt 12 minuten (althans dat doen pro's erover :-D ) en is echt beremooi. Ik moet alleen de laatste passages nog goed oefenen :noob:

koella
31 augustus 2005, 21:32
Net een beetje in de vingers en alvast opgenomen.

Kom op Delphiro, je gaat toch nog wel voor de muzikale afwerking van dit stuk?!
Daar hoop ik toch wel een beetje op!

sneez0r
2 september 2005, 01:09
bedankt allemaal :-)

Als je dit om zou schrijven voor e-gitaar (in tabs ofzo) dan zou het een hele goede oefening zijn voor zowel de linker als rechterhand). Het is vrijwel geheel enkelstemmig. Met vingers is het wel een stuk makkelijker te spelen overigens.

Volgende project is de Chaconne van Bach. Die duurt 12 minuten (althans dat doen pro's erover :-D ) en is echt beremooi. Ik moet alleen de laatste passages nog goed oefenen :noob:
Segovia doet hem anders in 13:50. In het wereldje gaat trouwens het gemiddelde rond van 180 uur studie om de Chaconne helemaal te leren. Ik vind het ook om te luisteren een erg moeilijk stuk, dus zelfs *als* ik over een jaar of zes bikkelharde studie op dat niveau zit, zou ik niet weten of ik daar mijn tijd in zou steken :>

Maar over je opname: leuk (en natuurlijk knap) gedaan. [Ik krijg al zweethanden als ik voor mezelf de cassetterecorder aanzet.] Ik zou nog iets meer aan de 'echodynamiek' werken en misschien wat versieringstonen aanbrengen waar nodig. Verder goed afgewerkt, ik hoor dat je zelfs nadenkt over de duur van de bassen. De meeste amateurgitaristen laten die bij Bach maar doorklinken, of halen ze na één zestiende automatisch weg.

Hoe krijg je trouwens zo'n heldere klank? Je gitaar klinkt bijna als luit!

Ik ben trouwens nog geen half jaar klassiek bezig, maar als het me lukt een microfoon werkend te krijgen zal ik ook proberen om een simpel stukje on-line te krijgen. We moeten wat tegenwicht bieden aan al het gitaargeweld hier :>

Robin Dorland
2 september 2005, 15:20
Mooi hoor; de oude Delphiro is weer terug! :)

delphiro
2 september 2005, 16:25
@robin
yep, klep dicht en spelen wat het devies :-D

@sneez0r
180 uur is best veel. Voor een amateur duurt het waarschijnlijk nog langer. Ik kan hem in principe wel spelen maar het is nog (lang) niet vloeiend en muzikaal. Dit stuk kan ik ook absoluut niet uit mijn hoofd geleerd krijgen (behalve het bekende arpeggio stukje.. dat is makkelijk om te onthouden). Ik wil er nu wat meer energie in steken en het elke avond deels doorspelen om vooral de moeilijke passages soepeler te krijgen.

Over die bastonen.. leuk dat je dat zegt want dat is inderdaad iets wat ik doe sinds ik les heb gehad van Erik Otte. Normaal leit ik ze gewoon doorklinken maar zoals bij alles van Bach heeft elke noot gedurende een bepaalde tijd een functie en daarna moet hij weg zijn om niet te storen met de andere stemmen. Die techniek is best lastig aan te leren maar het is het zeker waard!

De heldere klank wil ik toeschrijven aan meneer Bernabe die de gitaar gebouwd heeft. Hij klinkt heel helder en de opname doet er eigenlijk nog geen recht aan.

Hopelijk kan ik jouw post snel tegemoet zien want klassiekers zijn zwaar in de minderheid!

@koella
:-D Je hebt helemaal gelijk. Het stuk verdwijnt ook zeker niet van de plank maar mooier dan deze opname wordt het pas als ik een keer in een kerk ofzo mag spelen. Thuis is de opnametechniek redelijk beperkt en ik wil zo graag ooit nog eens mooie opnames maken in een goede akoestiek. Dan moeten de stukken ook zo vloeiend gaan als ik maar kan. Voor thuis heb ik nooit veel meer motivatie dan dit niveau en dan bijhouden. Er staat nu ook een piano thuis en daar wil ik ook graag op leren spelen... Geef me meer vrije tijd (met behoud van inkomen!) :razz:

sneez0r
2 september 2005, 22:58
Ik las trouwens laatst een aardig artikel over die basnoten bij Bach (en andere interpretatiedingen):
http://www.egtaguitarforum.org/ExtraArticles/ReadingBach1.html

Belangrijk om daar af en toe over na te denken.

HAMMAR
8 september 2005, 13:36
Kippevel..........

'K heb geen verstand van klassiek, ik kan geen Bach van Mozart onderscheiden, maar dit vind ik prachtig!

Negative K3 fan
8 september 2005, 16:37
misschien is het het dan waard om je je er eens in te verdiepen en dan kom je al vrij snel achter het verschil tussen mozart en bach!

ook de klassieke manier van gitaarspelen heeft een heel andere insteek dan electrisch/pop gitaarspel, altijd leuk om het eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

1959SLP
12 september 2005, 16:02
Lekker! Ook voor een ouwe rocker :)

AcousticFreak
12 september 2005, 18:30
Lekker stuk om depressiviteit mee te verzachten :)

BassAgent
12 september 2005, 20:00
Ik doe het je niet na. Bravo!