PDA

View Full Version : Wederom Gibson SG advies gevraagd!!!



jeroenuiteindhoven
25 augustus 2005, 00:20
Ik kan mijn telecaster USA fender ruilen voor een Gibson SG standard.
Echter mijn telecaster heeft een koffer en de SG heeft een gigbag.

De SG is tussen de 7/8 jaar oud en het is een heritage cherry en degene die wil ruilen wil er graag 300 euro bijhebben. MIjn tele usa is ongeveer 5 jaar oud.

LIjkt me op zich een redelijke deal of niet?Maar hoe herken ik een echte standard tov een special als ik de gitaar ga bekijken, want zoveel verstand heb ik er ook weer niet van, ik weet alleen dat de standard de beste SG is als je bijv op zoek bent naar de AC/DC sound...toch???
Waar moet ik dan op letten??

En ook...... komt een echte standard niet met een koffer bij Gibson, ik heb er zo mijn bedenkingen bij, of denk je dat het wel ok zal zijn???

Let me know!

Orpheo
25 augustus 2005, 00:53
Ik kan mijn telecaster USA fender ruilen voor een Gibson SG standard.
Echter mijn telecaster heeft een koffer en de SG heeft een gigbag.

De SG is tussen de 7/8 jaar oud en het is een heritage cherry en degene die wil ruilen wil er graag 300 euro bijhebben. MIjn tele usa is ongeveer 5 jaar oud.

LIjkt me op zich een redelijke deal of niet?Maar hoe herken ik een echte standard tov een special als ik de gitaar ga bekijken, want zoveel verstand heb ik er ook weer niet van, ik weet alleen dat de standard de beste SG is als je bijv op zoek bent naar de AC/DC sound...toch???
Waar moet ik dan op letten??

En ook...... komt een echte standard niet met een koffer bij Gibson, ik heb er zo mijn bedenkingen bij, of denk je dat het wel ok zal zijn???

Let me know!

de standard heeft idd een koffer. de standard heeft trapezoid inlay, de special dots. daarmee moet je t eigenlijk wel kunnen zien.

verder; ik vind de "ruil" uhm...scheef. niet eerlijk. helemaal als t een special is, want die heeft d8 ik wel een gigbag.

jeroenuiteindhoven
25 augustus 2005, 09:30
Wat bedoel je met trapezoid ? :)

Ennuh, volgens die man is het een standard, dan zou het toch wel okay zijn of niet?

Als ik zo op MP en EBAY kijk zijn die wel een stuk duurder dan de specials.

Maar er staat niet " standard " op de gitaar zelf ofzo?

Ik zal m weleens vragen wat er met de koffer is gebeurd.

Ennuh, als het een special betreft, wat is dan een eerlijke ruil?

Ik heb een EPiphone SG, hoe groot is het verschil met een Gibson special, mocht het niet een standard betreffen??

Bobbel
25 augustus 2005, 09:36
Trapzoid zijn die ingelegde plokjes in de hals als positiemarkering...

En om nou voor een SG 300 euro bij te moeten leggen vind ik te veel, zeker als hij 7/8 jaar oud is...

dat er geen standaard op de standaard versie staat dat komt omdat hij standaard is...

en ik vind het verschil tussen een epiphone sg en een gibson sg special erg groot... ik vind de epiphone fragiler aanvoelen... en het geluid van de gibson vind ik mooier...

en als het een special is... dan is de ruil eerlijk, maar vergeet niet dat de lak van een special kunstof lijkt... het is knal rood en het lijkt alsof het een plastic laag over de body is... ik vind het niet mooi... (die plaatjes op de Gibson site kloppen voor geen meter)...

Punkrockerke
25 augustus 2005, 10:45
en als het een special is... dan is de ruil eerlijk,
Net niet, een special is een pak goedkoper.
En voor de verschillen: www.gibson.com (kon je zelf ook wel vinden dacht ik)

Bobbel
25 augustus 2005, 10:48
en als het een special is... dan is de ruil eerlijk,
Net niet, een special is een pak goedkoper.
En voor de verschillen: www.gibson.com (kon je zelf ook wel vinden dacht ik)

en special goedkoper dan een tweedehands tele?

*EDIT: Als de special nieuw was dan was de ruil goed... nu niet! je hebt gelijk punkrockerke...

jeroenuiteindhoven
25 augustus 2005, 10:58
Precies, ik dacht dat de STANDARD juist de duurste uitvoering van de Gibson was. De verschillen heb ik uiteraard bekeken, maar zeggen me verder weinig.

Dus just to make sure:

De STANDARD (die hij schijnt te willen ruilen, het gaat dus niet om een special dat was gewoon een vraag van mij) is toch de duurste SG?


Dus dan is de ruil toch best ok? Hij claimed dat de SG er als nieuw uitziet, dus ik neem aan dat die ongeveer 1100 euro waard zal zijn.

Dus als ik 300 euro bij mijn telecaster bijleg, zitten we toch wel ongeveer op dezelfde waarde....toch?

Bobbel
25 augustus 2005, 11:04
Precies, ik dacht dat de STANDARD juist de duurste uitvoering van de Gibson was. De verschillen heb ik uiteraard bekeken, maar zeggen me verder weinig.

Dus just to make sure:

De STANDARD (die hij schijnt te willen ruilen, het gaat dus niet om een special dat was gewoon een vraag van mij) is toch de duurste SG?


Dus dan is de ruil toch best ok? Hij claimed dat de SG er als nieuw uitziet, dus ik neem aan dat die ongeveer 1100 euro waard zal zijn.

Dus als ik 300 euro bij mijn telecaster bijleg, zitten we toch wel ongeveer op dezelfde waarde....toch?

ik denk dat je 800 voor je tele krijgt en voor de sg zou ik 1000 geven... dus 200 bijleggen vind ik redelijk...

En trouwens de Standard is niet de duurste, maar wel duurder dan een special...

AART
25 augustus 2005, 11:04
ik vind het wel kunnen.

Nickname
25 augustus 2005, 11:12
ik vind de naamgeving maar raar... :???: standard is duurder dan special :???:

jeroenuiteindhoven
25 augustus 2005, 11:17
hehe, inderdaad, die zou toch specialer moeten zijn.

De kleur van de te ruilen standard is trouwens Heritage Cherry!

Dus niet zo'n inderdaad al eerder genoemde plastic rode kleur...

Bobbel
25 augustus 2005, 12:12
hehe, inderdaad, die zou toch specialer moeten zijn.

De kleur van de te ruilen standard is trouwens Heritage Cherry!

Dus niet zo'n inderdaad al eerder genoemde plastic rode kleur...

ja ik had het ook over de special en daar nomen ze het dezelfde kleur, maar dat faded... nou mijn kont! echt niet... het ziet er totaal niet uit als heritage cherry...

jeroenuiteindhoven
25 augustus 2005, 12:56
OKay, nog even over de fair trade, omdat er geen koffer bij zit!

Dus 200 bijleggen is ok?
Standard met gigbag voor een tele usa met koffer...

Orpheo
25 augustus 2005, 12:58
de standard is de een na duurste SG. de duurste is de supreme, maar das eigenlijk geen SG meer, omdat deze een AAmaple top heeft.

de standard heeft ook een kroontje als inleg OP het headstock....

de standard heeft binding rond t fretboard.

special heeft geen van beiden.

nogmaals; als t de standard is, is 300 bijbetalen niet overdreven, maar t lijkt op de special, en als t de special is, vind ik bijbetalen overdreven.

Jeanken
25 augustus 2005, 15:01
de standard is de een na duurste SG. de duurste is de supreme, maar das eigenlijk geen SG meer, omdat deze een AAmaple top heeft.

de standard heeft ook een kroontje als inleg OP het headstock....

de standard heeft binding rond t fretboard.

special heeft geen van beiden.

nogmaals; als t de standard is, is 300 bijbetalen niet overdreven, maar t lijkt op de special, en als t de special is, vind ik bijbetalen overdreven.

De '61 is ook duurder.. Standard en Special uit elkaar houden is niet moeilijk, maar waarom zou een Standard in een Gigbag komen?
Een gewone Standard SG zonder koffer van 7-8 jaar oud vind ik zeker geen 1000EUR waard, voor iets meer heb je ze nieuw mét koffer (1350EUR)
Ik zou me ofwel een andere okkazie kopen of eens serieus met die gast praten, meer dan 150-200EUR zou ik niet opleggen..

Josdevos
25 augustus 2005, 15:21
SG Standards kwamen gedurende lange tijd ook met Gigbag, net als LP Studio's... en de '61 RI owns them all... ;) beetje spijt van dak die weggedaan heb...

Jeanken
25 augustus 2005, 15:52
Kheb er nog geen gehad maar al eens op gespeeld en als er ooit een SG binnenkomt is de '61 zeker een van de mogelijkheden zoniet dé SG die ik wil. Had je een RI of een originele?
Of hij nu sowieso met gigbag of wel met koffer kwam heeft geen belang, feit blijft dat ze nu met koffer komen en aan dezelfde prijs tweedehands als deze kan gevonden worden met gemak..
Ik vergelijk een SG Standard vaak met een LP Studio (vergis je niet, totaal verschillende beestjes) qua prijsklasse aangezien ze beide dezelfde elementen hebben, met koffer komen, halsinlays (geen dots dus), hardwareconfiguratie, geen binding, hout (op top bij LP na) en natuurlijk is het een Gibson waardoor merknaamprijsverschil er niet meer is. Ik zou aan een SG Standard nooit veel meer geven dan aan een LP Studio, nieuw zijn ze ook ongeveer dezelfde prijs.

EDIT: Oja, mijn punt was dat de LP Studio voor het moment wat makkelijker te vinden is tweedehands en niet zoveel meer kost inclusief koffer dan een USA Tele inclusief koffer dus blijf ik erbij dat 300EUR opleg teveel is, ALS het al een SG Standard is, mijd je van Specials is mijn ervaring..

Josdevos
25 augustus 2005, 16:09
Het was een 1996-er 61 RI.
Nuja ik vind een SG Standard zowieso een leukere gitaar dan een LP Studio omwille van de halsbinding. Doet echt veel, speelt veel leuker.
Maar je hebt gelijk, zonder koffer - 100 euro. Persoonlijk zou ik voor die SG Standard (met al wat jaren zonder gigbag) maximum 700-750 geven.... Tenzij hij mint mint is 800.

jeroenuiteindhoven
25 augustus 2005, 20:17
Nou, bedankt voor al het advies.

Nieuw is geen optie, zoveel geld heb ik niet maar ik heb nog meer rondgesurft en die gast gemaild, maar voor minder dan 300 doet ie het niet, dus ik ga lekker verder zoeken.

Maar ben ondertussen wel veel meer te weten gekomen over een SG, ik denk dat ik goed uit ga kijken voor een tweedehands standard en die mag me dan hoogstens ???? kosten???

1000 euro ofzo??

Jeanken
26 augustus 2005, 16:04
Die USA Tele van je met de koffer bij verkoop je waarschijnlijk zo voor 650-700EUR, reken daar nog eens 300EUR bij die je overhad voor de ruil en je zit aan 950 à 1000EUR, als je bereid bent wat te zoeken (zeker nu want ik zie weiiinig SG's tweedehands voor het moment) moet je niet meer dan 900EUR geven en dan inclmusoef koffer.
Hier staat eentje: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=46443
Die is wel zwart en ik zou zeker de Heritage Cherry nemen of zelfs een Sunburst..
Nog eentje maar zonder prijs: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=45810

Allebei zijn ze zo goed als nieuw dus je mag hier wel tot 1000EUR gaan als je dat liever hebt, kijk gewoon wat je van je Tele krijgt en ga daar van uit..