PDA

View Full Version : 1978 Fender Telecaster Deluxe



Hot Rod
23 augustus 2005, 23:24
Hallo

Een vriend van me kan een Telecaster Deluxe van het jaar 1978 kopen voor een 1500 Euro. Het is er een in Natural finish, en het model met de twee humbuckers. Hij is van het jaar 1978. Op foto's ziet hij er nog redelijk goed uit.

Is dit een goeie prijs? Een goed jaar? En beter in vergelijking met een nieuwe Fender 72 Custom?

Hot Rod
23 augustus 2005, 23:33
Hier even een foto:

http://groups.msn.com/_Secure/0TQDrAuQYge5d139MxRoLLJafuNejbv0Jxe1MNqqRuYOgIZ4Zj 6S0AVL5fv7TEXaysYf7w6zX8ptItfxey4JAIR8SJIkpcmSuZO5 is5*3LPVh7U*WSxHUfw/front.jpg?dc=4675536253721864776

grayfink
24 augustus 2005, 00:02
Tja, zonder hem eerst te bespelen kan ik er weinig over zeggen, maar 1500 lijkt mij belachelijk veel geld. In de jaren 70 en begin 80 werden imho niet de beste gitaren gebouwd. Beter een nieuwe voor minder kopen lijkt mij,

Hot Rod
24 augustus 2005, 00:33
En zijn er dingen waar we moeten op letten? Bijvoorbeeld gevoelige plekjes?

screamindemon
24 augustus 2005, 09:52
Volgens een artikel uit gitarist mag een telecaster deluxe tegenwoordig zo'n 1125-2250 opbrengen afhankelijk van originaliteit onderdelen en staat van de plank.

marc_o
24 augustus 2005, 10:23
1500 is inderdaad veel geld en of ie het waard is, kun je alleen zelf bepalen. Ik hoef 'm er niet voor te hebben, maar als ie origineel is, zou ik 'm wel kopen, want de waarde van die dingen stijgt snel! Doen dus!

taylor
24 augustus 2005, 11:03
of die waard is,ja moeilijk te zeggen zo van een foto dat moet je zelf bepalen.denk wel dat een deluxe opzich moeilijker te verkopen is.dat is echt model voor de liefhebber.

en idd 76 tot 79 waren nou niet echt fenders beste jaren daar wil ik niet mee zeggen dat het niks is maar... in waarde stijgt die wel daar hoef je niet bang voor te zijn :) het is maar waarom die hem wil hebben

Mitch
24 augustus 2005, 11:10
Ze zijn wel erg populair; op Live8 bijvoorbeeld zag je de één na de ander, nadat ze jarenlang totaal uit de mode waren :-?
Maar ik vind het te veel geld.

jpb
24 augustus 2005, 11:19
Ik vraag me af of de 70's Fenders idd zoveel minder waren. Ik heb het idee dat dit nog nooit is aangetoond, en iedereen elkaar napraat.

Deluxes en Customs (hb nek en sc op de brug) zijn door Fender (Seth Lover) ontwikkeld om een graantje mee te pikken van de rock (=gibson=humbucker) explosie in de jaren 70. Deze gitaren werden door de echte fender freaks met de nek aangekeken en je kunt idd ook nooit een LP geluid met een fender krijgen. Je kon je tot een aantal jaar geleden voor een prikkie kopen.

Tegenwoordig zijn ze populair aan het worden, want ze hebben toch een eigen geluid en er wordt door bekende gitaristen op gespeeld (Radiohead bv), dus de prijzen stijgen en dat zou best eens verder kunnen gaan.

1500 is een hoop geld; ik zou het er niet voor doen. Ik denk meer aan hooguit een dikke duizend euro.

Bedenk wel dat de twee hb's de deluxe minder veelzijdig maken dan z'n broertje, de Custom. Bij de laatste heb je de echte tel-bite wel op de brug zitten; ik weet niet hoe die hb in de brugpositie klinkt.
Op mijn 1974 tele Custom klinkt de middenpositie ontzettend goed: volheid v/d hb en de bite van de sc. Ook heb ik de hb enkelspoels schakelbaar laten maken, en die Seth Lovers klinken enkelspoels erg lekker. De seth Lovers klinken als hb soms wat modderig, maar de originelen (70's) schijnen veel beter te klinken dan de ri's.

Mitch
24 augustus 2005, 14:22
Widebuckers, right ?

jpb
24 augustus 2005, 18:27
Widebuckers, right ?
Yep, volluit wide-range humbuckers, speciaal voor deze modellen (en starcaster ook dacht ik) ontwikkeld door Seth Lover himself.

Hot Rod
24 augustus 2005, 22:53
Voila, ik ben net terug thuis van een tripje naar Nederland. Mijn maat heeft hem uiteindelijk gekocht voor 1475. En hij ziet er echt prachtig uit! Er is over de hele gitaar slechts één putje! En hij speelt megagoed!

iam
24 augustus 2005, 23:55
veel geld, maar als hij er blij mee is...

die widebuckers vind ik trouwens zalig klinken (die ik gehoord heb op een MIM thinline)
lekkere sparkle clean...

dejohan
25 augustus 2005, 11:29
Ze zijn wel erg populair; op Live8 bijvoorbeeld zag je de één na de ander, nadat ze jarenlang totaal uit de mode waren :-?
Maar ik vind het te veel geld.

Daar heb je 100% gelijk is. Met die Tele Deluxes is momenteel hetzelfde aan de hand als met de Jazzmasters en Jaguars enkele jaren geleden. Ze zijn een hype aan het worden. Echt elk nieuw hip groepje speelt daar nu op. Ik heb er op Lowlands zeker twintig gezien.

jpb
25 augustus 2005, 11:42
Ze zijn wel erg populair; op Live8 bijvoorbeeld zag je de één na de ander, nadat ze jarenlang totaal uit de mode waren :-?
Maar ik vind het te veel geld.

Daar heb je 100% gelijk is. Met die Tele Deluxes is momenteel hetzelfde aan de hand als met de Jazzmasters en Jaguars enkele jaren geleden. Ze zijn een hype aan het worden. Echt elk nieuw hip groepje speelt daar nu op. Ik heb er op Lowlands zeker twintig gezien.
Heb je daar ook "telecaster customs" gezien?

Jeanken
25 augustus 2005, 14:52
De Tele in het algemeen kent een heropleving, ik ben naar Pukkelpop geweest en zo goed als elke groep waar een gitaar in kwam had een of andere Tele. Zowel gewone, '52, Custom, Deluxe, Thinline, .. alles gezien, het verbaasde me echt hoeveel.

dejohan
25 augustus 2005, 15:47
Ze zijn wel erg populair; op Live8 bijvoorbeeld zag je de één na de ander, nadat ze jarenlang totaal uit de mode waren :-?
Maar ik vind het te veel geld.

Daar heb je 100% gelijk is. Met die Tele Deluxes is momenteel hetzelfde aan de hand als met de Jazzmasters en Jaguars enkele jaren geleden. Ze zijn een hype aan het worden. Echt elk nieuw hip groepje speelt daar nu op. Ik heb er op Lowlands zeker twintig gezien.
Heb je daar ook "telecaster customs" gezien?

Ja, ik sla ze een beetje door elkaar, voor mij zijn het "Tele's met humbucker". Heb niet echt een onderscheid gemaakt tussen 1 of 2 humbuckers.

Wabbie
25 augustus 2005, 16:12
De Tele in het algemeen kent een heropleving, ik ben naar Pukkelpop geweest en zo goed als elke groep waar een gitaar in kwam had een of andere Tele. Zowel gewone, '52, Custom, Deluxe, Thinline, .. alles gezien, het verbaasde me echt hoeveel.

dat was 4 jaar geleden ook al zo toen ik naar pinkpop ging. Toen speelde ook heel veel mensen op een Tele. Ik heb toen ook nog een tijdje lopen gassen op een Tele. Uiteindelijk toch een LP gekocht. Tele's zijn mijn ding niet.

Hot Rod
25 augustus 2005, 21:54
Ik vind de hype rond de tele's volledig terecht! Nu m'n strat verkocht is ben ik volop aan het gassen op een Esquire... kwijl, kwijl, kwijl...