PDA

View Full Version : Verschillende diodes in de Tube Screamer



V!N
25 augustus 2005, 11:45
Tot op heden heb ik mijn 808-klonen altijd braaf met de 1N914's gemaakt en heb nooit klachten gehad. Persoonlijk vind ik dit pedaal "wel aardig", maar niet meer dan dat.

Ik vroeg me af of iemand hier op onze werkbank wel eens is afgeweken van de gebaande paden wat betreft de diodes en wat de bevindingen hierover zijn. Misschien dat ik een van de volgende keren een kan maken die ik zelf ook zou gebruiken. :)

groets,

V!N

Dirk_Hendrik
25 augustus 2005, 12:31
Jep:
vervang 1 van de 2 door een 1N400x voor een wat grovere klank.

aad
25 augustus 2005, 16:04
Tot op heden heb ik mijn 808-klonen altijd braaf met de 1N914's gemaakt en heb nooit klachten gehad. Persoonlijk vind ik dit pedaal "wel aardig", maar niet meer dan dat.

Ik vroeg me af of iemand hier op onze werkbank wel eens is afgeweken van de gebaande paden wat betreft de diodes en wat de bevindingen hierover zijn. Misschien dat ik een van de volgende keren een kan maken die ik zelf ook zou gebruiken. :)

groets,

V!N

Ledjes kunnen ook. Maar dan alleen blauwe. :-D

V!N
29 augustus 2005, 15:23
Zo, er wordt veel geëxperimenteerd hier.

Enterprice
8 oktober 2005, 19:37
Of voor een clean overdrive Germanium Dioden proberen.

Speeddemon
8 oktober 2005, 20:09
Of voor een clean overdrive Germanium Dioden proberen.
daar moet je mee oppassen, die kunnen een heel erg fizzy, scheterig, fuzz-karakter geven.

Zeg maar de combi te zwaar overstuurde fuzz+noise gate.

Persoonlijk zou ik voor LEDs gaan (meer output, minder vervorming) en/of de 1N4001.

Enterprice
8 oktober 2005, 20:24
Gemanium Dioden hebben een lagere drempelspanning (0.3v) dan Silicium Dioden (0,6v) en gaan daardoor dus eerder begrenzen, van daar die wat Fuzz achtige klank.
Maar om eens te proberen kan het geen kwaad.
Voor de wat rauwere klanken zou je inderdaad Leds kunnen proberen (drempelspanning was geloof ik 1,4v) dus inderdaad meer output .

H.Manback
9 oktober 2005, 00:37
Je kan ook meerdere diodes in serie doen... misschien dat die germaniums dan wel beter klinken

Enterprice
9 oktober 2005, 10:00
In serie kan ook ja, meer output.
Ik heb op mijn zelfgebouwde pedalen een ic-voetje gemonteerd zodat ik makkelijk van Dioden kan switchen, je hoeft ze er dan alleen in te prikken.

Speeddemon
9 oktober 2005, 13:28
In serie kan ook ja, meer output.
Ik heb op mijn zelfgebouwde pedalen een ic-voetje gemonteerd zodat ik makkelijk van Dioden kan switchen, je hoeft ze er dan alleen in te prikken.
Je kan ook gewoon van die losse CIS Female connectors d'r in zetten, dan gebruik je wat efficienters! :lol:

Enterprice
9 oktober 2005, 13:57
In de latere pedalen heb ik wel van die sip voetjes gemonteerd, moest die wel helemaal in Duitsland bestellen bij Musikding.
Maar ach, ik had toch nog een hoeveelheid Fets en gewone Transistoren nodig :wink:
Maar nu koop ik alles bij Newtone.