PDA

View Full Version : bas maakt rare geluiden ?!



The Chief
25 augustus 2005, 14:19
onze bassist speelt op een Yamaha BB NE-2 actieve bas, geen goedkoop spul... Toch heeft hij er niks als last mee, op zich klinkt ze super, maar ruis dat er uit zijn speakers komt, niet normaal! Ook op andere versterkers dan dezijne.
En maandag maakte ze een soort van toon, geen feedback, maar echt een toon zoals die uit een frquentiegenerator zou komen, heel bizar...
Heeft er iemand enig idee wat er kan schelen?
thx

Anavrin
25 augustus 2005, 16:13
Niet goed afgeschermd?

The Chief
25 augustus 2005, 17:35
daar vrees ik ook voor, maar dat zou erg zijn voor een bas van duizenden euro's :o :-?

Wilbert
26 augustus 2005, 13:33
Klinkt als een klusje voor de expert...

gershwin5150
26 augustus 2005, 17:41
Lege batterij? Dan gaat mijn actieve Yamaha's ook altijd heel irritant piepen. Maar dat geruis heb ik nog nooit meegemaakt...

The Chief
29 augustus 2005, 12:01
nee het is niet dat piepen, dat kennen we ook al. Een nieuwe batterij brengt ook geen redding...

frenske
31 augustus 2005, 12:53
Uhm ... het klinkt alsof de AMP niet geaard is. Controleer maar eerst dat.

NB Dat de AMP geplugd is in een geaarde stekkerdoos, hoeft nog niet te betekenen dat stekkerdoos correct geaard is.

Lintpete
1 september 2005, 08:01
Uhm ... het klinkt alsof de AMP niet geaard is.
Onwaarschijnlijk. Ze hebben het op meerdere versterkers geprobeerd. Bovendien weet iedereen dat een amp op een geaard stopcontact moet worden aangesloten.

Mogelijkheden:
* Kabel niet goed. Andere kabel geprobeerd? Maar geeft meestal brom en geen ruis.
* Elementen staan te hoog (te dicht bij de snaren). Geeft magnetische kortsluiting (of iets dergelijks....)
* actief=electronica-->kan kapot. Laat daar inderdaad maar eens iemand met verstand naar kijken.

Wat niet duidelijk is: Was de bas eerst goed en is het probleem vanaf een bepaald moment ontstaan?
Of is de bas nieuw en zat het er gelijk al in? Dan garantie....

The Chief
1 september 2005, 08:07
de bas heeft het gekregen na een tijd, en nu is het weer verdwenen, maar ongetwijfeld is't even gauw weer terug... :-?
Kabels verhielpen ook niets. En die magn. kortsluiting geloof ik ni, als je de snaren tot tegen de pickups brengt maakt dat toch niks uit, klinkt slecht, maar da's dan ook allles...
Ik zal ze één dezer eens opereren die bas... :D