PDA

View Full Version : 5150/powerball



Balthazar
23 augustus 2005, 22:11
ik heb een peavey 5150, goede staat, nieuwe buizen. ik ben onzettend tevreden met de distortion alleen er zijn ook minpunten. het cleane kanaal is niet om aan te horen ( understatement. ) en de andere gitarist van mn band heeft dezelfde top dus we hebben ongeveer hetzelfde geluid. de equalizer knoppen doen vrij weinig namelijk.

nu heb ik een ruil aangeboden gekregen met een engl powerball. volgens mij heeft die ook een ongenadige distortion maar ook nog een goed clean kanaal. bovendien is de engl meer geld waard. daar komt nog bij dat we, in het geval de ruil doorgaat, allebei een eigen geluid hebben.

maar deze top is 100watt, en de 5150 120. maakt dit veel uit? volgens mij zou die engl alsnog genadeloos moeten blazen? en zit er een goed metalgeluid in volgens jullie? en de ingebouwde noisegate, fokt die het geluid ? en welke bekende metal artiesten spelen er op zo'n ding? van de 5150 weet ik het wel- allemaal grote namen als unearth sworn enemy en atreyu, maar geen id wie een powerball gebruikt

ik denk dat ik het maar moet doen, wat denken jullie?

groeten
wieger

NeeraDJ
23 augustus 2005, 22:26
De Powerball is idd meer waard ik had het er laatst met een amerikaan over en die was stomverbaasd over onze prijzen zelfs gezien Peaveys in amerika worden gemaakt zijn wij toch best wel duur, 5150s zijn nou eenmaal niet zo duur zijn als de Powerball. De Powerball heeft vergeleken met Marshalls, Soldanos en Mesas wel minder volume. Het kan keihard, goed voor de meeste gigs maar ik heb geen idee of je er in zalen met honderden mensen zou kunnen spelen, maarja je hebt altijd nog de PA. De noisegate fokt het geluid niet. Het metalgeluid vond toen ik nog metal speelde het beste dat ik was tegengekomen, de naam suggereert het al het heeft erg veel ballen :lol: maar ook nog eens veel gain. Ik heb de gain op de lead kanalen op 10 uur staan (clockwise) en ik gebruik medium output passieve elementen, toch zou ik als ik zou willen, heel goed Death Metal kunnen spelen. Ik speel echter geen metal (meer). Volgens mij speelde die gast van Symphony X op een Powerball, ook de lead gitarist van Jag Panzer speelt er op. Wat tone, veelzijdigheid en waarde ga je er naar mijn mening op voor uit.

lorenz
23 augustus 2005, 22:32
Rammstien speelt op ENGL, geen idee of het powerball is...kijk het is na zou ik zegge

Swan
23 augustus 2005, 23:09
doen...als t je niet bevalt verkoop je hem zo weer en kan je weer n 5150 aanschaffen

AART
23 augustus 2005, 23:25
je moet er van houden, het is heel bruut, ik vind het te bruut.

Raffel
24 augustus 2005, 08:49
Rammstien speelt op ENGL, geen idee of het powerball is...kijk het is na zou ik zegge

Klopt 1 van de gitaristen speelt op een Powerball. De andere speelt volgens mij over Mesa.

BLOK182
24 augustus 2005, 09:31
Niet Richard Krupse, maar die kleine, die speelt Powerball :) Verder heeft die Engl echt genoeg volume, en bij grotere gigs speel je toch altijd via de PA. Enne, zoals de looks al verraden, het ding is echt METAL! Doen dus!

Raffel
24 augustus 2005, 10:19
die vent speelde eerst wel over een 5150 toch?

wessel
24 augustus 2005, 10:46
ik heb ook een powerball en voor de distortion hoef je het niet te laten... echt bruut geluid en meer dan je nodig hebt idd. ik had hem max op 12 uur/1uur staan. De clean is niet denderend maar ik heb ook geen idee hoe die van de 5150 is dus misschien is ie wel beter. Verder is een belangrijk voordeel dat ie 4 kanalen heeft en imo veelzijdiger is dan die 5150 wat voor mij de voornaamste reden was om deze te verkiezen boven de 5150. die noisegate werkt idd goed en verneukt je geluid niet. Ik vond persoonlijk dat ie hard genoeg blaast, daarbij komt dat als ik voor een grote zaal speelde ik toch altijd de PA gebruikte.

almarvk
24 augustus 2005, 10:56
Het kan prima samen. Ik weet niet of je band Seraphique kent uit Zwolle maar die spelen met 5150 & Powerball. Dus het kan prima samen! Ik vond zelfs tijdens de laatste gig de Powerball een stuk beter klinken dan de 5150...

Ik zou het wel doen denk ik...

vulvasonic
24 augustus 2005, 13:08
Lang leve de 5150 :)

Raffel
24 augustus 2005, 13:17
ik heb ook een powerball en voor de distortion hoef je het niet te laten... echt bruut geluid en meer dan je nodig hebt idd. ik had hem max op 12 uur/1uur staan. De clean is niet denderend maar ik heb ook geen idee hoe die van de 5150 is dus misschien is ie wel beter. Verder is een belangrijk voordeel dat ie 4 kanalen heeft en imo veelzijdiger is dan die 5150 wat voor mij de voornaamste reden was om deze te verkiezen boven de 5150. die noisegate werkt idd goed en verneukt je geluid niet. Ik vond persoonlijk dat ie hard genoeg blaast, daarbij komt dat als ik voor een grote zaal speelde ik toch altijd de PA gebruikte.

clean niet denderend? Op de Powerball? :o :???:

Geronimo
24 augustus 2005, 13:59
Zonde man! Ik zou hem niet ruilen voordat je de powerball naast de 5150 gezet hebt en ze goed met elkaar hebt vergeleken. De overdrive van de 5150 is natuurlijk wel onwijs...

Johannes
24 augustus 2005, 15:14
Als je die 5150 1 op 1 kan ruilen zou ik het zeker doen! Een powerball is ondanks dat ie rock/metal gericht is, een veelzijdige amp, met erg veel voicing opties. Je kan er echt een breed scala aan geluiden uit toveren. En zoals je al hierboven kon lezen, de distortion is echt om van te smullen, van scooped naar juist heel open, klinkt allemaal goed. Downtunes blijven ook strak klinken. (mits je ook wel een fijne speakerkast hebt)

Ik moet helaas wel bekennen dat ik nog nooit op een 5150 gespeeld heb.... :lol: :oops: :-D

@ Geronimo: You've got a point there! Vergelijken is zéér aan te raden.

Raffel
24 augustus 2005, 15:39
de enige reden dat ik hem wegdoe is eigenlijk de voicing op de lead kanalen en het feit dat je altijd een compromis moet sluiten tussen kanalen, als je op alle 4 de kanalen tenminste je favoriete geluid wilt.

Geronimo
24 augustus 2005, 15:51
de enige reden dat ik hem wegdoe is eigenlijk de voicing op de lead kanalen en het feit dat je altijd een compromis moet sluiten tussen kanalen, als je op alle 4 de kanalen tenminste je favoriete geluid wilt.

Dus je doet je Powerball weg? Maar wat komt er voor in de plaats dan?

Raffel
24 augustus 2005, 16:00
Mesa Boogie Quad is er al voor in de plaats, alleen de powerball staat er nog.

Ik heb even veel kanalen, maar ieder kanaal schakelbaar met of zonder EQ dus eigenlijk 8. Ik kan mijn lead dus heel anders laten klinken dan de ritme sectie aan de hand van die EQ. Bovendien is het hele geluid wat voller en de voicing minder scherp en minder mids. De definitie blijft wel behouden.

Maar ja, ik ben denk ik ook een smaakverandering doorgaan, dus dat brengt automatisch een andere amp met zich mee.

Iceman
25 augustus 2005, 08:27
Wat zou je voor die Powerball willlen hebben?

Raffel
25 augustus 2005, 08:45
ik doe hem niet los weg, maar inclusief de Z-11 midi switcher + rackmount. Prijs ben ik nog niet over uit.

edit: Ik heb wellicht een koper voor de Z-11, dus kan de top ook los weg. PM maar ff.

Stitch
25 augustus 2005, 14:02
Volgens mij spelen (of 1 van) de gasten van Born From Pain op Powerball... (NL metalcore)

EpiCenturiesAWAy
25 augustus 2005, 14:09
effe O.T. ik zie born from pain zaterdag hier in belgië op skatefest.
Mag ik een vette show verwachten ??

Stitch
25 augustus 2005, 14:53
jaaa ik zag ze hier in hengelo was helaas een heel klein zaaltje maar die gasten hakken wel door. Jammer alleen van de kickboksers...

EpiCenturiesAWAy
25 augustus 2005, 15:12
kickoxers ? Bedoel je de mosh ? Hier zijn het ninja's :d

Balthazar
25 augustus 2005, 16:59
volgens mij speelt BFP over 19" spullen maar misschien gebruikte 1 van hen eerst een powerball, vette shit. wat is er trouwens mis met harde mosh? dwz kickboxmoves

Stitch
25 augustus 2005, 17:28
Offfftopic...en besides deze discussie is laatst ook al gevoerd :wink:

Geronimo
26 augustus 2005, 14:13
Mesa Boogie Quad is er al voor in de plaats, alleen de powerball staat er nog.

Ik heb even veel kanalen, maar ieder kanaal schakelbaar met of zonder EQ dus eigenlijk 8. Ik kan mijn lead dus heel anders laten klinken dan de ritme sectie aan de hand van die EQ. Bovendien is het hele geluid wat voller en de voicing minder scherp en minder mids. De definitie blijft wel behouden.

Maar ja, ik ben denk ik ook een smaakverandering doorgaan, dus dat brengt automatisch een andere amp met zich mee.

Smaakverandering? Ik denk gewoon een verbetering. Ik heb gister een optreden gehad in de Hut van Ome Henne en de band na ons speelde met twee Powerballs en ik vond het best tegenvallen. Idd heel veel mids. Het ging nog wel omdat ze samen dezelfde sound hadden, daardoor was het wel één geheel. Maar het kan beter.

Er stond trouwens aan de andere kant een bluesrock band en daar had een gozer een klein Crate piscombootje van 300 eu (die gast had het logootje eraf gehaald want hij kreeg teveel gezeik over het feit dat het een Crate was :D ) en daar kwam een geluid uit! Een transistording waar instant Gary Moore uit kwam! Bizar gewoon. (lag ook aan de gitarist denk die gast was amazing!)

Anyway wat ik over Engl dacht is weer bevestigd en Crate is weer een beetje in mijn achting gestegen.

Veel plezier met je Quad!

AART
26 augustus 2005, 14:16
wie doet zijn 5150 nou weg voor zo'n veredelde duitse straalkachel......tsss :stop:

Geronimo
26 augustus 2005, 15:08
wie doet zijn 5150 nou weg voor zo'n veredelde duitse straalkachel......tsss :stop:

:D :D Haha! Idd, dat idiote licht wat eruitkomt daar heb ik het niet eens over gehad!

Raffel
26 augustus 2005, 15:34
die leds kun je er zo uitslopen of vervangen :)

Ik vind het persoonlijk natuurlijk wel een verbetering, voor een ander is het misschien geen verbetering. Ik vind het Mesa geluid en de voicing sowieso gewoon mooier. En ik wil een wat 'smoother' geluid en de powerball is het wat mij betreft daarvoor 'net niet'.

Ik ben er van overtuigd dat de Powerball vooral erg sterk blijft in puur raggen, alhoewel ik de clean ook verre van slecht vind.

andy
26 augustus 2005, 23:58
Ik speel zelf op een Powerball met gitaar met elementen met hoge output. Orginele die in een Jackson Soloist zitten. En dan is een Powerball niet echt clean.
Ik blijf het zeggen: Het is echt een metalbak, alhoewel ik uit het crunch kanaal ook aardige dingen weet te halen.

AART
27 augustus 2005, 00:32
Ik speel zelf op een Powerball met gitaar met elementen met hoge output. Orginele die in een Jackson Soloist zitten. En dan is een Powerball niet echt clean.
Ik blijf het zeggen: Het is echt een metalbak, alhoewel ik uit het crunch kanaal ook aardige dingen weet te halen.

hij is mij te bruut, ik hou meer van iets smoothere distortion, ook binnen metal moet je er van houden....

helleke
27 augustus 2005, 00:43
Ik speel zelf op een Powerball met gitaar met elementen met hoge output. Orginele die in een Jackson Soloist zitten. En dan is een Powerball niet echt clean.
Ik blijf het zeggen: Het is echt een metalbak, alhoewel ik uit het crunch kanaal ook aardige dingen weet te halen.

hij is mij te bruut, ik hou meer van iets smoothere distortion, ook binnen metal moet je er van houden....

Hij is niks te bruut! Je bent nl niet verplicht om de gain voluit te zetten. :roll:
Als je niet van die sound houd, ok daar kan ik mee leven, maar ga me niet vertellen dat je geen smoothe distortion eruit kunt halen.Dan heb je hem gewoon te weinig of helemaal niet uitgeprobeerd.

AART
27 augustus 2005, 01:07
Ik speel zelf op een Powerball met gitaar met elementen met hoge output. Orginele die in een Jackson Soloist zitten. En dan is een Powerball niet echt clean.
Ik blijf het zeggen: Het is echt een metalbak, alhoewel ik uit het crunch kanaal ook aardige dingen weet te halen.

hij is mij te bruut, ik hou meer van iets smoothere distortion, ook binnen metal moet je er van houden....

Hij is niks te bruut! Je bent nl niet verplicht om de gain voluit te zetten. :roll:
Als je niet van die sound houd, ok daar kan ik mee leven, maar ga me niet vertellen dat je geen smoothe distortion eruit kunt halen.Dan heb je hem gewoon te weinig of helemaal niet uitgeprobeerd.

hij had altijd iets ruaws in zich, dat kreeg je er niet uit, gewoon het karakter van de amp.. moeilijk te omschrijven..

andy
27 augustus 2005, 02:55
En inmiddels total... :wink: (Ik dus, hahaha)
Uit elke goede amp valt een fatsoenlijk geluid te halen. Alleen is het bij de ene wat makkelijker dan de andere.
De Powerball is en blijft iig de komende tijd MIJN amp.

gerrekat
27 augustus 2005, 08:22
Rammstien speelt op ENGL, geen idee of het powerball is...kijk het is na zou ik zegge

Ja dat is een POWERBALL, en je IMO zijn ze een stuk vetter dan een Peavey.....

Geronimo
29 augustus 2005, 00:16
Rammstien speelt op ENGL, geen idee of het powerball is...kijk het is na zou ik zegge

Ja dat is een POWERBALL, en je IMO zijn ze een stuk vetter dan een Peavey.....

Ja dat vind jij ja....