PDA

View Full Version : Voeding voor multi effect uit losse pedalen



Jeanken
23 augustus 2005, 20:32
Ik ben vrij handig maar veel kaas van electronica heb ik niet gegeten. Toch wil ik graag een eigen 'multi effect' maken.
Het zou iets worden in de stijl van een pedalboard maar dan verenigd in één behuizing, de pedaaltjes uit de kastjes gehaald en een enkele voeding.
Knopjes mooi verzonken en in het midden maak ik een kanaaltje waar de in en outputs samenkomen zodat ik ze eventueel toch nog in andere volgorde kan schakelen, hierover komt dan een afdekplaatje.
Is het mogelijk alle voedingen samen te laten komen en op één adapter aan te sluiten (indien de voltages overeenkomen, anders misschien twee adapters ofzo, er komen meer dan 10 pedalen in dus elke vermindering is winst) en hoe moet ik dit dan doen, serie of parallel? Of veranderd de waarde van de adapter dan?
Als ik eraan begin post ik hier andere vragen en later ook foto's.

EDIT: Ik ben al verscheidene advertenties tegengekomen van mensen die lege pedaaltjes zoeken dus als je er één bent/kent laat maar iets weten, als ik er wat voor krijg ben ik tevreden, kan toch niets meer met die behuizingen doen dan..

aad
24 augustus 2005, 23:53
Ik ben vrij handig maar veel kaas van electronica heb ik niet gegeten. Toch wil ik graag een eigen 'multi effect' maken.
Het zou iets worden in de stijl van een pedalboard maar dan verenigd in één behuizing, de pedaaltjes uit de kastjes gehaald en een enkele voeding.
Knopjes mooi verzonken en in het midden maak ik een kanaaltje waar de in en outputs samenkomen zodat ik ze eventueel toch nog in andere volgorde kan schakelen, hierover komt dan een afdekplaatje.
Is het mogelijk alle voedingen samen te laten komen en op één adapter aan te sluiten (indien de voltages overeenkomen, anders misschien twee adapters ofzo, er komen meer dan 10 pedalen in dus elke vermindering is winst) en hoe moet ik dit dan doen, serie of parallel? Of veranderd de waarde van de adapter dan?
Als ik eraan begin post ik hier andere vragen en later ook foto's.

EDIT: Ik ben al verscheidene advertenties tegengekomen van mensen die lege pedaaltjes zoeken dus als je er één bent/kent laat maar iets weten, als ik er wat voor krijg ben ik tevreden, kan toch niets meer met die behuizingen doen dan..

Je bent natuurlijk vrij om te doen wat je niet laten kunt. Zelf heb ik dit ook al eens gedaan met een aantal effecten, maar ben daar erg op teruggekomen. Gelukkig had ik de behuizingen nog. Ik kon alles snel weer terugbouwen.
Het probleem is dat als je alles bij elkaar zet je nooit meer kan wisselen als er een defect is (bijvoorbeeld). Waar begin je dan met zoeken?
Als alles uit losse delen bestaat ruk je gewoon het defecte ding er tussen uit.

nicoverduin
25 augustus 2005, 06:56
Ik ben vrij handig maar veel kaas van electronica heb ik niet gegeten. Toch wil ik graag een eigen 'multi effect' maken.
Het zou iets worden in de stijl van een pedalboard maar dan verenigd in één behuizing, de pedaaltjes uit de kastjes gehaald en een enkele voeding.
Knopjes mooi verzonken en in het midden maak ik een kanaaltje waar de in en outputs samenkomen zodat ik ze eventueel toch nog in andere volgorde kan schakelen, hierover komt dan een afdekplaatje.
Is het mogelijk alle voedingen samen te laten komen en op één adapter aan te sluiten (indien de voltages overeenkomen, anders misschien twee adapters ofzo, er komen meer dan 10 pedalen in dus elke vermindering is winst) en hoe moet ik dit dan doen, serie of parallel? Of veranderd de waarde van de adapter dan?
Als ik eraan begin post ik hier andere vragen en later ook foto's.

EDIT: Ik ben al verscheidene advertenties tegengekomen van mensen die lege pedaaltjes zoeken dus als je er één bent/kent laat maar iets weten, als ik er wat voor krijg ben ik tevreden, kan toch niets meer met die behuizingen doen dan..
Je zou dan een wat stevigere trafo moeten hebben volt of 10-12 en dan een print maken met gelijkrichter, goede elko(s) en dan een spanningsregelaar erop voor elk pedaal. Printje eurokaart (10 x 16 cm) moet voldoende zijn. Als je alles van de zelfde spanningspunt aftapt, heb je de kans dat de pedalen elkaar gaan be-invloeden.

Nico

Jeanken
25 augustus 2005, 09:59
Als er een defect is blijft het nog steeds hetzelfde, ik hou de afzonderlijke pedaaltjes maar gewoon in een grote kast bevestigd in plaats van de aparte behuizingen. Het zit nog in de idee fase dus misschien gebeurt het wel nooit, ik heb er nog totaal niet over nagedacht, het kwam maar in me op.
Hoe zouden de pedalen mekaar dan beïnvloeden? Als je met een verdeelstekker of pedalpower werkt tap je toch ook van hetzelfde af?

JoostBaksteen
25 augustus 2005, 10:08
Het makkelijkste is om gewoon van die pedaal voeding(en) te gebruiken. Daarmee kan je meerdere pedalen van stroom voorzien.

Als je toch meerdere voedingen hebt, verwerk je die intern en stop je die in een stekkerdoos. Die je vervolgens weer met 1 stroomaansluiting aan de buitenkant van je kast aansluit.