PDA

View Full Version : Is een Fender Tele je van het of zijn er ook andere opties



rupke
24 augustus 2005, 08:25
Hoi,

Ik ban sinds kor top zoek naar een Telecaster. Op dit moment heb ik een gibson Gary Moore en een epiphone custom. De epiphone ga ik verkopen en daarvoor komt dan een Telecaster in de plaats. Dan kan ik lekker veel sounds creeren. Nu ben ik me aan het concentreren op het merk Fender (bekend en meestal van goede kwaliteit, waardevast, noem maar op). Ik wil die tweedehands gaan kopen en mijn budget is ongeveer 500 euro.

Mijn vraag is nu ben ik mezel faan het beperken door alleen naar fender te kijkne of zijn er nog meer verglijkbaar goede telecasters ipv fender.

Graag hoor ik jullie meningen.

Groetjes Rupke

marc_o
24 augustus 2005, 10:37
Ik vind het zeker geen beperking maar een hele mooie aanvulling op je Les Paul. Je hebt dan zowat alle classic rocksounds in huis, het dikke geluid van de LP en de twang, helderheid en schitterende clean (maar onderschat de drive niet van de Tele. Ga voor zo origineel mogelijk, dus een Fender met normale elementen, anders is het geen tele natuurlijk.

P****Fred
24 augustus 2005, 10:50
G&L, eventueel tribute series, schijnen heel goed te zijn, beter dan fender..?
(is eigenlijk ook van Leo Fender)

http://www.glguitars.com/

Mitch
24 augustus 2005, 11:08
G&L was voorheen vooral bekend van de puike middenklassers (lees: hogere kwaliteit voor hetzelfde geld als Fender), maar heeft tegenwoordig ook goedkopere series. Wel in de gaten houden waar je mee te maken hebt dus !
Er zijn een hoop mogelijkheden voor Teles maar zoals je zelf al zegt: Fenders zijn wel lekker waardevast. In de prijsklasse rond 500E heb je pech, de mooiste heb ik net zelf gekocht :D
Maar serieus: in die prijsklasse kijk je naar MIM (Made in Mexico) of met een beetje mazzel een Japanner. Tweedehands Amerikanen gaan voor rond de 800E weg en dat vind ik eerlijk gezegd een tikkie aan de ruime kant voor wat je krijgt.
Dingen om in de gaten te houden:
Wil je de klassieke Tele sound, dus zoek je een ash body/maple hals en toets, of iets warmer ash/alder body, maple hals rosewood toets ?
Puur enkelspoels of toch liever met een humbucker bij hals of brug (dat kan nog steeds totaal anders klinken dan je LP) ?
Output: die wordt een eind lager dan van je LP, hou er rekening mee dat je iets van een boostertje of zo gebruikt of aan de knoppen van je amp moet gaan draaien als je overschakelt van de LP naar je Tele.

d'oh
24 augustus 2005, 13:02
ik heb nu eindelijk ook een G&L Tribute ASAT in handen gehad, en ik kan je vertellen dat dat fijne gitaren zijn, maar de sound die uit de london city comet komt is wel even mooi

alleen de G&L is veel mooier, ik heb de ASAT met rechthoekige single coils getest (in een zaak in frankrijk, waar hij een stuk duurder is dan in nederland, 200 euro verschil)

d'oh
24 augustus 2005, 13:03
ik heb nu eindelijk ook een G&L Tribute ASAT in handen gehad, en ik kan je vertellen dat dat fijne gitaren zijn, maar de sound die uit de london city comet komt is wel even mooi

alleen de G&L is veel mooier, ik heb de ASAT met rechthoekige single coils getest (in een zaak in frankrijk, waar hij een stuk duurder is dan in nederland, 200 euro verschil)

olaf reijnders
24 augustus 2005, 13:16
Blade zijn ook goede gitaren voor een mooie prijs. Of een London City met andere pups.

Neals
24 augustus 2005, 14:07
Ik zou zeggen, ga voor een MIJ of een 2e hands Highway.

jeroenuiteindhoven
24 augustus 2005, 14:18
IK HEB ER NOG WEL EEN TE KOOP, MAAR DIES 750 :p

Mitch
24 augustus 2005, 14:20
HIJ IS NIET BLIND !
Zet je caps lock effe uit, schreeuwerd
:D

telecastermaster
24 augustus 2005, 17:51
Een Telecaster is je van het. Maar niet noodzakelijk Fender. Mijn tip: Rockinger. Zie:

www.rockinger.com

rhcp_schipper
24 augustus 2005, 18:36
Dit wou ik even kwijt: ik heb nu sinds een maandje de london city comet(tele). En het is echt een goed gitaartje(vind ik)!!!!!!!

zjanke
24 augustus 2005, 20:09
Ik heb een LC comet met SD Quarterpounders (totaal 350 EUR), die durf ik zonder problemen naast een Fender MIM te leggen. 8-) (vanaf 400 in Duitsland)


Maar als je tweedehands een amerikaan kunt krijgen voor 500 denk ik dat je op lange termijn wel beter af bent

BamBuFan1
24 augustus 2005, 20:26
G&L was voorheen vooral bekend van de puike middenklassers (lees: hogere kwaliteit voor hetzelfde geld als Fender), maar heeft tegenwoordig ook goedkopere series. Wel in de gaten houden waar je mee te maken hebt dus !

Een tijdje terug hield ik in een muziekzaak een Amerikaanse G&L Legacy Special (het Strat-model van G&L) in handen. En die gitaar had echt zonder enige twijfel de grootste spleet tussen hals en body die ik ooit op een gitaar gezien heb... Er pasten met gemak twee bankpassen tussen.

Het kan dus best een geweldig merk zijn, maar iedere gitaar van welk merk ook moet op zich beoordeeld worden. Waarom een zaak het in zijn hoofd haalt om zo'n gitaar gewoon voor €1500 te koop te zetten ipv linea recta terug te sturen naar de importeur is mij trouwens ook een raadsel...

Tupelo
24 augustus 2005, 23:33
Nog nooit eerder voor gepleit :roll: Blade delta standard; was in mijn 500 euro budget het beste dat ik kon krijgen... vond ik zelf...

olaf reijnders
25 augustus 2005, 00:05
Zei ik dus al. Een Blade of een opgeleukte LC.

Bigfoot414
25 augustus 2005, 01:08
Ik heb mijn Jap gekocht voor €450. Maar de hals is dan ook van een Squier wat de prijs een stuk omlaag haalt. Over de gitaar zelf heb ik (bijna) geen klachten.
Ja, hij is wel en beetje zwaar en de brug bevalt me niet echt, ik haal me poten er steeds aan open :)

Nickname
25 augustus 2005, 09:13
Ik heb mijn Jap gekocht voor €450. Maar de hals is dan ook van een Squier wat de prijs een stuk omlaag haalt. Over de gitaar zelf heb ik (bijna) geen klachten.
Ja, hij is wel en beetje zwaar en de brug bevalt me niet echt, ik haal me poten er steeds aan open :)

Hoe doe je dat :???:

Bobbel
25 augustus 2005, 09:16
Ik denk dat hij er tegen aanslaat...

Neals
25 augustus 2005, 13:22
Op marktplaats staat voor 400 euro een ESP Tele.

stimmt
26 augustus 2005, 15:20
een tip:

De Koreaanse Telecaster Lite Ash. Bij feedback voor 500 euro, speelt heerlijk, prachtige finish en schitterend geluid.

Een goede tele voor een middelmatige prijs

Neals
26 augustus 2005, 16:25
een tip:

De Koreaanse Telecaster Lite Ash. Bij feedback voor 500 euro, speelt heerlijk, prachtige finish en schitterend geluid.

Een goede tele voor een middelmatige prijs

Heb em gezien, vind em zelf ook erg interresant... Ook omdat hij standaard uitgerust is met een setje duncans.

Mitch
26 augustus 2005, 17:42
Speelt zeer behoorlijk ! Van alle Tele's die ik de laatste tijd in mijn handen heb gehad was het één van de betere. Brug element kon iets beter klinken en die abalone dots zien er niet uit op een voor de rest zo strakke no-nonsense bak, maar ja..... je kunt niet alles hebben.

Bigfoot414
26 augustus 2005, 20:10
Ik heb mijn Jap gekocht voor €450. Maar de hals is dan ook van een Squier wat de prijs een stuk omlaag haalt. Over de gitaar zelf heb ik (bijna) geen klachten.
Ja, hij is wel en beetje zwaar en de brug bevalt me niet echt, ik haal me poten er steeds aan open :)

Hoe doe je dat :???:
De brug die erop zit is zo'n ouwerwetse, de zogenaamde 'ashtray'.
Ongeveer zoiets:
http://images.google.nl/images?q=tbn:glIBfkPJbYwJ:www.deepnback.de/rolli/tele66_bridge.jpg
Aan die zijkanten haal ik steeds me poten open, is nie fijn...