PDA

View Full Version : variabele bias regeling voor een bassman?



fullorder
24 augustus 2005, 21:58
Is het zinvol/handig om een variabele bias in een blonde bassman (6G6-B) te bouwen? Of is dat heiligschennis? ;)

nicoverduin
24 augustus 2005, 22:29
Is het zinvol/handig om een bias in een blonde bassman (6G6-B) te bouwen? Of is dat heiligschennis? ;)Heiligschennis is niet relevant. Je kan evt. een instel potmeter inbouwen.
Nico

Mr.Jay
24 augustus 2005, 22:52
Is het zinvol/handig om een bias in een blonde bassman (6G6-B) te bouwen? Of is dat heiligschennis? ;)

een 6G6B heeft net als vele andere fenders al bias :wink:

JaY

nicoverduin
24 augustus 2005, 22:54
Is het zinvol/handig om een bias in een blonde bassman (6G6-B) te bouwen? Of is dat heiligschennis? ;)

een 6G6B heeft net als vele andere fenders al bias :wink:

JaY
Ik nam aan dat ie variabele bias bedoelde. Inderdaad fixed (in dit geval letterlijk) Neg. Bias zit er al in.

Nico

Mr.Jay
24 augustus 2005, 23:02
Is het zinvol/handig om een bias in een blonde bassman (6G6-B) te bouwen? Of is dat heiligschennis? ;)Heiligschennis is niet relevant. Je kan evt. een instel potmeter inbouwen.Nico

de 6G6 in de andere topic heeft ook zo'n potje,simpele ingreep en altijd weer weg te halen, dus schennis is niet van toepassing.

JaY

fullorder
24 augustus 2005, 23:05
Is het zinvol/handig om een bias in een blonde bassman (6G6-B) te bouwen? Of is dat heiligschennis? ;)

een 6G6B heeft net als vele andere fenders al bias :wink:

JaY
Ik nam aan dat ie variabele bias bedoelde. Inderdaad fixed (in dit geval letterlijk) Neg. Bias zit er al in.

Nico

scherp nico! ;)
was ff te snel hehe...

fullorder
24 augustus 2005, 23:08
Is het zinvol/handig om een bias in een blonde bassman (6G6-B) te bouwen? Of is dat heiligschennis? ;)Heiligschennis is niet relevant. Je kan evt. een instel potmeter inbouwen.Nico

de 6G6 in de andere topic heeft ook zo'n potje,simpele ingreep en altijd weer weg te halen, dus schennis is niet van toepassing.

JaY

wat veranderd er precies met zo'n potje? maakt dat het wisselen van buizen makkelijker?

nicoverduin
25 augustus 2005, 06:48
Je bent in staat de buizen wat warmer af te stellen. Nu lijkt hij vrij koud te zijn afgesteld volgens de spanningen in het schema. Maar je moet de echte waarden meten.

Het wisselen wordt er dus moeilijker op. Nu kun je vrijwel willekeurig een nieuwe set buizen erin doen. Als hij warmer staat afgesteld is moet je bij elke wisseling wel degelijk de bias opnieuw nameten/afstellen.

Gezien de vraagstelling neem ik aan dat je dat zelf niet kunt c.q. hebt gedaan c.q. begrijpt. Je kunt een goedkope probe kopen maar die meet niet helemaal nauwkeurig omdat deze op de kathode staat en dus de gecombineerde stroom van de G2-rooster en de anode stroom meet. Daarnaast vind ik het een beetje zonde om een probe te kopen die je een keer gebruikt in pakweg 2-3 jaar?

Een monteur kan het in een kwartier/half uur (voornamelijk in- en uit monteren chassis) voor je doen. En met een goede probe is het 5 minuten werk. Maar die zijn levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. Op de goedkope probe staat maar hooguit 1 volt. Op een goede probe staat de volledige plaatspanning en die is rond de 400-450 volt.

Dus samengevat:
- Een bias potmeter geeft je meer mogelijkheden qua klankleur van je versterker.
- Vereist bij wisselen wel opnieuw afstellen
- Gezien de vraagstelling: laat het doen door iemand die wordt gehinderd door kennis.

Nico

fullorder
25 augustus 2005, 09:17
Dus samengevat:
- Een bias potmeter geeft je meer mogelijkheden qua klankleur van je versterker.
- Vereist bij wisselen wel opnieuw afstellen
- Gezien de vraagstelling: laat het doen door iemand die wordt gehinderd door kennis.

Nico

Bedankt voor info, dat is dan ook precies wat ik tot nu toe altijd doe, m'n blonde vriend naar de plaatselijke ampdoctor (adesign in den haag) brengen en die weet er wel raad mee. Die vent heeft het echter nogal druk de laatste tijd, dus moet ik steeds langer op m'n favoriete amp wachten.
Het lijkt me dus wel handig als ik zelf zou kunnen verwisselen en ik heb gelezen over een soort automatische bias waar je zo een matched paar buizen in kan gooien en gaan met die banaan, maar wellicht is dat weer een ander systeem?

PeeVee
25 augustus 2005, 10:21
Ik nam aan dat ie variabele bias bedoelde. Inderdaad fixed (in dit geval letterlijk) Neg. Bias zit er al in.

Ik zal de verwarring nog even compleet maken... :evil:

Het feit dat die amp "fixed bias" is zegt in principe niets of die bias instelbaar (variable) is of niet... 8-)

Mr.Jay
25 augustus 2005, 10:26
wat veranderd er precies met zo'n potje? maakt dat het wisselen van buizen makkelijker?

Makkelijker/sneller voor een tech. Net zo gevaarlijk en ingewikkeld voor degene die er verder geen kennis van heeft.

JaY

nicoverduin
25 augustus 2005, 11:43
Dus samengevat:
- Een bias potmeter geeft je meer mogelijkheden qua klankleur van je versterker.
- Vereist bij wisselen wel opnieuw afstellen
- Gezien de vraagstelling: laat het doen door iemand die wordt gehinderd door kennis.

Nico

Bedankt voor info, dat is dan ook precies wat ik tot nu toe altijd doe, m'n blonde vriend naar de plaatselijke ampdoctor (adesign in den haag) brengen en die weet er wel raad mee. Die vent heeft het echter nogal druk de laatste tijd, dus moet ik steeds langer op m'n favoriete amp wachten.
Het lijkt me dus wel handig als ik zelf zou kunnen verwisselen en ik heb gelezen over een soort automatische bias waar je zo een matched paar buizen in kan gooien en gaan met die banaan, maar wellicht is dat weer een ander systeem?

Automatische bias is een zgn Kathode Bias. Is een compleet ander verhaal en een andere klank.

fullorder
25 augustus 2005, 11:54
Automatische bias is een zgn Kathode Bias. Is een compleet ander verhaal en een andere klank.

en dat is dus heiligschennis! :wink:

nicoverduin
25 augustus 2005, 11:56
Automatische bias is een zgn Kathode Bias. Is een compleet ander verhaal en een andere klank.

en dat is dus heiligschennis! :wink:
lekker belangrijk :-D :-D :-D :-D :-D

fullorder
25 augustus 2005, 12:20
Automatische bias is een zgn Kathode Bias. Is een compleet ander verhaal en een andere klank.

en dat is dus heiligschennis! :wink:
lekker belangrijk :-D :-D :-D :-D :-D

oh ja...hehe, maar ik hou van m'n huidige klank! wil alleen maar zelf buizen kunnen vervangen, maar ik begrijp inmiddels dat ik dan gewoon een snelcursus buizen vervangen moet doen. ervaring heb ik niet, maar ik leer snel en heb een goede voltmeter 8-)

PeeVee
25 augustus 2005, 17:57
Nou nog een goeie levensverzekering... ;-)

Het lijkt misschien een kwestie van de meetpennen op de juist plek houden, maar oweee als je even uitschiet... Dan had je toch echt gewild dat je ook had geweten wat je vooral NIET moest aanraken. Ook in geval van problemen e.d. (b.v. wanneer amp niet stabiel is) hoeft "correct biassen" niet correct te zijn, zeker wanneer je de truuk met de 1 Ohm kathode weerstanden gebruikt (ook bekend als "bias probe"), je meet dan nl. schermrooster- anodestroom. Kan best zijn dan je schermrooster staat te vonken bij 35 mA, dat soort dingen zie/merk je niet. Kortom, laat het b.v. de eerste keer doen door iemand met verstand van zake die ook even een check-up uitvoert. Ik vervang meestal in "players" preventief de gridstoppers en schermroosterweerstanden op de eindbuizen. Dan installeer ik ook weerstandjes aan de kathoden (tegenwoordig 2 x 2 Ohm in parallel) met nog een comfortabel uitstekend piefje waar je dan fijn je multimeter op aan kunt sluiten... zoiets... Liefst even meekijken met je tech hoe en wat... Liefst eigenlijk ook even een voorziening om filtercaps te ontladen en als je niet weet wat filtercaps zijn en het ook niet wilt weten, dan misschien gewoon voor die paar tientjes geen risico nemen en lekker laten doen ;-)


van om het meten op de juiste punten,

nicoverduin
25 augustus 2005, 18:50
Als je maar weet wat je doet....Anders kon het wel eens ene dure worden.

Nico

fullorder
25 augustus 2005, 20:15
Nou nog een goeie levensverzekering... ;-)


wat een vertrouwen :roll:

maar het lijkt me inderdaad verstandig als ik eerst een paar keer over de schouder van m'n versterkerdokter mee ga kijken ;)

nicoverduin
25 augustus 2005, 21:13
Nou nog een goeie levensverzekering... ;-)

Het lijkt misschien een kwestie van de meetpennen op de juist plek houden, maar oweee als je even uitschiet... Dan had je toch echt gewild dat je ook had geweten wat je vooral NIET moest aanraken. Ook in geval van problemen e.d. (b.v. wanneer amp niet stabiel is) hoeft "correct biassen" niet correct te zijn, zeker wanneer je de truuk met de 1 Ohm kathode weerstanden gebruikt (ook bekend als "bias probe"), je meet dan nl. schermrooster- anodestroom. Kan best zijn dan je schermrooster staat te vonken bij 35 mA, dat soort dingen zie/merk je niet. Kortom, laat het b.v. de eerste keer doen door iemand met verstand van zake die ook even een check-up uitvoert. Ik vervang meestal in "players" preventief de gridstoppers en schermroosterweerstanden op de eindbuizen. Dan installeer ik ook weerstandjes aan de kathoden (tegenwoordig 2 x 2 Ohm in parallel) met nog een comfortabel uitstekend piefje waar je dan fijn je multimeter op aan kunt sluiten... zoiets... Liefst even meekijken met je tech hoe en wat... Liefst eigenlijk ook even een voorziening om filtercaps te ontladen en als je niet weet wat filtercaps zijn en het ook niet wilt weten, dan misschien gewoon voor die paar tientjes geen risico nemen en lekker laten doen ;-)


van om het meten op de juiste punten,Ik gebruik nu nog een probe die de plaatstroom en de plaatspanning meet. Die moet je niet effe tussen door aanraken :-D :-D :-D :-D

Ben begonnen met een digitale (nou ja digitaal :-D ja de cijfertjes) probe die tegelijk weergeeft:
- De anode stroom
- De anode spanning
- De G2 spanning
- de G2 stroom
- de Negatieve bias spanning

Wordt plastic kastje met 5 meters erin en een probe (voorlopig). Later zullen het er wel 4 worden.

Nico

fullorder
25 augustus 2005, 21:22
wat is de werkspanning ook al weer zo'n beetje?
400+ toch?

nicoverduin
25 augustus 2005, 22:00
meestal wel

PeeVee
27 augustus 2005, 19:49
Mijn Fender 75 zit op 540VDC op de platen hihi... best stoer 8-)

Al
27 augustus 2005, 20:13
Mijn Fender 75 zit op 540VDC op de platen hihi... best stoer 8-)

6L6GC?

Al

PeeVee
29 augustus 2005, 03:05
Nope, 6550's zonder ultralineaire taps van OT (zie PM voor het recept)