PDA

View Full Version : Goede snel spelende akoestische gitaar?



NeeraDJ
26 augustus 2005, 22:17
Ik ben een leek op het gebied van akoestische gitaren, ik ken merken als Taylor, Ovation, Alvarez etc. wel, maar ik weet verder niets van de kwaliteit. Ik ben op zoek naar een snel spelende akoestische gitaar, dus met grote toets-radius en een D-shape achtige hals. Ik wil namelijk wat stuff á la Zakk Wylde/DiMeola gaan opnemen (ik wil niet zijn gear copyen). Gewoon een leuke gitaar om op te soleren dus. Ik zoek wel een warme, (sitaar) achtige klank. Ik ben niet echt op budget, als ik het niet kan betalen dan spaar ik gewoon door, mits het de prijs waard is. Waar denken jullie dat ik moet zoeken?

Daniël_san
27 augustus 2005, 16:04
Wat wil je er aan uitgeven??
Als je rond de 1000 pleuro gaat kijken zie je dus dat Zakk zelf op de duurdere Takamines speelt. D model trouwens. En die heeft een cutaway, zodat ie ''goed'' kan soleren. (met goed bedoelik in dit geval makkelijker)

NeeraDJ
27 augustus 2005, 16:09
Lijkt me op zich wel schappelijk. Zolang het mijn geld waard is wil ik er wel voor dokken. Koop ik meteen iets goeds. Ik zit echter niet te wachten op een superexclusieve zoveelste anniversary Taylor met het meest exclusieve hout als ik net zo'n mooie tone of feel uit een Takamine kan halen :razz:

Daniël_san
27 augustus 2005, 16:16
Takamine en Taylor klinken heel verschillend hoor! Je zou eens naar een winkel moeten gaan die heeeeel veeeel merken heeft. (kees dee heeft er veel) Dan ''gewoon'' kopen wat je mooi vind. Er zijn mensen die zweren bij Martin, de ander bij taylor en weer een ander bij (bijv) takamine.

Mattia
27 augustus 2005, 17:55
Taylor's halzen moet je van houden. 'Electrisch' dun, meestal, maar met een nogal standaard 16" radius (van de grote merken weet ik alleen van Gibson dat ze een kleinere toets radius gebruiken, nl 12". Maar gibson's akoestische gitaren zijn nou niet direct je van het). Ik zou voor een OM of -12 serie Taylor (Grand Concert) gaan, wel zo ideaal voor solo werk. Taylor's hebben wel een sound die ik zou beschrijven als zowel 'vol' als 'helder', goed voor solo, goed voor opnames. Niet echt super 'warm', maar dat is Tak (en Ovation, wat Al DiMeola gebruikt) nog veel minder, in mijn ervaring. Zelf ben ik meestal positief onder de indruk van Taylors, negatief onder de indruk van Takamines. Larrivee is ook de moeite om te bekijken als je ze kunt vinden.

Daniël_san
27 augustus 2005, 20:51
Kees Dee heeft al de genoemde merken. (effe bellen voor de modellen)
Casa Benelly heeft in ieder geval Taylor. (effe bellen welke modellen)
En verder? IK geef als advies: Test en koop wat je mooi vind.

NeeraDJ
28 augustus 2005, 13:18
Bedankt iedereen :)
Veel nuttige informatie, Casa Benelly zit nog in dezelfde stad dus daar kan ik wel even heen. Kees Dee wordt lastiger, maar voor iets goeds moet je natuurlijk moeite doen. Thanks again!

Droffie
29 augustus 2005, 17:02
(van de grote merken weet ik alleen van Gibson dat ze een kleinere toets radius gebruiken, nl 12". Maar gibson's akoestische gitaren zijn nou niet direct je van het)

?? Wel weer jammer dat Gibson weer eens afgedaan als niet de moeite waard. Ik ben zelf in 't bezit van een Gibson en ik persoonlijk ben nog geen beter klinkende gitaar tegen gekomen. Je kan van de Les Pauls nog wel wat zeggen, maar de Gitaren die uit Bozeman komen de afgelopen 8 jaar zijn van uitzonderlijke kwaliteit.

Daarnaast, Gibson heeft geen akoustische gitaren in de prijscategorie waar in de topic starter zoekt.

Ontopic: Probeer ook eens Lakewood. Dat zijn erg goed klinkende gitaren.

NeeraDJ
29 augustus 2005, 18:31
Ik heb geen budget hoor, ik had de Gibson prijzen opgezocht en lijken me nog best wel te doen na m'n amp te hebben verkocht. Ik ben alleen niet gecharmeerd door de bespeelbaarheid van die dingen. Ik denk dat Taylor weleens up my alley zou kunnen zijn naar de verhalen te horen, alleen moet ik er nog één proberen.

Mattia
29 augustus 2005, 18:58
(van de grote merken weet ik alleen van Gibson dat ze een kleinere toets radius gebruiken, nl 12". Maar gibson's akoestische gitaren zijn nou niet direct je van het)

?? Wel weer jammer dat Gibson weer eens afgedaan als niet de moeite waard. Ik ben zelf in 't bezit van een Gibson en ik persoonlijk ben nog geen beter klinkende gitaar tegen gekomen. Je kan van de Les Pauls nog wel wat zeggen, maar de Gitaren die uit Bozeman komen de afgelopen 8 jaar zijn van uitzonderlijke kwaliteit.

Daarnaast, Gibson heeft geen akoustische gitaren in de prijscategorie waar in de topic starter zoekt.

Och, ze maken nu behoorlijke instrumenten, maar zoals je zelf ook zegt, weinig in lagere prijscategorieen. De J-185s in het bijzonder zijn mooie, uitgebalanceerde instrumenten. J-200s meestal te groot om echt goed te klinken (IMO), en de goede instrumenten zijn nogal, nouja, duur. Flink duur. Niet echt wat je noemt value for money, vinnik zelf. Je betaalt nog steeds veel voor de Gibson naam. Daarbij ben ik niet echt weg van de meeste design keuzes van Gibson, maar da's persoonlijk.

En, nouja, de laatste 8 jaar gaat 't goed, maar daarvoor? Minder. Stukken minder, vaak. Het gaat mij echt niet alleen om nieuwe isntrumenten; het gros van Gibson's akoestische gitaren zijn niet echt geweldige instrumenten.

Mattia
29 augustus 2005, 19:01
(van de grote merken weet ik alleen van Gibson dat ze een kleinere toets radius gebruiken, nl 12". Maar gibson's akoestische gitaren zijn nou niet direct je van het)

?? Wel weer jammer dat Gibson weer eens afgedaan als niet de moeite waard. Ik ben zelf in 't bezit van een Gibson en ik persoonlijk ben nog geen beter klinkende gitaar tegen gekomen. Je kan van de Les Pauls nog wel wat zeggen, maar de Gitaren die uit Bozeman komen de afgelopen 8 jaar zijn van uitzonderlijke kwaliteit.

Daarnaast, Gibson heeft geen akoustische gitaren in de prijscategorie waar in de topic starter zoekt.

Och, ze maken nu behoorlijke instrumenten, maar zoals je zelf ook zegt, weinig in lagere prijscategorieen. De J-185s in het bijzonder zijn mooie, uitgebalanceerde instrumenten. J-200s meestal te groot om echt goed te klinken (IMO), en de goede instrumenten zijn nogal, nouja, duur. Flink duur. Niet echt wat je noemt value for money, vinnik zelf. Je betaalt nog steeds veel voor de Gibson naam. Daarbij ben ik niet echt weg van de meeste design keuzes van Gibson, maar da's persoonlijk.

En, nouja, de laatste 8 jaar gaat 't goed, maar daarvoor? Minder. Stukken minder, vaak. Het gaat mij echt niet alleen om nieuwe isntrumenten; het gros van Gibson's akoestische gitaren zijn niet echt geweldige instrumenten.

Mienmachine
4 september 2005, 18:16
"het gros van Gibson's akoestische gitaren zijn niet echt geweldige instrumenten"

nee dat is waar Taylor en Martin zijn beter afgewerkt, maar als je een goede Gibson J45 vindt dan komt er niets in de buurt betreft geluid..

hals vind ik ook beter dan Taylor, (van Taylor krijg ik kramp in mijn duim).