PDA

View Full Version : Homebrew Delay



aad
24 augustus 2005, 16:41
Eindelijk ingebouwd in Hammond behuizing deze delay-chorus.
Ongeveer 1 sec delay-tijd (met een pietsje ruis dan , dat wel) en een flinke sweep in de klok is ook mogelijk.

pot's:
REP: repetition time (eigenlijk delay-tijd)
MD: modulation depth (hoe diep de modulatie v.d. klok invloed heeft)
MS: modulation speed (snelheid v.d. modulatie)
FB: Feedback (mate van intensiteit van de delay)
MIX: hoeveel van het vertraagde signaal t.o.v. het orgineel

schakelaars:
clock speed: X1 is sneller dan X2 (een faktor 2 ongeveer)
LFO/FIX: gewoon delay of gemoduleerd
LFO speed: snelheid van de modulatie (ook een faktor 2 ongeveer)

plaatje:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/delay/delay_bb.JPG

Bij het bevestigen van de folie met de graphics had ik eigenlijk iets langer moeten wachten. Dan had het iets strakker geworden, maar een kniesoor die daarop let. Gewoon met de inkjet aan de achterkant van overhead-folie geprint (in spiegelbeeld natuurlijk). Dan is het redelijk slijtvast. Met Bison spuitlijm bevestigd.

Fumi SG
24 augustus 2005, 17:16
mooi, is dat nou een ingewikkeld schema?? En heb je ook plaatjes van de binnenkant? :razz:

En die graphics heb je met een inkjetprinter gedaan, zei je. Interessant want ik ben ook met een pedaal bezig en heb alleen een inkjet, geen laserjet zoals gebruikelijk. Kun je misschien even uitleggen hoe je dat gedaan hebt?? :)

aad
24 augustus 2005, 17:56
mooi, is dat nou een ingewikkeld schema?? En heb je ook plaatjes van de binnenkant? :razz:

En die graphics heb je met een inkjetprinter gedaan, zei je. Interessant want ik ben ook met een pedaal bezig en heb alleen een inkjet, geen laserjet zoals gebruikelijk. Kun je misschien even uitleggen hoe je dat gedaan hebt?? :)

Het is geen schema voor beginners zou ik zo denken. Dus je zou het ingewikkeld kunnen noemen.
Aan de andere kant, alles gewoon doen als je het leuk vind. Het schema is eigenlijk ontstaan uit allerlei ideeen die ik heb opgedaan links en rechts. Daarvoor zijn allerlei handige sub-schemaatjes te vinden.
Eigenlijk is alles net een soort lego voor volwassenen.

Het werkt op een vijftal BBD chips die ik had liggen (ja al jaren 8-) ).
De klok wordt gemaakt met een 4046 cmos chip. Een PLL ic die zelf zo'n modulatie ingang heeft. Die kun je dan aansluiten op een constante spanning ingesteld met een potmeter, of via de LFO/FIX schakelaar die ik heb ingezet omzetten naar een laag-frequente sinusgenerator, opgebouwd uit een blokgolf, gevolgd door een integrator. Dit geheel tegengekoppeld of zoiets, zodat de sinus ontstaat. Die tegenkoppeling is dan weer met de LFO-speed potmeter te regelen en daarmee de sinus-frequentie. Die sinus "voedt" de modulatie-ingang van de 4046 zodat de klokpulsen die uit de 4046 komen meedeinen op die sinus.

snappie?

Voor de rest hangt het af van de BBD's die je gebruikt. Zoals ik al zei de BBD's die ik heb gebruikt, daar is niet meer aan te komen dus het schema zou wat dat betreft niet aan te raden zijn zoals het nu is.

http://members.chello.nl/aad.sieraad/delay/binnen2.JPG
http://members.chello.nl/aad.sieraad/delay/binnen3.JPG
http://members.chello.nl/aad.sieraad/delay/binnen4.JPG

Fumi SG
24 augustus 2005, 18:01
pff.... respect! :razz: Nee, echt heeeel netjes gedaan! Maar als ik het goed begrijp heb je het schema ook zelf 'bedacht'?? :)


snappie??

nope :-D

JoostBaksteen
24 augustus 2005, 18:29
Impressive... en nog 'zelf' ontworpen ook, knap.

aad
24 augustus 2005, 19:19
Impressive... en nog 'zelf' ontworpen ook, knap.

heheh idd
In hoeverre zelf bedacht? Eigenlijk bestaat alles uit bouwsteentjes (Lego) die je aan elkaar knoopt.

Fumi SG
24 augustus 2005, 22:31
maar hoe zit dat nou met die graphics en de inkjet printer?? :)

BramVersteeg
24 augustus 2005, 23:25
Impressive... en nog 'zelf' ontworpen ook, knap.

heheh idd
In hoeverre zelf bedacht? Eigenlijk bestaat alles uit bouwsteentjes (Lego) die je aan elkaar knoopt.

Netjes, erg netjes!
Respect aad! Kom je ook weer naar de pedalendag? Ik ben erg benieuwd naar die delay. De vorige pedalendag had je m volgens mij ook al in aanbouw, niet?

aad
24 augustus 2005, 23:38
maar hoe zit dat nou met die graphics en de inkjet printer?? :)

Tsja ehhmm, zoals ik al zei: in spiegelbeeld naar een inkjet sturen op transparant folie. That's all.

Je moet natuurlijk eerst een graphic tekenen. Ik doe dat meestal met Coreldraw.

Wat moet ik meer vertellen.

@Bram.
Ik heb het gelukkig op 't moment te druk om me met de pedalendag bezig te houden. :razz:

BramVersteeg
24 augustus 2005, 23:52
maar hoe zit dat nou met die graphics en de inkjet printer?? :)

Tsja ehhmm, zoals ik al zei: in spiegelbeeld naar een inkjet sturen op transparant folie. That's all.

Je moet natuurlijk eerst een graphic tekenen. Ik doe dat meestal met Coreldraw.

Wat moet ik meer vertellen.

@Bram.
Ik heb het gelukkig op 't moment te druk om me met de pedalendag bezig te houden. :razz:

Jammer, ik ben erg benieuwd naar het pedaal.
Kun je omschrijven hoe het geluid klinkt tov andere delaypedalen?
En heb je misschien de mogelijkheid (en tijd) om soundclips te maken?

Dirk_Hendrik
25 augustus 2005, 09:48
Lovin' it!

Lucluc
31 augustus 2005, 19:56
eeh, aad, hoe kom je aan die knoppen?

Enne, petje af voor het ontwerp, zowel binnenkant als buitenkant.

Hoe kan dat, een delaytijd van een seconde? Ik zie 2 MN3008, maar de andere 3 zijn van een ander type. De Memory Man haalt maar een halve seconde met 4 MN3008.

aad
31 augustus 2005, 22:33
eeh, aad, hoe kom je aan die knoppen?

Enne, petje af voor het ontwerp, zowel binnenkant als buitenkant.

Hoe kan dat, een delaytijd van een seconde? Ik zie 2 MN3008, maar de andere 3 zijn van een ander type. De Memory Man haalt maar een halve seconde met 4 MN3008.

Ehm die drie andere dat zijn RH 324 en 335(geloof ik) van Panasonic (?).
2048 stappen of zo.
Ik moet je eerlijk bekennen dat voor die 1 seconde je wel een fluitje gratis krijgt. Liever niet dus.

/edit Oh ja dank je edit\
/edit, edit Die knoppen komen van Radio Elco in Alkmaar. edit, edit\