PDA

View Full Version : Microfoon en zanginstallatie



ReinoutV
24 augustus 2005, 16:14
Dag heren (voornamelijk iig)

Ik weet dat dit niet echt recording is, maar hier zitten denk ik toch de meeste mensen die er wel wat van af weten, excuses hiervoor.
Ik ben de vaste begeleider van Lucette van den Berg (http://www.lucettevandenberg.nl), ze zingt voornamelijke Jiddische muziek. Ze is nu op zoek naar een goede microfoon en geluidsinstallatie. Dit gaat om optredens tot ongeveer 250 man (denk ik), en alles moet zo natuurlijk mogelijk klinken. We spelen met allemaal akoestische instrumenten: zang, viool, klarinet, accordeon en ik op een klassieke gitaar met een elementje. Door een professional is haar het volgende aangeraden:


De beste microfoons zijn (volgens mij en in deze volgorde):
Neumann KMS 105 ca. € 650,00
Shure 89 i ca. € 550,00
Shure Beta 87A ca. € 399,00
Voor een mengtafel met versterker:
Dynacord Powermate 1000 MK 2 2 x 700 watt ca. € 1999,00
Luidsprekers van Phone of JBL

Wat vinden jullie? 12 sporen is voldoende, baskasten zijn denk ik niet nodig. 12 sporen, omdat er wel uitbereiding mogelijk moet zijn voor piano en misschien contrabas voor later.
Ze wil dus een heel natuurlijke, akoestische sound, ze zingt erg (!!) dynamisch en heeft (volgens diezelfde pro) een erg warme stem. Wie heeft er nog goede ideeën.

harrie-beton
24 augustus 2005, 18:42
Ik hoor niets anders dan lof over die Neumann KM

ik zou ook nog een zang monitor op de offerte zetten.

Dit soort genres is erg lastig omdat de muziek zo puur en akoestisch klinkt. Dit stelt hele hoge eisen aan met name de speakers en microfoons.

Ik zou veel proberen met een set voordat ik wat koop.
En, heb je veel optredens? Anders is huren beter

bert k
24 augustus 2005, 18:56
Ik zou vooral met de zangeres microfoons gaan testen. Een mic is heel persoonlijk, bij de ene stem klinkt hij wel en de andere weer niet.
Die Neumann is zeker een goede mic, maar erg duur. De Shure SM 87 en Beta 87 vind ik zelf erg fijn klinken, en niet minder dan de Neumann, alleen anders. Probeer ook eens wat dynamische microfoons uit; wie weet klinkt dat precies lekker.

Han S
24 augustus 2005, 19:31
De KMS105 is wel een van de best klinkende zangmicrofoons, Diana Krall gebruikt hem, Tori Amos, Ilse deLange en heel veel andere celebrities.

Het is overigens een condensator, dus niet laten vallen en dat geldt ook voor de beide Shures.

Volgens mij is de KMS zeer geschikt voor die zangeres, de Shure is ook mooi, maar toch weer wat minder natuurlijk, wat agressiever dus.

Voor acoustische muziek heb je eigenlijk een hi fi PA installatie nodig en dat is nooit goedkoop. Er zijn veel speakers die aan die eisen kunnen voldoen, maar wat belangrijk is in dit geval is een behoorlijk rendement want je wilt 250 man van een behoorlijk geluid voorzien.

Je zou het een en ander moeten kunnen uitproberen en een goede zaak zal je die mogelijkheid ook bieden. De betere speakers zijn van JBL, Electro Voice, RCF, TAD en nog een stuk of wat waar ik ff niet op kom.

Voor zover ik weet maakt Dynacord niet zijn eigen speakers.

Maar met die KMS zit je ongetwijfeld goed hoor.

bert k
24 augustus 2005, 20:45
Disagree! Ofwel, ga echt eerst testen wat het beste klinkt. Sorry, Han...

Han S
24 augustus 2005, 22:11
Ik heb opgenomen met de 87 Bert en ik heb een Neumann, die Shure is zeker een mooie microfoon, maar het hoog haalt niet het Neumann nivo en de amerikanen noemen dat 'silky' snappie?

Bovendien is ook Neumann echt geweldig in het middengebied, over de KSM105 zijn veel mensen heel erg enthousiast en op veel DVD's zul je hem zien en uiteraard horen.

Of bedoel je iets anders?

bert k
24 augustus 2005, 22:39
Jaja, weet ik, het zijn allebei topmics, dat zeker. Maar je bent zelf altijd de eerste om te adviseren om de mics per situatie te kiezen; er is geen 'beste' microfoon. In dit geval gaat het om een zangeres die een eigen mic zoekt. Ik zou dan zeker een vergelijkende test willen om te kijken welke mic het beste bij haar stem past. Wie weet klinkt de Shure wel precies goed, wie weet is het inderdaad de Neumann, en wie weet klinkt het nog lekkerder door een andere mic.

Han S
24 augustus 2005, 23:06
Jaja, weet ik, het zijn allebei topmics, dat zeker. Maar je bent zelf altijd de eerste om te adviseren om de mics per situatie te kiezen; er is geen 'beste' microfoon. In dit geval gaat het om een zangeres die een eigen mic zoekt. Ik zou dan zeker een vergelijkende test willen om te kijken welke mic het beste bij haar stem past. Wie weet klinkt de Shure wel precies goed, wie weet is het inderdaad de Neumann, en wie weet klinkt het nog lekkerder door een andere mic.

Ja Bert je hebt een punt! Ze moet gewoon proberen welke in haar situatie het best klinkt en ik ga er van uit dat ze een handmicrofoon wil hebben.

In dat geval zijn er nog wel een stuk of wat die heel goed zouden werken en daar zijn ook dynamische mics bij.

ReinoutV
25 augustus 2005, 00:06
Ja, een handmic is ok. Er werd haar door een andere techneut zelf een pen-achtige microfoon geadviseerd die vooral als overhead bij drums worden gebruikt, maar dat lijkt me niet de meest geschikte microfoon. Aangezien ze zowel heel zacht als heel hard (afgekeurd als scheepstoeter, wegens een te groot volume) wil zingen, zal ze dus ook ver van de microfoon af moeten, zonder dat de klank erg verandert. Of zijn er ook dynamische mic's die ook goed met dit soort afstandswisselingen om kunnen gaan? Ze zal zeker gaan testen, zijn er winkels die veel van dit soort microfoons op voorraad hebben en met verkopers die verstand van zaken hebben? Of andere opties, misschien studio's? Daarnaast een zanginstallatie, zijn daar nog suggesties voor? Weet iemand toevallig een 2e hands set te koop staan?

Han S
25 augustus 2005, 00:48
Een zanger(es) met heel veel dynamiek kan een probleem zijn. In een live situatie gebruik je bij voorkeur een richtinggevoelige microfoon, als je een rondomgevoelige mic zou gebruiken, zou die zelfs over de zaal luidsprekers gaan rondzingen.

Maar een richtinggevoelige microfoon heeft ook een nadeel, het 'proximity' effect of 'nabijheidsbespekings' effect. Dit zorgt er voor dat als je de mic dicht op de mond houdt, dat hij dan vol en bassig klinkt, hou je hem verder van de mond dan gaat hij veel dunner klinken.

Een rondomgevoelige mic heeft dit niet, maar die zul je in een zaaloptreden niet kunnen gebruiken. Ik gebruik in de studio bij een dynamische zanger(es) wel altijd een rondomgevoelige mic.

Je moet dus een mic zien te vinden die zowel voldoende richtinggevoelig is en zo weinig mogelijk proximity heeft. Bovendien heb je met een zeer dynamische vocalist een erg goede compressor/limiter nodig, anders zijn de zachte passages te zacht en de harde veel te hard. Een geluidstechnicus zal dat niet kunnen bijbenen met de kanaalfader.

Een penseelmicrofoon is bijna altijd een klein membraan condensator en hoewel je daarvan een stuk of wat voor zang zou kunnen gebruiken zijn de meeste ongeschikt voor handmicrofoon. Dit soort microfoons hebben wat voordelen bij instrumentversterking, maar dat is bij live zang niet van belang.

Je zou de SM87/89 en de KMS105 eens goed aan de tand kunnen voelen, ik zou met zo'n dynamische zangeres wel gaan voor een condensator, deze zijn veel gevoeliger en dat is voor de zachte passages wel een voordeel.

Jimi Hendrix
25 augustus 2005, 16:16
De zangeres van mijn band heeft ook een kms105, maar is ivm de enorme overspraak van bekkens etc (op kleine podia) overgestapt op een Beyer grootmembraan dynamische mic, opus serie, weet niet uit m'n hoofd welk type.
Die klinkt iig ook zeer goed!
Zoals je aangeeft spelen jullie niet met drums, dus in dat geval is de kms denk ik een no-brainer qua geluidskwaliteit.

ReinoutV
26 augustus 2005, 11:25
Aangezien geld ook een rol speelt, zijn er goede dynamische mics die weinig last hebben van het proximity-effect, of in ieder geval minder? Ze heeft eerder nog niet vaak met microfoon gezongen, dus ze moet sowieso wennen aan het hele idee van een microfoon. De installatie die we er bij gaan gebruiken zal ook niet werelds zijn, heeft zo'n hele dure Neumann dan nog wel zin?

bert k
26 augustus 2005, 13:19
In dat geval: probeer de goeie ouwe Shure SM58, die doet het al tientallen jaten goed. Hij heeft wel degelijk het proximity-effect, maar dat hoeft niet erg te klinken. Probeer ook de Shure Beta 58, die lijkt erg op de gewone 58, maar klinkt iets frisser. Sennheiser en AKG zijn oog merken met prima dynamische mics, maar die ken ik minder goed.
Ik ken wel de Audio-Technika ATM-41, das een fijne, lijkt een beetje op een Beta 58.

Ik las een tijdje terug dat Celine Dion, voor wie geld echt geen rol speelt, na lang testen is uitgekomen op een SM58 voor live optredens. Vond ze het fijnste klinken.

martijn j
26 augustus 2005, 16:45
IK werk veel met een fado zangeres die heeft er ook eentje en daar werkt het wel bij het is ook een mooie acoustische bezetting dei zacht speelt.
Ik heb de kms ook wel een s gebruikt op een groot festival met een harde band en dat was ellende
bij redelijk hard monitor volume gaat hij gauw rondzingen.
Verder heb je inderdaad een extra overhead in je handen dat is ook wel erg nadelig.

ik snap niet waarom mensen de beta 87 een prettige microfoon vinden, ik vind hem helemaal ruk en mag samen met de sm 58 op een grote afval berg belanden.

waar ik wel erg over te spreken is beta 57a op zang dit werkt zeker op monitors erg goed en is ook wel fijn als klank.