PDA

View Full Version : Zeg, basversterkervraagje



Poolmow
7 september 2002, 22:49
Ik heb nu 'n Ibanez Soundwave 65 watt Ampje staan (mn eerste versterker en ik heb er nog tamelijk weinig tot totaal geen verstand van)

Ik vroeg mij af:
1) Waar zit die tweeter die er op/in schijnt te zitten en wat doet ie?
2) Die limiter, moet ik me daar heel erg aan houden als het lampje daarvan gaat branden? (ik neem aan dat als ie oplicht dat dat niet al te goed is voor je versterker?)
3) Wat doet dat 'precense' -ofzoiets- knopje?

basswasp
7 september 2002, 23:15
1) Een tweeter is een extra speaker speciaal voor de hoge tonen, als 't goed is, zit hij ergens rondom de 'grote' speaker.

2) Volgens mij is 't niet zo zeer slecht voor je versterker, meer voor je geluid, kan je niet het ingangsvolume lager zetten, of de limiter wat terugregelen? (Of gebruik je een actieve bas op een passieve ingang?)

3) 'Presence' betekent 'aanwezigheid', volgens mij regelt dit de geluidsdruk van je geluid. (dat is zo'n beetje 'het vermogen om een een kamer te vullen met geluid')

AllodoX
8 september 2002, 17:56
1) Tweeter is er voor de hogere midden en hoge tonen. een woofer is er voor de lagere midden en lage tonen.

2) limiter is er voor de bescherming van je speakers. die haalt, net als een compressor, de pieken uit je geluid.Waar een compressor de pieken zachter maakt, zal een limiter ze afkappen.

3) " presence " heeft te maken met de " cut " van je geluid.. hoe meer precense, hoe meer midden en lager midden ie zal genereren, waardoor je bass meer door het geluid van de drum en gitaar heen zal snijden, en dus ben je beter hoorbaar.

de presence loopt bijvoorbeeld van een puntige waveshape, naar een bolhoed-vormige waveshape.

Poolmow
9 september 2002, 11:31
Bedankt jongens, dat heeft weer het een en ander opgehelderd!

basswasp
9 september 2002, 16:49
Graag gedaan :smile: Kom nog eens terug :grin: