PDA

View Full Version : Pedaal voor vette distortion?



Bart_-
24 augustus 2005, 19:39
Welk pedaaltje kan ik het beste kopen om een vette distortion te krijgen (zoals bij bijvoorbeeld het liedje With You van Linkin Park)? Het moet een pedaal van maximaal €80 zijn, het mogen eventueel ook meerdere pedalen zijn als dat nodig is om dat geluid te maken, als het totaal maar niet boven de €80 uit komt. Ik zat zelf te denken aan een distortion-pedaal van Boss, maar weet nog niet welke. DS-1 misschien? Of Turbo Distortion?

Owja, ik wil geen 2e-hands

Ibanez RuleZ
24 augustus 2005, 19:45
vergeet distortion pedalen als je dat soort geluid wil, dan moet je gewoon een goede versterker met een goed leadkanaal hebben. die lui gebruiken voor zover ik weet rectifiers en dan heb je geen pedaaltje nodig

harrald

Bart_-
24 augustus 2005, 19:50
De versterkers die zij gebruiken kan ik niet betalen, en ik wil een pedaaltje hebben wat iig in de buurt komt van dat geluid.

Ik zie net op de site van een winkel behringer pedaaltjes van 20-30 euro, is dat misschien wat (distortion, equalizer en delay/chorus, lukt het daarmee? dan zit je ongeveer op €70)

Lucluc
24 augustus 2005, 19:58
Ik zie net op de site van een winkel behringer pedaaltjes van 20-30 euro, is dat misschien wat

Vergeet die Behringer pedaaltjes, dat is een grote grap.

Bart_-
24 augustus 2005, 19:59
Zijn ze zo slecht dan?

Lucluc
24 augustus 2005, 20:01
Zijn ze zo slecht dan?

Geen idee, maar ze bestaan alleen op sites en er zijn alleen tekeningen van, geen foto's. In feite wordt er al bijna een jaar over gesproken, maar niemand heeft ze nog in het echt gezien.

Bl44t44p
24 augustus 2005, 20:15
De versterkers die zij gebruiken kan ik niet betalen, en ik wil een pedaaltje hebben wat iig in de buurt komt van dat geluid.

Ja, zoiets is altijd een beetje lastig, ikzelf heb een DS-1 (nieuw 60-70 euro), moet zeggen dat daar een behoorlijk lekker geluid uit halen is, maar dat is een beetje persoonlijk. Waarom probeer je hem niet gewoon een keertje in de winkel? Kun je meteen naar meerdere pedaaltjes kijken, kan nooit kwaad :)

Bart_-
24 augustus 2005, 20:21
Dat ga ik zeker nog een keer doen. Maar als die Behringer-pedaaltjes verkrijgbaar zijn, ga ik ze toch maar eens testen. Want als ik dan een distortion pedaal, EQ en chorus kan kopen, kan ik misschien wel wat meer Linkin Park-geluid maken. (BTW, welk effect is het beste om geluid "vetter" te maken, delay of chorus?)

Philippe
24 augustus 2005, 21:41
een goedkope fuzz erbij misschien?

robert-gitarist
24 augustus 2005, 21:41
Als je echt een vet distortion pedaal wilt hebben koop dan de über Metal van Line6...kost nieuw 99 euro bij oa Feedback..
Damn dat klinkt echt onwijs gaaf..ik heb hem sinds gister en echt dat geluid super!!ik ken niet zo gauw een ander pedaal die z'n geluid heeft echt!hij is zeer geschrikt voor nu metal etc. En ook zeker wel voor Linkin Park(Crwling speel ik zelf erop namelijk ;) )
Echt een aanrader.Zit trouwens 3 soorten metal schakelaartje op en 2 soorten noise gates wat ook wel weer zo z'n voordelen heeft soms ;)
Op de site van Line6 staan paar geluids demo's maar die klinken niet goed...ga hem uitproberen en draai beetje aan die knoppen enzo...vergeet die Boss creap ;) :P

Bart_-
24 augustus 2005, 21:51
ok bedankt hij is wel wat boven de €80 maar ik spaar wel wat langer (als ie goed bevalt dan hè)

robert-gitarist
24 augustus 2005, 21:53
ok bedankt hij is wel wat boven de €80 maar ik spaar wel wat langer (als ie goed bevalt dan hè)

19 euro meer..tover je toch zo ff uit de zak ofzo haha :P ;)
Maare geloof me je krijgt er geen spijt van...
Ik heb een maandje de DS-1 gehad van Boss en onmiddelijk weer weg gedaan..fuck ding :D :P *sorry voor de gene die het wel wat vind :P *
Bij die Line6 heb je gewoon veel meer mogelijkheden etc. en je kunt nog bass in stellen wat ook wel lekker is...maar goed je moet natuurlijk zelf weten ;)

Bart_-
24 augustus 2005, 22:00
ja kijk met m'n budget zit 't een beetje ingewikkeld. Ik heb in een ander topic het advies gekregen de Dean Vendetta 1.0 te gaan kopen (k heb nog helemaal noppes) en met amp + accesoires is m'n hele budget er doorheen. Die Dean verkopen ze alleen bij Feedback en ik kreeg van m'n ouders te horen dat ze Rotterdam te ver weg vonden. Toen dacht ik: Ik ga Ibanez Jumpstart pakket kopen, dan heb ik nog geld over voor effectpedaaltje. Maar nu lijkt het of m'n ouders misschien een heel klein beetje toe gaan geven dus miss ga ik toch de Dean kopen en dan heb ik helemaal geen geld voor een effectpedaaltje en moet ik er toch voor sparen...

Srry voor dit vage verhaal, kan je het volgen? :razz:

dano
24 augustus 2005, 22:06
marshall-jh1 jackhammer:)

BramVersteeg
24 augustus 2005, 23:08
Ik zou geen EQ of chorus kopen, dan kun je meer besteden aan een goed distortionpedaal. Een EQ gebruik je om je geluid voor bepaalde stukjes net even iets anders te kleuren of om je geluid iets te boosten voor solo's bijvoorbeeld. Een chorus is weer iets heel anders en dat heb je al helemaal niet nodig voor Linkin Park.

robert-gitarist
24 augustus 2005, 23:12
Nja opzich is een chorus er wel leuk erbij...geeft dat distortion geluid toch weer een ietsjes breeder geluid..heeft wel wat..maar moet je wel een goeie analoge chorus hebben...dus niet z'n cheap ass dingetje...
Maar voor jou is het belangrijkste eerst een goed distortion pedaal...

Fuhgawz
24 augustus 2005, 23:21
Volgens mij is dat Hughes & Kettner Warp pedaaltje gemaakt om zulke geluiden (Linkin Park, etc.) te produceren, net als de Mega Distortion van Boss (dat rode geval). Ik heb echter geen idee hoeveel die dingen kosten en ik heb er zelf geen ervaringen mee.

robert-gitarist
24 augustus 2005, 23:35
Die MD-2 is me eerste pedaal geweest...vies op verkeken..leek leuk enzo maar viel erg tegen.Die Warp is inderdaad ook wel wat..maar heeft vrijweinig mogelijkheden.Die kost 99 euro of 95...

BramVersteeg
25 augustus 2005, 00:19
Nja opzich is een chorus er wel leuk erbij...geeft dat distortion geluid toch weer een ietsjes breeder geluid..heeft wel wat..maar moet je wel een goeie analoge chorus hebben...dus niet z'n cheap ass dingetje...
Maar voor jou is het belangrijkste eerst een goed distortion pedaal...

Is wel leuk ja maar je komt er niet dichter door bij het geluid van Linkin Park wat wel de bedoeling is denk ik.

Bart_-
25 augustus 2005, 09:57
Bedankt voor alle reacties. Die Line6 UberMetal lijkt me wel wat, zou iemand die 'm heeft eens een klein stukje willen opnemen? (Als dat gaat, ik heb geen flauw idee of dat moeilijk is) En dan iets in de stijl van Linkin Park (vooral akkoorden). Alvast bedankt :)

Vampire
25 augustus 2005, 11:44
Bedankt voor alle reacties. Die Line6 UberMetal lijkt me wel wat, zou iemand die 'm heeft eens een klein stukje willen opnemen? (Als dat gaat, ik heb geen flauw idee of dat moeilijk is) En dan iets in de stijl van Linkin Park (vooral akkoorden). Alvast bedankt :)

Ga naar de officiele site van Line6, daar kun je hem horen, een aantal samples met verschillende instellingen. Ik moet zeggen dat hij erg vet klinkt, maar het is wel een modeling, weet niet of dat nog wat uitmaakt ofzo, maar dat woord hou ik niet zo heel erg van :)

Bart_-
25 augustus 2005, 12:27
Wat houdt dat dan precies in? Zoals je het nu zegt, lijkt het alsof het iets slechts is. Het enige wat ik ervan weet is dat het digitaal is, digitaal is toch niet per se slecht?
Op de site van Line6 heb ik alle samples van de UberMetal beluisterd, en in vond ze beter klinken dan welk Boss-effect dan ook (in de overdrive/distortion comparisation chart) Maar dat is natuurlijk maar een mening :)

Vampire
25 augustus 2005, 13:33
Nou ja, ik weet niet precies of modeling bij een pedaal slecht is, maar modeling bij een versterker is wel geinig, maar betekent ook dat pedalen die je ervoor koopt, slecht klinken (slechter dan een gewone amp iig). Maar ik weet dus niet wat dat effect is als het pedaal zelf een modeling is. Ik moet zeggen, nadat Robert-gitarist hem aanraadde en ik hem heb geluisterd, ik het zeker eens ben dat hij beter klinkt dan welke boss distortion ook.
De Digitech Metalmaster klinkt trouwens ook supervet, die kun je op de site van digitech luisteren. Misschien ook wel een aanrader, want die is niet zo duur geloof ik.

Bart_-
25 augustus 2005, 14:37
Wowowow :o Toen ik op de site van Digitech aan het kijken was, kwam ik de Distortion Factory (DF7) tegen. Ik dus even luisteren bij de demo ()Distortion Factory DF7 Demo (http://www.digitech.com/xseriesflash/DF7.html)) en WOOW wat een lekker geluid komt daaruit :-D Hij is wel weer een stuk duurder (EDIT: €119,- bij www.muziekhandeljoosten.nl), maar voor zoiets spaar ik graag een beetje langer :D Wat vinden jullie van dit ding? Srry beetje blije reactie :D

BlackSun
25 augustus 2005, 15:37
Mag ik eeeeeeven onderbreken?

We rpaten hier over distortion pedaaltjes, terwijl de beste jongeheer straks gaat spelen op een crappy 10 watt oefenversterkertje voor zover ik het begrepen heb...

I kwil eht niet verpesten, amar met een pedaaltje krijg je uit zo'n evrsterkertje nog steeds geen goed geluid, geloof me maar. Je kan beter eerst sparen voor een beetje knappe versterker voordat je aan pedaaltjes begint....

Bart_-
25 augustus 2005, 15:41
Weet ik, maar het mooie van die Distortion Factory is dat er een (soort)speakersim in zit, en ik 'm dus rechtstreeks (nouja, via m'n mengpaneel dan) op m'n eigen speakers kan aansluiten. Dus amp = nie nodig (als ik het goed begrepen heb) En zo crappy is die versterker niet vind ik. Hij is misschien slecht vergeleken met bijv. de Cube 15 maar ik vind 'm helemaal niet zo slecht klinken.

jozum
25 augustus 2005, 15:50
Hey Bart,

aangezien je een starter bent wil ik je even wat goede raad geven. In de gitaarwereld houdt men van superlatieven en niet van nuance. Zo zijn de meeste geluidsfragmenten op internet niet meer dan een indicatie van het soort geluid. Elk pedaaltje klinkt anders met verschillende kwaliteitsapparatuur eromheen. De kans dat het pedaal bij jouw thuis net zo klinkt is vrij klein (zeker met minder dure spullen). Gouden regel is: investeer eerst in een goede gitaar en versterker, daarna in pedaaltjes. Ook kan je niet beter doen dan nieuw materiaal zelf op je eigen gear proberen.

Ook op dit forum ziet men graag zijn eigen ervaring als universele waarheid. Er wordt nu eenmaal veel reclame gemaakt en mensen houden ervan om de 'goede' spullen te hebben. Image en prestige zijn al te vaak motivatie om dingen te kopen.

Het is moeilijk om uit alle reacties degene te zoeken die echt waardevol advies bevat. Toch zijn er veel mensen hier die je echt kunnen helpen zoals je hebt gezien.

Succes!

jozum

StereoX
25 augustus 2005, 18:36
Die MD-2 is me eerste pedaal geweest...vies op verkeken..leek leuk enzo maar viel erg tegen.Die Warp is inderdaad ook wel wat..maar heeft vrijweinig mogelijkheden.Die kost 99 euro of 95...

ik heb precies het tegenovergestelde. ik heb die Boss MD-2 nu iets meer dan een jaar of zo en ik ben er echt supertevreden over. in de oefenruimte speel ik ermee over een peavey bandit en dan klinkt behoorlijk strak. live heb ik hem een keer noodgedwongen moeten gebruiken over een fender buizenamp (waar ik nogal sceptisch over was) maar ik trok er een van de dikste distortions uit die ik ooit had gehoord. the trick is gewoon om het pedaal goed in te stellen. als je de gain enzo helemaal opendraait klinkt het nergens naar, maar als je alles rond 12 uur zet (kloksgewijs) krijg je een heerlijke brul

Bart_-
25 augustus 2005, 19:00
Ik zal er over denken om eerst een betere versterker te kopen en dan pas effectpedaaltjes, maar juist de Digitech Distortion Factory (DF7) lijkt me een goede middenweg. Als ik namelijk dat pedaaltje koop, heb ik een veelzijdige (lijkt me iig) distortion, en ik heb een speakersimulatie, zodat ik 'm op m'n eigen geluidsset (2x 250watt) kan aansluiten. Daarmee omzeil ik de crappy 10watt amp. Maar ik vroeg me af of iemand op dit forum in het bezit is van een DF7, en wat die ervan vindt?

PS. Ik heb op Harmony Central gekeken, maar dat schijnen nogal onbruikbare reviews te zijn. Dit zijn de gemiddelden:

Summary

Ease of Use_______6.3 (15 responses)
Sound Quality_______7.2 (15 responses)
Reliability_______9.5 (6 responses)
Customer Support_______9 (1 response)
Overall Rating_______7.2 (15 responses)

Ibanez
25 augustus 2005, 19:24
Zijn ze zo slecht dan?

Geen idee, maar ze bestaan alleen op sites en er zijn alleen tekeningen van, geen foto's. In feite wordt er al bijna een jaar over gesproken, maar niemand heeft ze nog in het echt gezien. Dat is echt onzin, bij de feedback hebben ze die hele serie en ik heb ze zelf ook gezien.

Bart_-
25 augustus 2005, 19:28
En hoe zijn ze?

Bart_-
25 augustus 2005, 20:05
Oke, ik heb nu een aantal pedaaltjes die me wel wat leken bij elkaar verzameld:Line6 Uber Metal
Digitech Death Metal
Digitech Metal Master
Digitech Distortion Factory
Boss DS-1
Boss DS-2
Boss MT-2
Boss MD-2Ik heb van allemaal samples beluisterd(Let op: ik heb ze nog niet in het echt gehoord!), en vond de Digitech Distortion Factory het beste klinken. Vooral de veelzijdigheid en instelmogelijkheden vind ik positief, en zeker ook een belangrijk pluspunt (voor mij dan): de speakersimulatie op een aparte Mixer-uitgang. De Line6 Uber Metal vind ik daarna de beste, met als voordelen de noise-gate, instelmogelijkheden en heel "vet" geluid. Daarna komen de Death Metal en Metal Master (allebij met speakersimulatie), en, heel opvallend, daarna de Boss pedalen, die ik eigenlijk geen van allen echt goed vind. Ze klinken allemaal een beetje schel, hol, schreewerig, vooral de MT-2. Maar omdat ik ze nog niet in het echt gehoord heb, kan dat natuurlijk ook gewoon aan de samples liggen. Maar mijn vraag nu: wie heeft ze in het echt gehoord, en kan mij vertellen welke van deze pedaaltjes het beste geluid geeft voor Linkin Park-muziek? Dus heel vet, dik klinkende distortion. (Ik kan zelf voorlopig niet naar de winkel om ze zelf te testen)

StereoX
25 augustus 2005, 20:38
nooit op die samples afgaan. ze zijn allemaal anders opgenomen en waarschijnlijk nog flink afgemixed ook. je zal echt zelf moeten gaan testen.

en zoals ik al eerder vertelde; met de Boss Md-2 kom je een heel eind richting het linkin park geluid. en is dus absoluut niet schel.

Vampire
26 augustus 2005, 10:20
Ik wil toch ook even zeggen (ik had niet goed op zitten letten kennelijk) dat ik je heel erg sterk aanraad om toch een betere amp te kopen. Leuk en aardig dat je over de speakers van je computer kunt spelen, maar als je een keer met een vriend wilt gaan samenspelen, MOET dat bij jou, anders kan het niet, laat staan als je in bandverband gaat spelen, aangezien de drummer echt niet naar jou toe gaat komen.

Een goede amp is echt de helft van het werk al, als je een goede amp hebt, hoef je meestal in het begin nog geen distortion pedaaltjes.
Ik weet dat dat nogal frustrerend kan zijn, dat je niks kan kopen (iedereen heeft last van GAS > zoveel mogelijk kopen), maar je kunt beter even doorsparen dan dat je nu een pedaal koopt, wat je niet meer nodig hebt als je eenmaal een goede amp hebt gekocht dan, dan ben je uiteindelijk een stuk meer geld kwijt! (Bedenk namelijk dat je naast het pedaal ook een adapter moet hebben en een extra kabel enzo, komt er toch nog weer minstens zo'n 25 euro bovenop, als je een echte merk adapter koopt in de winkel, speciaal voor die pedaaltjes ben je nog veel meer kwijt).

Als je toch ECHT een pedaaltje wilt hebben ben ik het eens met je keuze over de pedaaltjes, op die Deathmetal van Digitech na, ik vind de meeste Boss dingen beter klinken.
Hou trouwens ook DOD in de gaten, die hebben ook een aantal hele goede pedalen vind ik zelf...

GODVERDEGODVER, IK HAAT DIT FORUM, het werkt weer net als een tijd geleden... :(

Bart_-
26 augustus 2005, 11:11
Ik vind zelf ook dat ik beter eerst een goeie versterker kan kopen. In dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61749&postdays=0&postorder=asc&start=) topic heb ik het advies gekregen om de Dean Vendetta 1.0 te gaan kopen, maar van m'n ouders mag ik geen gitaar kopen in Rotterdam, en nou ja de rest staat in dat topic. Als ik het dus voor mekaar krijg om de Dean te mogen kopen, koop ik daar de Cube 15 bij, dan heb ik een goede versterker (lijkt me), en is al m'n geld op. Dan koop ik er later (sinterklaas ofzo :D ) wel een pedaaltje bij. Goed idee? :D

Vampire
26 augustus 2005, 11:37
Als ik jou was, zou ik denk ik op zoek gaan naar een Cube30, en dan tweedehands. Die zijn er wel voor het bedrag wat je nu aan een nieuwe cube15 wilt uitgeven. Je kunt alleen wel een stuk meer met de Cube30.

en misschien toch ook op zoek gaan naar een 2e hands gitaar. Ik kocht een Yamaha Pacifica 120S (2 humbuckers) inclusief band, standaard, stemapparaatje, plectra, kabel en 3 boeken voor 160 euro. Ik zou als ik jou was ook op zoek gaan naar zo'n soort dealtje. Dan heb je een goede gitaar, plus zo goed als al je ascesoires, kun je nog weer veel meer geld aan een goede amp uitgeven bijvoorbeeld.

Zeker als je begint is 2e hands kopen beter dan nieuw vind ik zelf, zolang je dan maar wel alles goed test van te voren in een winkel ofzo (eventueel met een vriend die er veel verstand van heeft, zodat je geen grove miskoop maakt zonder dat je het zelf doorhebt).

My 2 cents.

Vampire
26 augustus 2005, 11:43
Zijn ze zo slecht dan?

Geen idee, maar ze bestaan alleen op sites en er zijn alleen tekeningen van, geen foto's. In feite wordt er al bijna een jaar over gesproken, maar niemand heeft ze nog in het echt gezien. Dat is echt onzin, bij de feedback hebben ze die hele serie en ik heb ze zelf ook gezien.

Dan ben je de eerste volgens mij (zie topic over die pedaaltjes). Er hebben al een heleboel mensen gekeken en niets zien staan en ook een aantal hebben er naar gevraagd en bij Feedback hadden ze hem een paar weken geleden nog niet... Als ze ze wel hebben, ga ik vanmiddag nog langs! :o

Bart_-
26 augustus 2005, 11:48
Als ik jou was, zou ik denk ik op zoek gaan naar een Cube30, en dan tweedehands. Die zijn er wel voor het bedrag wat je nu aan een nieuwe cube15 wilt uitgeven. Je kunt alleen wel een stuk meer met de Cube30.

en misschien toch ook op zoek gaan naar een 2e hands gitaar. Ik kocht een Yamaha Pacifica 120S (2 humbuckers) inclusief band, standaard, stemapparaatje, plectra, kabel en 3 boeken voor 160 euro. Ik zou als ik jou was ook op zoek gaan naar zo'n soort dealtje. Dan heb je een goede gitaar, plus zo goed als al je ascesoires, kun je nog weer veel meer geld aan een goede amp uitgeven bijvoorbeeld.

Zeker als je begint is 2e hands kopen beter dan nieuw vind ik zelf, zolang je dan maar wel alles goed test van te voren in een winkel ofzo (eventueel met een vriend die er veel verstand van heeft, zodat je geen grove miskoop maakt zonder dat je het zelf doorhebt).

My 2 cents. Eigenlijk ben ik een beetje tegen 2ehands dingen kopen, zeker als eerste gitaar. Dan wil ik liever iets hebben waar zeker geen verborgen mankementen aanzitten, want dan kan je niet effe terug naar de winkel... En daar komt nog bij dat het niet mag van m'n ouders (nee ik weet het ik mag niet zo veel :razz: )

Vampire
26 augustus 2005, 11:59
Als ik jou was, zou ik denk ik op zoek gaan naar een Cube30, en dan tweedehands. Die zijn er wel voor het bedrag wat je nu aan een nieuwe cube15 wilt uitgeven. Je kunt alleen wel een stuk meer met de Cube30.

en misschien toch ook op zoek gaan naar een 2e hands gitaar. Ik kocht een Yamaha Pacifica 120S (2 humbuckers) inclusief band, standaard, stemapparaatje, plectra, kabel en 3 boeken voor 160 euro. Ik zou als ik jou was ook op zoek gaan naar zo'n soort dealtje. Dan heb je een goede gitaar, plus zo goed als al je ascesoires, kun je nog weer veel meer geld aan een goede amp uitgeven bijvoorbeeld.

Zeker als je begint is 2e hands kopen beter dan nieuw vind ik zelf, zolang je dan maar wel alles goed test van te voren in een winkel ofzo (eventueel met een vriend die er veel verstand van heeft, zodat je geen grove miskoop maakt zonder dat je het zelf doorhebt).

My 2 cents. Eigenlijk ben ik een beetje tegen 2ehands dingen kopen, zeker als eerste gitaar. Dan wil ik liever iets hebben waar zeker geen verborgen mankementen aanzitten, want dan kan je niet effe terug naar de winkel... En daar komt nog bij dat het niet mag van m'n ouders (nee ik weet het ik mag niet zo veel :razz: )

Ja, als het niet mag dan mag het niet.
Maar daarom zei ik, dat je een vriend mee zou moeten nemen ofzo. Ik heb het niet gedaan, maar mijn gitaar was gelukkig helemaal perfect, was maar 5 keer gebruikt, dus zo goed als nieuw.
Mijn ouders hebben trouwens liever dat ik mijn spul 2e hands koop :razz:

Bart_-
27 augustus 2005, 19:00
Leuk en aardig dat je over de speakers van je computer kunt spelenNiet dat het ergens toe doet, ik ga waarschijnlijk toch eerst een goede versterker kopen, maar de speakers die ik bedoelde zijn niet bepaald computerspeakers :wink: Klik hier, foto is te groot (http://home.hetnet.nl/~bart.schuurmans/DJ_Minos/HPIM0792.jpg) Maar ze zitten wel aangesloten op m'n computer :razz:

Vampire
27 augustus 2005, 19:39
Maar ze zitten wel aangesloten op m'n computer :razz:

Precies :wink: