PDA

View Full Version : veel gitaren, crap apparatuur.



fullorder
26 augustus 2005, 20:34
Misschien een beetje offtopic, maar dat merk ik vanzelf dan wel.

Wat ik mijzelf al een tijdje afvraag hoe het toch komt dat veel gitaristen stapels gitaren bezitten, maar een relatief crap versterker en pedalen erbij hebben. Het lijkt wel of sommigen eerst 6 gitaren moeten verzamelen voordat ze eens een fatsoenlijke versterker aanschaffen. :???:

Meestal vinden ze een paar fatsoenlijke speakers en een goede amp zelfs te duur, terwijl er voor kapitalen aan de muur hangt! Van 6 gitaren aan de muur of in een rek wordt je sound toch echt niet veel beter lijkt me. :-? en bovendien is gitaren wisselen tijdens een optreden voor mietjes! ;)

zo, dat moest er even uit. ik weet het, ik ben een zeur, maar ik vind het gewoon zonde als ik een mooie gitaar in aktie zie die totaal niet tot z'n recht komt omdat er bagger aan hangt.

en oh ja, ik heb zelf precies 1 gitaar (ouwe japanse tele, '52 reissue uit begin 80, lekker afgeragd), maar wel een hele goede amp!

Cubensis
26 augustus 2005, 20:35
ik heb een gitaar of 6, maar heb gewoon een flextone II 2x12 amp, heb wel een tijdje een buizen halfstack gehad, maar voor wat ik ermee doe (thuis aankutten) is dat niet te doen (volume op 1 trilden de ruitjes al mee), en zo zullen er meer zijn, logisch dus dat niet iedereen de beste en duurste amps erbij heeft :D

staat volgens mij tamelijk in t verkeerde subforum, omdat je op alles behalve de gitaren zeurt :D

BLOK182
26 augustus 2005, 20:42
Ik heb 6 gitaren :) En ja, die Powerball is kut, en de VHT die evt komt, blegh, rommel :-D

Punkrockerke
26 augustus 2005, 21:05
stelling ontkracht: ik heb 2 gitaren, en 2 marshall buizenhalfstacks :)

fullorder
26 augustus 2005, 21:29
Ik heb 6 gitaren :) En ja, die Powerball is kut, en de VHT die evt komt, blegh, rommel :-D

wat een bagger! ;)
maar wat had je eerst? die 6 gitaren of de VHT? of heb je het mooi gelijdelijk en evenwichtig opgebouwd?

ik word me opeens bewust van het feit van mijn betoog misschien wel geboren word uit een soort gitaarnijd, omdat ik er maar 1 heb ;)

wietse
26 augustus 2005, 21:34
ik heb 40 gitaren een yorkville sound transistorbak (100watt) en een 60er jaren denon 10 watt buizen gitaarcombo.
en nog een korg ax1000g meer dan genoeg voor een thuis speler als ik, de gitaren dat is wel wat uit de hand gelopen maar je verzamelt iets of niet. :-D

fullorder
26 augustus 2005, 21:34
ik heb een gitaar of 6, maar heb gewoon een flextone II 2x12 amp, heb wel een tijdje een buizen halfstack gehad, maar voor wat ik ermee doe (thuis aankutten) is dat niet te doen (volume op 1 trilden de ruitjes al mee), en zo zullen er meer zijn, logisch dus dat niet iedereen de beste en duurste amps erbij heeft :D

staat volgens mij tamelijk in t verkeerde subforum, omdat je op alles behalve de gitaren zeurt :D

er bestaan ook goede amps waarmee je thuis kunt aankutten. tenminste...enigzins dan. de bruikbaarheid van een flextone voor thuis is inderdaad wel wat voor te zeggen.
maar waarom thuis aankutten? als je 6 gitaren hebt moet je al lang al op de buhne staan! ;)

AART
26 augustus 2005, 22:37
ik heb een gitaar of 6, maar heb gewoon een flextone II 2x12 amp, heb wel een tijdje een buizen halfstack gehad, maar voor wat ik ermee doe (thuis aankutten) is dat niet te doen (volume op 1 trilden de ruitjes al mee), en zo zullen er meer zijn, logisch dus dat niet iedereen de beste en duurste amps erbij heeft :D

staat volgens mij tamelijk in t verkeerde subforum, omdat je op alles behalve de gitaren zeurt :D
als je 6 gitaren hebt moet je al lang al op de buhne staan! ;)

6 gitaren is uberhaupt overdreven.

Ik heb een zeer goede gitaar en een zeer goede versterker, ik wil misschien nog een backupgitaar, is altijd handig.

1959SLP
26 augustus 2005, 22:40
6 gitaren is uberhaupt overdreven.

Ik zou zeggen: 6 dezelfde gitaren is overdreven.

Anders_Destium
26 augustus 2005, 22:57
Tja, maar straks heb ik én teveel gitaren én teveel versterkers en dan krijg ik weer het gezeur dat ik niet kan spelen :lol:

Zolang je er maar lol in hebt, dat is toch het hele idee?

grayfink
26 augustus 2005, 23:03
mee eens, 6 dezelfde is idd over the top. Ik heb er maar 5, maar die zijn zeer verschillend. Een nylonsn. ak., een staalsn. ak/el, een tele, een gepensioneerde strat en een lp. En inderdaad geen fatsoenlijke versterker. Maar in ons hobbybandje plug ik mijn multieffect rechtstreeks in ons PA'tje en thuis heb ik een guitarport op mijn pc en een oude Roland Cube.
Ik denk er trouwens over om zo'n nieuwe cube 60 aan te schaffen, die klinken heel behoorlijk.

grayfink
26 augustus 2005, 23:10
exc. voor alle afk. trwns.

Bins
26 augustus 2005, 23:17
Ik heb een redelijke gitaar, een redelijke amp+cab, en een crappy back-up gitaar...

Maar ik snap je probleem niet helemaal... Iedereen mag toch gewoon lekker doen wat ie zelf leuk vind? En wat de 1 bagger vind kan voor de ander de ultime amp zijn. Smaken verschillen.

andy
27 augustus 2005, 00:23
Ik snap Fullorder wel. Ik heb me er ook af en toe over verbaasd bij SOMMIGE gitaristen.
:wink:

Ik heb een keer gehad dat ik zat te geilen op een lekker gitaartje, terwijl ik oude London City amps had die te vaak kapot gingen.
Voordat ik de impuls aankoop kon doen werd ik door de drummer met beide benen op de grond gezet; 'Zou je niet even doorsparen voor een versterker die een keer langer dan een half jaar heel blijft?'
En het smoesje van een back up gitaar kon ik niet gebruiken, want die had ik al. :razz:

Cubensis
27 augustus 2005, 00:40
mee eens, 6 dezelfde is idd over the top.
ik heb niet 6 dezelfde als iedereen dat nu ineens denkt :)

deedee
27 augustus 2005, 00:43
De stelling klopt bij mij NIET. Ik heb een beginnersgitaar (yamaha pacifica 112), terwijl daarachter een Marshall DSL401 hangt. Ok, misschien is het niet een hele goede versterker, maar het is wel een buizenversterker en toch ongeveer 4x de waarde van me gitaar :-D . Bovendien kan het voor mij net in me slaapkamer (40watt, 1x12, buizen) meer moet ik echt niet hebben :-D .
Ik vind het juist belangrijker dat je versterker goed is (ik heb me mateloos geirriteerd toen ik nog een peavey 15watt versterkertje had, kan ook aan mij liggen hoor :-D :wink: ). En echt geirriteerd aan me gitaar heb ik me niet (al wil ik natuurlijk wel wat meer gitaartjes voor meer veelzijdigheid, maar daarvoor ben je gitarist :wink: )

screamindemon
27 augustus 2005, 01:00
6 gitaren overdone? als je het geld hebt en je koopt het volgende:

stratocaster, tele, LP, zo'n hollowbody jazzgeval (archtop ofzo), een jackson, of ibanez achtig iets voor metalachtige dingen, western akoestisch, en .... weet ikveel .... nog een erbij. dat lijkt me niet overdone maar gewoon voor elke 'mood' de juiste gitaar.

Wat mijzelf betreft: ik denk dat mn squier en fender stratocasters redelijk in verhouding staat tot m'n Flextone dus myth=busted :D

Orpheo
27 augustus 2005, 01:40
6 gitaren is wel veel, maar niet overdone hoor.


les paul
strat of tele
es335 achtig
dobro
(steelstring)
ibanez/jackson achtig

je kan voor de steelstring ook wel wat anders zetten, want een dobro is dat immers al.

ik heb eenles paul en 2 strats, een met singlecoils en een met hums (niet dat ik die vaak gebruik ofzo hoor) en daar kan ik bijna alles uit halen wat ik wil, behalve zware feedbacks en duikvluchten (i.e.: nog ff een jackson/ibanez en een es335 kopen.......
:roll: )

daarnaast; ik heb een buizenhalfstack, en daarmee kan ik echt wel op kamervolume mee beuken met een lekker geluid hoor....dat buizen per definitie een te hoog volume hebben voor thuis is bullshit. echt waar.

maar eigenlijk is dit offtopic oid...niet elec. gitaren :D

jpb
27 augustus 2005, 08:15
6 gitaren overdone? als je het geld hebt en je koopt het volgende:

stratocaster, tele, LP, zo'n hollowbody jazzgeval (archtop ofzo), een jackson, of ibanez achtig iets voor metalachtige dingen, western akoestisch, en .... weet ikveel .... nog een erbij. dat lijkt me niet overdone maar gewoon voor elke 'mood' de juiste gitaar.

Wat mijzelf betreft: ik denk dat mn squier en fender stratocasters redelijk in verhouding staat tot m'n Flextone dus myth=busted :D
Goedemorgen gitaarboer, doe mij maar zo'n "hollowbody jazzgeval". Hij moet wel een beetje klinken want anders wordt het helemaal niks op mijn Flextone. Doe er maar drie strats bij, want mijn vriendin vindt die kleuren zo mooi staan.
Kom op screamingdemon, de gitaristen die ECHT zes gitaren nodig hebben lopen niet op dit forum rond, en hebben ook geen flextone. En die hier wel rondlopen hebben er maar 2 of 3 (Mischa den H; Luca)

andoni
27 augustus 2005, 10:38
Bij mij is het omgekeerd, ik speel al lang over een gitaar waarvan ik de klank niet mooi vind, maar die wel lekker speelt :oops: Ik vind persoonlijk toch wel voor je sound je amp belangrijker. Hoewel mijn gitaar niet het van het is (1e generatie ESP/LTD Viper, dus basswood en Koreaanse Duncan Designed PU's), was de vooruitgang enorm van een Line6 Spider naar een Marshall DSL100, en dan vooral op repeteervolume. En wegens budgettaire redenen wordt mijn volgende gitaar waarschijnlijk een simpele Epi, die eventueel geupgrade wordt later met goede pickups. De aankoop van een buizen halfstack is gebeurd toen ik nog in een band speelde en de nood aan beter geluid op hoge volumes groter was dan een betere gitaar. Momenteel ben ik blut ik zal dus wel een tijd moeten verderkutten op die Viper (studentenleven he :roll: ).

screamindemon
27 augustus 2005, 11:05
6 gitaren overdone? als je het geld hebt en je koopt het volgende:

stratocaster, tele, LP, zo'n hollowbody jazzgeval (archtop ofzo), een jackson, of ibanez achtig iets voor metalachtige dingen, western akoestisch, en .... weet ikveel .... nog een erbij. dat lijkt me niet overdone maar gewoon voor elke 'mood' de juiste gitaar.

Wat mijzelf betreft: ik denk dat mn squier en fender stratocasters redelijk in verhouding staat tot m'n Flextone dus myth=busted :D
Goedemorgen gitaarboer, doe mij maar zo'n "hollowbody jazzgeval". Hij moet wel een beetje klinken want anders wordt het helemaal niks op mijn Flextone. Doe er maar drie strats bij, want mijn vriendin vindt die kleuren zo mooi staan.
Kom op screamingdemon, de gitaristen die ECHT zes gitaren nodig hebben lopen niet op dit forum rond, en hebben ook geen flextone. En die hier wel rondlopen hebben er maar 2 of 3 (Mischa den H; Luca)

zeg ook niet dat het NODIG is alleen dat het niet overdone hoeft te zijn

amon
27 augustus 2005, 11:13
ik heb 5 gitaren, maar 5 verschillende en waarvan 1 crap. ak nylon, ak/el staalsnarig, ibanez RG750 en fernandes vertigo (en japanse stratcopy voor aande muur...)
Speel over een Marshall half halfstack (2x12 van framus)

ieme
27 augustus 2005, 12:35
10 gitaren, 1 guytron gt100, 1 bogner cab.......

BLOK182
27 augustus 2005, 12:39
Ik heb 6 gitaren :) En ja, die Powerball is kut, en de VHT die evt komt, blegh, rommel :-D

wat een bagger! ;)
maar wat had je eerst? die 6 gitaren of de VHT? of heb je het mooi gelijdelijk en evenwichtig opgebouwd?

ik word me opeens bewust van het feit van mijn betoog misschien wel geboren word uit een soort gitaarnijd, omdat ik er maar 1 heb ;)
Eerst de combi Mesaboogie amp met Epiphone LP Studio als enige gitaar :-D Daarna geleidelijk uitgebouwd.

fullorder
27 augustus 2005, 13:31
Maar ik snap je probleem niet helemaal... Iedereen mag toch gewoon lekker doen wat ie zelf leuk vind? En wat de 1 bagger vind kan voor de ander de ultime amp zijn. Smaken verschillen.


Helemaal waar, maar ik had gewoon zin om de gitaar in het hoenderhok te gooien en mijn stelling met jullie te delen. Aan de reacties te zien is het een goed gevuld hoenderhok :D

Jeanken
27 augustus 2005, 13:34
Het is wel vreemd als je ziet dat je normaal met een mindere gitaar over een goeie amp veel beter klinkt dan een goeie gitaar over een crapy amp..
Tis wel iets om even over na te denken, waarom wil ik nu geen 6 versterkers en 1 of 2 gitaren, ok, ik wil wel 6 versterkers maar met dat budget koop ik toch weer gitaren :D

BartL
27 augustus 2005, 13:37
1 akoestische
1 Peavey starter-gitaar
1 Fender + strat
1 Charvel Model 4

0 Gitaar versterkers :-D

1 H&K Tubeman II

FruscianteFan
27 augustus 2005, 13:53
Bij mij klopt het een beetje. Ik heb 3 gitaren (nouja, die akoestische nog steeds van mn pa) en een kutamp, een Squier 10 watt ding.

Mijn gitaren zijn best redelijk. De Jackson Professional is gewoon een lekkere metalgitaar en de Squier is inmiddels ook een redelijk goeie gitaar (ze speelt nog steeds erg lekker, en dankzij de pups en brugzadels klinkt ze ook goed), en het liefst zou ik er binnenkort een SG of LP bij kopen (Epi of Richwood ofzo.

Misschien zou je denken dat ik een betere amp nodig heb, maar ik ben er tevreden mee. Ik gebruik dat ding toch alleen maar op mijn kamer. Het geluid dat eruit komt is gewoon goed genoeg voor mij, vooral ook omdat hard aanslaan op mijn Strat resulteert in een 'krakende' versterker en toch een redelijk volume.

Ik heb de indruk dat mijn beide gitaren er goed door klinken, dus waarom niet? Ik heb liever veel mogelijkheden dan een beter geluid, op het moment. Want dat betere geluid mis ik niet, mogelijkheden wel (Silverchair is bijvoorbeeld op beide gitaren lastig).

bat
27 augustus 2005, 14:12
Tsja, aan al degenen die nu genoegen nemen met een mindere amp "omdat ik er toch alleen thuis/op mijn slaapkamer over speel" zou ik toch mee willen geven dat op het moment dat je in een bandje verzeild raakt en ook nog eens op moet treden in een buurthuis o.i.d. het toch ineens wel erg fijn is om een GOEDE versterker te hebben.

Take it from a guy who's been there, het is niet leuk om dan nog even wat te moeten regelen.

Het eerste wat ik heb gekocht toen ik na jaren alleen thuis te hebben gespeeld weer een bande begon, is een redelijk goede amp.

Randy
27 augustus 2005, 14:16
Ik kan me best voorstellen dat als iemand 6 in es gestemde peavy wolfgangs heeft dat het misschien iets overdreven is. (tenzij je die ene hollandse meneer bent die tappen zowat opnieuw heeft uitgevonden). 6 totaal verschillende gitaren kunnen zeker wel van pas komen. In de studio bijvoorbeeld. Of als je in het covercircuit zit. Je hebt meer keus en je bent op meer situatie's voorbereid. Tenzij je een metalhead bent die alleen deftones wil spelen of gewoon een weigeryup.
En wat versterkers betreft. Iemand die regelmatig op het podium staat heeft idd een goede krachtige versterker nodig. Slaapkamer artiesten hebben lang niet zoveel power nodig. Tegenwoordig zijn de wat goedkopere 15 en 30 watters lang niet zo slecht als mensen zeggen durven te beweren. Sterker nog..wat boeit het anderen dat ik mijn gibson les paul custom shop in een cube 30 prik....of mijn wehkamp gitaartje in een jcm 900.......;)

Laterz

Braindead
27 augustus 2005, 14:57
Hmm als ik bij mezelf even naga hoe het was... Eerst een semi prof gitaar en een goede, maar kleine versterker.... en nu 2 tops en meer dan een hand vol gitaren...
Toegegeven, bij die 2de top heb ik best lang nagedacht of dat nu wel nodig was, terwijl ik inderdaad niet lang hoef na te denken over een gitaar.

Een gitaar wekt gewoon meer gas op. C'est frais
Een mooie gespoten body die glanst in het licht van de gitaarshop...
Dat kan niemand weerstaan.. Ook al heb je al teveel gitaren thuis. :D

Maar rationeel gezien gaat het inderdaad nergens over, al die gitaren.

Wat ik trouwens ook wel zie is mensen die met die 19 inch apparatuur van geen ophouden weten. Wat dat betreft bestaat het andersom ook!!!!

fullorder
27 augustus 2005, 16:50
En wat versterkers betreft. Iemand die regelmatig op het podium staat heeft idd een goede krachtige versterker nodig. Slaapkamer artiesten hebben lang niet zoveel power nodig. Tegenwoordig zijn de wat goedkopere 15 en 30 watters lang niet zo slecht als mensen zeggen durven te beweren. Sterker nog..wat boeit het anderen dat ik mijn gibson les paul custom shop in een cube 30 prik....of mijn wehkamp gitaartje in een jcm 900.......;)

Laterz

mijn definitie van een goede amp heeft precies 0% te maken met het vermogen van de amp. of het nou een champ, bassman, jtm45, twin reverb of een JMP superlead is, allemaal goed. Van 5 tot 100 Watt.
Geld net zo goed voor de crap amps, van starterspakket-slaapkamer-modelling tot aan een jcm900, allemaal ruk. Echter voor de kleintjes is inderaad wel wat te zeggen ivm slaapkamergebruik en prijskaartje.

Floris1984
27 augustus 2005, 17:06
Ik zelf speel ook met een LP studio over een amp van 1/5 keer zijn waarde (vox cambridge 15). Maar voor mijn studentenkamertje ruim voldoende.

Misschien dat ik een keer een kleine buizenamp koop (Fender blues junior ofzo), maar op het volume dat ik maximaal kan spelen vind ik het al bijna zonde om zo'n amp te gaan kopen.

fullorder
27 augustus 2005, 17:24
Ik zelf speel ook met een LP studio over een amp van 1/5 keer zijn waarde (vox cambridge 15). Maar voor mijn studentenkamertje ruim voldoende.

Misschien dat ik een keer een kleine buizenamp koop (Fender blues junior ofzo), maar op het volume dat ik maximaal kan spelen vind ik het al bijna zonde om zo'n amp te gaan kopen.

dat is inderdaad het probleem ja, een buizenamp van 15 watt is zelfs al te hard voor een slaapkamer. dit geeft ook het bestaansrecht aan de vox cambridge 15 en zijn vriendjes. maar misschien een oude fender champ (5 Watt ofzo), of een zvex nanoamp (1,5 watt!)?

Cubensis
27 augustus 2005, 17:38
die 1.5 watt amp van zvex is belachelijk duur....

fullorder
27 augustus 2005, 18:26
die 1.5 watt amp van zvex is belachelijk duur....

alles van zvex is belachelijk duur :(

toch zul je niet snel een buizenamp met een lagere nieuwprijs vinden, misschien een pro junior...

nopster
27 augustus 2005, 18:27
6 gitaren is wel veel, maar niet overdone hoor.


les paul
strat of tele
es335 achtig
dobro
(steelstring)
ibanez/jackson achtig

je kan voor de steelstring ook wel wat anders zetten, want een dobro is dat immers al.

ik heb eenles paul en 2 strats, een met singlecoils en een met hums (niet dat ik die vaak gebruik ofzo hoor) en daar kan ik bijna alles uit halen wat ik wil, behalve zware feedbacks en duikvluchten (i.e.: nog ff een jackson/ibanez en een es335 kopen.......
:roll: )

daarnaast; ik heb een buizenhalfstack, en daarmee kan ik echt wel op kamervolume mee beuken met een lekker geluid hoor....dat buizen per definitie een te hoog volume hebben voor thuis is bullshit. echt waar.

maar eigenlijk is dit offtopic oid...niet elec. gitaren :D

Heb je een resonator van Dobro zelf? Of welke precies?

nla0079
27 augustus 2005, 18:32
maar waarom thuis aankutten? als je 6 gitaren hebt moet je al lang al op de buhne staan
en

Tsja, aan al degenen die nu genoegen nemen met een mindere amp "omdat ik er toch alleen thuis/op mijn slaapkamer over speel" zou ik toch mee willen geven dat op het moment dat je in een bandje verzeild raakt en ook nog eens op moet treden in een buurthuis o.i.d. het toch ineens wel erg fijn is om een GOEDE versterker te hebben
In mijn geval is het dus helemaal omgekeerd: ik heb om een boel redenen een pesthekel gekregen aan optreden en doe het dus gewoon niet meer. Niks zo erg als bandjes die na twee repetities bij wijze van spreken op wereldtournee willen terwijl ze anderhalve slechte cover kunnen spelen... Ik laat me af en toe nog eens verleiden om mee te jammen (tijdens repetities of zo) en voor de rest speel ik lekker thuis of in de studio. De gear heb ik natuurlijk nog wel :D . Nog mensen in mijn situatie :wink: ?

Anders_Destium
27 augustus 2005, 18:55
Ik begrijp precies wat je bedoelt nla! Ik heb een band gehad die heel vervelend uit elkaar is gegaan, en dan verlies je in 1 klap ook goede vrienden :-? :evil:

RS-Rik
27 augustus 2005, 19:05
Ik heb 4 gitaren waaronder een acoustische.


En een Line 6 spider 212... relatief crap in vergelijking met mn '67 V

AART
27 augustus 2005, 19:08
ik vind dat voordat je wilt optreden je eerst een hele setlist foutloos moet kunnen spelen alsof het cd opnamen zijn, zo kan je ook een leuke show opvoeren en verneuk je het niet.

Anders_Destium
27 augustus 2005, 19:25
Ligt eraan voor wie je optreedt natuurlijk, ik vind dat als je the Final Countdown kunt spelen je dan altijd op een podium mag :wink: :lol:

fullorder
27 augustus 2005, 19:28
In mijn geval is het dus helemaal omgekeerd: ik heb om een boel redenen een pesthekel gekregen aan optreden en doe het dus gewoon niet meer. Niks zo erg als bandjes die na twee repetities bij wijze van spreken op wereldtournee willen terwijl ze anderhalve slechte cover kunnen spelen... Ik laat me af en toe nog eens verleiden om mee te jammen (tijdens repetities of zo) en voor de rest speel ik lekker thuis of in de studio. De gear heb ik natuurlijk nog wel :D . Nog mensen in mijn situatie :wink: ?

wist je dat optreden ook heel erg leuk kan zijn?
misschien eens een goede band zoeken of oprichten? ;)

ik ben zelf ook een fanatiek home-producer en studiomuzikant, maar er gaat voor mij toch niks boven het avontuur van op pad met een busje, de weg niet kunnen vinden, te laat aankomen, biertje drinken, flauwe puberale kutgrappen maken, live iets moois op het podium creeren, applaus ontvangen (als het meezit ;)), nog een biertje drinken (mits je niet de bob bent), nog wat flauwe puberale kutgrappen uithalen, lulverhalen ophangen aan een plaatselijke schone dame, lulverhalen aanhoren van een plaatselijk uitgerangeerde muzikant, weer naar huis met busje, misdragen bij het tankstation, smorgensvroeg thuiskomen. yeah! :D

Wabbie
27 augustus 2005, 19:40
och tijdens een optreden gaat er toch ltijd wel eens iets fout. Een van de meest briljante optredens van een van mijn bands ging er erg heel veel mis. Maar het publiek ging helemaal uit in dak( in de regen ook nog eens) en wij ook.
Kon alleen wel de volgende morgen de modder van het fretboard van mijn bas afkrabben :cool:

En qua apparatuur, ik heb een redelijk SS Marshal, die heeft jaren lang voldaan bij mij omdat ik toch alleen maar als bassist optrad( ik heb wel een degelijke bassversterker en maar 2 basgitaren).
Ondertussen begint een van mijn gitaarbandjes steeds meer optredens te krijgen, dus ik ben als een gek bezig met het vergaren van geld voor een brute buizenbak. En dat die dan te hard gaat voor een studentenkamertje. Och, mijn huisgenoten hebben ook leren leven met mijn bassamp, dus hier wennen ze ook wel aan. Zolang je maar beetje rekening met elkaar houd komt dat wel goed.

Wabbie
27 augustus 2005, 19:40
och tijdens een optreden gaat er toch ltijd wel eens iets fout. Een van de meest briljante optredens van een van mijn bands ging er erg heel veel mis. Maar het publiek ging helemaal uit in dak( in de regen ook nog eens) en wij ook.
Kon alleen wel de volgende morgen de modder van het fretboard van mijn bas afkrabben :cool:

En qua apparatuur, ik heb een redelijk SS Marshal, die heeft jaren lang voldaan bij mij omdat ik toch alleen maar als bassist optrad( ik heb wel een degelijke bassversterker en maar 2 basgitaren).
Ondertussen begint een van mijn gitaarbandjes steeds meer optredens te krijgen, dus ik ben als een gek bezig met het vergaren van geld voor een brute buizenbak. En dat die dan te hard gaat voor een studentenkamertje. Och, mijn huisgenoten hebben ook leren leven met mijn bassamp, dus hier wennen ze ook wel aan. Zolang je maar beetje rekening met elkaar houd komt dat wel goed.

1959SLP
27 augustus 2005, 19:42
ik vind dat voordat je wilt optreden je eerst een hele setlist foutloos moet kunnen spelen alsof het cd opnamen zijn, zo kan je ook een leuke show opvoeren en verneuk je het niet.

En ik vind dat je gewoon thuis, iedere keer weer, foutloos moet kunnen spelen. En daarnaast blijven uitperfectioneren, majaa, dat ben ik :lol:
Voordeel hiervan is wel dat je nog s n keer n steekje kunt laten vallen, maakt niet uit waar (je kent het wel, met dat stappen :wink: )

Anders_Destium
27 augustus 2005, 19:45
Het moet wel leuk blijven, ik zou mijn handen in elkaar knijpen als ik de stukken die ik probeer mee te pielen ook daadwerkelijk tot in de puntjes zou beheersen :lol:

1959SLP
27 augustus 2005, 20:01
Ik heb zo af en toe ook wel van die luie periodes maar ik hoef de lp maar 1 of 2 keer mee te spelen en dan ben ik weer up to date 8-) .

Maar er is ook zoveel :wink:

Vampire
27 augustus 2005, 20:07
Het beste is denk ik als je idd de hele setlist foutloos kan spelen, maar hoeft op zich niet.

Ik heb een keer opgetreden als drummer, ging alles bij het oefenen perfect en het optreden verklote ik de solo (gelukkig was ik samen met 49 andere drummers, dus viel het niet op) en heb een keer een solo optreden gedaan, waarbij het oefenen constant fout ging en het optreden helemaal perfect.

Je moet gewoon spelen wat je moet spelen en het beste is als je het echt goed onder de knie hebt en het meestal foutloos speelt, dan heb je de minste kans op fouten denk ik.

1959SLP
27 augustus 2005, 20:14
@ vampire: routine is gewoon the keyword hier, and nothing else matters :lol: .

nla0079
27 augustus 2005, 20:25
wist je dat optreden ook heel erg leuk kan zijn?
misschien eens een goede band zoeken of oprichten? ;)
Je hebt overschot van gelijk: de juiste band maakt het verschil - jammer dat er voor "mijn" muziek gewoon geen interesse meer is, noch vanuit het publiek, noch vanuit het muzikantenwereldje (tenzij Night Ranger morgen op 1 binnenkomt in de Top 100, MTV erop springt en we weer ongestoord in spandex mogen rondlopen :wink: ).

Vampire
27 augustus 2005, 20:54
@ vampire: routine is gewoon the keyword hier, and nothing else matters :lol: .

Hmm, ja en nee. Als je het kunt spelen alsof het routine is, dan is het goed, maar als je je optredens ziet als routine, is de hele kick ervan af vind ik. Maar goed, dat ben ik. Een ex-drummer... :razz:

1959SLP
27 augustus 2005, 21:20
Oh, met ex drummers ga ik niet in discussie :-D

vulvasonic
27 augustus 2005, 23:43
@ vampire: routine is gewoon the keyword hier, and nothing else matters :lol: .

Hmm, ja en nee. Als je het kunt spelen alsof het routine is, dan is het goed, maar als je je optredens ziet als routine, is de hele kick ervan af vind ik. Maar goed, dat ben ik. Een ex-drummer... :razz:

Ieder nummer moet je in principe met twee vingers in de neus kunnen spelen. Veel muzikanten gaan boven hun kunnen zitten of willen altijd pieken, maar dat is maar weinigen gegeven.
Iedereen heeft een basisniveau. En dat is het niveau dat je bereikt als je strontziek bent, 39,5 graden koorts hebt en je hond is net overleden. Daar ga je van uit. Daarmee komt alle extra energie die je op het podium in zo'n nummer steekt vele malen sterker over op het publiek. Pas DAN kun je helemaal in zo'n nummer duiken en er alles uit halen wat er in zit.

Orpheo
27 augustus 2005, 23:46
@ vampire: routine is gewoon the keyword hier, and nothing else matters :lol: .

Hmm, ja en nee. Als je het kunt spelen alsof het routine is, dan is het goed, maar als je je optredens ziet als routine, is de hele kick ervan af vind ik. Maar goed, dat ben ik. Een ex-drummer... :razz:

Ieder nummer moet je in principe met twee vingers in de neus kunnen spelen. Veel muzikanten gaan boven hun kunnen zitten of willen altijd pieken, maar dat is maar weinigen gegeven.
Iedereen heeft een basisniveau. En dat is het niveau dat je bereikt als je strontziek bent, 39,5 graden koorts hebt en je hond is net overleden. Daar ga je van uit. Daarmee komt alle extra energie die je op het podium in zo'n nummer steekt vele malen sterker over op het publiek. Pas DAN kun je helemaal in zo'n nummer duiken en er alles uit halen wat er in zit.

+1

gerrekat
28 augustus 2005, 10:55
IK geef je wel gelijk....


Ik heb veel gitaren maar ook een arsenaal leuke amps....ik vind een goed amp veel belangrijker voor je sound dan een gitaar, als ik heel eerlijk baht..maar goed een gitaar sta je uiteindelijk mee op het podium....

Vampire
28 augustus 2005, 11:47
@ vampire: routine is gewoon the keyword hier, and nothing else matters :lol: .

Hmm, ja en nee. Als je het kunt spelen alsof het routine is, dan is het goed, maar als je je optredens ziet als routine, is de hele kick ervan af vind ik. Maar goed, dat ben ik. Een ex-drummer... :razz:

Ieder nummer moet je in principe met twee vingers in de neus kunnen spelen. Veel muzikanten gaan boven hun kunnen zitten of willen altijd pieken, maar dat is maar weinigen gegeven.
Iedereen heeft een basisniveau. En dat is het niveau dat je bereikt als je strontziek bent, 39,5 graden koorts hebt en je hond is net overleden. Daar ga je van uit. Daarmee komt alle extra energie die je op het podium in zo'n nummer steekt vele malen sterker over op het publiek. Pas DAN kun je helemaal in zo'n nummer duiken en er alles uit halen wat er in zit.

Denk idd dat dat het beste is ja, hoewel ik moet zeggen dat als je net boven je kunnen zit eigenlijk en het gaat helemaal perfect en het publiek gaat uit zijn dak, dan voel je je wel echt zwaar de man, lekker gevoel is dat! Maar ja, dat kan natuurlijk niet altijd goed gaan.
Maar wanneer ken je volgens jou een nummer dan zo goed dat je het zogezegd met 2 vingers in je neus kan spelen? Ik heb een aantal nummers die ik vrijwel altijd goed speel, maar een enkel keertje gaat het toch nog net weer even mis. Is dat dan al niet goed genoeg volgens jou, of heeft dat meer te maken met dat je dat nummer bijvoorbeeld net even te lang niet hebt geoefend ofzo?

1959SLP
28 augustus 2005, 11:59
Maar wanneer ken je volgens jou een nummer dan zo goed dat je het zogezegd met 2 vingers in je neus kan spelen? Ik heb een aantal nummers die ik vrijwel altijd goed speel, maar een enkel keertje gaat het toch nog net weer even mis. Is dat dan al niet goed genoeg volgens jou, of heeft dat meer te maken met dat je dat nummer bijvoorbeeld net even te lang niet hebt geoefend ofzo?

Dat zeg ik toch? Dan is het goed genoeg. Dan maakt het niet uit als er eens een "verkeerde" noot/techniek gebruikt wordt. Verkeerde tussen aanhalingstekens omdat ik bij opnames gemerkt heb dat die "verkeerde" noot/techniek op bepaalde momenten best wel verrassend/ goed kunnen uitpakken (gebeurd de profi`s overigens ook hoor).

Vampire
28 augustus 2005, 12:22
Maar wanneer ken je volgens jou een nummer dan zo goed dat je het zogezegd met 2 vingers in je neus kan spelen? Ik heb een aantal nummers die ik vrijwel altijd goed speel, maar een enkel keertje gaat het toch nog net weer even mis. Is dat dan al niet goed genoeg volgens jou, of heeft dat meer te maken met dat je dat nummer bijvoorbeeld net even te lang niet hebt geoefend ofzo?

Dat zeg ik toch? Dan is het goed genoeg. Dan maakt het niet uit als er eens een "verkeerde" noot/techniek gebruikt wordt. Verkeerde tussen aanhalingstekens omdat ik bij opnames gemerkt heb dat die "verkeerde" noot/techniek op bepaalde momenten best wel verrassend/ goed kunnen uitpakken (gebeurd de profi`s overigens ook hoor).

K thanx, heb nog geen ervaring met live optreden met gitaar, alleen maar beetje pielen voor vrienden en familie en dat is niet erg als dat niet lekker gaat. En met drummen is live compleet anders dan gitaar en ook wel even wat makkelijker vind ik zelf...

Braindead
28 augustus 2005, 21:45
En wat versterkers betreft. Iemand die regelmatig op het podium staat heeft idd een goede krachtige versterker nodig. Slaapkamer artiesten hebben lang niet zoveel power nodig. Tegenwoordig zijn de wat goedkopere 15 en 30 watters lang niet zo slecht als mensen zeggen durven te beweren. Sterker nog..wat boeit het anderen dat ik mijn gibson les paul custom shop in een cube 30 prik....of mijn wehkamp gitaartje in een jcm 900.......;)

Laterz

mijn definitie van een goede amp heeft precies 0% te maken met het vermogen van de amp. of het nou een champ, bassman, jtm45, twin reverb of een JMP superlead is, allemaal goed. Van 5 tot 100 Watt.
Geld net zo goed voor de crap amps, van starterspakket-slaapkamer-modelling tot aan een jcm900, allemaal ruk. Echter voor de kleintjes is inderaad wel wat te zeggen ivm slaapkamergebruik en prijskaartje.

Nou uh okay, smaken verschillen. Maar dat een JCM 900 gewoon met crap wordt afgedaan, vind ik niet correct. Het mag dan misschien jouw sound niet zijn, maar crap is toch eerder iets dat regelmatig problemen geeft, of dat gewoon niet aan te horen is. Er zijn betere amps, maar crap.....?

RedBuell
29 augustus 2005, 11:23
Tja, maar straks heb ik én teveel gitaren én teveel versterkers en dan krijg ik weer het gezeur dat ik niet kan spelen :lol:

Zolang je er maar lol in hebt, dat is toch het hele idee?

Er wordt zowieso veel gezeurd hier over wat andere mensen mooi, bruikbaar of leuk vinden. Laat ieder gewoon lekker zijn gang gaan, we komen hier ophet forum om over gitaren e.d. te lullen, zolang iemand lol heeft in het spelen maakt het niet uit wat hij heeft of hoe goed hij speelt als hij maar speelt en geen Ali B cd-tjes draait.

dejohan
29 augustus 2005, 11:35
Misschien een beetje offtopic, maar dat merk ik vanzelf dan wel.

Wat ik mijzelf al een tijdje afvraag hoe het toch komt dat veel gitaristen stapels gitaren bezitten, maar een relatief crap versterker en pedalen erbij hebben. Het lijkt wel of sommigen eerst 6 gitaren moeten verzamelen voordat ze eens een fatsoenlijke versterker aanschaffen. :???:

Meestal vinden ze een paar fatsoenlijke speakers en een goede amp zelfs te duur, terwijl er voor kapitalen aan de muur hangt! Van 6 gitaren aan de muur of in een rek wordt je sound toch echt niet veel beter lijkt me. :-? en bovendien is gitaren wisselen tijdens een optreden voor mietjes! ;)

zo, dat moest er even uit. ik weet het, ik ben een zeur, maar ik vind het gewoon zonde als ik een mooie gitaar in aktie zie die totaal niet tot z'n recht komt omdat er bagger aan hangt.

en oh ja, ik heb zelf precies 1 gitaar (ouwe japanse tele, '52 reissue uit begin 80, lekker afgeragd), maar wel een hele goede amp!

Ik vind dat je wel gelijk hebt.
Wat ik trouwens ook wel eens tegenkom is van die verzamelaars die echt tig exclusieve customshop enzovoort gitaren aan de muur hebben hangen, en amper "the house of the rising sun" kunnen spelen. Ik heb niks tegen verzamelen, maar vind het wel jammer dat er dat ik regelmatig jonge pubertjes tegenkom die supergoed kunnen spelen maar zich na lang sparen enkel een gitaartje van 150€ kunnen veroorloven. Eigenlijk zouden die verzamelaars die die jonge talenten moeten sponsoren ofzo, gewoon 1 van die 10 gitaren weggeven of zo. Ik heb ook al eens een gitaartje dat hier maar lag weggegeven aan zo'n jonge enthousiasteling.

jozum
29 augustus 2005, 11:46
ik heb 1 gitaar, 2 versterkers en 5 pedaaltjes :-D


beetje omgekeerde wereld misschien :)

Anders_Destium
29 augustus 2005, 11:54
>Dejohan

Wat een onzin, ik had niet minder plezier terwijl ik op goedkope spullen speelde toen ik jonger was. Nu heb ik een hele stapel gitaren en zou ik mezelf nog steeds niet als goede gitarist bestempelen. Maar om dan gitaren weg te geven aan mensen die die gitaren meer zouden "verdienen" is natuurlijk flauwekul. De enige manier om een gitaar te verdienen is door ervoor te betalen.

dejohan
29 augustus 2005, 11:59
>Dejohan

Wat een onzin, ik had niet minder plezier terwijl ik op goedkope spullen speelde toen ik jonger was. Nu heb ik een hele stapel gitaren en zou ik mezelf nog steeds niet als goede gitarist bestempelen. Maar om dan gitaren weg te geven aan mensen die die gitaren meer zouden "verdienen" is natuurlijk flauwekul. De enige manier om een gitaar te verdienen is door ervoor te betalen.

Dat is dan een verschil tussen ons. Ik vind dan je jong talent moet stimuleren. Jij vind dat alleen rijke mensen goede gitaren mogen hebben.

dejohan
29 augustus 2005, 12:00
>Dejohan

Wat een onzin, ik had niet minder plezier terwijl ik op goedkope spullen speelde toen ik jonger was. Nu heb ik een hele stapel gitaren en zou ik mezelf nog steeds niet als goede gitarist bestempelen. Maar om dan gitaren weg te geven aan mensen die die gitaren meer zouden "verdienen" is natuurlijk flauwekul. De enige manier om een gitaar te verdienen is door ervoor te betalen.

Dat is dan een verschil tussen ons. Ik vind dan je jong talent moet stimuleren. Jij vind dat alleen rijke mensen goede gitaren mogen hebben.

Bobbel
29 augustus 2005, 12:01
Ik ben het met anders eens...

Ikzelf heb een Twin Reverb, een strat, jaguar en een sg... alles nieuwe gekocht... en alles usa... maar ik ben ook geen super gitarist... maar ik vind het gewoon leuk om daar mijn geld aan uit te geven... en iemand die een gitaar van 150 euro kan aanschaffen doet dan toch wat fout, want ik heb 8 weken alleen maar gewerkt waaronder de weekenden... 12 uur per dag en dan kan je een zeer mooie gitaar kopen... of die gasten kunnen niet sparen en moet iets meteen hebben...

En ik vind een mooie gitaar aan de muur mooier dan een schilderij...

dejohan
29 augustus 2005, 12:03
Toen ik als kleine puber in m'n eerste punkband speelde en optrad mochten we trouwens een ook "echte" strat lenen van de vader van een vriend, en wij hadden daar echt wel meer plezier aan dan aan onze eigen prutsgitaartjes; die strat scheurde twintig keer lekkerder, en ontstemde minder vaak. Met die gitaren waar wij mee speelden moesten we tussen elk nummer stemmen.

Anders_Destium
29 augustus 2005, 13:04
Dan moet je jezelf gelukkig prijzen, ik had niet zoiemand en ik denk de meeste anderen ook niet! Ik gun jonge gasten met of zonder talent al het mooie materiaal ter wereld maar ik vind dat er niets mis mee is om rustig op te bouwen. Ik weet niet of je meer wordt gestimuleerd als je op beter spul speelt, oefenen doe je zelf dat doet je gear niet :wink: Iemand met talent en doorzettingsvermogen komt er toch wel, als je leert spelen op een crappy gitaar dan lukt het ook op een betere. Andersom vraag ik het me af, waar doe je het nog voor als je gelijk op de top zit?

FruscianteFan
29 augustus 2005, 14:13
Ik vind het niet erg om op mijn eigen gitaren te spelen, maar ik merk wel dat het een stuk minder speelt als ik net terug kom van repetitie met de schoolband (dat betekent namelijk 9 van de 10 keer dat ik op een '75 Fender Strat heb gespeeld).

Vampire
29 augustus 2005, 14:26
>Dejohan

Wat een onzin, ik had niet minder plezier terwijl ik op goedkope spullen speelde toen ik jonger was. Nu heb ik een hele stapel gitaren en zou ik mezelf nog steeds niet als goede gitarist bestempelen. Maar om dan gitaren weg te geven aan mensen die die gitaren meer zouden "verdienen" is natuurlijk flauwekul. De enige manier om een gitaar te verdienen is door ervoor te betalen.

Dat is dan een verschil tussen ons. Ik vind dan je jong talent moet stimuleren. Jij vind dat alleen rijke mensen goede gitaren mogen hebben.

Ik ga met Anders mee in deze, dat ik dit echt totale onzin is. Ik neem aan dat Anders net als bijna iedere andere gitarist ook begon op een lullig beginnersgitaartje. Het is daarnaast ook nog eens veel knapper als je goed kunt spelen op een kutgitaar, dan goed kunt spelen op een PRS, omdat die laatste automatisch al veel beter klinkt en je veel minder moeite moet doen.

Tuurlijk moet je enthousiaste mensen steunen, maar echt niet door ze een gitaar te geven ofzo, maar door ze aan te moedigen. Laat ze zelf maar sparen voor hun gitaren, dan weten ze meteen ook de waarde van een goede gitaar, naast dat hij goed klinkt!