PDA

View Full Version : Rivera Fandango



Koekje
24 augustus 2005, 23:58
Tegenwoordig speel ik met een vox AC30TB (witte lim.ed. '90), gecombineerd met een Mesa/Boogie DC5, die vox klinkt echt waanzinnig, die Mesa/Boogie is leuk ... vind hem niet super, wel leuk gezien ik nu een moderne scheur heb uit een amp, niet uit een pedaaltje ...
Maar nu wil ik mij graag verbeteren, vooral verhippen wat de boogie betreft en is mijn oog gevallen op de Rivera Fandango, die nog eens heel goed schijnt te klinken ook :D ...
zou die eens echt grondig gereviewed kunnen worden (Marc Odijk mag beginnen, maar ik zou ook graag eens iemand anders erover horen 8-) ) ... uit de zoekfuncte kan ik enkel afleiden dat dit geen metalamp is, eerder vintage scheur :???: , en dat hij blijkbaar fantastisch klinkt, maar aan een echte review ontbreekt het mij nog voorlopig ... dus :

hoe is de clean ? waarmee valt te vergelijken (fender twin/fender basman/vox/...) vervormt hij vanaf bepaald volume ? ik ben voxen en fenders gewoon, kan hij zich daartussen handhaven of koop je hem hier niet voor ?
hoe is het drivekanaal ? ... ik ben op zoek naar een extreem warm lead geluid, ik hou niet zo van metal/punk ... ik wil een echte rockklank, een stadiongeluid als basis, ... maar ik speel ook bij techno-projectje waar een iets meer metalscheur handig is bij momenten en ik superveel boventoontjes vandoen heb, dus hoe reageert hij als ik de gain opendraai ? valt de fandango te vergelijken met de DC5 ? de msa/boogie klinkt deftig, maar ik wil nog een vollere warmere klank ...

dus marc en anderen, laat u gaan, ik wil alles weten wat erover te weten valt, waarschijnlijk ga ik hem over 2 weekjes gaan testen in herentals, maar dit is voor gentenaars ook nog redelijk ver, dus hoop ik iets wijzer te worden met een review ...

Daniël_san
25 augustus 2005, 00:22
Hij schijnt vergelijkbaar te zijn met de bogner shiva. Ik heb zelf geen ervaring met fardango'n dus verder dan dit kan ik je niet helpen :oops:

Koekje
25 augustus 2005, 00:27
Hij schijnt vergelijkbaar te zijn met de bogner shiva. Ik heb zelf geen ervaring met fardango'n dus verder dan dit kan ik je niet helpen :oops:
zover was ik al :cool: ... die bogner mag je ook reviewen dan, maar nog veel liever de fandango zelf ... als ik moet kiezen ga ik toch voor het blondje

Mitch
25 augustus 2005, 12:39
Denk niet dat je heel veel verder gaat komen dan verhalen van marc_odijk en Metoshade (die had 'm volgens mij ook eens getest). Zoek anders even op Bogner Shiva, want volgens mij was hij dat: pas een Shiva gekocht, maar wilde eigenlijk de Fandango kopen. Ging niet door vanwege slechte verkrijgbaarheid. Redelijk recent topic !

Koekje
25 augustus 2005, 13:16
ja, heb die topic gezien ...
welja, in plaats van de verhalen dat hij goed klinkt en vergelijkbaar is met de shiva hoop ik eens een echte review te krijgen, desnoods enkel van Marc O. en Metoshade ...
die verkrijgbaarheid zit ik trouwens niet mee in, bij beat explorer in wetteren (nabij gent, belgië) kunnen ze ook altijd besteld worden, onlangs daar de Chubster geprobeerd, had zeer mooie clean, maar met het drive-kanaal kon ik niet zoveel, conclusie : niet echt bruikbaar naast mijn vox

Metoshade
25 augustus 2005, 14:17
Ze zijn in Belgie inderdaad een stuk beter te krijgen dan in Nederland, daarom hoef je het dus niet te laten.

Ik heb zelf voor de Shiva gekozen omdat ik op die versterker een enorme korting kon krijgen en de levertijd ongeveer 2 weken was (bij de Fandango minimaal 5 maanden!!!)

Mijn ervaring met de Shiva (de EL34 combo versie)
Overall: behoorlijk veel (mooi) mid, als je van dat hollere blues geluid houdt, zul je misschien beter terecht kunnen bij de Fandango. Aan de andere kant is dat geluid met een simpele booster op het clean snel binnengehaald.

Clean: niet echt fender, wel erg mooi en vol. Je voelt veel druk en kracht in je aanslag. Het geheel heeft meer mid en minder "scherp/iel" tophoog vergeleken met "het" fender clean. De sprankel zit er zeker in, maar wel op een andere manier. Verder is het een erg veelzijdig kanaal met veel verschillende klanken die je met je volume, bass en treble knoppen kunt bereiken.

Overdrive: Tussen vintage en modern in, denk ik, zingend en vloeiend. Hou je de gain laag, dan klinkt het als een vette Marshall, strak en snijdend maar wel met ballen. Meer gain geeft een vloeiender geluid. Pas op met de presence knop, die kan snel te veel geven maar geeft ook een extra "accent" in het mid.

Het clean en overdrive kanaal overlappen elkaar niet is mijn ervaring. Het clean kanaal is makkelijk te verleiden tot een randje, maar dat is dan meer een break-up dan een overdrive (als je begrijpt wat ik bedoel). Het Overdrive kanaal begint eigenlijk gelijk met een low-gain crunch met een sterk mid en gaat dan verder naar het zwaardere werk. Ik heb de gain nu op iets van 2 uur staan en dat geeft op hoger volume een prachtig vloeiend en vol geluid. Vooral het op het hals element krijgt het een extra mooi "clean"-achtig karakter. Pas op, je moet wel goed spelen want foutjes krijg je genadeloos te horen!

Helaas geen schakelbare solo boost. Wel een ietwat onhandige effectsloop en een erg mooie reverb. De effectsloop combineert wel weer fantastisch met mijn Rocktron Replifex waarmee ik opeens alle nodige klank en volume variaties binnen handbereik heb.

De Fandango heeft volgens mij wat extra klank mogelijkheden, via bijvoorbeeld "brightness" knopjes en dat soort feestelijkheden. De Fandango heeft erg veel indruk op mij gemaakt, erg mooi clean, erg mooie ronde overdrive. Het geheel rolt gewoon erg mooi de versterker uit. Nu heeft Marc_Odijk ook wel een erg mooie gitaar die ook verantwoordelijk is voor zijn signature sound. Ik heb geen extra dosis mid gehoord bij de Fandango, de balans ligt denk ik anders bij deze versterker, meer richting Fender/Boogie, de Shiva ligt denk ik meer richting Marshall. Het lead van de Fandango klinkt in mijn geheugen wat vetter maar ook scherper dan dat van de Shiva, iets holler in het mid. De Fandango heeft ook een Half Power Switch, dat lijkt me nog altijd een ideale optie, je kunt dan lekker op de eindbuizen beuken zonder dat je het podium veranderd in een soort Krakatau-achtige bedoeling.

Het zijn allebei erg mooie versterkers, de Shiva voelt zich denk ik een stuk beter thuis op het podium dan in de slaapkamer, de Fandango heeft daar denk ik minder last van. De Shiva komt daartegenover ook wel weer als een zonnetje door elke mix, hoe je m ook afsteld.

Ik heb de Fandango kort gehoord, een uurtje of twee, echt een klasse geluid, de Shiva heb ik nu een week of twee en ik heb het gevoel dat ik nog altijd niet alle verschillende klankmogelijkheden heb ontdekt. Op mijn eerste gevoel neigt de Fandango op iets meer naar de Fender kant en de Shiva naar de Marshall kant. Maar het ontloopt elkaar niet zo erg veel (tenminste, op volume dan!) Let wel op dat je een passende gitaar bij je versterker zoekt/hebt, deze versterkers verdienen een volwassen Tele, Strat, Les Paul, etc. Liever geen goedkope ibanusjes!

Hopelijk heb je hier iets aan... het was niet veel, maargoed ;)

Koekje
25 augustus 2005, 14:50
aha, hier ben ik dus iets mee :)
ik kijk echt uit naar de test, ik ben gewoon van op vox en fender te spelen, overlaatst de boogie gekocht om een moderne scheur uit een amp te halen, maar deze mist toch de warmheid en volheid waar ik naar op zoek ben ... misschien te modern voor mij, ik vermoed dat ik met de fandango daar beter ben, de review gaat toch de goeie richting uit ... testen die handel !
merci alvast voor de reply

marc_o
25 augustus 2005, 17:30
Als je serieus bent, kun je me contacteren, ik woon 25 minuten bij je vandaan en dan kom je naar Axel en dan zetten we 'm eens lekker aan in een oefenhok hier...geen betere review dan je eigen oren.

Koekje
26 augustus 2005, 13:41
leuk idee,
check pm