PDA

View Full Version : catalyst



ekkerman
18 oktober 2001, 11:33
wie heeft er een catalyst gitaar ? de next of pantera ??
ik ben beniewd naar de ervaringen van andere catalyst bespelers .

taylor
18 oktober 2001, 14:30
ik ken iemand met een endorsment er van das echt heel goed spul.

de beste allround gitaar op dit moment.

maestro_nl
27 oktober 2001, 12:18
Alle 3 types van Catalyst getest.
Bij de nXt zit de tremelo me in de weg.
De Panthera speelt heel comfortabel.
De Jakkerman klinkt het best.

Stand-alone hebben ze weinig bas en klinken ze mij te steriel.

Volgens gebruikers is dit een gitaar met een zeer hoge 'cut-through' gehalte in de mix.
De gitaar is zeer goed te plaatsen in de mix.
Heb dit niet zelf gehoord/ervaren.

ekkerman
29 oktober 2001, 07:39
van alle planken die ik tot nu toe heb mogen beroeren heb ik geleerd dat het zogenaamde "levende "hout toch de nodige op termijn zichtbare problemen met zich kan meebrengen.
zo heb ik b.v. een vrij aardige blade (die nu overigens niet meer uit zwitserland maar uit taiwan ofzo komen ) maar de hals hiervan bleek volgens een bouwer niet echt sterk te zijn en dit heeft te maken met het zagen ervan .bij een beetje enthousiast spelen hoorde je dit gewoon heel erg.
ook de wilkingson brug bleef regelmatig "hangen "met als resultaat dat hij na tremelo gebruik de g snaar een kwart toon hoger terug liet komen..
ik heb gemerkt dat op dit moment de gitaren veel te duur zijn in verhouding tot de kwaliteit en dat zal alles te maken hebben met de achteruit hollende hout kwaliteit en ook het feit dat er gewoon weinig goed toon hout te krijgen is.
de enige gitaar waar ik prijs en kwaliteits verhouding gezien een predikaat "goed "zou kunnen op plakken is een fernandes waar ik active emg's in heb laten zetten maar ook deze gitaar kan qua toon ,duurzaamheid en afwerking never op tegen de catalyst (panthera) deze gitaar heeft een hals dat is gewoon een droom om over het fretwerk maar te zwijgen.de klank? nimmer zo'n sustain gehoord en de attack en helderheid is onge evenaard en scheuren dat ie kan .....
oke mensen gooi die concervatieve reserveringen qua andere materialen dan hout overboord en als er dan toch flappen over de tafel moeten ( gitaren zijn nu echt belachelijk geprijst )check out de catalyst .
catalyst rules !!!

Incubus
31 oktober 2001, 22:27
Die panthera is er zeker niet in het links?

Ditmar
1 november 2001, 00:17
En de Catalyst Panthera wordt geeneens bespeeld door Pantera, dat vinnik een beetje flauw hoor

ekkerman
1 november 2001, 09:38
seeing,feeling and playing is believing boys....
tís echt een onwijs apparaat en inderdaad is ie er volgens mij niet in het links.
ik heb alleen geen idee wie die panthera is ( schande ? )

taylor
1 november 2001, 16:16
als je 1 gitaar wil hebben van catalyst zijn de kosten 15000 gulden omdat die dingen in en speciale mal moeten en ze worden gebakken in 1 oven.

Rectifier
1 november 2001, 17:06
Hahahaha,mooie opmerking.
Wie bakt ze af dan??? Joop Braakhekke???
Krijg je er nog een toetje bij???

Wat vinden jullie van Parker the Nitefly??

taylor
1 november 2001, 17:15
nee das geen gein die dingen worden in 1 oven verhit.

de parkerfly dat vind ik opzich wel 1 goed ding maar die kan echt niet op tegen catalyst.

taylor
1 november 2001, 17:18
en ik heb er het dus over als je echt 1 wil hebben dus die niet uit productie dus een one off.
linkshandig of 1 ander model je kunt ze in principe in elke vorm maken dan maken ze dus 1 mal voor je en in de oven er mee.

alleen de kosten he

ekkerman
1 november 2001, 19:49
j.braakhekke speelt anders wel een aardig poepie piano boys....

anoniem
1 november 2001, 23:59
uh op catalyst.nl staat:
panthera: 999 ud zonder btw
wordt dat met btw dan 15000...........????

Wasabi
8 maart 2022, 22:46
Dit is al een echt oude thread zie ik, maar toch maar een post.
Ik heb sinds kort een Catalyst Lynx. Schijnt een prototype te zijn (1 uit 4) vlak voordat de stekker uit het bedrijf ging. Ben benieuwd of er nog meer bewaard gebleven zijn. Verder heb ik een Panthera (strat) en een Tigris (jazz bass, met een ebben toets.

telecastermaster
9 maart 2022, 01:00
Ik heb het altijd een interessant concept gevonden. Vooral die Next leek me tof, maar heeft humbuckers.
Wat voor pickups zitten er in die Panthera?

Orpheo
9 maart 2022, 09:19
Voor wie het nog niet wist: Catalyst = Aristides.

Fobo
9 maart 2022, 10:23
Heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering (‘als Akkerman zijn naam er aan heeft verbonden moet het wel goed zijn’) de Jakkerman gekocht (3600 gulden!). Op zich een erg goed bespeelbare en handelbare gitaar, hals met bijna twee octaven, en lekker geluid.
De narigheid begon elke keer bij het ouder worden van de snaren: het werd op de hogere posities vals en er was (in mijn herinnering althans) geen mogelijkheid om te intoneren. Ook van de claim dat het materiaal minder last had van vocht-/temperatuurwisselingen dan de houten evenknie was in de praktijk weinig merkbaar.
Was er gegeven moment klaar mee.

Orpheo
9 maart 2022, 10:29
Het probleem van die Catalysts was dat de toets (trespa) extreem gevoelig was voor vocht en temperatuursverschillen. Tegenwoordig wordt er Richlite gebruikt en dat spul is waanzinnig stabiel. Zelfs boven ebben of palissander is richlite veel stabieler. Tonaal vind ik richlite ook veel beter klinken maar dát is subjectief (en ik weet vrijwel zeker dat iemand nu gaat zeggen 'wij van WC eend adviseren WC eend' en dat is terechte kritiek!).

Dat je het helemaal beu was, snap ik volkomen.

D3nnis
9 maart 2022, 18:29
Het probleem van die Catalysts was dat de toets (trespa) extreem gevoelig was voor vocht en temperatuursverschillen.

Eigenlijk gek dat ze ooit bedacht hebben tóch dat spul daarvoor te gebruiken.
Iedere willekeurige bouwvakker + ieder ander die dit spul ooit gebruikt heeft kan je vertellen dat trespa ontzettend veel uitzet en/of krimpt.

Orpheo
9 maart 2022, 18:32
Eigenlijk gek dat ze ooit bedacht hebben tóch dat spul daarvoor te gebruiken.
Iedere willekeurige bouwvakker + ieder ander die dit spul ooit gebruikt heeft kan je vertellen dat trespa ontzettend veel uitzet en/of krimpt.

het schijnt dat kosten een doorslaggevende factor waren ;)

Het kernmateriaal (arium) en de buitenste schil zijn in de basis hetzelfde (moet wel, anders is het geen polyster meer maar polystyreen) maar op kleine nuances flink veranderd.

Napoje
9 maart 2022, 20:28
Toonhout voor electrische gitaren bestaat niet.

Napoje
9 maart 2022, 20:32
Jij werkt daar dus je bent niet objectief. Dat was ook al zo bij je tijdelijke baan bij semour duncan. Alleen maar hossannaverhalen.

dml
10 maart 2022, 04:50
Jij werkt daar dus je bent niet objectief. Dat was ook al zo bij je tijdelijke baan bij semour duncan. Alleen maar hossannaverhalen.

Gitaristen en objectiviteit, het moet niet gekker worden.

Orpheo
10 maart 2022, 09:59
Jij werkt daar dus je bent niet objectief. Dat was ook al zo bij je tijdelijke baan bij semour duncan. Alleen maar hossannaverhalen.

Waar schrijf ik dan Hosanna-verhalen? Ik probeer juist niks te zeggen over hoe goed de gitaren zijn, ik probeer juist zo technisch mogelijk te praten over het product en waar het mijn mening is, geef ik dat ook aan.

Trouwens, tijdelijke baan bij Seymour Duncan? Ik vind 5 jaar niet meer tijdelijk, maar okay, ieder z'n zin.

the sure thing
10 maart 2022, 17:03
Jij werkt daar dus je bent niet objectief. Dat was ook al zo bij je tijdelijke baan bij semour duncan. Alleen maar hossannaverhalen.

Seymour Duncan maakt wél goed spul. De Seth Lover Humbuckers zijn fantastisch


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk_Hendrik
11 maart 2022, 14:28
Waar schrijf ik dan Hosanna-verhalen? Ik probeer juist niks te zeggen over hoe goed de gitaren zijn, ik probeer juist zo technisch mogelijk te praten over het product en waar het mijn mening is, geef ik dat ook aan.

Trouwens, tijdelijke baan bij Seymour Duncan? Ik vind 5 jaar niet meer tijdelijk, maar okay, ieder z'n zin.

Ik meen me toch behoorlijk een verhaal met SD elementen en bevroren zilverdraad oid te herinneren die knap Hosanna waren en een Orpheo die boos werd op het moment dat daar kritische vragen over werden gesteld. Maar antwoord kwam er niet.

editdeedit... de tijd vliegt wel. Hierzo. Post 39 springt er een beetje uit..

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158381-eymour-Duncan-ilver-zephyr-et&highlight=zilver

R.J
11 maart 2022, 14:57
Toonhout voor electrische gitaren bestaat niet.

Tuurlijk wel, je hoort het zodra de stroom uit valt.

dml
11 maart 2022, 18:13
Ik meen me toch behoorlijk een verhaal met SD elementen en bevroren zilverdraad oid te herinneren die knap Hosanna waren en een Orpheo die boos werd op het moment dat daar kritische vragen over werden gesteld. Maar antwoord kwam er niet.

editdeedit... de tijd vliegt wel. Hierzo. Post 39 springt er een beetje uit..

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158381-eymour-Duncan-ilver-zephyr-et&highlight=zilver

Maar wat was nou de conclusie?
Altijd vermakelijk om te lezen dat gitaristen dat soort verschillen zouden kunnen horen: door middel van een plank hout, wat snaren, een beperkte dynamiek en een nog beperkter frequentiebereik, versterkt door speakers met vaak een mega-kleuring en dat tussen pak ‘m beet 80Hz en 6kHz.

MarkS
11 maart 2022, 20:14
Maar wat was nou de conclusie?
Altijd vermakelijk om te lezen dat gitaristen dat soort verschillen zouden kunnen horen: door middel van een plank hout, wat snaren, een beperkte dynamiek en een nog beperkter frequentiebereik, versterkt door speakers met vaak een mega-kleuring en dat tussen pak ‘m beet 80Hz en 6kHz.
En je vergeet de gehoorbeschadiging nog bij dat volkje.

Dirk_Hendrik
12 maart 2022, 10:21
Maar wat was nou de conclusie?
Altijd vermakelijk om te lezen dat gitaristen dat soort verschillen zouden kunnen horen: door middel van een plank hout, wat snaren, een beperkte dynamiek en een nog beperkter frequentiebereik, versterkt door speakers met vaak een mega-kleuring en dat tussen pak ‘m beet 80Hz en 6kHz.

Geen idee. We moesten maar voor zoete koek aannemen het fantastisch was. Verdere antwoorden over het onderwerp zijn niet meer voorbij gekomen laat staan "technisch inhoudelijke".

D3nnis
12 maart 2022, 11:29
Maar effe terug.....heeft Orpheo in dit topic nou zo'n hosanna verhalen opgehangen?
Gezien het feit dat er een topic van 10 jaar terug bij gehaald mpet worden om een punt te maken, denk ik dat het wel meevalt.


Vanwege de consistentie lijken de Aristides gitaren me mooie objecten voor gedegen testen.

Dirk_Hendrik
12 maart 2022, 19:30
Maar effe terug.....heeft Orpheo in dit topic nou zo'n hosanna verhalen opgehangen?
Gezien het feit dat er een topic van 10 jaar terug bij gehaald mpet worden om een punt te maken, denk ik dat het wel meevalt.


Klopt, weinig Hosanna in dit van een necro-bump voorzienne topic. Wat dat 10 jaar oude voorbeeld en of het sinds die tijd meevalt? Laat ik zeggen dat ik daar een mening over heb.:soinnocent:

Orpheo
14 maart 2022, 09:44
10 jaar geleden... Ah, de goeie ouwe tijd. Toen ik nog jong, onbezonnen en vol passie zat. Tegenwoordig ben ik een stuk minder enthousiast over gitaren en vraag me af en toe serieus af wat ik hier nog doe. gisteren voor het eerst in een maand weer gitaar gespeeld en was het na 20 minuten alweer beu.

miyaru
14 maart 2022, 11:23
10 jaar geleden... Ah, de goeie ouwe tijd. Toen ik nog jong, onbezonnen en vol passie zat. Tegenwoordig ben ik een stuk minder enthousiast over gitaren en vraag me af en toe serieus af wat ik hier nog doe. gisteren voor het eerst in een maand weer gitaar gespeeld en was het na 20 minuten alweer beu.

Laat je niet dol maken, geniet gewoon van het moment van spelen en of bouwen..... my two cents.......

Orpheo
14 maart 2022, 11:40
Thanks, maar de lol is er voor mij écht vanaf. Komt misschien nog wel terug maar ik focus me nu liever op andere zaken. Ik ben intussen getrouwd en omdat Nederland niet heel erg 'migrant-friendly' is, mag mijn vrouw hier (nog) niet wonen, tot ze een paar examens voltooid heeft. Het is dan denk ik niet zo heel raar dat ik me vol richt op de trips heen en weer naar Mexico om bij haar te zijn. Gitaren is nu gewoon werk geworden in plaats van hobby. Mijn muzikale uitlaatklep is tegenwoordig mariachi. Vind ik véél leuker dan scheurende gitaren.

Dirk_Hendrik
14 maart 2022, 11:56
10 jaar geleden... Ah, de goeie ouwe tijd. Toen ik nog jong, onbezonnen en vol passie zat. Tegenwoordig ben ik een stuk minder enthousiast over gitaren en vraag me af en toe serieus af wat ik hier nog doe. gisteren voor het eerst in een maand weer gitaar gespeeld en was het na 20 minuten alweer beu.
Bedoel je nou te zeggen dat je van je hobby je werk maakte en na verloop van tijd ontdekte dat je een nieuwe hobby nodig had? Klinkt heel bekend.

Orpheo
14 maart 2022, 12:02
Bedoel je nou te zeggen dat je van je hobby je werk maakte en na verloop van tijd ontdekte dat je een nieuwe hobby nodig had? Klinkt heel bekend.

Hm... Ongeveer maar met meer nuance denk ik. In 2018 zijn mijn oudtante en mijn vader overleden; 2019 1 van mijn katten; in 2020 kwam ik erachter dat m'n 'vriendin' er een bijslaap op na hield, dus na 6.5 jaar was dat voorbij. De hele sluiting van het sociale leven rond corona, plus alles dat er daarvoor gebeurde was voor mij een wakeup call. Het roer moest om. Ik had al was issues met het continue maar maken van gitaren, de frictie met klanten, het móeten presteren maar op een gegeven moment is het gewoon klaar. Niet alleen gitaren, gitaarspelen of gitaren maken maar álles. Zelfs zaken als Star Trek vind ik minder leuk dan voorheen. Ik focus me nu op andere aspecten en ik merk dat ik teruggrijp naar een stukje identiteit dat veel verder teruggaat dan gitaren: zingen, opera, messen slijpen, koken...

Dat ik eigenlijk gewoon hier niet (meer) wil zijn en elke dag met mijn hoofd in Mexico zit, maakt het er niet makkelijker op, muahaha!

Tupelo
14 maart 2022, 12:51
Voor mijn eigen luthier (hij is niet alleen van mij hoor :) ), is bouwen en repareren geloof ik ook meer zijn ding dan zelf spelen.
Werk is werk, zolang het niet teveel irriteert geen redenen om ermee te stoppen.
Tenzij je voldoende doekoe hebt natuurlijk. :D

lcvanderhelm
14 maart 2022, 13:06
De valkuil met gitaar spelen is dat je over het algemeen,steeds maar de dingen speelt,die je al lang onder de knie hebt.
Het is de kunst om toch steeds nieuwe uidagingen te zoeken,hetzij klassiek, flamengo of mariachi bijvoorbeeld.
Ik ben nu 62 jaar oud en nog lang niet uitgeleerd.

munkie
14 maart 2022, 16:12
Ik word binnenkort 60. Van alles gespeeld, of geprobeerd. Heb een paar jaar jazz proberen te spelen, maar dat bleek toch te hoog gegrepen. Blijf een ouwe bluesrocker. Ik schrijf de laatste jaren liedjes die ik thuis opneem. Kan ik mijn ei aardig in kwijt. De gitaar zal nooit uit mijn leven verdwijnen. Ik heb er wel veel teveel van :makeup:

Orpheo
14 maart 2022, 17:03
De valkuil met gitaar spelen is dat je over het algemeen,steeds maar de dingen speelt,die je al lang onder de knie hebt.
Het is de kunst om toch steeds nieuwe uidagingen te zoeken,hetzij klassiek, flamengo of mariachi bijvoorbeeld.
Ik ben nu 62 jaar oud en nog lang niet uitgeleerd.

Exact, daarom dat ik maar nu mariachi doe. Ook leuk, via de gitaar de cultuur van m'n vrouw oppikken. Maar electrische gieter? Nee, dat is even wel goed zo. Ben enorm aan het afslanken; van de 104 naar een echt handjevol. Heb er nu 'maar' 38 en wil graag terug naar de 15. Dat is voor mij écht genoeg. Paar Lp's met trem, zonder trem, singlecoils etc.