PDA

View Full Version : beginner wil bassen!!



BurningRaven
7 september 2002, 17:03
hallo allemaal!

ik wil gaan leren bassen, maar ik heb nog geen gitaar! welk merk en type is een goede gitaar om het op te leren? volgend probleem, ik ken uberhaupt geen noten lezen, moet ik dan eerst les nemen voor normale gitaar ofzo?
de ene zeg namelijk van wel, de andere weer niet :S!
alvast bedankt allemaal voor jullie reacties!!!

gershwin5150
7 september 2002, 17:06
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

BurningRaven
7 september 2002, 17:07
wat heb ik aan zo'n antwoord zeg?????

basswasp
7 september 2002, 17:17
Niets, hij wilde alleen even duidelijk maken dat hij deze beginnertopics zat is...

Beste beginnersbas: Squier of Olp

Beste beginnersset: Squier of Peavey (er is ok een Hartke set, maar deze heb ik nog nergens in een winkel zien staan)

Les/geen les: les, eerst gewoon gitaarspelen leren is niet nodig, maar om ook wat theorie mee te krijgen, is het wel zo handig basles te nemen. Zelf heb ik geen les in bassen gehad, maar 'k heb wel een aantal jaar pianoles gehad en ook m'n gitaarspelende vader kan me het één en ander vertellen :smile:

rePUNKtative
7 september 2002, 18:35
sorry hoor, maar eh:

USE THE FUCKING SEARCH!!!!

basswasp
7 september 2002, 19:11
Wat zijn jullie weer lekker vriendelijk :razz:

skabouter
29 september 2002, 18:01
beste jongen.

er zijn zoveel beginners bassen. ieder merk heeft wel een goedkopere uitvoering van een serie die voor beginnersbas doorgaat.
tis maar net wat je er voor wilt neerleggen.

je kan natuurlijk ook (als je al bijna zeker weet dat je het serieus aan gaat pakken, dat bassen) op zoek gaan naar een 2e hands goede bas. dan betaal je voor een goede 2e hands evenveel als voor een nieuwe (slechte) beginners bas. bovendien zijn tweedehands bassen (mits goed onderhouden) vaak nog beter dan nieuwe. (lekker ingespeelt en afgesteld) maar lang niet altijd, hoor.

ik zou maar eens bij een winkel met aardige bediening een middagje vragen stellen, ze kunnen je vaak ook goed helpen.

Wat je ook doet, neem geen richwood beginners bas. een maat van me heeft daar zeer slechte ervaringen mee ! en ik ook !

succes ermee !

flearulez
29 september 2002, 18:49
Och OLP beginners ik heb em getest en ik vind em zwaar goed neck body oke!
Oke de electronica is zwaar kut, maar dat vervang je toxch gewoon, niet?

Maui-San
29 september 2002, 22:17
Over goede beginnersbassen kan ik je niet veel advies geven.
Maar, ik zou je zeker aanraden om basles te nemen, al zijn het maar 10 beginners lessen. De belangrijkste reden daarvoor vind ik, techniek. Als je jezelf alles gaat aanleren zul je jezelf ongetwijfeld een verkeerde techniek aanleren. Bijvoorbeeld een verkeerde houding, verkeerd fretten met links en plukken met rechts, snaren niet afdempen.
Daarnaast is het belangrijk om in elk geval de toonladder van C te leren, en ook om die van de laagste noot op je bas t/m de hoogste te spelen. Op die manier leer je positie van een groot gedeelte van de noten op de hals. Noten kunnen lezen vind ik in het begin nog niet echt noodzakelijk, dat kan daarna altijd nog.
Huur/leen daarna alle cd's die je tof vindt en ga goed luisteren en oefenen maar, tot het lukt.

Succes

skabouter
30 september 2002, 00:39
zeker, les is zeer belangrijk. ok, iedereen kan (zeker met een bas) dingetjes van cd`s meespelen. als het maar niet te moeilijk is. maar de techniek is ht belangrijks, en uit jezelf zul die vast fout aanleren.

bovendien kan een basleraar je veel dingen over je bas vertellen en helpen met (tips over) afstellen.

les is ook echt leuk ! je zal zien dathet echt heerlijk is als je niet alleen iets KAN spelen, maar als je ook snapt WAAROM het zo gespeelt wordt ! bovendien kan je bijna niet zonder les als je zelf nummers schrijft in een band, of als je een basloop moet verzinnen. dit gaat niet zomaar zonder de nodige kennis.

succes ermee

basswasp
30 september 2002, 16:39
Maar volgens mij kan 't ook zonder les... zelf pruts ik al 4 jaar met cd's mee enzo, maar 'k leer zo wel spelen. Kwa techniek is het gewoon zelf bedenken wat is beste zou zijn, theorie haal ik soms van internet af.

Maar nou is't niet helemaal eerlijk. 'k heb al een paar jaar pianoles gehad en m'n vader speelt ook gitaar (zelf aangeleerd) en van hem pluk ik soms ook wat akkoordenwerk mee enzo

:smile:

MxPx_Jos
30 september 2002, 17:27
Ja, ik volg ook geen les, maar ik krijg wel de nodige theorie (Noten, Accoorden) mee van mijn vader. En ik heb ook nog wat andere contacten die mij kunnen bijsturen als ik het niet snap ofzo.

Maar als ik hun niet had gehad zou het een stuk moeilijker gegaan zijn.

Les lijkt mij ook leuk en leerzaam, maar ik heb daar de tijd niet voor en ik wil daar het geld niet aan uitgeven.

Je hebt het helemaal zelf in de hand. Het ligt eraan wat je wilt bereiken met bassen, gewoon voor de lol of echt goed worden en in een band spelen en er echt voor gaan. Dat laatste geldt voor mij.

BurningRaven
30 september 2002, 19:13
hee allemaal!! heel erg bedankt, ik ga dus gewoon les volgen!
me pa betaald de lessen :grin::D!!
als gitaar heb ik een zwarte Ibanez GSR200.

in ieder geval bedankt voor al jullie spontane en leuke reacties!!

basswasp
30 september 2002, 21:10
'k ook nog op les... maar 't moet een beetje te rijmen zijn met school enzo...

Met les leer je sneller, denk ik :smile:

skabouter
4 oktober 2002, 13:29
zeker wel. maar je leert vooral meer. er zijn gewoon dingen (vooral theoretische) die je nooit zelf zomaar weet.

HeretiC
5 oktober 2002, 18:21
pak een ibanez soungear, spelen lekker of een aria pro, ook niet zo duur volgens mij of heb ik dat mis kheb em voor 850 gulden gloedje nieuw gekocht of ben ik genaaid Hmmm
een van de vele hihi

Fluffy
5 oktober 2002, 18:33
Op 2002-10-05 18:21, schreef HeretiC:
pak een ibanez soungear, spelen lekker of een aria pro, ook niet zo duur volgens mij of heb ik dat mis kheb em voor 850 gulden gloedje nieuw gekocht of ben ik genaaid Hmmm
een van de vele hihi


jup, jij bent genaaid :smile:

HeretiC
5 oktober 2002, 18:35
uhmmm lang geleden dat ik genaaid ben, slecht sex leven tsja
non activ.
maar sinds wanneer heeft fluff verstand van bassen laat staan dat hij weet hoe een aria pro er uit ziet hihi