PDA

View Full Version : Oververhitting



Tupelo
24 augustus 2005, 23:14
1st of all: Ik ben niet natuurkundig of technisch aangelegd, besef dat! :)

Kan het zijn dat een versterker te heet wordt door instabiele stroom? Op dit ogenblik staat mijn Fender the Twin ter reparatie bij Nico Verduin. Er zou sprake zijn van een oververhittingsprobleem.

Nu speel ik op een leen versterker. Afgelopen zondag -na een kwartier spelen- begint dat ding spontaan te roken! :o (beats Rammstein I guess :-? ) Snel uitgezet, opengeschroeft om wat te laten ventileren want het rook naar smeulend plastic.

Nu is onze oefenruimte behoorlijk kut. We hebben 1 stopcontact. Voordat mijn versterkers daar stroom van krijgen gaat de voeding 1st langs:

2 Speakers
3 Versterkers
1 Ventilator
3 verlengsnoeren o.i.d.
Wat lampen

Vervolgens zit ik op een doos met een minibar, mengpaneel & een stereo & wat opname apparatuur. Kan de stroom hierdoor instabiel zijn & kan dat oververhitting veroorzaken?

Ander ding dat ik me mogelijk kan voorstellen is dat de output van mijn gitaar te heftig is of ik de versterker te ver opfok. Than again; lijkt me dat het spul ervoor gemaakt is om flink mee te scheuren zo nu & dan. :-?

Ik speel een blade delta standard telecaster. Die gitaar heeft actieve elementen & wanneer ik wil rocken staan die eigenlijk voltijd aan. Dit is een behoorlijke boost; than again hetzelfde als je uit een sustainer zou kunnen krijgen. Kan een versterker oververhit raken (& dus zelfs in de fik vliegen) doordat er te hard en met teveel input op gespeeld wordt?

Volkomen raadsel voor me dit; ik weet dat ik een hete gitarist ben maar dit is ronduit belachelijk. :(