PDA

View Full Version : Versterker voor jazz



Quatz
26 augustus 2005, 10:24
Ik zoek naast mn Dual Showman(+ losse kasten) nog een combo. Ik zoek eigenlijk een warm, clean geluid. Een Twin is me te zwaar en de (oude) polytones zijn bijna niet te vinden.

Als jullie ideeen hebben hoor ik ze graag?

Thijssie
26 augustus 2005, 10:33
Ik zoek naast mn Dual Showman(+ losse kasten) nog een combo. Ik zoek eigenlijk een warm, clean geluid. Een Twin is me te zwaar en de (oude) polytones zijn bijna niet te vinden.

Peavy Deltablues, Mesa Boogie Maverick....

nicoverduin
26 augustus 2005, 10:55
Ik zoek naast mn Dual Showman(+ losse kasten) nog een combo. Ik zoek eigenlijk een warm, clean geluid. Een Twin is me te zwaar en de (oude) polytones zijn bijna niet te vinden.

Als jullie ideeen hebben hoor ik ze graag?
Deluxe Reverb? licht; compact en hard zat.

Quatz
26 augustus 2005, 11:34
Deluxe Reverb? licht; compact en hard zat.Lijkt me ook een gave versterker. Ik kom ze alleen niet tegen!

Guinness
26 augustus 2005, 12:00
Roland JC120.

Antoon
26 augustus 2005, 12:13
de (oude) polytones zijn bijna niet te vinden

goeie zaak toch :razz:

BF Deluxe zou ik in de US via Ebay kopen. Verder tweedehands Marble of Holland. Misschien heeft van de Haar wel nog wat leuks in de aanbieding.

Tjebbe
26 augustus 2005, 14:18
Fender Bassman (heeft één van de beste cleans die ik ooit gehoord heb)

Negative K3 fan
26 augustus 2005, 15:01
maar niet voor de typische jazz sound... je moet er van houden denk ik

vulvasonic
26 augustus 2005, 16:08
Probeer eens een versterker van AER. Eigenlijk meer bedoeld voor de acoustische gitarist, maar ook perfect voor pure jazzklanken. Ze zijn zeer veelzijdig, compact en goed.

Mr.Jay
26 augustus 2005, 18:07
maar niet voor de typische jazz sound...

Waarom niet ? Jesse Ruller speelt/de hele tijd op ene Marble Bassman-achtige.


je moet er van houden denk ik

Altjid het geval toch.

JaY

the sure thing
26 augustus 2005, 22:27
... je kan een VOX AC30 of AC15 gebruiken. Die kun je behoorlijk donker wollig en dik instellen en blijven ook op hoog volume clean. Maar ja... die zijn ook niet te tillen?

Agent_Smith
27 augustus 2005, 00:30
Roland JC120.

+1. Een klassieker.

jpb
27 augustus 2005, 09:48
Ik zoek naast mn Dual Showman(+ losse kasten) nog een combo. Ik zoek eigenlijk een warm, clean geluid. Een Twin is me te zwaar en de (oude) polytones zijn bijna niet te vinden.

Peavy Deltablues, Mesa Boogie Maverick....
Volslagen onzin; werkt voor geen meter voor jazz

@Quatz, hoeveel Watt moet 'ie zijn? Met welke gitaar wil je erop spelen?

Quatz
27 augustus 2005, 12:48
@Quatz, hoeveel Watt moet 'ie zijn? Met welke gitaar wil je erop spelen?Ik moet in ieder geval voldoende volume hebben om met 5 blazers mee te kunnen. Hoeveel watt dat is, weet ik eigenlijk niet.
Ik gebruik meestal een Gibson L4.

Guinness
27 augustus 2005, 13:37
Ga maar ergens een Roland JC120 proberen. Die wordt inderdaad erg veel door professionele muzikanten gebruikt en ook op het podium. En hard gaat ie zeker. Hoeveel watt ie is weet ik niet precies maar denk maar aan 120W.

PeeVee
27 augustus 2005, 19:48
Roland JC120.
+1. Een klassieker.

Inderdaad! (+2)... zo steriel en synthetisch zijn ze eigenlijk nooit meer gemaakt, met recht een "klassieker" te noemen :razz:

Suggesties: Twin Reverb, Pro Reverb, Super Reverb, en Vibrolux Reverb of Deluxe Reverb voor clubs of venues met goeie monitoring. Misschien inderdaad zelfs beter een Deluxe Reverb (1 x 12" 25W met 6V6 die flink wakker zijn) dan een Vibrolux Reverb (2 x 10" 30W met 6L6 die erg laag in spanning zitten en dus snel de crunch ingaan).

jacky
28 augustus 2005, 18:46
Mijn hevig gemodificeerde Fender 75 met losgekoppelde UL taps en 6550 eindbuizen zou het ook niet verkeerd doen trouwens maar die doe ik voorlopig nog ff niet weg.[/quote]


Als je een twin te zwaar vind zal dit ook niet echt een optie zijn wel leuke amps trouwens is het een 1 x 12 of 1 x 15 uitvoering ?

PeeVee
29 augustus 2005, 03:03
Als je een twin te zwaar vind zal dit ook niet echt een optie zijn

Is kleiner en toch wel lichter dan een TR (ik heb Emi 15" combo, de EV 12" die ik had was zwaarder meen ik) en klinkt na modificaties wel een heel eind die kant uit. 500 pF capjes van de preamp (anode-cathode) stages af, ultralineaire taps van uitgangs trafo afgesloten, wat hogere schermroosterweerstanden (nu dus aan punt na de "choke weerstand"), wat lagere spanningen in preamp en setje 6550's (500VDC op de platen, 400VDC op schermroosters). Bias balance pot uiteraard omgebouwd tot bias level en nog wat meer kleine modjes hier en daar. Zit best wat tijd in maar resultaat valt me absoluut niet tegen.

matto
29 augustus 2005, 08:20
Misschien inderdaad zelfs beter een Deluxe Reverb (1 x 12" 25W met 6V6 die flink wakker zijn) dan een Vibrolux Reverb (2 x 10" 30W met 6L6 die erg laag in spanning zitten en dus snel de crunch ingaan).

Helemaal mee eens, ik gebruik beide versterkers afhankelijk van de situatie waar ik ga spelen.
De laatste tijd trouwens wel vaak de Vibrolux vanwege de lekkere aanslaggevoeligheid (nee, geen keyboard :D )

Agent_Smith
29 augustus 2005, 20:07
Als je een twin te zwaar vind zal dit ook niet echt een optie zijn

Is kleiner en lichter dan een TR en/maar klinkt nu wel een heel eind die kant uit. Het is een 1 x 15" Eminence... Ik heb ooit een 1 x 12" EV gehad die veel (!) zwaarder was! Deze is overigens niet meer te vergelijken met een "stock" 75. Heb er even op gespeeld zoals ie was maar dat was helemaal niet best. Klank was op zich wel OK maar erg ingehouden, leek bijna wel alsof ie je spel en dynamiek tegenwerkte. Verder erg steriel en synthetisch. Niet verwonderlijk overigens als je het circuit even bestudeerd. Alle harmonische worden platgeslagen (nu niet meer dus), ultralineaire taps op uitgangs trafo (nu niet meer dus), ruim 500VDC op de platen op de 240VAC net-stand (zelfs 540VDC op de 220 VAC net stand), veeeeeeel te hoog voor 6L6'en maar just right voor 6550's. Die staan nu met twee vingers in de neus een Wattje of 70 te maken. Bevalt me erg goed en dit zijn nota bene Chinese examplaren (Valve Art = Shuguang?). Bias balance pot uiteraard omgebouwd tot bias level en nog wat meer kleine modjes hier en daar. Zit best wat tijd in maar resultaat valt me absoluut niet tegen (en als referentie stond er een '65 Super Reverb naast).

Goed... beetje off topic...

Okee, beetje off topic misschien, maar wel interessant. Ik gebruik mijn volledig stock Fender75 al jaren niet meer. Klinkt eerlijk gezegd....... inderdaad nergens naar. :-(

PeeVee
30 augustus 2005, 12:00
Bijna vergeten maar misschien de moeite waard om naar te kijken; Musicman. Hybride versterkers met transistor voorversterker en een buizeneindtrap. De vroege modellen hadden ook een buisje voor de fasedraaier en dat schijnen dan de beter klinkenden te zijn. Handzaam formaat en best te sjouwen.

http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_access/gitaarversterker/8997189-te-koop-goedklinkende-musicman-combo.html?q=vibrolux&ses=PHvcjLmxwSxgUQU

Prijs lijkt me wat aan de hoge kant, meestal gaan ze zo voor rond de 500 - 600 Euri. Ik heb de mijne in '98 weggedaan voor 900 Oud-Hollandsche guldens.

maternotten
30 augustus 2005, 19:04
gebruik al vele jaren een Sessionette 75; weliswaar transistor, maar echt niet verkeerd!

Compactheid is ook meegenomen: tenslotte moet je als jazzer makkelijk kunnen jammen: even neerzetten, spelen, wegwezen.

Matern

Quatz
31 augustus 2005, 08:45
Bijna vergeten maar zeker de moeite waard om naar te kijken; Musicman amps.De genoemde 65 is dat idd vergelijkbaar met een vibrolux?
Ben gistermiddag nog even langs wat winkels gegaan. Valt nog niet mee moet ik zeggen. Ook nog wat van die versterkers geprobeerd voor een akoestische gitaar. oa AER compact 60. Blijft inderdaad erg clean. Maar is ook wel heel erg direkt. In ieder geval niet mijn smaak.

PeeVee
31 augustus 2005, 13:50
is dat idd vergelijkbaar met een vibrolux?
Qua formaatje wel en ook zelfde 2 x 10" config. Ik gok dat de MM Sixty-Five tikkie zwaarder is.

Qua sound zijn ze zondermeer verschillend. De Vibrolux (Reverb neem ik aan?) werkt op vrij lage spanningen en output is denk ik net 30 a 35 W. Een Vibrolux breekt snel (maar aangenaam) op, dat is dus veel meer een blues bakkie. Zoals ik al zei, dan misschien nog beter om een Deluxe Reverb te overwegen; meer headroom dan een Vibrolux (maar minder vermogen c.q. totaalvolume)

De Sixty Five is, zo claimt men, 65W. Het lijkt mij wat overdreven, maar het is in ieder geval wel zo dat de eindbuizen op aanzienlijk hogere spanning werkt. Het zijn volgens mij trouwens ook EL34 buizen. De MM 65 is aanzienlijk cleaner en heeft aanzienlijk meer headroom. De voorversterker is solid state (transistor). Ik vind het cleane basis geluid van die MM erg goed maar ik speel vrij hard en wil amp beetje op laten breken en dat is dus niet mooi bij MM.

Ik ken overigens alleen de "oude" MM's met een fasedraaier buisje. Het schijnt dat ze later nog gemaakt zijn met alleen eindbuizen en dus geen (klein) fasedraaier buisje meer. Ik denk dat je voor rond de 500 - 600 geen betere amp kunt kopen. Ga maar eens proberen!

Quatz
31 augustus 2005, 15:41
dan misschien nog beter om een Deluxe Reverb te overwegen; meer headroom dan een Vibrolux
Weet je toevallig een DR te koop staan?

Mr.Jay
31 augustus 2005, 17:54
De Vibrolux (Reverb neem ik aan?) werkt op erg lage spanningen en output is denk ik net 30 a 35 W

35-38W eerder clean gemeten, heb ze vaak genoeg gehad, en nog staan.


Een Vibrolux breekt ook erg snel (maar aangenaam) op, dat is dus veel meer een blues bakkie. Zoals ik al zei, dan misschien nog beter om een Deluxe Reverb te overwegen; meer headroom dan een Vibrolux.

eehhhhhh.......wat zeggie nou !!!????? DLXREV > 20W clean gemeten maximaal. Een DR gaat vrij grommen hoor. Een VR is toch écht wel cleaner met meer headroom, véél potigere amp dan een DR-tje. Da's mandarijntje met sinaasappel vergelijken.
Heb ze momenteel beiden staan, maar een stock-DR wint het never van een VR.

JaY

Mischa den Haring
31 augustus 2005, 22:12
eehhhhhh.......wat zeggie nou !!!????? DLXREV > 20W clean gemeten maximaal. Een DR gaat vrij grommen hoor. Een VR is toch écht wel cleaner met meer headroom, véél potigere amp dan een DR-tje. Da's mandarijntje met sinaasappel vergelijken.
Heb ze momenteel beiden staan, maar een stock-DR wint het never van een VR.

JaY

+1
Jammer voor 'm dat die oude polytones niet meer te vinden zijn. Waar zijn ze gebleven dan? In mijn herinnering is DAT de sound voor Jazz: Niet overstuurd te krijgen, kunnen toch redelijk luid en hebben een massieve ronde toon. Spijt dat ik de mijne 10 jaar geleden heb ingeruild op...niet lachen...een bluesdeville... :cry:

Mr.Jay
31 augustus 2005, 22:34
Spijt dat ik de mijne 10 jaar geleden heb ingeruild op...niet lachen...een bluesdeville... :cry:

O....die periode heb ik ook gehad toen ze net uitkwamen. Prima toch!?
Je moet die shit gehad hebben om goed spul weer opnieuw te waarderen :D

JaY

nicoverduin
31 augustus 2005, 22:42
Spijt dat ik de mijne 10 jaar geleden heb ingeruild op...niet lachen...een bluesdeville... :cry:

O....die periode heb ik ook gehad toen ze net uitkwamen. Prima toch!?
Je moet die shit gehad hebben om goed spul weer opnieuw te waarderen :D

JaYIk heb ook een BF deluxe gehad. Was nog een jaar of 14-15. Heb hem nog ingekort ook en een aparte box gebouwd. Ik wilde zonodig een grooooooote installatie hebben. Setje ooit gekocht (versterker en een eko strat) voor 300 gulden. en ook weggedaan dom....dom.....dom

Mr.Jay
1 september 2005, 10:41
Ik heb ook een BF deluxe gehad. Was nog een jaar of 14-15.

Was er toen al een blackfacedeluxe dan ? :lol:

JaY

Quatz
3 september 2005, 11:11
Een VR is toch écht wel cleaner met meer headroom, véél potigere amp dan een DR-tje.Ik ben op marktplaats een "custom" Vibrolux reverb tegengekomen. Is dit te vergelijken met een SF? Wat zijn eventueel de verschillen?
Q

Mr.Jay
3 september 2005, 14:23
Jay, je maakt de klassieke fout.


nee hoor, ik maak hier geen klassiek fout > jij houdt je maar fijn aan jouw cijfertjes en je headroom-boekwerk, ik aan mijn ervaringen met beide amps in de praktijk !

Maar een goeie DLXREV heeft geen extreem hoge spanningen en heeft al zeker weinig headroom, in verband met zijn vermogen ( ik zal het even goed voor jou formuleren ), punt !! Heb er genoeg gehad om dit te beoordelen.

Een goeie VR heeft 430V en niet onder 400, onzin....Ben er nog geen tegengekomen, ondanks Fenders20% tolerantie.


>Meer headroom heeft een VR niet, sterker nog, is amp met juist zeer weinig headroom en volgens mij totaal ongeschikt voor jazz (daar ging het om).

BS :razz:

JaY

Mr.Jay
3 september 2005, 17:55
Volgens mij niet... Die "custom" VR ziet er wel mooi uit maar ik dacht dat het gewoon een printplaat versterker was met flutspeakers. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit zelf op gespeeld heb.
Volgens mij staat er al een tijdje zo'n reissue Vibroverb (2 x 10") te koop met zelfs een PTP boardje ingebouwd door AJ van Marbel / FNS. Ik heb wel eens op zo'n dingetje gespeeld (origineel) en die vond ik wel leuk moet ik zeggen,

is exact dezelfde amp, dezelfde porintplaat zelfs.. Alleen heeft de CVR géén NFB, en is dus wat losser.


zaten wel andere (betere) speakers in, die Emi's vind ik erg mat en levensloos. Heb het idee dat daar de spanningen in de preamp ook wat hoger zijn.

EMI's MAT en LEVENSLOOS ? hoe kom je daar nou bij ? Heb je zelf al es gehad of goed beluisterd in een goeie amp ?
Het zijn heel leuke speakers. Over de sound(=smaak) valt niet te twisten, maar ze leven wel degelijk ! ze spreken héél makkelijk aan en gaan van diep laag naar behoorlijk hoog, dus absoluut niet matjes.


Mijn VR zat overigens erg laag in spanning.

Een uitzonderlijke VR dan.

JaY

SteavisSmokin
3 september 2005, 18:12
Mijn VR zat overigens erg laag in spanning.

...dan moet je eens wat spannendere muziek gaan spelen... :-D

Al
5 september 2005, 17:32
@Quatz, hoeveel Watt moet 'ie zijn? Met welke gitaar wil je erop spelen?Ik moet in ieder geval voldoende volume hebben om met 5 blazers mee te kunnen. Hoeveel watt dat is, weet ik eigenlijk niet.
Ik gebruik meestal een Gibson L4.

5 blazers --> TOCH een Twin...

Een Pro zou evt. kunnen, is iets kleiner dan Twin ... veel scheelt het niet. Veel Sf's pro's zijn net zo groot dan een Twin. Pro met een bassman OT evt. om de body vd sound te waarborgen. Goede speakers belangrijk.

Een goed getunede sf Twin 68-75 is uitstekend voor jazz. Regelmatig zitten daar Oxford "swiss cheese" in, die doen het het prima wat betreft jazz. Een twin geeft je de cleane power. Dat kan met een tweepitter tegenvallen. Het kan zijn dat de amp dan niet meer goed kan volgen (je vraagt relatief veel laag) dat je toon uit elkaar valt en dat je moeite krijgt om virtuoze dingen te spelen.

Je kan een vibrolux rev proberen maar die moet dan erg efficiente speakers hebben. Weber 10A125 icm met een Weber 10F150 komen een eind.

Al

Toaster
9 september 2005, 20:45
Ik speel in een bandje met 4 blazers en de Music man van mij ( 2x10 one thirthy) komt daar moeiteloos doorheen. (preamp op 7 master op 5, gespeeld over een tele, en dan breekt ie naar mijn idee toch heerlijk op hoor)

Ik speel zelf geen jazz maar er zit een bright knop op die echt NERGENS mee te vergelijken is.

trouwens ook een deep switch die het dan weer kan repareren. Je kan er ect heel veel verschillende cleane geluiden uithalen.

jpb
9 september 2005, 21:45
Mijn ervaring is dat met een archtop (spruce) met zwevende pu een fender tot standje 3-4 goed klinkt, daarna wordt het scherp en blubberig, of gaat in de overdrive. Dat zal voor een L-4 iets minder zijn (kleiner + ingebouwde pu), maar om met een aantal blazers mee te komen ben ik het met Al eens dat een twin een betere optie is. Mijn tremolux is daar te klein voor, princeton al helemaal. Tenzij je over een PA speelt, dan kun je meer.

jacky
18 september 2005, 10:32
[quote=Quatz][quote="jpb

Oxford "swiss cheese"

Al


Dat is voor mij een nieuwe kreet hoe herken je zon speaker ???

Mr.Jay
18 september 2005, 10:41
[quote=Quatz][quote="jpb
Oxford "swiss cheese"
Al
Dat is voor mij een nieuwe kreet hoe herken je zon speaker ???

Aan z'n reuk :-D

JaY

jacky
18 september 2005, 14:40
[quote=Quatz][quote="jpb
Oxford "swiss cheese"
Al
Dat is voor mij een nieuwe kreet hoe herken je zon speaker ???

Aan z'n reuk :-D

JaY

je zal het niet geloven ik zat er gewoon op te wachten.
ik denk nou ga ik wat leren ........en dan is er ineens weer iemand die uitgeslapen is .......was ook een inkoppertje zat zelf al te denken aan een antwoord als aan de gaten in de conus.
Maar goed als iemand relevante info heeft en het wil sharen graag

Greetz Jack 8-)

Mr.Jay
18 september 2005, 18:27
je zal het niet geloven ik zat er gewoon op te wachten.
ik denk nou ga ik wat leren ........en dan is er ineens weer iemand die uitgeslapen is .......was ook een inkoppertje zat zelf al te denken aan een antwoord als aan de gaten in de conus.
Maar goed als iemand relevante info heeft en het wil sharen graag
Greetz Jack 8-)

Normaal hebben de Oxfords sleuven in het frame, bij deze echter zitten er vele gaten in > vandaar swiss cheese. Ze klinken heel lekker.

JaY