PDA

View Full Version : Over zekeringen enzo



Set Wenker
26 augustus 2005, 14:39
Hey,

Misschien is het een hele domme vraag hoor, maar ik heb echt geen verstand van dit soort dingen.

Afgelopen maandag deed tijdens een optreden in Delft mijn effectenbak ineens raar. Omdat ik geen zin had om er op dat moment mee te gaan zitten klooien, haalde ik hem er tussen uit en sloot mijn gitaar rechtstreeks op de versterker aan. Dat ging twee nummers goed, maar toen kapte de versterker er ineens mee.

Later bleek dat er een zekering kapot was. Nou heb ik twee vragen.

A. Hoe kom je erachter wat voor soort zekering je weer terug moet kopen. Waar moet je op letten? (Versterker is een jcm 800 combo.)

B. Kan het zijn dat het doorbranden van mijn zekering veroorzaakt is door het verwijderen van mijn pedaal? Normaal speel ik over het cleane kanaal van de versterker en de scheur haal ik dan deels uit mijn pedaal. Nu speelde ik dus even over het scheurkanaal van mijn versterker. Op vrij luid volume. Toen viel hij dus ineens weg.

Wie helpt me verder? Alvast bedankt.

Groeten Set.

Negative K3 fan
26 augustus 2005, 14:58
gewoon de geknapte zekering meenemen naar de electroniceboer die geeft je dan een identieke mee terug, je moet kijken naar het aantal amperes en of hij traag of snel doorbrandt.

Set Wenker
27 augustus 2005, 14:00
Ja, ik heb die zekering niet meer. En een vriend van me die wel enig verstand van electronica heeft kon van de behuizing niet opmaken welke erin moest.

Maar goed, ik vraag me nog steeds af of het wat met het gebruiken van mijn scheurkanaal te maken kan hebben? En zo ja, hoe kom ik hier dan achter.

Bedankt.
groeten Set.

Chroxy
27 augustus 2005, 14:07
normaal staat bij een jcm 800 boven de plek waar je de zekering uithaalt welke zekering je er terug in moet zetten.. (als ik met niet vergis dan.. ik heb al 6 maanden geen jcm 800 meer..)

Ik heb ook 2 keer de zekering laten springen.. dit gebeurde ook iedere keer terwijl ik het scheurkanaal aan had staan..

Het gebeurde omdat ik de versterker ZO hard had staan en dan per ongeluk te kort bij kwam.. dan krijg je een flinke piep (feedback).. maar als je niet snel reageerd (weglopen of volume uitdraaien) is je zekering naar de haaien..

Het kan dus misschien zijn omdat je eigenlijk van het cleane kanaal naar het scheurkanaal bent gegaan.. misschien ook niet.. maar ik heb in ieder geval ook 2 keer bij een jcm combo op het scheurkanaal de zekering laten springen omdat die sneller feedbackt dan het cleane kanaal..