PDA

View Full Version : Sampling rate Korg beroerd?



hanzeman
26 augustus 2005, 22:33
Klopt het dat de sampling rate van de Korg AX1500G slechts 31.25 kHz is bij a/d conv van 20 bits? Terwijl Boss multi fx minstens op 44.1 lHz werken (CD kwaliteit)? Ik kan in de documentatie van Korg niets vinden, maar dit zou voor mij reden zijn om toch voor Boss te gaan...

BlackSun
27 augustus 2005, 12:40
De technische details weet ik niet. Wel weet ik dat ik na een Boss GT3 en een Korg gehoord te hebben voor de Korg ben gegaan vanwege zijn veel beter klinkende amp models.

Dirk_Hendrik
27 augustus 2005, 16:58
Als je kijkt naar het frequentiespectrum van je gitaar is er niks mis met 31.25Khz wat nog steeds een bandbreedte van 15 khz geeft. Als jij geluiden hebt die daarboven gaan moet je me meer gaan vertellen over je setup. Een klassieke Boss DD2/3 zit op iets van 12k sample rate wat dus een khz of <6 bandbreedte over laat. Toch hoor je niemand over die lage rate klagen.

Samengevat,
Dat stukje wat je mist t.o.v "cd kwaliteit" is voor een gitaarmultieffect amper ter zake doende. De sampling rate is daarmee dus OK

hanzeman
27 augustus 2005, 17:09
Maar heb je het nu over de frequentie van het hoorbare geluid in Hz of over de sampling rate? Ik ben een leek maar dat is toch iets heel anders?

De AX3000g van Korg is overigens wel 44.1 kHz. Maar 100 euro duurder...

Dirk_Hendrik
27 augustus 2005, 18:10
het z.g.n. Nyquist criterium.
De sampling rate moet 2 keer zo hoog zijn als de audio bandbreedte.

Bij 44.1 Khz sampling rate heb je dus een (theoretische) audio bandbreedte van 22.05 Khz. Bij 31.25 Khz is dat 15.625 Khz. Bij 12 khz 6Khz etc etc.

Wilbert
27 augustus 2005, 18:51
Maar als je de tonen boven 15kHz mist, mis je een boel helder hoog lijkt me zo.

hanzeman
27 augustus 2005, 18:57
Precies, dan valt dat me toch tegen van de Korg AX1500G!

skanky
27 augustus 2005, 19:04
Dat valt erg mee, er zijn genoeg mensen (vooral muzikanten) die boven de 15KHz weinig tot niks meer horen!

Wilbert
27 augustus 2005, 19:47
je wordt als eerste doof in het hoge midden, niet in de allerhoogste frequenties. Die raak je vooral kwijt naar mate je ouder wordt.

Maar goed, je wil neem ik aan dat het in de zaal goed klinkt, en daar is niet iedereen doof. Het verschil tussen wel of geen tonen boven 15kHz is het verschil tussen een dynamische of een condensatormicrofoon. (Heel kort door de bocht.) Maak wel degelijk uit dacht ik zo...

mayniac
27 augustus 2005, 19:54
Maar als je de tonen boven 15kHz mist, mis je een boel helder hoog lijkt me zo.

Nee, de gemiddelde (gitaar)speaker geeft toch geen frequenties boven 10-15k weer....

Wilbert
27 augustus 2005, 19:59
Ik ben bassist, geen gitarist, dus ik weet niet zo overdreven veel van de specificaties van gitaarversterkers. Maar hifi-systemen geven gewoon tot 20 kHz weer. En een "gemiddelde" gitaarversterker zal misschien niks weergeven boven 15kHz. Dat wil echter nog niet zeggen dat dat hetzelfde klinkt als een digitaal signaal van 30kHz samplerate. Je krijgt dan gewoon te maken met geluid wat "digitaal" klinkt. Okee... inderdaad niet overdreven super-drastisch ofzo... maar misschien wel drastisch genoeg voor een gitarist om een ander (beter) systeem te willen kopen.

Wilbert
27 augustus 2005, 20:02
dubbelvla

Dirk_Hendrik
27 augustus 2005, 20:03
houd er rekening mee dat je drummer dat +15k gebied "bezit" met z'n bekkens. Live is dus al helemaal geen argument.

Wilbert
27 augustus 2005, 20:05
Dat hangt er natuurlijk wel van af hoe de drummer zijn bekkens gebruikt. Van de stijl dus ook, zeg maar. Een gitaarsolo over een rustig drumstuk geeft ruimte aan de gitaar voor hoge tonen.

BlackSun
27 augustus 2005, 20:29
Ach, leuk al die samplingrates...ik ga gewoon op mn oren af...en die hoorden geen kwaliteitsverschil tussen die 2. De Korg kwam er zelfs beter af. Voila.

Dirk_Hendrik
27 augustus 2005, 20:40
Dat hangt er natuurlijk wel van af hoe de drummer zijn bekkens gebruikt. Van de stijl dus ook, zeg maar. Een gitaarsolo over een rustig drumstuk geeft ruimte aan de gitaar voor hoge tonen.

Lees dan even terug :wink: Mayniac zet een waarheid als een koei neer met z'n opmerking over het frequentiebereik van speakers.

De enige muzikanten die gebruikmaken van dat gedeelte van het hoorbare frequentiespectrum zijn slagwerkers en koperblazers.

En verder,
Hoe vaak klagen we over het doffe geluid van radio? Nooit. Laat radio nou gelimiteerd zijn op die 15k (waar die 31.25 trouwens z'n origine ook vindt)

E-J
27 augustus 2005, 20:48
Sjonge wat boeit de samplerate nou eigenlijk? Daarvoor knap je toch zeker niet af?

Mitch
27 augustus 2005, 21:09
Nou, ik kwam laatst een leuk meisje tegen, had ze maar een sample rate van 16k.....totale afknapper.

hanzeman
27 augustus 2005, 21:21
Nou, ik kwam laatst een leuk meisje tegen, had ze maar een sample rate van 16k.....totale afknapper.

Als ze maar een goede noise/signal verhouding heeft en geen ongewenste feedback geeft...

Maar misschien ga ik me toch maar eens richten op de AX3000G of een tweedehands Boss GT3...

Vampire
28 augustus 2005, 11:54
Nou, ik kwam laatst een leuk meisje tegen, had ze maar een sample rate van 16k.....totale afknapper.

Zolang ze maar een goede input heeft, is er niks aan de hand toch?

Robbert
28 augustus 2005, 12:03
Nou, ik kwam laatst een leuk meisje tegen, had ze maar een sample rate van 16k.....totale afknapper.

Zolang ze maar een goede input heeft, is er niks aan de hand toch?

En een goede bypass :D

Dirk_Hendrik
28 augustus 2005, 13:28
Vergeet de goed te hanteren knoppen niet :wink:

Mitch
28 augustus 2005, 14:16
Check vooral of de Talk Box te bypassen is !
Big Muff is ook uit de mode, tegenwoordig moet het allemaal strakker.

BlackSun
28 augustus 2005, 15:27
Nou, ik kwam laatst een leuk meisje tegen, had ze maar een sample rate van 16k.....totale afknapper.

Als ze maar een goede noise/signal verhouding heeft en geen ongewenste feedback geeft...

Maar misschien ga ik me toch maar eens richten op de AX3000G of een tweedehands Boss GT3...

Is dat nou puur vanwege die sampling rate? :P

Dan moet je de verhalen hier nog maar even goed doorlezen 8-)

hanzeman
28 augustus 2005, 15:59
Is dat nou puur vanwege die sampling rate? :P

Dan moet je de verhalen hier nog maar even goed doorlezen 8-)

Dat zou inderdaad daarom zijn ja... ze zullen de AX3000G toch niet voor niets ook op 44.1 hebben laten draaien? Zal toch wel z'n nut hebben...

Ik twijfel nu tussen een 2e hands GT3 of een nieuwe AX3000G...

BlackSun
28 augustus 2005, 16:12
Achja, 44.1 staat leuk op de specs :wink: Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat getallen niks zijn. Het gaat uiteindelijk wat je hoort. Dat is iig wat bij mij telt. Dan kan de Korg wel een lagere sampling rate hebben, als hij daarmee een overtuigender geluid weet voort te brengen, dan is dat voor mij genoeg.

Maargoed, een BossGT3 of een AX3000G dus.
Ik ben nooit zo gecharmeerd van de GT series geweest. vaak gehoord, maar was het toch net niet. Als ik jou was zou ik dan voor de AX3000G gaan. Daarnaast is de 3000G pas net uitgebracht, en de Boss bestaat al een tijdje, wellicht hebben de extra jaren een positieve invloed gehad op de technische research en hierbij dus het geluid... misschien iets om rekening mee te houden.

Maar als ik jou was zou ik ze gewoon alledrie eens naast elkaar gaan testen. Dan kan je pas echt oordelen.

hanzeman
28 augustus 2005, 16:31
Ik heb wel proefgespeeld op de ax1500g bij Feedback. Klonk daar best goed. Maar goed, of hij bij hoog volume op het podium met band ook nog zo goed klinkt is de vraag... Ben zo bang dat hij dan ZOOM-achtig klinkt, dun en wat kunstmatig dus, zoals mijn MRS-4 multi track van Zoom, die heeft geloof ik ook geen 44.1 sampling rate.

Maar goed, op Marktplaast worden er een paar aangeboden voor onder de 150 euro. Misschien toch maar doen, echt een buil val ik me er dan niet aan.

Vampire
28 augustus 2005, 19:15
Ik heb wel proefgespeeld op de ax1500g bij Feedback. Klonk daar best goed. Maar goed, of hij bij hoog volume op het podium met band ook nog zo goed klinkt is de vraag... Ben zo bang dat hij dan ZOOM-achtig klinkt, dun en wat kunstmatig dus, zoals mijn MRS-4 multi track van Zoom, die heeft geloof ik ook geen 44.1 sampling rate.

Maar goed, op Marktplaast worden er een paar aangeboden voor onder de 150 euro. Misschien toch maar doen, echt een buil val ik me er dan niet aan.

Idd, daar koop je 2 gewone pedaaltjes voor, misschien nog niet eens. En als hij niet bevalt, kun je hem altijd weer doorverkopen, misschien ben ik ooit nog wel eens geinteresseerd :cool:

hanzeman
29 augustus 2005, 15:57
Op dit moment heb ik trouwens Boss pedalen (Turbo Overdrive, Flanger, Volume) en een Dunlop Wah (Cry Baby). Wat laten die eigenlijk heel van je frequentie? Kan me niet voorstellen dat die de totale hoorbare 20-20.000 Hz range heel laten...

mayniac
29 augustus 2005, 16:29
Op dit moment heb ik trouwens Boss pedalen (Turbo Overdrive, Flanger, Volume) en een Dunlop Wah (Cry Baby). Wat laten die eigenlijk heel van je frequentie? Kan me niet voorstellen dat die de totale hoorbare 20-20.000 Hz range heel laten...

Nee, maar dat doet je versterker ook niet :-?

Het is trouwens maar goed ook dat die pedalen niet het hele bereik doorlaten. Je zou versteld staan van de hoogfrequente rotzooi die je dan nog zou horen. En dan maar klagen over de ruis die bepaalde pedalen schijnen te genereren.

E-J
29 augustus 2005, 19:14
Ik heb tijdens een bandrepetie mijn Marshall (130 watt Valvestate) op standje 5 gezet (wat dus 65 watt zou moeten zijn), en de Korg AX1500G was nog prima hoorbaar, klonk zeker niet iel, gewoon vet, genoeg bass etc. Bijna precies hetzelfde als op lagere volumes, op hogere volumes klinkt ie namelijk nog beter :D

Dus niet zeuren over die sample rate, gewoon kopen dat ding !!!

hanzeman
29 augustus 2005, 23:24
Als ik zoek bv op Harmony Central valt me ook op dat de AX1500g meestal goede reviews (voor wat dat waard is) krijgt, soms nog beter dan de opvolger AX3000G.

Is hier trouwens iemand die de AX3000G heeft?

Ik zag een introductievideo van de AX3000G waarbij ze vooral de nadruk legden op allerlei nifty geluidjes, zoals kunstmatige arpeggios die de 3000 schijnt te kunnen maken. Klonk allemaal een beetje goedkoop, en had weinig met gitaarspelen meer te maken...

Wat de 3000 weer wel goed heeft is de up EN down-button voor de banken.

fullorder
29 augustus 2005, 23:49
Dat hangt er natuurlijk wel van af hoe de drummer zijn bekkens gebruikt. Van de stijl dus ook, zeg maar. Een gitaarsolo over een rustig drumstuk geeft ruimte aan de gitaar voor hoge tonen.

hoge tonen van je gitaar komen sowieso niet eens boven de 2,5 KHz. boven deze frequentie kom je vooral sssss tegen en, en het glijden over je snaren, bekkens.
dus geen 'tonen' als in het toonbereik van je gitaar, maar wel een belangrijk gebied voor de klankkleur van een gitaar.
simpel gezegd kun je zeggen dat alles tot 20 KHz er toe doet, omdat dat het bereid is van het menselijk gehoor (muzikanten iets minder waarschijnlijk ;)).

fullorder
29 augustus 2005, 23:52
het z.g.n. Nyquist criterium.
De sampling rate moet 2 keer zo hoog zijn als de audio bandbreedte.

Bij 44.1 Khz sampling rate heb je dus een (theoretische) audio bandbreedte van 22.05 Khz. Bij 31.25 Khz is dat 15.625 Khz. Bij 12 khz 6Khz etc etc.

juist, jij hebt opgelet bij natuurkunde.
alleen heet het gewoon de nyquistfrequentie. je hebt inderdaad minimaal 2 samples nodig om discreet een golf met je juiste frequentie te beschrijven. heb je dat niet, treedt er aliasing op.

Wormaap
30 augustus 2005, 00:02
Justement, 2x de frequentie is de minimale samplerate. Je zou dus inderdaad 5kHz van het hoorbare spectrum verliezen met een AX1500G, ware het niet dat (zoals al eerder gezegd) je gitaaramp deze tonen toch al niet reproduceert. Om maar even dé populaire gitaarspeaker te pakken: De Celestion Vintage 30.
http://professional.celestion.com/guitar/products/graphs/vintage_30.gif
Een blik leert ons dat de afval vlak na 4-5kHz begint, en de tonen boven de 10kHz op een lauwe -25dB (ongeveer) worden meegegeven. Wie een beetje van geluid(stechniek) weet kan hier stoppen met lezen, maar de relatieve leek kan ik nog vertellen dat deze tonen op dit moment absoluut onhoorbaar zijn.

Hopelijk heeft dit het een en ander verduidelijkt :)

hanzeman
30 augustus 2005, 10:26
In een opname-situatie waarbij je rechtstreeks vanuit de Korg zou inprikken zonder de beperking van een speaker zou het misschien wel van belang zijn. Hoewel, dan zou je de cabinet simulator gebruiken, en als die zijn werk goed zou doen zou 'ie ook de frequentie-beperkingen van de echte speakers simuleren...

Wormaap
30 augustus 2005, 15:53
In een opname-situatie waarbij je rechtstreeks vanuit de Korg zou inprikken zonder de beperking van een speaker zou het misschien wel van belang zijn. Hoewel, dan zou je de cabinet simulator gebruiken, en als die zijn werk goed zou doen zou 'ie ook de frequentie-beperkingen van de echte speakers simuleren...
In een opname-situatie waarbij het geluid erg kritisch is gebruik je over het algemeen geen multi-effectenpedaal. Rechtstreeks inprikken is nou niet echt iets dat je geluid bevordert over het algemeen.

hanzeman
30 augustus 2005, 17:45
Hoe dan ook, heb vandaag bij Feedback nog eens de 1500 en de 3000 naast elkaar geprobeerd met dezelfde minder-dan-gemiddelde gitaar en dezefde minder-dan-gemiddelde amp, en de 3000 gaf een hoorbaar beter geluid naar mijn mening. Weet niet of dit aan de sampling-rate is toe te schrijven of aan andere verbeteringen, maar het was echt een verschil. Met name de distortions waren overtuigender en minder plat en plastic.

Heb de AX3000G dan ook gekocht.

Enige nadeelis het kerstboom-gehalte: veel kinipperende led-jes en lampjes. Vond het design van de 1500 wat smaakvoller, maar goed, heb ik tenminste mijn eigen lichtshow bij me en het gaat om het geluid en de mogelijkheden.