PDA

View Full Version : Nog een probleem met inbouwen emg > PROBLEEM VERHOLPEN!



AART
23 augustus 2005, 22:53
Hallo daar.

Ik heb alles vastgesoldeerd volgens schema, maar er komt geen geluid uit, alleen als ik de groene draad(signaal) los haal bij de volume pot, dan komt er gebrom uit(heel hard).

hij doet helemaal niks, alleen de ruis van het leadkanaal.


ik denk dat het probleem zit bij de output jack, die is namelijk anders dan die op het schema(langere variant, wel stereo).
De man bij piet zei dat de lange aarde was, de kortste signaal, en de andere weet ik niet meer :D .

Aan de korte(signaal) zit de groene draad naar de volume pot.
Aan de middelste zit de dikke zwarte draad naar de batterij.
Aan de aarde zit de dunne zwarte draad naar de tonepot.

Hier het schema van de emg site:

(http://img248.imageshack.us/my.php?image=emg85schema5td.png)

en hier mijn foto´s:

[img=http://img248.imageshack.us/img248/6578/cimg03039bi.th.jpg] (http://img248.imageshack.us/my.php?image=cimg03039bi.jpg)

[img]http://img248.imageshack.us/img248/3161/cimg03047hs.th.jpg (http://img248.imageshack.us/my.php?image=cimg03047hs.jpg)


Wie helpt me uit de brand?

AART
23 augustus 2005, 23:21
btw, schaklaar en halspup zijn niet in gebruik.

AART
24 augustus 2005, 00:09
niemand?

Philippe
24 augustus 2005, 00:16
Misschien een hele stomme vraag, maar het wordt vaker over het hoofd gezien: Heb je een 9V batterij aangesloten?

AART
24 augustus 2005, 00:17
jep.

Fumi SG
24 augustus 2005, 00:21
heb je misschien een foto van je output-jack??

Philippe
24 augustus 2005, 00:29
Staat er toch echt bij :-? .

Ik heb trouwens nog eens goed gekeken en ik kan echt geen foutjes ontdekken. Goed gesoldeerd. Ik heb het voor de zekerheid nog eens vergeleken met mijn Ibbie EMG, maar alles klopt gewoon.
Ik zeg, ga naar de dichstbijzijnde gitaarbouwer en laat het checken.

Fumi SG
24 augustus 2005, 00:34
Staat er toch echt bij :-? .


SORRY hoor! :-?

Bij EMG's hoort de aardedraad niet aangesloten te zitten, dus niet aan je tone-pot. Maarjah, hoe moet dat met je passieve element dan?? Misschien kun je de aarde eens losmaken en kijken of je EMG het dan wel doet...

Philippe
24 augustus 2005, 00:39
Maarjah, hoe moet dat met je passieve element dan??



btw, schaklaar en halspup zijn niet in gebruik.

Fumi SG
24 augustus 2005, 00:40
sorry, nou dat is dan opgelost lijkt mij! :)

Philippe
24 augustus 2005, 00:47
Bij EMG's hoort de aardedraad niet aangesloten te zitten,

Dat moet dus wel

"When installing EMG pickups, DO NOT reconnect the bridge ground wire. This wire is usually connected to a volume or tone control casing and goes to the bridge."

Fumi SG
24 augustus 2005, 00:55
"Wanneer u EMG pickups aansluit, sluit de aardedraad (van de brug) NIET opnieuw aan. Deze draad is normaal gesproken aangesloten op een volume- of tonepotbehuizing en gaat naar de brug"

... of zie ik iets verkeerd?? Kijk eens naar dat schema, daar staat ook niks dat aangesloten moet worden op de massa/aarde.

AART
24 augustus 2005, 01:04
de aardedraad van de brug is niet aangesloten.

op de emg site staat dat ik de pin op de plug die niet in gebruik is bij passieve elementen moet gebruiken voor de batterij(zwart). en dat was de korte op mijn oude plug, dus ik heb de groene en de dikke zwarte omgewisseld bij de plug, en nu krijg ik op heel hoog volume in de verte iets te horen, heeeel zacht welliswaar.

Philippe
24 augustus 2005, 01:15
@fumi: je hebt gelijk, ik heb me vergist

AART
24 augustus 2005, 01:16
The jack I have in my guitar has a much longer shaft than the one supplied with the EMG pickup. Can I use the one in the guitar?

That depends on what kind of jack you have in your guitar. Active pickups require a stereo jack to turn the battery off when the guitar is unplugged. A stereo jack has 3 solder lugs. Many of the Ibanez guitars come stock with a stereo long shafted jack. There is one lug not used with passive pickups and that is where you will connect the battery black wire. If your jack has only 2 solder lugs it is mono and you will need to replace it. We recommend a Switchcraft p/n 152B. You should be able to find it at any decent electronics parts house. If not, you can order it from us.



dat zegt de emg faq;

1. ik had geen nieuwe jack nodig(weg poen... :-? )
2. waar gaat de draad van de toonpot dan heen als hij niet naar de aarde moet?

Philippe
24 augustus 2005, 01:20
@AART: volgens mij is dat niet goed. Wissel de groene en de dikke zwarte eens weer om, volgens mij moet er dan wel meer resultaat komen. Of heb je dat al geprobeerd?

AART
24 augustus 2005, 01:22
dat had ik dus bij de eerste post

taylor
24 augustus 2005, 11:13
misschien nog een domme vraag maar heb je wel andere laag ohmige potmeters? geloof 25ka.

wat je veder is kunt proberen is een 1 pickup direct(dus via de potmeter) aansluiten en kijken of die het dan doet.

AART
24 augustus 2005, 11:56
dat is ongeveer wat ik doe nu, ik heb ook geen multimeter :x

dus ik kan het ook niet testen zonder plug.

AART
24 augustus 2005, 12:21
oh ja, de volume pot deed niks als je er aan draaide...

d'oh
24 augustus 2005, 12:57
mss eerst een multimeter kopen een goedkope kost rond de 5 euro, dus das geen geld

AART
24 augustus 2005, 13:03
hmnm, en waar vind jij ze voor 5 euro
en hoe werken die dingen?

AART
24 augustus 2005, 13:48
ok, ik heb even wat verwisseld, namelijk:
batterij zit nu aan de langste, tonepot aan de kortste, en volumepot aan de middelste.

wat ik nu weet:

element doet het. ik kan spelen, maar: het brot als de tyfus als ik volume of toonpot aanraak en dee volumepot geeft maximum volume op 0.5 en als je een van de andere kanten opdraait word het weer zachter...

Nickname
24 augustus 2005, 14:00
Bij mij had dat ding ondertussen al lang door de ruit op straat gelegen :D

AART
24 augustus 2005, 14:05
Bij mij had dat ding ondertussen al lang door de ruit op straat gelegen :D

heel grappig, niet nuttig

Nickname
24 augustus 2005, 14:12
Wat ik er mee probeer te zeggen is dat het misschien toch handiger is om bijvoorbeeld langs een muziekwinkel te rijden.. straks gaat er iets mis...

AART
24 augustus 2005, 14:42
Wat ik er mee probeer te zeggen is dat het misschien toch handiger is om bijvoorbeeld langs een muziekwinkel te rijden.. straks gaat er iets mis...

er kan weinig kapot gaan...

sickpunk
24 augustus 2005, 15:26
het handigst is OF even langs iemand die een idee heeft wat ie aan het doen is(jij hebt dat volgens mij niet) OF(nouja OF...gewoon doen) een multimeter kopen! maybe dat je dan nog enig idee krijgt wat je nou waarop aansluit... je soldeer werk is ook niet het meest mooie dus... ga gewoon langs iemand die weet wat ie doet!

AART
24 augustus 2005, 15:27
:-D

nee, ok.

Maare, de gitaarwinkel hier in de buurt heeft:

1. een wachtlijst van 3 maanden
2. prijzen waarvoor ik een maand moet werken(tin is blijkbaar voor hen heel duur)
3. ik weet niks anders in de buurt

Anders_Destium
24 augustus 2005, 15:31
www.jemsite.com en daar vragen of iemand een wiring schema heeft dat werkt met jouw type gitaar en EMGs?


Waarom wil je trouwens een V7 :???:

AART
24 augustus 2005, 15:32
www.jemsite.com en daar vragen of iemand een wiring schema heeft dat werkt met jouw type gitaar en EMGs?


Waarom wil je trouwens een V7 :???:

k

zal ik doen, ik wil een v7 omdat ik de neck pickup niet gebruik, en zo'n goedkope v7 er in zorgt ervoor dat ik de paf kan verpatsen :D

Anders_Destium
24 augustus 2005, 15:36
Heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur?

Ik heb een witte voor je in de aanbieding en dan wil ik ook nog wel ruilen voor de Paf pro als die ook wit is (maar dat zal wel niet...) .

AART
24 augustus 2005, 15:50
Heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur?

Ik heb een witte voor je in de aanbieding en dan wil ik ook nog wel ruilen voor de Paf pro als die ook wit is (maar dat zal wel niet...) .

liever niet wit :D liefst gewoon zwart

mijn paf pro is gewoon zwart(komt uit mijn rgt3020).

AART
24 augustus 2005, 16:19
mijn vraag is eigenlijk zo simpel:


http://img288.imageshack.us/img288/6936/naamloos9cb.th.png (http://img288.imageshack.us/my.php?image=naamloos9cb.png)

AART
24 augustus 2005, 17:46
... en nog weet niemand het antwoord...

Anders_Destium
24 augustus 2005, 17:56
Dat jij nou een prutser bent daar moet je geen anderen de schuld voor geven, het is niet of wij kunnen uittesten welke combinatie bij jou wél werkt :-? Als je je zo opstelt denk ik dat je niet veel bruikbaar advies meer gaat krijgen, als je wat wilt weten van anderen helpt het als je je een beetje vriendelijk en geduldig opstelt. Wij hebben niet verkeerd gesoldeerd maar jij, een beetje meer relaxed graag...

Als je het plaatje en de aanwijzingen volgt en het werkt niet dan is het tijd om contact op te nemen met bijv. een gitaarbouwer. Het kan best zijn dat je bijvoorbeeld een ander type pot nodig hebt. Laat het doen, het kost je waarschijnlijk een tientje of max 20 euro en dan heb je zelf niet de frustratie. Dat kan ook best wat waard zijn :wink:

Sixstring
24 augustus 2005, 18:30
Hoi,

Als je zeker weet dat je alles volgens het schema hebt aangesloten. Controleer de draden en/of aansluitingen nogmaals op draadbreuk door er aan te bewegen met een vinger. Het ziet er naar uit dat er ergens aarde (kortsluiting) wordt gemaakt. Verder komt het bij EMG's het er erg nauw op aan dat je goede afgeschermde draden gebruikt. Zelf heb ik coax gebruikt.

Succes,

Sixstring

p.s Heeft Jasper (Aspen) ook geen tijd? Zit bij Live Music!

AART
24 augustus 2005, 18:31
Dat jij nou een prutser bent daar moet je geen anderen de schuld voor geven, het is niet of wij kunnen uittesten welke combinatie bij jou wél werkt :-? Als je je zo opstelt denk ik dat je niet veel bruikbaar advies meer gaat krijgen, als je wat wilt weten van anderen helpt het als je je een beetje vriendelijk en geduldig opstelt. Wij hebben niet verkeerd gesoldeerd maar jij, een beetje meer relaxed graag...

Als je het plaatje en de aanwijzingen volgt en het werkt niet dan is het tijd om contact op te nemen met bijv. een gitaarbouwer. Het kan best zijn dat je bijvoorbeeld een ander type pot nodig hebt. Laat het doen, het kost je waarschijnlijk een tientje of max 20 euro en dan heb je zelf niet de frustratie. Dat kan ook best wat waard zijn :wink:

ok dan, omdat jij het zegt :wink: .

ik ga morgen wel langs de gitaarboer hier, maar als hij er meer dan 20 euro voor wil hebben doe ik het niet.

AART
24 augustus 2005, 20:38
Draad kan dicht, hij werkt.

Dank aan iedereen die me geholpen heeft ondanks mijn botheid af en toe :wink:

Speciale dank aan Butthead voor het zien van het probleem,
Darknessawaits voor de hulp met de output.

Het probleem was de witte draad van de pickup, die heeft een mantel en kern, de jongen die het voor me zou doen heeft alleen de mantel op de pot gesoldeerd en niet de kern verder laten gaan.
(was ook slecht te zien op de schema's).
Ik zag het zelf ook niet.

Maar bedankt aan iedereen!.

BTW: EMG helpdesk mailde me net met dezelfde uitleg als butthead, maar net iets later(3 min :D ). Prima service dus.

butthead
24 augustus 2005, 20:41
Geen probleem AART :-D

Anders_Destium
24 augustus 2005, 21:27
Maar....

hoe klinkt ie nou :lol: :wink:

AART
24 augustus 2005, 21:28
Maar....

hoe klinkt ie nou :lol: :wink:

Et tu Brute... :-D

er bruut dus 8-)

ik ga nu even het fretboard schoonmaken + olien en nieuwe snaren erop.

En dan klinkt ie nog beter waarschijnlijk.

Fumi SG
24 augustus 2005, 22:25
vet! 8-)