PDA

View Full Version : Beginers vragen...



Keesz
23 augustus 2005, 22:04
om me maar even voor te stellen...

Ik ben kees 17 jaar oud en speel al zo'n 4 jaar gitaar, speel nu een squier Stratocaster met een 30 watt vox versterker :)

Ik was al een tijd van plan een gitaar te bouwen, en dit forum heeft me erg geholpen, nu heb ik nog wel een paar vragen waarop ik het antwoord niet kon vinden:

- Waarvoor dienen truss rods?
- Waarom maken een hele hoop mensen een body uit 2 stukken?(lijkt mij tog makkelijker als je het zo uit een stuk kan zagen....
- is het erg nauwkeurig werk?, qua plaatsen van de hals, afstand tussen fretten en stem knoppen enzo..


oi 8-)

Orpheo
23 augustus 2005, 22:13
om me maar even voor te stellen...

Ik ben kees 17 jaar oud en speel al zo'n 4 jaar gitaar, speel nu een squier Stratocaster met een 30 watt vox versterker :)

Ik was al een tijd van plan een gitaar te bouwen, en dit forum heeft me erg geholpen, nu heb ik nog wel een paar vragen waarop ik het antwoord niet kon vinden:

- Waarvoor dienen truss rods?
- Waarom maken een hele hoop mensen een body uit 2 stukken?(lijkt mij tog makkelijker als je het zo uit een stuk kan zagen....
- is het erg nauwkeurig werk?, qua plaatsen van de hals, afstand tussen fretten en stem knoppen enzo..


oi 8-)

over trussrods: zoek maar even op t forum in de search. charlotte heeft op haar site een heel mooie uitleg gegeven. zoek maar ff naar haar les paul topic.

waarom uit meerdere delen. omdat dat makkelijker is. kan je bv de nerven mooi bookmatchen (kan je ook opzoeken op t forum als je dat wilt weten, geen zin om uit te leggen), en omdat je soms niet zo'n dikke plaat hout kan krijgen, van DIE exacte soort of kwaliteit.

het is behoorlijk nauwkeurig werk. stemknoppen niet zo, maar frets wel heel erg nauwkeurig. iets verkeerd, valse gitaar.

qua halsplaatsing, HOE je m vastzet, maakt niet bijzonder veel uit voor stemming, maar wel qua tone, maar je moet m wel vast zetten natuurlijk. verder kan je redelijk vrij zijn in ontwerp enzo. bedenk wel dat je halzen los kunt kopen...

Dirk W
24 augustus 2005, 15:57
Een truss rod dient ervoor om je nek recht te houden. De snaren oefenen best een forse constante druk op je nek uit. Dan wil je nek buigen. Een truss rod trekt je nek de andere kant uit, zodat je uiteindelijk (bij juiste afstelling) precies een rechte nek hebt.
En que precisie zijn volgens mij alleen de fretten echt een rotwerk. Moet ik zelf nog aan toe komen :S ik zie er tegen op.

Keesz
24 augustus 2005, 22:56
ok thanks voor de antwoorden, ik denk dat ik voor de eerste keer zelf maar een nek koop, en die probeer na te maken om er zo wat van te leren...

cheers

Dirk W
25 augustus 2005, 20:59
als hij niet heel mooi hoeft te worden kun je ook wat aanklooien met een houtrasp. met geluk ziet hij er nog mooi uit ook. truss rod maken van draadeind en klaar. materiaal kosten zijn dan iig niet zo hoog