PDA

View Full Version : Bogner XTC Classic in da house



LordRiffenstein
26 augustus 2005, 14:32
:o :D 8)

Vanmiddag afgeleverd door de vrienden van UPS en in perfect staat aangekomen uit Griekenland: 1 Bogner XTC Classic

Uiteraard onmiddelijk testen :lol: Ah nee, eerst toch maar even de manual checken want die kleine schakelaartjes zijn niet allemaal helemaal duidelijk. Aangesloten op mijn Engl 2x12 en stratje ingeplugd.

Clean: mmm lekker cleane sound, veel beter dan ik verwachtte en een pak beter dan de XTC 101B die ik een aantal keren getest heb. Met de gain goed ver op krijg je een klein randje. Met de boost erbij kom je ergens in SRV-waters, niet echt clean maar ook nog niet scheuren. De boost is wel erg veel, vind het verschil nogal groot

Crunch: ahja, hiervoor kopen de mensen dus een XTC, lekker vet kanaal, met de gain op 2:00 cruncht heb je een lekkere crunch sound, doet me wat denken aan black Crowes. Het valt me onmiddellijk op dat de Bogner meer laag mid heeft dan mijn Engls en een beetje doffer klinkt. Dan maar eens de pre-eq switch getest (soort brightswitch) en met die switch op B1 klinkt het naar mijn mening een stuk lekkerder. Gooi er de boost bij en je hebt een romige crunch sound die lekker rockt, op de bridge humbucker klinkt al heel vet. Valt me op dat veranderen van pickup of slag veel invloed heeft op de sound.

Lead: de bekende Bogner smooth tone, een stap verder dan de crunch in gain en ook wat vetter. Bogner zegt dat de Classic meer woody klinkt en minder compressed en dat klopt helemaal, klinkt nog steeds compressed maar lang niet zo erg als de 101B. Met de boost hierbij heb je een waanzinnig vettige sound, zowel voor ritme en solos. Ook hier ff moeten spelen met de pre-eq switch maar de verschillende switchen werken echt en er is een breed pallet aan sounds uit die Bogner te krijgen.

Overal vond ik eerst dat de XTC nogal donker klonk tegenover mijn Engls maar ja, EL34 en totaal andere sound. Toen ging ik eens de Excursion testen (tight-medium-low), weet niet precies wat het allemaal doet maar stond op tight maar ik vond de versterker nog een pak beter worden met de excursion om medium. Iets meer open en wat meer hoog mid erin. Oh ja, it's one loud muddafucka, hij heeft gelukkig ook een half power switch en je kan een master volume gebruiken in combi met de loop maar beiden nog niet getest.

Eerste indruk is dus WOW, vette versterker, stukken beter dan de 101Bs nr mijn mening. Oh ja, fotootje volgt nog 8)