PDA

View Full Version : Plexi clone van MetroAmps



BramVersteeg
24 augustus 2005, 23:48
Hoihoi,
ik heb een Marshall plexi reissue top gekocht maar ben niet helemaal tevreden met het geluid. Hij is wat te schel enzo maar dat doet er nu verder niet zo veel toe. Ik heb contact gehad met Chris van CMWamps over het eventueel modden van deze versterker. Al snel bleek dat er best wat vervangen 'moest' worden. Als ik de prijzen bij de kosten van mijn Marshall optel kom ik al snel op een redelijk bedrag uit. Nu heb ik nog wat verder gevraagd en gezocht en kwam uit bij metroamp.com. Ik had een jongen gesproken met veel verstand van zaken die daar ook vaak zaken mee deed en er erg positief over was. In eerste instantie keek ik er wat rond om evt. zelf wat onderdelen te bestellen zodat ik wellicht wat goedkoper uit zou zijn als ik deze liet installeren door CMWamps. Nu viel mijn oog op een plexi DIY kit. Een set om zelf een plexi te bouwen met alle onderdelen erbij, van de buizen en de bedrading tot de vitale onderdelen als een PT en OT. Eigenlijk was deze set hetzelfde als mijn marshall als ik m liet modden maar dan mog 'beter' en bovendien goedkoper. Ik heb daarom maar eens een mailtje gestuurd en George stuurde me een CD-tje op met de instructies om en kit in elkaar te zetten. Ook stonden en wat soundclips op en foto's enzo. Ik heb het eens doorgelezen en het leek me (door de goede handleiding) niet onmogelijk om te proberen.
Nu kan ik natuurlijk blind zo'n set kopen en er aan beginnen maar het lijkt me verstandiger om eerst wat info te winnen. Niet alleen over jullie ervaringen met metroamps maar ook zeker wat info winnen over de onderdelen en de werking ervan die in de set voorkomen.

Dus...........iemand meningen over deze kits of metroamps? En weten jullie wat links of boeken ofzo waar ik wat meer te weten kan komen over buizenamps en de werking van elk onderdeel? Het lijkt me wel zo verstandig om eerst te weten wat elk onderdeel doet voor ik alles in elkaar zou gaan zetten.

Grz. Bram

V!N
25 augustus 2005, 11:23
Eigenlijk was deze set hetzelfde als mijn marshall als ik m liet modden maar dan mog 'beter' ..
Want ?


In plaats van meteen alles behalve het logo te vervangen, kun je misschien eerst een paar kleine dingetjes (laten) doen die al een enorme verandering in het geluid teweeg brengen. Om te beginnen, de zogenaamde "bright caps" (zoek maar op), daarmee gaat al wat van het schelle af en een fatsoenlijk set NOS buizen brengen je ook een heel stuk verder op weg naar hoe deze versterker eigenlijk hoort te klinken.

Met de onderdelen op de bordjes van George is niets mis, maar ik zou het je afraden zelf iets te gaan doen als je nog nooit iets met electronica hebt gedaan. Ookal zijn de instructies duidelijk als de boekjes bij lego.

Dat je toevallig alle vakjes op de kleurplaat van Ravensburger hebt ingevuld, maakt je nog geen kunstenaar ..

JoostBaksteen
25 augustus 2005, 14:47
Zelf heb ik geen ervaring met MetroAmps, maar zit bij die kit ook al een kast? Zo niet, dan moet je dat ook wel bij de kosten optellen aangezien dat ook best wat centen kost...

Ook vraag ik me wel af wat er allemaal gemod moet worden als een nieuwe maken goedkoper is :?

Voor informatie / boeken, gebruik de zoekfunctie eens.... Maar de P1 docs op ax84.com is een goed begin.

BramVersteeg
25 augustus 2005, 17:17
@ V!N: De mods waaraan gedacht werd waren oa het vervangen van de OT door een MercuryMagnetics, wellicht ook de PT en verder nog wat kleine dingen in het circuit. Maar dat paket kost 1195 dollar en dat kan ik ook wel krijgen voor die top denk ik (is een HandWired). Als ik de kosten van die top met mods vergelijk met die kit is de laatste altijd goedkoper.
Die bright caps-mod ken ik wel waar ik wil eerst weten of ik die versterker wil houden voor ik eraan ga rommelen.
Ik heb op zich geen 2 linkerhanden (heb ook mijn eigen rack gemaakt en aangesloten maar dat wil natuurlijk nog niks zeggen dat ik een versterker kan bouwen) dus het is niet dat ik echt álles vanaf het begin moet oppakken.
En ik heb nog nooit de vakjes van de kleurplaat van ravensburger ingevult, jij wel? :roll:

@ JosstBaksteen: Nee, er zit geen cab bij. Als ik zo'n versterker zou bouwen en het is me gelukt dan wil ik me ook wel aan een cab wagen :wink:

JoostBaksteen
25 augustus 2005, 18:28
wbt MetroAmp heb ik wat interessants gevonden: http://legendarytones.com/JTM2Art1.htm & http://legendarytones.com/JTMPTP1.htm

V!N
25 augustus 2005, 18:49
Die bright caps-mod ken ik wel waar ik wil eerst weten of ik die versterker wil houden voor ik eraan ga rommelen. Dus nieuwe trafo's en nieuwe turret-borden erin (laten) zetten is minder rommelen ..

Een set MM's voor een 100 Watt superlead is US$ 500,- Een 100 Watt pakketje van George nog eens US$ 171,-. Dan de kosten voor de verzending (die niet gering zullen zijn voor zulk zwaar ijzer) en dan nog 25% over de waarde + verzending voor de staatskas.
In een versterker met onderdelen van een dergelijke kwaliteit MOET je wel een goed set (NOS) buizen hebben, dat is de beperkende factor en zal je ook een lieve duit kosten.
Kortom, een boel geld en een boel gedoe en waarvoor ?

Ik dacht dat je het over de reguliere heruitgave van de 1959 had. Versterkers uit de handwired-serie zijn erg gewild en hebben bij mijn weten al behoorlijke transformatoren en onderdelen aan boord, dus ik zou zeggen: maak iemand anders blij met een originele en bouw een kloon (of laat er een bouwen) met alle onderdelen waarvan jij vindt dat ze goed genoeg zijn. Voor jou is de HW blijkbaar niet meer dan een donor-chassis voor je eigen kloon.

Misschien kun je voortaan beter eerst iets uitproberen voor je het koopt.

Punkrockerke
25 augustus 2005, 19:50
@ JosstBaksteen: Nee, er zit geen cab bij. Als ik zo'n versterker zou bouwen en het is me gelukt dan wil ik me ook wel aan een cab wagen :wink:
Ik denk eigenlijk niet dat hij een cab bedoelt, maar een houten kast waar je de versterker insteekt.

JoostBaksteen
25 augustus 2005, 19:58
@ JosstBaksteen: Nee, er zit geen cab bij. Als ik zo'n versterker zou bouwen en het is me gelukt dan wil ik me ook wel aan een cab wagen :wink:
Ik denk eigenlijk niet dat hij een cab bedoelt, maar een houten kast waar je de versterker insteekt.

Mm, idd :D

BramVersteeg
26 augustus 2005, 00:51
Die bright caps-mod ken ik wel waar ik wil eerst weten of ik die versterker wil houden voor ik eraan ga rommelen. Dus nieuwe trafo's en nieuwe turret-borden erin (laten) zetten is minder rommelen ..

Een set MM's voor een 100 Watt superlead is US$ 500,- Een 100 Watt pakketje van George nog eens US$ 171,-. Dan de kosten voor de verzending (die niet gering zullen zijn voor zulk zwaar ijzer) en dan nog 25% over de waarde + verzending voor de staatskas.
In een versterker met onderdelen van een dergelijke kwaliteit MOET je wel een goed set (NOS) buizen hebben, dat is de beperkende factor en zal je ook een lieve duit kosten.
Kortom, een boel geld en een boel gedoe en waarvoor ?

Ik dacht dat je het over de reguliere heruitgave van de 1959 had. Versterkers uit de handwired-serie zijn erg gewild en hebben bij mijn weten al behoorlijke transformatoren en onderdelen aan boord, dus ik zou zeggen: maak iemand anders blij met een originele en bouw een kloon (of laat er een bouwen) met alle onderdelen waarvan jij vindt dat ze goed genoeg zijn. Voor jou is de HW blijkbaar niet meer dan een donor-chassis voor je eigen kloon.

Misschien kun je voortaan beter eerst iets uitproberen voor je het koopt.

V!N, als ik nou zou besluiten om aan die kit te beginnen zou het zonde zijn als ik aan mijn versterker zou rommelen. Als ik besluit om deze versterker te houden kan ik er alsnog aan modden wat ik wil maar ik wil dus geen overhaaste beslissingen nemen. ik heb deze versterker gekocht op ebay omdat ik een één kanaals versterker zocht en dacht dat dat de marshall zou kunnen zijn. Klopt, je hebt helemaal gelijk, ik had eerst zo'n versterker moeten testen en normaal gesproken probeer ik ook zeker al mijn spullen uit voor ik iets koop. Maar omdat ik deze halfstack voor 1165 euro kon kopen leek me dat een mooie prijs en als het me niet zou bevallen zou ik m altijd zonder verlies kunnen doorverkopen.
Het was dus een gok en die is jammergenoeg niet goed bevallen. Vandaar dat mijn gedachte uitging om iemand anders blij te maken met deze versterker en zelf proberen iets te bouwen.


@punkrockerke: :lol: Natuurlijk, fout van mij. Maar ja, er zit een kast bij om de versterker in te steken :)

fullorder
26 augustus 2005, 19:33
Bram, ik wil niet al te veel smartass doen hier, maar ik kan me toch herinneren dat je zeer recent een hele blije topic hebt geopend over deze amp. hoe kan je enthousiasme zo snel getemperd zijn?

is er niet iets mis met dat ding? ik vond het prijskaartje wel verdacht laag namelijk.

BramVersteeg
27 augustus 2005, 13:05
Bram, ik wil niet al te veel smartass doen hier, maar ik kan me toch herinneren dat je zeer recent een hele blije topic hebt geopend over deze amp. hoe kan je enthousiasme zo snel getemperd zijn?

is er niet iets mis met dat ding? ik vond het prijskaartje wel verdacht laag namelijk.

Geef ik je helemaal gelijk in. Ik bén ook nog steeds erg blij met de versterker. Ik had toen meteen een eerste indruk geschreven en die klopt nog steeds. Het is een erg dynamisch apparaat en ik vind het geluid nog steeds erg goed. Toen ik m echter op vol volume probeerde viel hij wat tegen vergeleken met mijn andere versterker. Het wat geen verschil van dag en nacht maar ik wilde toch zeker dat hoge eruit hebben en hij mocht wat voller. Nu schijnen dit veel voorkomende klachten te zijn.

Op zich zou het probleem misschien te verhelpen zijn met een stel nieuwe buizen, die bright-cap mod en evt. een MM OT. Maar..........ik kan de versterker voor meer verkopen dan ik er voor gegeven heb en kan van dat geld zo'n kit kopen. Dat lijkt me een leuke ervaring om te doen.

Ik denk niet dat er iets mis is met de versterker want hij vertoont geen kuren, ook niet op hoog volume.
Grz. Bram

JoostBaksteen
27 augustus 2005, 13:27
ik kan de versterker voor meer verkopen dan ik er voor gegeven heb en kan van dat geld zo'n kit kopen. Dat lijkt me een leuke ervaring om te doen.

Als het je leuk lijkt, wat houd je dan tegen? Het kost wel een hoop tijd, helemaal als je wilt weten hoe het precies in elkaar zit. Maar als je dat ervoor over hebt zou ik het doen. Helemaal als je zeker weet dat je met een kit een betere versterker hebt, dan heb je èn plezier èn een betere versterker.

Met al die tekeningen en handleidingen kan (bijna?) iedereen die kan lego-en een versterker bouwen. Je moet alleen wel weten wat je doet zodat je je zelf niet vermoord met al die hoge voltages (die er ook in zitten als hij UIT staat). Maar je geeft aan dat je wilt weten hoe het werkt voordat je begint met bouwen, dus dat zal geen probleem opleveren.

Franc
27 augustus 2005, 14:28
Verkopen dat ding! Koop lekker die kit en ga aan het bouwen. Het mooiste wat er is (na een kind krijgen ;) ) is het zelf bouwen van je amps.

Dus schaf die kit aan, en ga aan de slag. Wij sleuren je er wel doorheen :D

En anders de mannen van het metroamp forum wel.

Laat wel af en toe je bevindingen zien dan kunnen we goed meegenieten (en dan weten we dat je nog in leven bent ;) )

fullorder
27 augustus 2005, 17:30
Verkopen dat ding! Koop lekker die kit en ga aan het bouwen. Het mooiste wat er is (na een kind krijgen ;) ) is het zelf bouwen van je amps.

en kindjes maken dan?

BramVersteeg
28 augustus 2005, 11:41
Verkopen dat ding! Koop lekker die kit en ga aan het bouwen. Het mooiste wat er is (na een kind krijgen ;) ) is het zelf bouwen van je amps.

en kindjes maken dan?

:seriousf: Daar is toch geen lol aan joh :wink:

Ik denk dat ik inderdaad maar eens zo'n kit ga bestellen en ondertussen wat info op internet ga zoeken en evt. nog wat boeken lenen ofzo.
Ik zal, als ik bezig ben, wat foto's posten hoe ver ik ben en als ik de lego-handleiding niet snap wat vragen stellen :razz:
bedankt voor de info iedereen :)

Dylan61
20 februari 2007, 17:54
En Bram,
wat is het geworden,
heb je de Kit gekocht en gemaakt?

Dirk_Hendrik
20 februari 2007, 18:33
Loze kick. Bram komt hier al een aardig tijdje niet meer.... jammergenoeg.

Negative K3 fan
20 februari 2007, 19:09
iets doet me denken dat jij ook weet waarom...

Dirk_Hendrik
21 februari 2007, 10:10
iets doet me denken dat jij ook weet waarom...
Heunk?
Niet dat ik weet..

bert k
21 februari 2007, 12:31
Vind u het heel erg als ik dit nutteloos gebumpte topic dichtgooi?