PDA

View Full Version : Barré met mijn ringvinger...



L.
27 augustus 2005, 12:58
Hallo everyone,

Ben nog steeds veel aant leren en wat ik er uiteindelijk uithaal valt me niks niets tegen...
Grootste probleem dat ik nu heb, vind ik zelf, is dat ik met mijn ringvinger geen barré kan leggen, met mijn wijsvinger lukt dit al wel.
De ringvinger lijkt alle kracht te ontberen, is er iets dat ik kan doen dat dit probeempje sneller in de vergetenheid zal brengen ? Of is het enige dat ik kan doen gewoon die vinger gebruiken tot ie het wel aankan ?

Thanks in advance...

M.COM
27 augustus 2005, 14:52
Waarom zou je in de eerste plaats al je ringvinger gebruiken om barrés te leggen?

Ok, ik kan helemaal niet aan het niveau tippen van dit forum hier, maar naar mijn weten heb ik nog nooit iemand een barré weten te leggen met z'n ringvinger. Op de muziekschool is me dit ook nooit zo aangeleerd (7 jaar ervaring ondertussen, dus ik weet wel waarover ik het heb..).

Blijf dus die barrés leggen met je wijsvinger zou ik zo zeggen & forceer zeker niet je ringvinger of je gaat pijnlijke vingers hebben op den duur :wink: !

Greetz, Maarten

tbros2000
27 augustus 2005, 15:04
uhhh M.Com... ik denk dat L. de (vereenvoudigde) barre A-majeur vorm bedoeld, waarbij je je ringvinger plat legt op de D G en B snaar (zoiets dus X5777X). Misschien is dat volgens klassieke gitaristen niet helemaal correct ofzo, maar in de rock gebruiken ze em vaak.

Ik heb dat A-vormpje vooral geleerd met Under The Bridge van de Peppers. Als je die nou (rustig) oefent lukt het op een gegeven moment van zelf

das dus

E X7999X (A vorm)
B 799877 (E vorm)
C#m 9 11 11 999 (Em vorm)
G#m 466444 (Em vorm)
A 577655 (E vorm)

Dus je begint steeds met die A vorm, zo leer je em wel... later kan je dan zelf nog een simpel akkoordenprogressietje in elkaar zetten om die A vorm te leren. Succes!

L.
27 augustus 2005, 16:55
Precies tbros2000, wist niet of ik het een barré mag noemen, maar jah, .... daar worden we ook niet wijzer van.

Zal dus gewoon weer veel oefenen worden worden om ook deze barriere te passeren.

Thanks voor de reacties fellas !

M.COM
27 augustus 2005, 18:25
Ah ok, sorry ik wist niet dat je het over dit soort barrés had :D !

Ik speel hem altijd met m'n overige vingers trouwens, vind ik veel gemakkelijker: Under The Bridge:

E: x7999x

--> Barré VII

[wijsvinger als barré uiteraard

*pink 9 -- B-snaar
*ringvinger 9 -- G-snaar
*middelvinger 9 -- D-snaar

Ik vind het zo gemakkelijker dan heel de tijd te moeten oefenen op die barré. Maar kom, ik ga erover zwijgen. Tbros heeft je beter kunnen helpen dan ik :D , dus ik hou m'n mond maar.

Succes!