PDA

View Full Version : Reverb upgraden ?



ccc
25 augustus 2005, 13:33
In mijn Valvetech wordt voor de reverb een 12AT7 gebruikt. Nu is die reverb het enige waar ik niet wild van ben aan die amp. De maker suggereerde de originele 12AT7 te vervangen door een 5751. Dat zijn echter behoorlijk dure beestjes.

De vraag is : wat zou het effect van die 5751 zijn en zou het niet eenvoudiger zijn een gewoon een langere reverbtank te kopen ?
Nu zit er een 8ab2a1b in.

Mr.Bluesbreaker
25 augustus 2005, 14:31
In mijn inmiddels ex bedrock buizencombo heb ik ook een buisje vervangen door een 5751. Merkte nauwelijks verschil, maargoed deze prikte ik op V1 en das geloof ik niet het reverb buisje. Was voor 22,50 te krijgen.

PeeVee
25 augustus 2005, 17:42
De maker suggereerde de originele 12AT7 te vervangen door een 5751. Dat zijn echter behoorlijk dure beestjes.
Een 5751 heeft iets meer gain dan een 12AT7 (gain factor 70 i.p.v. 60), prima om een wilde amp wat te temmen / op te warmen en wellicht ook geschikt om iets meer sturing te geven aan de reverb veer hoewel ik betwijfel of je dat kleine verschil hoort. Het zal een nuance zijn.

Ik gebruik zelf in mijn Super Reverb juist een 12AY7 (gain factor 45). Die versterkt juist nog minder (spanning!) dan een 12AT7 en/maar kan daardoor nog een wat steviger signaal afgeven qua stroomsterkte, een typische "driver" dus.

Veel van de huidige productie Accutronics type 4 reverb tanks klinken veel minder; ploinkerig en metalig. Het verschijnsel is een jaar of wat geleden ingetreden. Ik (en anderen) hebben Accutronics al gemaild, ik kreeg antwoord dat ik inderdaad niet de enige was die dit had gemeld en men was bezig aan een "fix" (wat dus impliciet betekent dat ze ook weten wat de oorzaak is). Ik vermoed dat men, omdat de type 4 het meest gebruikt is, daar wat goedkopere exotische parts in gebruikt. Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken tussen een type 6 (met 6 veren) en een type 4 (met 4 veren) is het steuntje waar de spoeltjes opzitten. De spoeltjes zelf lijken hetzelfde, maar het steuntje van de type 4 is van (zwart) plastic en die van de type 6 is van aluminium.

Anyway... Een galmveer met 6 veren klinkt zeker mooier dan eentje met vier en als je zo'n kort tankje hebt, tja dan is een lange veer al een verbetering. Ik heb nog twee nieuwe type 4 reverb tanks liggen (voor Fender achtige versterker, 8 Ohm input, 2k2 output meen ik), PM maar als je interesse hebt.

Wat vind je nu niet mooi aan de reverb? Het kan natuurlijk ook aan het circuit liggen. Ik zag b.v. dat veel Mesa Boogies maar in totaal maar 1 buisje gebruiken voor reverb insturing en recovery i.t.t. een Fender reverb circuit dat twee buisjes gebruikt. Een losse Fender reverb unit zelfs 2 preamp buisjes en een 6V6 eindbuis!

iam
25 augustus 2005, 20:38
even half off topic...

we hebben nooit foto's gezien van je versterker ccc

ook van die hamer nog geen fotoverslag gezien :(

showen die handel !