PDA

View Full Version : Probleempje met intoneren



GuitarMaster
25 augustus 2005, 22:01
Ik probeer mn strat op dit moment te intoneren, maar het lukt nog niet echt, bij 2 van de 6 snaren is de flageolet op de 12e fret nog steeds lager dan de gefrette noot, terwijl ik de zadeltjes niet verder naar achteren kan draaien. Het lijkt me sterk dat het een constructiefout ofzo is, dus waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
iemand suggesties??

Nickname
26 augustus 2005, 09:30
Ik probeer mn strat op dit moment te intoneren, maar het lukt nog niet echt, bij 2 van de 6 snaren is de flageolet op de 12e fret nog steeds lager dan de gefrette noot, terwijl ik de zadeltjes niet verder naar achteren kan draaien. Het lijkt me sterk dat het een constructiefout ofzo is, dus waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
iemand suggesties??

Doe je dit op het gehoor of met een stemapparaatje? En wat voor merk gitaar is het?

Dick Wolkendeck
26 augustus 2005, 12:01
Ik denk aan een aantal dingen:
- heb je al eens andere (merk/dikte) snaren geprobeerd? Dat zou verschil kunnen maken;

- Heb je op je strat een tilt-neck mechanisme? Ofwel: kan je met een imbus (of is het nu: inbus?) -sleutel de stand van de hals t.o.v. de body veranderen? Als je de hals verder naar achteren laat hellen, komen de snaren dichter op de hals te staan (wel even de brughoogte bijstellen) en wordt in principe de afstand tussen de brugzadels en de topkam groter, zodat je de brugzadels wellicht wat naar voren moet (mag) zetten.

- is de hals erg hol? Als je de hals dan wat rechter maakt met de daarvoor bedoelde truss rod of stelpin in de hals, wordt de hals aan de kant van de snaren in principe wat langer. Net of je een banaan rechttrekt.

Ikzelf heb op mijn '92 (of zoiets) usa strat een tilt mechanisme op de halsverbinding, met 4 schroeven. In de jaren '70 dad je ze ook met 3 schroeven.

Als je geen tilt mechanisme hebt, kan je ook een heel dun stevig kartonnetje tussen de hals en de body klemmen en dan de hals er weer op schroeven. plaats dit kartonnetje bij de 2 schroeven die aan de brug-kant van de hals-uitsparing zitten, anders komt de hals alleen maar omhoog en gaat de hals niet naar achteren hellen. Dit heb ik ook gedaan bij mijn charvels, ik hou van de feel van een hals die minimaal recht loopt ten opzichte van de body of zelf een beetje naar achteren helt. De snaren lopen dan mooi parallel aan de hals en je gitaar wordt echt snel. Heeft ook nadelen, de SRV sound kun je wel vergeten. Dat krijg je alleen als je dikke snaren gebruikt met een flink hoge actie.

GuitarMaster
26 augustus 2005, 12:25
Het gaat om een Fender USA strat, en ik doe het idd op gehoor (ok, het is niet zo precies als met een stemapparaatje, maar de verschillen die ik hoor zijn groot genoeg).

De snaren die erop zitten heb ik er altijd al op gehad, dus daar kan het niet aan liggen.

Mijn hals staat wel vrij hol, dit omdat de actie anders gewoon niet klopt.

Ik heb ook nog geprobeerd de veren van mn tremolo wat strakker aan te spannen, zodat de brug iets meer naar achter staat, maar dit werkte ook niet.

guvnor
26 augustus 2005, 16:42
Ik heb ooit ook een gitaar gehad waar ik hem niet goed kreeg. Ik ging daar van .010 naar 0.011 en ook met de zadeltjes in de achterste stand klopte de intonatie niet. Ook heb ik met de actie gevarieerd maar het bleef bagger (net als de rest van de gitaar). Heb hulp gevraagd bij Piët Guitars in Arnhem maar die zei ook dat er hoop giotaren zijn waar de brug verkeerd geplaatst is. In zo'n geval is er weinig hoop dat je hem goed krijgt.

In mijn geval ben ik weer teruggegaan naar dunnere snaren








en heb de gitaar uiteindelijk verkocht.

GuitarMaster
26 augustus 2005, 17:26
Ik ben er net nog ff rustig voor gaan zitten, en na wat gekloot met de trussrod, tremoloveren en de zadeltjes is hij nu vrijwel helemaal goed geintoneerd.

taylor
27 augustus 2005, 12:06
intoneren dat doe je niet op gehoor maar met meet apparatuur,stemen kun je wel op het gehoor doen.

eigenlijk is een gewoon stemapparaat ook geen goed middel om te intoneren daar heb je strobe tuner voor nodig als je het goed wil doen.....

Dick Wolkendeck
29 augustus 2005, 14:14
intoneren dat doe je niet op gehoor maar met meet apparatuur,stemen kun je wel op het gehoor doen.

eigenlijk is een gewoon stemapparaat ook geen goed middel om te intoneren daar heb je strobe tuner voor nodig als je het goed wil doen.....

Goh... Weet je het zeker? Ik doe het al jaren op het gehoor, ondersteund door een simpele Korg tuner. Is het niet zo dat afstellen en stemmen en compromis is tussen een paar tonen die te hoog zijn, en een paar tonen die te laag zijn? Bach heeft dit uitgevonden, dat heet gelijkzwevend, geloof ik (voor piano, uiteraard).

Als je de gitaar voor een bepaalde positie precies zuiver stemt, is hij ergens anders weer vals. Gelijkzwevend stemmen betekent dat je gitaar nergens echt zuiver is, maar wel lekker klinkt.

Van http://www.donhofstee.nl/brug.htm :

Intoneren ofwel octaafzuiver maken.

Sluit je gitaar aan op een stemapparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk die dit ook op de 17e fret!
Is de gefrette noot lager dan de flageolet, maak de snaarlengte dan korter. Het zadel moet in de richting van de kop geschroefd worden. Check weer zoals hierboven beschreven de 12e en de 17e fret.
Is de gefrette noot hoger dan de flageolet, maak de snaarlengte dan langer. Het zadel moet in de richting van de onderkant van de body geschroefd worden.
Perfect wordt het nooit. Je zult op een gemiddelde uitkomen tussen de twee posities. De 12e fret zal iets hoger zijn dan de flageolet en de 17e fret iets lager.
Doe dit bij alle snaren. (einde citaat)

Hoe pak je dat aan als je een strobetuner gebruikt?

(Me from Barcelona) - Wat is een strobetuner eigenlijk? Ik ken wel van die meetapparatuur waarop je golfvormen kunt bekijken- strobes.

Laat maar horen.

Eko
6 september 2005, 18:45
Tuner met een verlicht plaatje , welke je onder de snaar schuift die je wilt stemmen. Doordat de strobe op de juiste fequentie ,,knippert,, zal de snaar stil lijken te staan(terwijl deze trilt).
Kochten we al in de jaren `70 omdat dit in een omgeving met een hoop lawaai en bijgeluiden ook nog werkt.
Weet niet of ze nog veel verkocht worden.

taylor
10 september 2005, 11:49
een strobe tuner is idd een soort scope zeg maar en als je een echt goeie nauwkeurige hebt dan ben je wel wat armer.

en met een buzz feiten systeem kun je dus wel perfect intoneren op een normale gitaar moet je wel aardig in de buurt kunnen komen al blijft een gitaar een harmonisch inperfect instrument.

pkam
12 september 2005, 18:20
het lijkt een constructiefout ( kam moet naar achteren ) kan tot die tijd iets oudere snaren proberen .....mvg PK

pkam
12 september 2005, 18:25
sorry brug moet naar achteren niet de kam natuurlijk.
en de action moet omlaag en hals recht (aanrdaaien rechtsom.) mvg PK

oknarb180
10 oktober 2005, 13:48
Wat je ook eens kunt proberen is om je elementen iets lager in de body te draaien. Dat kan verschil uitmaken (heb ik toevallig van 't weekend gehoord. Ik weet niet hoe het kan, maar het schijnt weleens te werken. :???:
Proberen kan geen kwaad. Uiteraard is het wel voorwaarde dat je intoneert met nieuwe snaren. Zorg dat in ieder geval je basis-set-up goed is zodat je met nieuwe snaren de fine-tuning kan doen:wink:

gr. Branko

oknarb180
10 oktober 2005, 13:49
Wat je ook eens kunt proberen is om je elementen iets lager in de body te draaien. Dat kan verschil uitmaken (heb ik toevallig van 't weekend gehoord. Ik weet niet hoe het kan, maar het schijnt weleens te werken. :???:
Proberen kan geen kwaad. Uiteraard is het wel voorwaarde dat je intoneert met nieuwe snaren. Zorg dat in ieder geval je basis-set-up goed is zodat je met nieuwe snaren de fine-tuning kan doen :wink:

gr. Branko

GuitarMaster
10 oktober 2005, 19:58
Als je je elementen lager draait heb je minder last van string pull, dat schijnt je intonatie ook te kunnen beinvloeden, maargoed, hij staat weer prima geintoneerd nu.

Tupelo
22 oktober 2005, 02:35
Intoneren blijft een zenuwslopende kutklus vind ik. Krijg het nooit helemaal perfect, er is altijd wel 1 snaar die er tegenaan zit. Tegen de tijd dat ik die goed heb is er wel weer een andere die tegenstibbelt. Meestal mijn D. Maar goed, 1 snaar er tegenaan kan ik mee leven. Had ooit een gitaar waarbij ik de zadeltjes alleen kon verstellen met een imbussleutel die ik dan onder de snaar moest manouvreren. Was een heel erg puike Fernandez waar ik spijt van heb dat die gesneuveld is. Echter de dude die de brugconstructie bedacht had, die mogen ze ophangen!