PDA

View Full Version : G-Major => miskoop?



DarknessAwaits
25 augustus 2005, 12:30
Gisteravond sinds lange tijd weer een flinke oefensessie neergezet, en van te voren mijn G-Major geprogrammeerd. Eerst ging het allemaal maar moeizaam en onstrak maar naar mate de avond vorderde raakte iedereen toch weer een beetje gewend/ingespeeld. Maar er bleef me iets dwarszitten, zelfs nadat ik de G-Major op "bypass all" had gezet. Tijdens een van de nummers was ik het zat en trok ik de draden van de FX-Loop (waar de G-Major in zit) eruit. KNAL, in your face geluid met zoveel meer dynamiek.

Ik vraag me af of ik iets verkeerd doe bij de G-Major, en aan de andere kant ben ik het gedonder ook zat. In principe heb ik maar 3 effecten nodig: delay, chorus en reverb. Ik zit er dan ook over te denken om de G-Major weg te doen en van Carl Martin enkele pedaaltjes in huis te halen.

Iemand anders soortgelijke ervaringen of tips wellicht?

LordRiffenstein
25 augustus 2005, 12:54
Welke versterker, welk type loop en hoe heb je de G-Major ingesteld?

DarknessAwaits
25 augustus 2005, 12:57
Type versterker (voor nog zo'n 2-3 weken): Laney TF700 - transistror versterker

Het is de enige fx-loop die erop zit, ik neem aan dat die parellel is.

De G-Major had ik eerst ingesteld op Consumer-level, en later op Pro (omdat de consumer level clippen opleverde).

LordRiffenstein
25 augustus 2005, 13:13
Heeft je loop een mix-knop? Indien niet, dan is het een seriele loop. Ik denk dat je probleem is dat je de input en output goed moet instellen en je moet dit doen op het volume waar je mee speelt in de band. In principe mag er geen verschil zijn tussen het volume met of zonder de GMajor in de loop. Oh ja, zorg ervoor dat de Kill Dry NIET opstaat.

DarknessAwaits
25 augustus 2005, 13:21
Hij heeft geen mix-knop. Dus dan zou het dus een seriële zijn?

Met de input en output instellen bedoel je toch de twee knopjes die links van het display zitten? Of moet ik nog verder een menu in en zo? Ik geloof dat ik ze beiden tot max. heb gehad maar toch nog een zeer significante volume-drop wanneer het effect ingeschakeld stond.

Kill Dry staat toch vanuit de fabriek gewoon uit? Anders zou je enkel de delay zelf overhouden (bijvoorbeeld) toch?

LordRiffenstein
25 augustus 2005, 14:10
Dan is het een seriele inderdaad.

Je moet ook nog pro of consumer level instellen en je kan de output regelen, kan tot 20db gezet worden. Belangrijk is dat je het input signaal goed regelt zodat de gmajor niet clipped en dan je output tot je geen volume verlies hebt.

Nocki
25 augustus 2005, 20:28
het is een vreselik apparaat en ik ken het ook. het zit er gewoon in. ik ben nu bezig met een systeem met een droog en een effect geluid samen. door 2 eindtrapjes... ben er nog niet helemaal uit.

DarknessAwaits
26 augustus 2005, 00:57
Ik voel eerlijk gezegd vrij weinig voor al dit gehannes... Wat ik nu het liefst zou willen doen is die G-Major de deur uitkicken (tegen vergoeding, dat dan weer wel) en enkele goede analoge pedaaltjes nemen. Meer dan een chorus, reverb en delay gebruik ik toch eigenlijk niet.

Maar dan zit ik met het probleem van automatisatie: ik moet in een nummer wel van effectloos distortion naar processed clean kunnen gaan in 1 voetbeweging. Is dit ook mogelijk met gewone pedaaltjes? Een A/B box die tevens functioneert als footswitch, maar dan moet ik óók nog de mogelijkheid behouden om bij distortion effecten aan te zetten... (Kan iemand me nog volgen? Zo nee, het is 1 uur 's nachts en ben net 2,5h bezig geweest met vuilniszakken weggooien en maden wegvegen dus ik ben me bewust van een goed excuus). Anders teken ik morgen wel ff een schematje.

LordRiffenstein
26 augustus 2005, 08:05
Ik voel eerlijk gezegd vrij weinig voor al dit gehannes... Wat ik nu het liefst zou willen doen is die G-Major de deur uitkicken (tegen vergoeding, dat dan weer wel) en enkele goede analoge pedaaltjes nemen. Meer dan een chorus, reverb en delay gebruik ik toch eigenlijk niet.

En wat garandeert je dat de 3 pedaaltjes die je in je loop wil hangen, je toon niet verneuken?

Raffel
26 augustus 2005, 08:41
linemixer en looper kun je ook gebruiken, ben je van het gezeur af.

vinni
26 augustus 2005, 09:55
Speel nu alweer geruime tijd met de G-major.
Dat tonesucking.....misschien is het iets wat opduikt in combinatie met andere apparatuur....maar ik persoonlijk heb er niet zoveel last van.
Ik heb wel alle presets compleet aangepast. Ook de routing in de G-major is van wezenlijk belang voor je geluid.
Voordat je'm de deur uit doet....kijk eerst eens goed hoe je apparatuur werkt (FX-loop bijvoorbeeld) en lees goed de manual door.

Je geeft zelf aan dat je geen techneut ben. Als je niet bereid bent te investering in de techniek (tijd, lezen experimenteren) dan zijn pedalen (goeie!) naar mijn mening beterin jou geval. Ik beschouw mezelf wel als een techneut, maar wel zo eentje die ook eenvoudige systemen met b.v. pedalen weet te waarderen als dat beter klinkt. Het gaat mij altijd om de klank en het gebruikersgemak (midi-automatisering b.v.)
Het is maar net ook weat jezelf wilt.

Succes,

Vinni

vinni
26 augustus 2005, 09:56
Speel nu alweer geruime tijd met de G-major.
Dat tonesucking.....misschien is het iets wat opduikt in combinatie met andere apparatuur....maar ik persoonlijk heb er niet zoveel last van.
Ik heb wel alle presets compleet aangepast. Ook de routing in de G-major is van wezenlijk belang voor je geluid.
Voordat je'm de deur uit doet....kijk eerst eens goed hoe je apparatuur werkt (FX-loop bijvoorbeeld) en lees goed de manual door.

Je geeft zelf aan dat je geen techneut ben. Als je niet bereid bent te investering in de techniek (tijd, lezen experimenteren) dan zijn pedalen (goeie!) naar mijn mening beterin jou geval. Ik beschouw mezelf wel als een techneut, maar wel zo eentje die ook eenvoudige systemen met b.v. pedalen weet te waarderen als dat beter klinkt. Het gaat mij altijd om de klank en het gebruikersgemak (midi-automatisering b.v.)
Het is maar net ook weat jezelf wilt.

Succes,

Vinni

DarknessAwaits
26 augustus 2005, 10:23
Tjsa, ok - natuurlijk kan ik met 3 pedaaltjes de mist in gaan. Maar het lijkt me minder waarschijnlijk dan met zo'n geheel multifx.

Ik wacht eerst maar eens tot mijn Koch binnen is, en dan kijk ik wel hoe de G-Major in combinatie daarmee klinkt. Wie weet gaat het dan een stuk beter (icm parallelle loop).

En ik ben dan nog wel geen techneut, maar het is me nog altijd wel gelukt om dergelijke apparaten zonder veel problemen aan de gang te brengen. Maar de handleiding van TC Electronics is zó slecht... dat is echt van historische waarde.

Kortom: ik ga het nog even uitproberen.

vinni
26 augustus 2005, 15:15
Tjsa, ok - natuurlijk kan ik met 3 pedaaltjes de mist in gaan. Maar het lijkt me minder waarschijnlijk dan met zo'n geheel multifx.

Ik wacht eerst maar eens tot mijn Koch binnen is, en dan kijk ik wel hoe de G-Major in combinatie daarmee klinkt. Wie weet gaat het dan een stuk beter (icm parallelle loop).

En ik ben dan nog wel geen techneut, maar het is me nog altijd wel gelukt om dergelijke apparaten zonder veel problemen aan de gang te brengen. Maar de handleiding van TC Electronics is zó slecht... dat is echt van historische waarde.

Kortom: ik ga het nog even uitproberen.

Ja,
Gewoon effe proberen straks met je koch.
Die loops zijn per versterker verschillend en klinken dus anders.
Enne die handleiding is écht niet de slechtste....
Helaas komt het nogals eens voor dat ze door een techneut die in 0/1 denkt zijn geschreven. Wel eens de handleiding van een Lexicon MPX-1 gezien?...ok....dat apparaat kan dan meer....maar wat een draak!

Succes!

Vinni

DarknessAwaits
27 augustus 2005, 00:34
Enne die handleiding is écht niet de slechtste....
Helaas komt het nogals eens voor dat ze door een techneut die in 0/1 denkt zijn geschreven.

Ach ik kan het in principe allemaal wel volgen, maar af en toe staan er weer dingen dubbel en dergelijke. Dat is niet echt bevordelijk voor de leesbaarheid. Maar in principe moet het gewoon gaan lukken.

pieter25
6 oktober 2005, 19:50
koop een intellifex. Goede chorus delay en reverb, en geen tonesucking door de analoge weg voor het droge signaal...