PDA

View Full Version : Advies overdrive - Rock Drive, TS 9, MXR Zakk Wylde, etc ??



Shifty
24 augustus 2005, 22:48
Hallo!

Ik ben nieuw hier op dit forum, maar lees het al een tijdje. Ik heb via de zoekfunctie uitgebreid gezocht naar verschillende overdrive pedalen, maar kon geen aansluitend advies vinden.

Ik had eerst een Boss SD-1, maar wil iets anders. Iets beters... Ik ben op zoek naar een lekkere rock overdrive. Vergelijk 't maar met Aerosmith, AC/DC, Black Sabbath, etc... dus géén zware distortion maar een veelzijdige overdrive.

Ik heb een Koch Twintone met een hele vette overdrive, maar die heb ik vrij zwaar voor m'n lead en solo's. Wil nu een iets minder zware overdrive erbij... ik kan natuurlijk ook een multitone kopen ;)

Ik zat aan de volgende pedalen te denken:

- Carl Martin - Rock Drive
- Ibanez - TS 9
- Mxr - ZW 44 Zakk Wylde
- Electro Harmonix - Big Muff ?? (too much?)
- of zie ik nog het één en ander over het hoofd.

Dit is ook gelijk mijn prijsklasse, rond de 100 euro.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

robert-gitarist
24 augustus 2005, 23:18
Ik heb sinds gister de Zakk Wylde Overdrive van MXR.
Erg goed ding en klinkt ook lekker warm wel...
Mij bevalt ie prima.lekker voor solo's enzo :)
En ja er zit een klein distortion randje aan als je de Gain volopen hebt staan+de output...klinkt onwijs vet!!
Ibanez TS9 is ook erg goed,zat te twijfelen tussen de TS9 en Zw44 maar heb toch de MXR maar genomen...andere keer maar die TS9 :D :)
Maar de TS9 is een vrij milde overdrive...wel erg lekker en die klinkt heerlijk vol.
De EH Big Muff is niet echt een lekkere overdrive..misschien als je aan die knoppen beetje gaat kloten dat ie wel lekker klinkt maar ach ik vind het beetje appart geval..tis geen overdrive,tis geen fuzz en ook geen distortion..het valt overal beetje tussen in...maar wel okee opzich...ga gewoon eens Feedback ofzo in en test ze uit zou ik zeggen...

Shifty
25 augustus 2005, 00:10
Hey bedankt, heb jou topic ook gelezen...

Probleem is dat ik in een uithoek van Nederland woon, en het enige wat ze hier verkopen is boss, digitech en danelectro... weinig keus dus!

MXR is een goede optie, maar wil toch nog meer info over "speciale" overdrives...

Iemand nog een toevoeging? Alvast bedankt!

Bouke
25 augustus 2005, 00:24
Probeer eens een Barber Direct Drive. Best wel wat variatie mee mogelijk.

(www.haarguitars.nl)

Bouke

Les Paul
25 augustus 2005, 08:21
Voodoo Sparkle Drive is ook erg lekker. De Zakk Wylde en de TS9 hebben een lekker rock karakter. De Sparkle Drive is wat opener van geluid. Je mixt als het ware je cleane geluid door de overdrive heen.

ReinoutV
25 augustus 2005, 09:17
Ik zou het juist andersom doen, je versterker wat lichter afstellen voor een rock-sound, en dan met een booster (Ibanez TS-9, Seymour Duncan pickup booster, Marshall BBII, you name it) je solo's boosten. Je zit dan echter wel dat je minder goed een solo-volume in kunt stellen.

Shifty
25 augustus 2005, 10:03
@Bouke : Die direct drive heeft ook een sound sample, dat is precies het geluid wat ik zoek! ... ga deze zwaar overwegen, thanx! Valt een direct drive te vergelijken met een TS-9 of een MXR zakk?

Voodoo lab sparkle drive stond ook al tussen mijn lijstje, ff kijken of ik daar ook sound samples van kan vinden.

Wat betreft je amp overdrive als basis gebruiken: zo heb ik er nog nooit over nagedacht. Ik dacht altijd dat je geen twee overdrives met elkaar kon combineren... interessante tip! Ga ik 's mee spelen :)

phx
25 augustus 2005, 10:33
Ik zou het juist andersom doen, je versterker wat lichter afstellen voor een rock-sound, en dan met een booster (Ibanez TS-9, Seymour Duncan pickup booster, Marshall BBII, you name it) je solo's boosten. Je zit dan echter wel dat je minder goed een solo-volume in kunt stellen.

Helemaal mee eens. Heb zelf ook een twintone, die ik boost met: Tubescreamer tsdx2 (volume helemaal open en drive op 2) of Proco Rat (volume open en drive op 4). Probeer maar eens.

De truc is gewoon de volume open draaien. Je krijgt dan geen 100 decibel, maar een (mid) boost van je standaard buizenoverdrive. Ik werk er alleen nog maar mee, heb al mijn distortionpedalen de deur uitgetrapt.

Shifty
25 augustus 2005, 10:39
Okay klinkt veelbelovend! Je gebruikt dus je overdrive van je twintone en voor solo's gebruik je een tubescreamer eroverheen met volume helemaal open? ... of heb ik 'm nou verkeerd begrepen?

Ben heel benieuwd hoe dat gaat klinken... :) Thanx

phx
25 augustus 2005, 10:55
Stimt heleganz, try it out.

Shifty
25 augustus 2005, 11:32
Ik kreeg net een aanbod van een tubescreamer ts-9, maar vraag me alleen af of dit wel een grote verbetering is ten opzichte van een Boss SD-1. Iemand die daar op kan antwoorden? :) ;)

phx
25 augustus 2005, 12:06
Is persoonlijk denk ik. De ts-9 heeft minder gain dan de sd-1, maar naar mijn mening klinkt de ts-9 als midboost beter dan de sd-1 (ts9 heeft meer mid).

Je hebt mensen die drinken kanis en gunnink en je hebt de DE koffiedrinkers.... je snapt me wel

Shifty
25 augustus 2005, 12:36
Oftewel gewoon proberen :) ... het is ontzettend moeilijk om zonder te horen ergens voor te kiezen, maar juist omdat ik hier zo beperkt ben moet ik wel :)

Ben jij een Kanis en Gunnink drinker of een DE drinker ;)

rekoj
25 augustus 2005, 12:43
Ik heb lang zitten twijfelen tussen de MXR zakk wylde en de MI audio Blue Boy. Uiteindelijk is het de Blue boy geworden, omdat hij veel veelzijdiger is + hij heeft nog 3 inerne trimpots voor je klank te veranderen.
Ik heb ook nog ergens gehoord dat een Tubescreamer vaak niet zo goed klinkt in samenwerking met humbuckers...klopt dit ?

Shifty
25 augustus 2005, 12:48
Ik weet niet of het waar is over die humbuckers, maar das wel interessant om te weten... 'k heb ook humbuckers...

Waar heb je die blue boy vandaan? Het merk is MI audio? Zal daar ook nog 's naar kijken.

heb al een dealer in NL gevonden :)

phx
25 augustus 2005, 13:22
Ben jij een Kanis en Gunnink drinker of een DE drinker ;)

Douwe egberts met een vleugje gain erdoor heen :razz: :dance: :satisfie: :seriousf: :soul:

Shifty
25 augustus 2005, 16:41
:D :P dan hebben we op dat opzicht dezelfde smaak :P :D

Denk toch dat 't geen tubescreamer wordt, ben bang dat dit niet het geluid geeft dat ik wil. Ga denk ik toch voor een MXR Zakk Wylde, zijn ook betaalbaar via internet te bestellen.

Shifty
29 augustus 2005, 13:11
UPDATE:

Ik heb vandaag m'n Carl Martin Rock Drive binnen gekregen. Ik wist niet echt hoe 'ie zou gaan klinken dus ik heb dit eigenlijk een beetje op de gok gedaan, maar das ook wel weer spannend ;)

Wat mij opvalt is dat dit een heel veelzijdig pedaaltje is, je kunt er een hele lekkere transparante drive uithalen en een lekkere (niet al te zware) distortion. Als je gaat spelen met de Attack en de Edge dan kom je heel veel geluidsoorten tegen.

Ik was op zoek naar een echte rock overdrive en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben! Ik heb er 75 euro voor betaald.

Iedereen nogmaals bedankt voor jullie hulp! :wink:

robzilla
29 augustus 2005, 19:01
Naja, het klinkt niet slecht met humbuckers. Sommige mensen vinden het gewoon dat er met humbuckers teveel mid in het geluid komt.

Humbucker sound + TS9 sound wat veel mid bevat, do the math. gewoon proberen dus..

Shifty
29 augustus 2005, 21:53
Naja, het klinkt niet slecht met humbuckers. Sommige mensen vinden het gewoon dat er met humbuckers teveel mid in het geluid komt.

Bedoel je humbuckers + carl martin rock drive? Of bedoel je i.c.m. een TS-9? 'k heb er meer mensen over gehoord, maar weinig over een carl martin rock drive. Zelfs op harmony central valt er weinig over te lezen.

robzilla
29 augustus 2005, 22:01
Naja, het klinkt niet slecht met humbuckers. Sommige mensen vinden het gewoon dat er met humbuckers teveel mid in het geluid komt.

Bedoel je humbuckers + carl martin rock drive? Of bedoel je i.c.m. een TS-9? 'k heb er meer mensen over gehoord, maar weinig over een carl martin rock drive. Zelfs op harmony central valt er weinig over te lezen.

TS9

Shifty
4 september 2005, 14:29
Even een reactie op jullie advies om het overdrivekanaal van je versterker als basis te nemen en daarover een overdrive gooien voor een heftige distortion...

Ik heb dit op verschillende manieren geprobeerd. Ik heb nu een lekkere overdrive op m'n versterker en wil daar dan m'n Carl Martin Rock Drive (distortion unit) erover gooien voor een extra boost (het distortion effect zeg maar)

Het effect wat ik nu krijg is niet echt in harmonie, het is wel distortion maar toch niet lekker. Het klinkt rommelig en... (moeilijk uit te leggen)... gewoon niet goed.

Iemand ideeën of ervaringen hiermee?

Dweezman
7 september 2005, 17:37
Kan het zijn dat je extra boost (die je wilt) opgeslokt wordt door de powersoak van je Koch?












die fout heb ik gemaakt... :oops:

ReinoutV
7 september 2005, 18:17
Het kan te maken hebben met de instellingen van je pedaal, het kan ook dat dit pedaal niet goed werkt als booster. Een TS-9 kan dit wel, en zo zijn er nog meer clean-boosts. Erg veel zelfs... Heel erg veel... :)

Shifty
7 september 2005, 21:04
@ Dweezman
Weet niet precies wat je hiermee bedoeld, wat heeft powersoak te maken met een distortion die vóór de voorversterker zit? ('k weet nog niet helemaal hoe alles werkt blijkbaar ;) )

Ik ben bang dat deze distortion (rock drive) niet helemaal lekker gaat met m'n amp. Ik zal nog 's wat andere instellingen proberen. Ik vind een overdrive over m'n clean toch niet helemaal perfect klinken... maar ligt 'm misschien ook aan de overdrive en/of instellingen. Ik hoor over de TS-9 icm met humbuckers ook niet super veel goeie dingen.

Het distortion geluid is gewoon niet lekker, oneffen en rommelig.

Had ik nou maar een multitone genomen... dweezman... ruilen? :-D

hgrondel
7 september 2005, 21:59
Even een reactie op jullie advies om het overdrivekanaal van je versterker als basis te nemen en daarover een overdrive gooien voor een heftige distortion...

Ik heb dit op verschillende manieren geprobeerd. Ik heb nu een lekkere overdrive op m'n versterker en wil daar dan m'n Carl Martin Rock Drive (distortion unit) erover gooien voor een extra boost (het distortion effect zeg maar)

Het effect wat ik nu krijg is niet echt in harmonie, het is wel distortion maar toch niet lekker. Het klinkt rommelig en... (moeilijk uit te leggen)... gewoon niet goed.

Iemand ideeën of ervaringen hiermee?


mischien moet je de volume hoger zetten en de gain lager?

of je koopt een écht boostpedaaltje, ik zelf heb de semyour duncan pickup booster, deze boost je sginaal tot wel 25 decibel, maar bij overdrive klinkt het verschil toch minder dan bij clean. het pedaaltje kost nog geen 100 euro en is true bypass

Dweezman
7 september 2005, 22:38
Shifty: ruilen gaan we doen als ik rugklachten krijg, okay? :wink:

Ik bedoel dit: ik heb een Carl Martin Contour 'n Boost gehad, ook om solo's te kunnen boosten. Het verschil in volumes met de powersoak aan en uit was me te groot, vandaar de CM. Ik speel standaard met de soak erop, en regel m'n master met de soakknop. Maar als ik de Boost er bij aan zette, 'slikte' de soak als het ware de volume toename op, en was er wel iets verschil te horen, maar absoluut niet die vette solo-sound die ik wilde.

m.a.w.: volume boosten/gain toename werkt voor mij als ik de powersoak niet gebruik.

Shifty
8 september 2005, 18:03
Powersoak aan/uit bedoel je de optie op je footswitch om je volume naar beneden te halen? (of dus omhoog te krikken?) ... sorry als ik dit verkeerd begrepen heb... daarbij merk ik namelijk ook verschil in "toon/gain"

Wat mijn idee was met m'n overdrive is dit:
Je hebt je overdrivekanaal van je amp lekker op "rock" stand, dus niet téveel gain. Dan als je extra gain wilt (lees: rockin' distortion) dan schakel je de Carl Martin rockdrive in...

Het is voor mij niet zo zeer het boosten van solo's, maar van je overdrive van je amp een distortion geluid te maken.

Ben ik nog wat te volgen? :oops: