PDA

View Full Version : Polijsten (met schellak?)



hierophant
24 augustus 2005, 18:44
Huj,
ik heb van men nonkel (hij is schrijnwerker) verstaan dat je na het lakken kan polijsten met schellak, zodat er een mooie hoogglanzende en keiharde laag opkomt. Nu, hoe het juist moet voor een gitaar weet ik niet. Heeft er iemand meer informatie hierover?

Even iets anders: zijn (als ik aflak met schellak) 13 lagen om te lakken nodig? Of kan ik het dan evengoed met 2 lagen doen, en achteraf die bewerking met schellak doen..?

hierophant
24 augustus 2005, 18:46
of kan ik direct na het waterbeitsen schellak gebruiken, zonder eerst blanke lak er op te spuiten..?

..

fred dons
24 augustus 2005, 20:11
schellac + lakken is inderdaad dubbel op
persoonlijk krijg ik een mooiere glans met lakken maar schellac heeft ook zijn charme

ik zou wel even testen hoe de beits qua kleur en doorlopen reageert op schellac

hierophant
26 augustus 2005, 16:32
bedoel je dus dat enkel schellac voldoende is? Hoeveel lagen moet ik dan aanbrengen van schellac, en hoe gaat dit juist in zijn werk?
Wat ik van plan ben (in volgorde): waterbeitsen, porieënvullen, schellac, polijsten.. (eventueel commentaar?) moet er na het polijsten met schellac nog iets verder gebeuren?

Dit is wat ik vind over polijsten met schellac:
http://home.hetnet.nl/~verdj01/forum/lakken/#politoer

ik zal dus nog wel wat moeten oefenen als ik wil polijsten met schellac.. maar is het eigenlijk goed voor een body om zo te behandelen? Of is het beter om gewoon te lakken, maar dan wordt het (volgens mij) niet zo hard en zo 'spiegelglad' en glanzend als met schellac..

iemand al ervaringen en meer informatie hierover?

hierophant
26 augustus 2005, 16:40
ohja, waterbeits in zakjes is vrij moeilijk te vinden.. kan ik ook gewone waterbeits in potten gebruiken, als deze niet reageert met de schellac?

Lightner
27 augustus 2005, 10:04
De clou waterbeits zakjes zijn hier bij mij in Leeuwarden te koop (geloof 3 euro per stuk ongeveer). Als je ze wilt kan ik 't wel voor je kopen en opsturen?
Ze hebben het bij deze http://www.kruisingaverfenwand.nl/ winkel. Misschien versturen ze zelf ook per post, dat weet ik niet.

hierophant
27 augustus 2005, 12:57
zou vriendelijk zijn als je dat zou willen doen. Hoeveel kan ik doen met een zakje, want ik heb er zo geen idee van? Kan je er zo'n krijge in geel en crème-kleur..

Lightner
27 augustus 2005, 13:07
Op deze pagina kun je zien welke kleuren er zijn, en welke nummers ze hebben. Bijvoorbeeld "158 DUNKELGRÜN" is de kleur van mijn nieuwe gitaar.

http://shop.farben.com/dynamic/action/Module.view/id/2000931/session_key/VamV85nextQ2wnDlk862.html

Als je zegt welke kleuren je moet hebben (stuur maar een PM), zoek ik de kosten uit en neem ik wel contact met je op.

1 zakje kun je oplossen in 250ml water. je hebt dan een jam-potje ongeveer vol. Het is waterverf (erg dun), dus je kunt er ontzettend veel mee verfen. Zonder te overdrijven denk ik dat ik wel 5 body's met 1 zakje helemaal kan verfen.

Mattia
27 augustus 2005, 18:04
Schellac en Lak is inderdaad nogal dubbelop (zoek maar op 'French Polish' als je meer wil weten over polijsten). Nitro lak, da's voor je traditionele hoogglans, mirror shine. Schellac, dat wordt een harde (maar iets zachter dan Nitro), glanzende (maar vaak minder 'hoogglans'), vaak zeer dunne finish die de natuurlijke pracht van 'gewoon' hout geweldig laat zien. IMO. Ik gebruik het altijd als sealer onder een andere finish, omdat het geweldig goed figuur in hout kan 'poppen'. Voor akoestische gitaren vind ik het een top-finish, waarschijnlijk akoestisch een van de besten, al doe ik het zelf niet, voor een klassieke gitaar is het DE traditionele finish, voor alle soorten halzen idem ditto, maar niet per se de beste optie voor electrische gitaren. Daar zou ik voor glans toch voor lak gaan (of waterbasis finish), of olie voor een wat meer 'natuurlijke' feel.

Maargoed, voor een uitgebreide tutorial:

http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html

hierophant
27 augustus 2005, 21:03
dus wat ik kan doen is: na het beitsen direct (zonder porieënvuller ofzo..) 1 (?) laag schellac, polijsten, en daarna met (12 lagen?) nitrolak afwerken (dit gebeurt zoals uitgelegd in het lak-faq?) en daarna polijsten

-is dit correct?
-de laatste laag polijsten, kan dit 1dag na de laatste laag lak?
-hoeft er hierna nog iets te gebeuren?
-zo krijg ik dus een mooie hoogglanzende body.. (als ik het goed doe natuurlijk ;-) )

Mattia
27 augustus 2005, 22:40
dus wat ik kan doen is: na het beitsen direct (zonder porieënvuller ofzo..) 1 (?) laag schellac, polijsten, en daarna met (12 lagen?) nitrolak afwerken (dit gebeurt zoals uitgelegd in het lak-faq?) en daarna polijsten

-is dit correct?
-de laatste laag polijsten, kan dit 1dag na de laatste laag lak?
-hoeft er hierna nog iets te gebeuren?
-zo krijg ik dus een mooie hoogglanzende body.. (als ik het goed doe natuurlijk ;-) )

Laagje schellak (of 2) kun je gewoon met een stukje keukenrol aanbrengen. Dan porien vullen, evt. nog een keer sealen met schellac. Polijsten hoeft echt niet (hecht waarschijnlijk slechter), maar je moet wel zeker zijn dat het een ontwasde schellac soort is. Blonde ofzo. Dan 12-15 lagen lak spuiten, dan polijsten (in de zin van: met schuurpapier vlakschuren, uiteindelijk met polijstpasta polijsten).

hierophant
29 augustus 2005, 11:43
...en als nitrolak kan ik gewoon autolak gebruiken (deze is nitro-acryllak) veronderstel ik.. correct?

fred dons
29 augustus 2005, 12:11
ik kan me niet voorstellen dat je nitro lak als autolak heb kunnen kopen
maar mocht dat het geval zijn, ja dan kan dat
nitrocelullose wordt overigens harder dan acryl en zou mijn voorkeur hebben

waarom wil je overigens schellac gebruiken ?

hierophant
29 augustus 2005, 12:23
ik had gehoord dat schellac veel harder wordt dan gewone lak, en dat ik met gewone lak geen 'spiegel' kon krijgen, en met schellac wel.. nu is de vraag of ik met die finish shellac-nitrolak ook een 'spiegel' (zoals een nieuwe gitaar) krijg..

fred dons
29 augustus 2005, 12:52
het gaat om de eindlaag die je gaat gebruiken en als dat acryl over schellac gaat worden dan heeft je schellac weinig tot geen effect op het eind product (anders dan dat je misschien minder hoeft te lakken)

met acryl kun je ook een hoogglans spiegel effect krijgen
deze is met acryl autolak gedaan
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=15&page=2&ktw=b17311f727d94e0abf71b350fadc4ce7
alleen heeft acryl wat langer tijd nodig om uit te harden (minimaal 4 weken, je kunt eerder gaan polijsten alleen zul je dan merken dat na een paar weken de porieen van het hout weer zichtbaar worden omdat de lak verder ingehard is)

cellulose wordt wat sneller hard maar dan nog kun je beter 3 weken wachten voor dat je gaat polijsten (de lak wordt overigens wel harder dan acryl en dat levert uiteindelijk de beste ondergrond voor polijsten)
deze is in cellulose gedaan en moest toen nog 1 keer gepolijst worden
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=89&page=12&ktw=3b09b767956338230bcd4664a056cae4

Mattia
29 augustus 2005, 13:05
ik had gehoord dat schellac veel harder wordt dan gewone lak, en dat ik met gewone lak geen 'spiegel' kon krijgen, en met schellac wel.. nu is de vraag of ik met die finish shellac-nitrolak ook een 'spiegel' (zoals een nieuwe gitaar) krijg..

Schellac is hard, maar nitro is harder. 2 componenten autolak (polyurethaan 2-pak coatings, zwaar giftig en duur), polyester, verschillende polyurethaan lakken zijn NOG harder. Allen kunnen hoogglans gepolijst worden, spiegelglad, mits je de goede techniek beheerst. Acryl is doorgaans wat zachter dan de genoemde laksoorten, dacht ik, maargoed, dat hangt erg van de specifieke lak in kwestie af.